Gå til innhold

Hva gjør jeg feil, smaksprøver til baby 6 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lager søtpotetmos, pæremos og avokadomos men det ser ikke ut til at min baby liker dette. Gjør jeg noe galt? 

Jeg koker og bruker stavmikser. Syns det blir litt dyrt å kjøpe alle se glassene på butikken. 

Anonymkode: 81a9b...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør nok ikke noe feil. Husk at de skal smake på en ting mange ganger før de liker det. Noe tar de med en gang, mens andre ting må smakes på mange ganger.

Anonymkode: 27c0b...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør nok ikke noe feil. Husk at de skal smake på en ting mange ganger før de liker det. Noe tar de med en gang, mens andre ting må smakes på mange ganger.

Anonymkode: 27c0b...4fb

Det virker som om hab vil brekke seg, det glemte jeg å skrive. 

Anonymkode: 81a9b...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske normalt egentlig. Jeg slet veldig lenge å få noe i min baby med skje, han skjønte ikke hvordan han skulle få maten fra tunga og ned, og ville ikke bli tvunget. Gikk mye bedre med spisenett, alá sånn - http://www.barnasbestebutikk.no/p/spise-drikke/bestikkservise/kidsme-spisenett-silikon-bla Er bare en tilfeldig link, tror de selges på barnashus også. Bare pass på å kjøpe den med silikon og ikke nett, fordi de med nett er umulig å få vasket. Der puttet jeg banan, potetmos med MM, avokado, søtpotet, alt jeg kunne finne på altså, og han ville sutte på det. Så tok vi skje-tilvenning svært gradvis, i hans tempo..  

Anonymkode: bd3c0...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av hs at man kunne risikere rundt 30 smaksprøver før baby liker det. Noen ting tar de med en gang, andre ikke. Min lille ser ikke ut til å like banan og avokado.

Anonymkode: 4592b...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare fortsette å prøve. Vanlig at de brekker seg.

Anonymkode: 19793...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om hab vil brekke seg, det glemte jeg å skrive. 

Anonymkode: 81a9b...c09

Det trenger ikke bety at han ikke liker det, men at han ikke helt har lært seg teknikken ennå. Husk at det er uvant for dem med mos! De brekker seg fort, noe som er bra, for da unngår de å sette ting fast i halsen. 

Fortsett å prøve, eller prøv BLW (store biter i stedetfor mos. Les deg opp på det først). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt :) Ikke stress med det, bare fortsett å prøve jevnlig. Min brukte lang tid på å like noe annet enn brystmelk. Støtter forslaget om en slik "smokk" som man kan putte frukt o.l i så de kan smake litt. 

Jeg var også frustrert husker jeg, stod og skrelte og kokte og moste til den store gullmedaljen og ingenting ville han engang ha i munnen :P frys ned det du lager i en isbitform feks, så slipper man hive så mye. Det går seg til , har i dag en svært matglad toåring ;) 

Anonymkode: da0f3...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting feil annet enn at baby kanskje ikke er klar for fast føde... om de ikke klarer å føre mat bakover og svelge så er de bare ikke klare for annet enn melk... ikke alle er klare ved 6 mnd, mens noen er klare lenge før sånn sett. Du kan jo gi det noen uker og prøve igjen, heller enn å tvinge på babyen noe den da synes er ubehagelig? Evt kan du la baby spise selv, søk på blw, noen vil bare ha om de får spise selv, kanskje fordi de da får til teknikken med å svelge når de selv fører maten til munnen og må jobbe litt med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe feil, noem bruker lenger tid enn andre. Men husk at det de trenger nå er jern og b-vitaminer. Så det du bør gi er kjøtt, brød og leverpostei. Fortsett gjerne med smaksprøver på frukt og grønnt men det er ikke der de skal ha næringen nå. Korn og kjøtt er det de trenger mest. Grønnsaker og frukt er jo viktig for vitaminer, men her er det ok at de bare smaker så øker det på etter hvert.

De første 6 mnd, frem til hun kunne spise mer mat i biter og ikke mos nekta dog min det hjemmelaga. Konsistensen på glassene var visst bedre for henne, så jeg gav meg og kjøpte det frem til vi slutta med most mat. 

Anonymkode: ff0d1...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare blw? Ble litt svimmel av å Google 🙄

Anonymkode: 4592b...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig har jeg funnet ut. Jeg var som deg, stressa over at det bare var litt smaking om gangen, og ofte nektet vi😅 var vel rundt 7 måneder før det gikk ned mer enn ei skje😁 nå er mat toppers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...