Gå til innhold

Hvor lang tid vil det da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å gå opp i vekt, da jeg har vært undervektig de siste par årene. Veier nå rundt 43 kg (er 160 cm), og tror jeg bør opp på rundt 50 kg for å se frisk ut, og ha en sunn kropp som jeg trives med. 

Jeg ønsker å gå opp på en sunn måte, og skal derfor spise mer "vanlig" mat, men også kose meg med godis en gang i blant. Tenker altså IKKE å fråtse i godterier for å gå opp mest mulig på kortest mulig tid. Jeg vil velge sunne, men kaloritette matvarer, spise flere og større måltider enn jeg er vant med, og kose meg med sukker nå og da når jeg får lyst til det :)

Men: Hvor lang tid bør jeg anslå at det vil ta å gå opp feks. 5-6 kg? Aner ikke hva som er realistisk. Har hørt at 0,5 kg i uka er "sunt", men det vil jo si at jeg ikke vil nå 5 kg før om 6 uker. Det høres skremmende lenge ut... Noen som vet hva som er vanlig? 

Og ja, jeg kan kontakte ernæringsfysiolog og få skreddersydd et program for meg, men jeg vet at jeg skal greie dette på egen hånd, og kontakter heller ernæringsfysiolog og bruker penger på det hvis jeg absolutt ikke går opp i vekt av å øke matmengden slik jeg selv tenker.

Anonymkode: dbdce...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært undervektig i et par år, så er ikke 6 uker skremmende lenge ;) (og det er sannsynligvis kortere tid enn du måtte vente på ernæringsfysiolog uansett)

Anonymkode: ea9b6...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært undervektig i et par år, så er ikke 6 uker skremmende lenge ;) (og det er sannsynligvis kortere tid enn du måtte vente på ernæringsfysiolog uansett)

Anonymkode: ea9b6...6da

De siste par årene har jeg gått litt opp og ned i vekt, men aldri vært mer enn 45 kg (42 kg på mitt laveste). Har nå vært rundt 43 kg ganske lenge tror jeg, men veier meg jo ikke kjempeofte. 

Men du har et poeng, det er jo kortere tid enn å vente på ernæringsfysiolog :P Jeg vet hvilke matvarer jeg bør få i meg og alt det der, så jeg vil prøve på egen hånd før jeg evt. kontakter profesjonell hjelp. 6 uker er jo ikke lenge hvis man sammenligner det med flere år/hele livet, men jeg kjenner jeg har lyst til å få det til på kort tid, men likevel på en sunn måte. Når det er sagt, så kan jeg egentlig se for meg at jeg greier å gå opp mer enn 0,5 kg per uke, men det er kanskje ikke lurt å være for mye i kalorioverskudd heller? 

Anonymkode: dbdce...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0,5 kg per uke er helt fint.

Anonymkode: 5cf77...21a

Okei, så jeg bør passe på å ikke være mer i kalorioverskudd enn at jeg går opp en halv kilo per uke? Jeg er såpass selvdisiplinert at jeg uten problemer kan få i meg "for mye" kalorier også, hvis jeg ikke er bevisst på dette. 

Anonymkode: dbdce...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De siste par årene har jeg gått litt opp og ned i vekt, men aldri vært mer enn 45 kg (42 kg på mitt laveste). Har nå vært rundt 43 kg ganske lenge tror jeg, men veier meg jo ikke kjempeofte. 

Men du har et poeng, det er jo kortere tid enn å vente på ernæringsfysiolog :P Jeg vet hvilke matvarer jeg bør få i meg og alt det der, så jeg vil prøve på egen hånd før jeg evt. kontakter profesjonell hjelp. 6 uker er jo ikke lenge hvis man sammenligner det med flere år/hele livet, men jeg kjenner jeg har lyst til å få det til på kort tid, men likevel på en sunn måte. Når det er sagt, så kan jeg egentlig se for meg at jeg greier å gå opp mer enn 0,5 kg per uke, men det er kanskje ikke lurt å være for mye i kalorioverskudd heller? 

