Gå til innhold

Tegn på stresset nyfødt baby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enkelte dager føler det ut som at jeg ikke klarer å oppfylle behovene til babyen. Han kan ligge i fanget og leke/holde blikket, og plutselig begynner han å fekte fælt med armer og ben før det etterhvert glir over i hikke. Blikket hans blir litt fortvilet, nesten som han sier "hjelp meg,mamma". Noen ganger roer han seg når jeg tar han opp og bysser,andre ganger hjelper det å gi pupp. Andre ganger hjelper det ingenting, og han kaver mye før han til slutt sovner. Jeg tenker at han kanskje er overtrøtt eller har litt vondt i magen? Det er vanskelig å finne balansegangen på når han vil være litt våken og når han vil sove. Det sammme er enkelte netter. Da våkner ieg av at han styrer/lager lyder og fekter (vi samsover) Måltidet blir veldig makkete og det tar lang tid før han roer seg igjen. Han gråter lite. Er det skadelig for ham å stresse slik? tenker spesielt på dette med hikking..

Anonymkode: e1c86...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, det er ikke skadelig. :) Så lenge du gjør ditt beste for å møte behovene hans, så gjør du det bra nok. Det er nok ikke så lett å komme ut av den trygge magen og ut i en stor, forvirrende verden! Bare fortsett som du gjør så finner du noe som fungerer for dere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste babyer kaver mye med armene før de får noe særlig kontroll. Tror det er mer at de øver seg, blir overrasket over sine egne bevegelser osv enn stress. Min var veldig aktiv når han først var våken. Jeg vet ikke hvor gammel babyen din er, men det tar jo en stund før de får døgnrytme. Så det at han gjør det på natten har ikke noe å si. babyen vet ikke at det er natt :)

Har dere fysioterapaut på helsestasjonen der du bor? Her fikk alle med nyfødt valg om å komme på en fellestime med fysio. Der lærte vi forskjellige øvelser som vi kunne gjøre med babyen for å hjelpe den å lære å samle hendene sine og etterhvert få mer kontroll på kroppen. De er jo vant til å ligge sammenklemt, så de er nok litt forskrekket i starten. Vi lærte også hvordan vi kunne hjelpe barnet om vi mistenkte magevondt.

Anonymkode: 01209...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste babyer kaver mye med armene før de får noe særlig kontroll. Tror det er mer at de øver seg, blir overrasket over sine egne bevegelser osv enn stress. Min var veldig aktiv når han først var våken. Jeg vet ikke hvor gammel babyen din er, men det tar jo en stund før de får døgnrytme. Så det at han gjør det på natten har ikke noe å si. babyen vet ikke at det er natt :)

Har dere fysioterapaut på helsestasjonen der du bor? Her fikk alle med nyfødt valg om å komme på en fellestime med fysio. Der lærte vi forskjellige øvelser som vi kunne gjøre med babyen for å hjelpe den å lære å samle hendene sine og etterhvert få mer kontroll på kroppen. De er jo vant til å ligge sammenklemt, så de er nok litt forskrekket i starten. Vi lærte også hvordan vi kunne hjelpe barnet om vi mistenkte magevondt.

Anonymkode: 01209...41a

Både kaving og hikking er faktisk et tegn på stress når de er så små, er sånn nervesystemet reagerer. Og det er helt normalt. :)

Signerer Surriball, det er godt nok å gjøre ditt beste! Det er faktisk ikke enkelt å vite hva som hjelper der og da, man kan ikke mer enn å prøve seg frem. Det viktigste er egentlig å ikke kave dem mer opp når de blir stresset, men heller prøve noe annet. Altså viser det tegn på stress under lek, så slutter du å leke. Bare det at du forstår at barnet ditt viser tegn på stress er kjempebra. Her var det faktisk helsesøster (med videreutdanning innen atferd)  som påpekte det... Jeg trodde han bare "lekte", og så sier hs "ja, nå ser du han begynner å stresse, det er et signal om at det er på tide å roe ned det du gjør, kanskje bare plukke han opp". Da følte jeg meg klok, ja. :P

HS tipset også om å prøve å samle hender og føtter til midten av kroppen (holde fast), kanskje også en hånd på magen. Funket ofte, men ikke alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi hikket mye i magen (tror ikke hun var særlig stresset der inne...) og fortsatte med mye hikke de første månedene. Kavet veldig mye med helt ufrivillige bevegelser. Svøpet endel på kveld og natt i starten, det roet henne veldig :) Ble gradvis bedre ila de første par mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, våren14 skrev:

Mi hikket mye i magen (tror ikke hun var særlig stresset der inne...) og fortsatte med mye hikke de første månedene. Kavet veldig mye med helt ufrivillige bevegelser. Svøpet endel på kveld og natt i starten, det roet henne veldig :) Ble gradvis bedre ila de første par mnd.

Nei altså hikking er selvfølgelig ikke alltid tegn på stress - noen ganger er det helt normal hikking. :)  Og det er jo ikke snakk om alvorlig stress heller, men en reaksjon på at baby får litt vel mye stimuli. 

Man kan faktisk se på huden også om de "stresser" - mer marmorert hud er relatert til stress. Jeg fikk noen aha-opplevelser da jeg lærte dette. Men ofte merker man jo om babyen har fått nok uten å trenge å studere huden deres. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hikking, marmorert hud, hender i vifteform eller knyttede never er alle tegn på stress, mange som ikke vet dette, og dermed ikke gjør noe med det. Her hjelper det å bæres, bysses eller bare få ligge ved brystet selv om hun ikke nødvendigvis spiser noe. Som hun over sier, kjempebra at du forstår at han stresser :-) 

Anonymkode: eaccd...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...