Gå til innhold

unge mennesker som får hjelp av hjemmesykepleien.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Boomonster skrev:

Ikke nå lengre. I byen jeg bor vet jeg at hjemmesylepleierene etterhvert har fått fler og fler hjemmehjelpsoppgaver. Det går nok den veien. Hjemmehjelpere har ikke en offisiell utdannelse og det er ikke så mange som vil ha disse jobbene lengre heller uansett. Det er tungt arbeid!  Jeg gjorde det i 3 måneder under læretiden min og vet at jeg aldri kunne jobbet slik i en 100% stilling. 

Vel, i byen jeg bor i er det to helt forskjellige ting. Jeg jobber i hjemmesykepleien om sommeren og gjør ingen hjemmehjelpsoppgaver. 

 

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke nevnt hjemmehjelp... Hvorfor henne seg opp I det? Jeg vet da godt forskjellen! 

Anonymkode: b6d6f...eb3

Tenkte på de andre som hadde svart i tråden her. Så jo at du skrev hjemmesykepleie i tittelen liksom...

Anonymkode: 03740...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt hjelp fra både hjemmehjelp og hjemmesykepleie (tilsyn og administrering av medisiner). Hjemmehjelp fungerte veldig dårlig for meg, de kunne aldri fortelle når de kom og jeg måtte sitte hele dagen og vente på dem, i tillegg til at de ikke fulgte mine instruksjoner på hvordan de skulle gjøre ting, så jeg måtte gjøre mye opp igjen. Fant til slutt ut at jeg brukte mindre energi på å vaske selv enn å måtte forholde meg til dem.. 

Anonymkode: dbdcf...c2a

Jeg tror du har misforstått litt. Hjemmehjelpen tar ikke imot instrukser fra brukerne. De har klare instrukser fra kommunen på hva og hvordan de kan gjøre de ulike oppgavene. 

Anonymkode: b26e5...ddb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Hadde god hjelp av hjemmesykepleien en god stund. Ville ikke bo hos foreldrene mine etter jeg var utskrevet så måtte ha en del hjelp. Fikk hjelp med generelt stell og dusj, var kateterisering x 2 en stund, hjelp med sondeernæring og oppfølging av stell av peg sonde når jeg først fikk det. De var veldig profesjonelle og kunnskapsrike. De brukte skoovertrekk, og ellers tørket vekk hvis det alikevel ble søl. Holdt utstyret sitt ryddig og I orden. Jeg vet de hadde det travelt, men de viste det aldri ved å stresse. Syntes først det var et lite nederlag å måtte ha hjelp av dem, men etter et par dager bare så var jeg sjeleglad. De satte også i sving en kreftsykepleier som kom hjem til meg for samtaler og kartlegging av div ting. Kan ikke rose dem nok!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmehjelpen her nektet å bruke blå plastsokker selvom jeg kjøpte det inn. De tråkket oppi sengen min med våte og skitne sko når de skiftet på sengen. De "vasket" gulvet ved å helle rett fra såpeflasken på gulvet, og skylte med en halv bøtte vann som de helte utover gulvet. De tørket ikke opp.

De skulle lage mat til meg, men de kastet en sekk med poteter fordi to av potetene hadde noen stygge flekker, de kastet fiskestykker fordi de angivelig luktet vondt, slikt skjedde stadig vekk. Når de handlet mat klarte de ikke følge handlelisten. De må ha handlet i blinde for de kjøpte inn kakelys og sjokoladepålegg når handlelisten var lettmelk og knekkebrød. 

Men det verste var at de vasket doen med samme klut som de vasket kjøkkenbenken med, og de vasket doen først! Da jeg så det sa jeg opp hjelpen og søkte BPA istedet. 

Anonymkode: 420c3...5e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har misforstått litt. Hjemmehjelpen tar ikke imot instrukser fra brukerne. De har klare instrukser fra kommunen på hva og hvordan de kan gjøre de ulike oppgavene. 

Anonymkode: b26e5...ddb

Dette var ting jeg hadde avtalt med lederen i fra hjemmetjenesten og som sto i vedtaket, men som de som kom til meg ikke fulgte opp. Det gjaldt for eksempel hvilke rengjøringsmidler som skulle brukes.

