Gå til innhold

Gravid og jobb


Miss.Silver

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i ca 6 uke, og jeg opplever så mye kvalme, tretthet og mageknip. Sover sjeldent mer enn 4 timer om gangen da en eller annen ting (kvalme, mageknip) vekker meg. Jeg jobber som hovmester med ansvaret for servitørene, og lukten på julematen ødelegger meg helt. Blir kvalm og svimmel.

Pga uønsket graviditet (spiral), så kan jeg ikke beholde akkurat nå. Verger derfor å fortelle sjefen min om graviditeten. Men jeg fungerer skikkelig dårlig. Får ikke mat på 10  timer (rekker ikke), og når vi får mat så får vi julemat som jeg ikke takler så bra akkurat nå, og de forventer at vi skal være få på jobb for å spare timer og lønn. De presser oss til å jobbe hardt pga underbemanning og med dårlig/uten mat. Jeg prøver å late som ingenting, men det går ikke. Jeg er sliten og konatant kvalm der jeh løper. Jeg har spurt om å ta inn en servitør til. Men de nekter. Både fredag og lørdag har vi settinger på over 400 personer. På 4/3 servitører. Noe som sier at jeg må hjelpe til, men lukten av maten så nærme får meg til å brekke meg. Har noen noe tips slik at jeg slipper fortelle alle at jeg er gravid?

 

Ettersom jeg har et ansvar så vil jeg ikke sykemelde meg, så føler meg veldig knekt og rådløs :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si du er dårlig, du trenger ikke fortelle hvorfor. 
Mange går rundt med både den ene og den andre sykdommen i disse tider og ingen kommer til å synes det er rart. :vetikke:


Pass på å drikk nok og ta med mat hjemmefra som du kan spise isteden. Det er alltids tid til en liten 1-2 min back of house for å få i seg litt næring dersom du trenger det. Ta med noe nøtter eller tørket frukt, salte kjeks o.l. som er lett å ta i forbifarten. 
Ingefær og ingefærøl kan hjelpe noe på kvalmen. 

Når har du ordnet time for abort da?
Jeg ville i alle fall vurdert å ordnet meg fri både den dagen og dagen etter, selv om det er mye å gjøre på jobb. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke sykemelding, men tilrettelegging på arbeidsplassen. Kontakt legen din for en nærmere avtale. Da kan du få en bekreftelse på at du er syk (uten detaljer). Legen kan hjelpe deg med å finne ut hvilke arbeidsoppgaver du kan gjennomføre. Arbeidsgiver har ikke noe med det å gjøre, og selv om det gjerne føles som om man bør eller må fortelle (for eksempel på grunn av en god relasjon med arbeidsgiver der det føles naturlig å fortelle om personlige ting) har du ingen plikt til det. 

Anonymkode: 8b979...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...