Anonymkode: dbdce...ef8

Ja, det er ikke heldig å ese ut i vekt heller.

Få deg en app (myfitnesspal, eatthismuch eller andre, det er mengder av de) om du liker å styre med slikt, men det er snakk om ca 300 kalorier ekstra pr dag. En drøy neve nøtter, en avocado, litt olje på maten, en rute sjokolade, og du er mer enn i mål. Og det er snart jul ;)

Anonymkode: ea9b6...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er ikke heldig å ese ut i vekt heller.

Få deg en app (myfitnesspal, eatthismuch eller andre, det er mengder av de) om du liker å styre med slikt, men det er snakk om ca 300 kalorier ekstra pr dag. En drøy neve nøtter, en avocado, litt olje på maten, en rute sjokolade, og du er mer enn i mål. Og det er snart jul ;)

Anonymkode: ea9b6...6da

Så jeg skal ikke spise mer enn 300 kalorier ekstra per dag...? Trodde man måtte litt mer drastisk til verks for å gå opp så mange kilo i vekt. Altså spise mer kaloritett, flere og større måltider, spise selv om man ikke er sulten etc. Til nå har jeg jo spist nok til å vedlikeholdt vekta sånn omtrentlig. Så jeg skal bare ta feks. en neve nøtter ekstra for å gå opp 0,5 kg per uke? 

Anonymkode: dbdce...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal ikke spise mer enn 300 kalorier ekstra per dag...? Trodde man måtte litt mer drastisk til verks for å gå opp så mange kilo i vekt. Altså spise mer kaloritett, flere og større måltider, spise selv om man ikke er sulten etc. Til nå har jeg jo spist nok til å vedlikeholdt vekta sånn omtrentlig. Så jeg skal bare ta feks. en neve nøtter ekstra for å gå opp 0,5 kg per uke? 

Anonymkode: dbdce...ef8

Whops, jeg tenkte litt feil. Det er ca 7000 kalorier underskudd for å gå ned et kg pr uke. Det blir 1000 pr dag. Halvparten av det blir 500.

Så si:

30 gram sjokolade. 200 kalorier

50 gram nøtter. (Er vel kanskje to never? Se på en nøttepose, og se hvor mange "never" den er for dine hender) blir 300 kalorier.

1 avocado. 150 kalorier eller så

1 ss olje, 90 kalorier.

Føl deg litt frem, men det er ikke så uhorvelige mengder det er snakk om.

Anonymkode: ea9b6...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så jeg bør passe på å ikke være mer i kalorioverskudd enn at jeg går opp en halv kilo per uke? Jeg er såpass selvdisiplinert at jeg uten problemer kan få i meg "for mye" kalorier også, hvis jeg ikke er bevisst på dette. 

Anonymkode: dbdce...ef8

0,5 kg opp per uke høres fornuftig ut, siden du ligger svært lavt nede i vekt og vil kunne føle seg dårlig om du går opp for fort/spiser mye på en gang..Høres også fornuftig ut å komme seg opp til min.50 kg, da er du fortsatt svært slank, men vil ikke se syklig tynn ut som jeg regner med du gjør nå..

Ville justert uke for uke, med en kontrollveiing i uka. Begynt med et kallorioverskudd, så justert det etter ei uke når du ser hvor mye du går opp på det. 

Anonymkode: 23d5e...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

0,5 kg opp per uke høres fornuftig ut, siden du ligger svært lavt nede i vekt og vil kunne føle seg dårlig om du går opp for fort/spiser mye på en gang..Høres også fornuftig ut å komme seg opp til min.50 kg, da er du fortsatt svært slank, men vil ikke se syklig tynn ut som jeg regner med du gjør nå..

Ville justert uke for uke, med en kontrollveiing i uka. Begynt med et kallorioverskudd, så justert det etter ei uke når du ser hvor mye du går opp på det. 

Anonymkode: 23d5e...704

Føle meg dårlig, hvordan da? Takk for tips, forresten! :)

Anonymkode: dbdce...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...