Anonymkode: dbdcf...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ha hjelp til å sette sprøyter og bandasjebytte og slikt. De var veldig trivelige, men jeg reagerte på at de gikk inn med sko (dette var midtvinters og masse snø/slaps ute). Fikk beskjed om at jeg selv måtte ordne med skoposer. Jeg var mer eller mindre lenket til sofaen/senga og hadde overhodet ikke mulighet til å vaske gulv etter dem, langt mindre dra rundt og kjøpe skoposer.

Så kom de enten "på dagen" eller "på kvelden". Det vil si når som helst mellom kl 12:00-18:00 eller 18:00-00-00. Jeg syntes det var ubehagelig å ikke vite når de kom, annet enn innenfor sekstimersintervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Daryl Dixon skrev:

Hadde god hjelp av hjemmesykepleien en god stund. Ville ikke bo hos foreldrene mine etter jeg var utskrevet så måtte ha en del hjelp. Fikk hjelp med generelt stell og dusj, var kateterisering x 2 en stund, hjelp med sondeernæring og oppfølging av stell av peg sonde når jeg først fikk det. De var veldig profesjonelle og kunnskapsrike. De brukte skoovertrekk, og ellers tørket vekk hvis det alikevel ble søl. Holdt utstyret sitt ryddig og I orden. Jeg vet de hadde det travelt, men de viste det aldri ved å stresse. Syntes først det var et lite nederlag å måtte ha hjelp av dem, men etter et par dager bare så var jeg sjeleglad. De satte også i sving en kreftsykepleier som kom hjem til meg for samtaler og kartlegging av div ting. Kan ikke rose dem nok!  

Hvor gammel var du når dette var aktuelt? Hvordan ble du vant til å ha noen komme inn I hjemmet ditt for å måtte gjøre så intime ting?

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmehjelpen her nektet å bruke blå plastsokker selvom jeg kjøpte det inn. De tråkket oppi sengen min med våte og skitne sko når de skiftet på sengen. De "vasket" gulvet ved å helle rett fra såpeflasken på gulvet, og skylte med en halv bøtte vann som de helte utover gulvet. De tørket ikke opp.

De skulle lage mat til meg, men de kastet en sekk med poteter fordi to av potetene hadde noen stygge flekker, de kastet fiskestykker fordi de angivelig luktet vondt, slikt skjedde stadig vekk. Når de handlet mat klarte de ikke følge handlelisten. De må ha handlet i blinde for de kjøpte inn kakelys og sjokoladepålegg når handlelisten var lettmelk og knekkebrød. 

Men det verste var at de vasket doen med samme klut som de vasket kjøkkenbenken med, og de vasket doen først! Da jeg så det sa jeg opp hjelpen og søkte BPA istedet. 

Anonymkode: 420c3...5e1

Det er jo helt hårreisende! Det er jo da mer hygienisk å ikke vaske da!

Anonymkode: 9ab5b...7cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmehjelpen her nektet å bruke blå plastsokker selvom jeg kjøpte det inn. De tråkket oppi sengen min med våte og skitne sko når de skiftet på sengen. De "vasket" gulvet ved å helle rett fra såpeflasken på gulvet, og skylte med en halv bøtte vann som de helte utover gulvet. De tørket ikke opp.

De skulle lage mat til meg, men de kastet en sekk med poteter fordi to av potetene hadde noen stygge flekker, de kastet fiskestykker fordi de angivelig luktet vondt, slikt skjedde stadig vekk. Når de handlet mat klarte de ikke følge handlelisten. De må ha handlet i blinde for de kjøpte inn kakelys og sjokoladepålegg når handlelisten var lettmelk og knekkebrød. 

Men det verste var at de vasket doen med samme klut som de vasket kjøkkenbenken med, og de vasket doen først! Da jeg så det sa jeg opp hjelpen og søkte BPA istedet. 

Anonymkode: 420c3...5e1

Dette er for horribelt til å være sant. Jeg tror rett og slett ikke på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har misforstått litt. Hjemmehjelpen tar ikke imot instrukser fra brukerne. De har klare instrukser fra kommunen på hva og hvordan de kan gjøre de ulike oppgavene. 

Anonymkode: b26e5...ddb

Har du jobbet som hjemmehjelp før? Brukerne bestemmer hva slags vaskemidler, langkost eller mopp, hvilke rom som skal prioriteres/vaskes først osv. Hovedtanken når man kommer inn i et hjem som hjemmehjelp er å være bevisst på at vi er en gjest, og vi krysser intimsoner ved i det hele tatt å skulle inn og vaske for andre. Man er ydmyk, og gjør ting på brukerens måte, så lenge det ikke kræsjer med arbeidsmiljøloven eller retningslinjer om hva som skal vaskes. Resten skal brukeren styre, nettopp fordi vi er i brukerens hjem. 

Anonymkode: 6e267...691

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien brukte vi blå poser over skoene som vi hadde med selv, eventuelt crogs sko som brukere kjøpte inn til oss. Du kan be dem om å gi deg et klokkeslett når de sånn ca kommer og om å ringe vis de blir forsinket.  

Anonymkode: d5d69...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hjemmesykepleie som leverte medisiner fire ganger om dagen, pga fare for overdose (jeg var suicidal). Det var slitsomt å vente på dem, de holdt ikke tidene. Jeg forstår at det er vanskelig for dem og at ting kan skje, men det ble veldig slitsomt å aldri helt vite når de dukket opp. Noen av dem forsto heller ikke behovet for å ta medisinene regelmessig og at de måtte komme tidsnok pga det. Men de var hyggelige, for all del. Overarbeidet var de også stakkars folk. 

Hva naboene trodde mtp at bilen sto parkert utenfor her (den har kommune logo på), det bryr jeg meg null om. 

Anonymkode: 34e0d...b06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var du når dette var aktuelt? Hvordan ble du vant til å ha noen komme inn I hjemmet ditt for å måtte gjøre så intime ting?

Anonymkode: 9ab5b...7cb

27-28.. Ble ikke vandt til det, men aksepterte det. Jeg er sjenert og det å slippe fremmede inn hjemme hos en samtidig som de skal krysse intimsonen er ubehagelig, men det ble bedre. De var veldig ydmyke og respektfulle, tok seg ikke til rette, men de ble trygge på vanene og da slappet jeg mer av og. Jeg fikk jo noen favorittr av dem, men var ingen jeg mislikte heller. Sitter ikke igjen med en følelse av at det var en fæl opplevelse å måtte ha hjelp av hjemmesykepleien, hvis jeg må ha det igjen så tror jeg at jeg synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 22, for 2 snart 3 år ble jeg operert og fikk en infeksjon, mye styr med det. Men jeg fikk hjemmesykepleier en gang om dagen for sårskift. Jeg var veldig fornøyd med dem. De hadde alltid på sokker på skoene eller tok dem av. Hadde besøk om kvelden. 

 

Anonymkode: b21d8...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ve, det er 428 kommuner i Norge. Hver og en kommune bestemmer selv hvordan de organiserer sine hjemmetjester. Dermed blir det ulike variasjoner over hvordan oppgaver og innstrukser for hvordan hjemmebaserte tjenester utføres. 

Alder er ingen hindring for å få hjemmesykepleie. Våre premature barn hadde hjemmesykepleie de første ukene de kom hjem fra sykehus. De oppførte seg eksemplarisk. 

Anonymkode: 29db7...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min hadde besøk av hjemmesykepleien i en periode. Det var ca. annenhver dag slik jeg husker. De gjorde ingenting jeg reagerte på, husker ikke om de gikk inn med sko eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv jobbet i hjemmesykepleien. Det du nevner med sko og sølete gulv skal ikke skje. Hjemmesykepleien skal ha med seg skotrekk til å ta utenpå skoene. Om du ikke har dørmatte, så ville jeg kjøpt dette slik at ikke våte sko lager stygge og skitne merker ved inngangsdøren. Jeg tok av meg skoene om jeg viste og så at gulvene var rene og pene, men hos noen er det jo ikke slik og derfor vet jeg at noen alltid bruker skotrekk. Men du har lov å gi beskjed om de skitner til gulvet ditt :) Og for deg som har brudd så er det jo ikke så lett å få vasket over like ofte heller. 

Ser at flere har ulike opplevelser med bruk av skotrekk. Hos oss tok vi alltid med flere skotrekk og la i en pose i gangen slik de alltid var tilgjengelig. 

Når det gjelder tidspunkt for når hjemmesykepleien kommer så er det så og si umulig å si når de kommer. Men jeg husker vi hadde det nedskrevet på listen "Ring til bruker dersom du er forsinket/avtal tid nærmere" dersom bruker ønsket dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Daryl Dixon skrev:

27-28.. Ble ikke vandt til det, men aksepterte det. Jeg er sjenert og det å slippe fremmede inn hjemme hos en samtidig som de skal krysse intimsonen er ubehagelig, men det ble bedre. De var veldig ydmyke og respektfulle, tok seg ikke til rette, men de ble trygge på vanene og da slappet jeg mer av og. Jeg fikk jo noen favorittr av dem, men var ingen jeg mislikte heller. Sitter ikke igjen med en følelse av at det var en fæl opplevelse å måtte ha hjelp av hjemmesykepleien, hvis jeg må ha det igjen så tror jeg at jeg synes det er helt greit.

Var de presise etter det som var lovet deg?

Anonymkode: 9ab5b...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, happiest skrev:

Har selv jobbet i hjemmesykepleien. Det du nevner med sko og sølete gulv skal ikke skje. Hjemmesykepleien skal ha med seg skotrekk til å ta utenpå skoene. Om du ikke har dørmatte, så ville jeg kjøpt dette slik at ikke våte sko lager stygge og skitne merker ved inngangsdøren. Jeg tok av meg skoene om jeg viste og så at gulvene var rene og pene, men hos noen er det jo ikke slik og derfor vet jeg at noen alltid bruker skotrekk. Men du har lov å gi beskjed om de skitner til gulvet ditt :) Og for deg som har brudd så er det jo ikke så lett å få vasket over like ofte heller. 

Ser at flere har ulike opplevelser med bruk av skotrekk. Hos oss tok vi alltid med flere skotrekk og la i en pose i gangen slik de alltid var tilgjengelig. 

Når det gjelder tidspunkt for når hjemmesykepleien kommer så er det så og si umulig å si når de kommer. Men jeg husker vi hadde det nedskrevet på listen "Ring til bruker dersom du er forsinket/avtal tid nærmere" dersom bruker ønsket dette.  

Det er fult forståelig at man ikke vil ta av seg skoa. Ikke  alle er renslige og man vil ikke ha skitt på sokkene og så i private sko.. noen har allergiske barn og brukere som har dyr... dum kombinasjon.  Det er godt at noen er som dere, nøye☺

Anonymkode: 9ab5b...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var de presise etter det som var lovet deg?

Anonymkode: 9ab5b...7cb

Ja.. hadde vel ikke blitt lovet noe I grunn... men at de skulle komme mellom 8 30 og 10 på morgen og mellom 20 og 21 på kveld var noe de prøvde på. Hendte at kveldsvakta ikke rakk meg, men da kom Nattevakta innom. De ringte meg og hørte om jeg var i såppas fom at det gikk greit, sa stortsett ja.   Da hadde jeg stort sett sovnet når de kom og måtte vekkes. Det var kjett, men ingens skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg personlig ikke har noen erfaring med hverken hjemmehjelp eller hjemmesykepleier, det jeg dog har notert meg er at det er forferdelig mange mennesker i helsesektoren som gjør så godt de kan. Det er desverre blitt slik at de må springe fra plass til plass, i en fart som ikke ligner grisen. Det har ikke med den enkelte å gjøre, men om bevilgninger og ett rimelig konstant tidspress.

Jeg skjønner veldig godt at det er jævlig frustrerende å sitte i timesvis å vente på hjelp/medisiner/sårskift etc, men sånn er det tragisk nok blitt. Jeg er ingen ekspert, men sånn som jeg ser det, er det lite annet å gjøre enn å plassere skylda der den skal plasseres. Det må og bør bevilges mer penger til nettopp helsesektoren, slik at folk kan få den hjelpa de trenger, når de trenger den.

Ellers vil jeg anbefale alle som sliter med at hjemmehjelper ikke bruker skotrekk, griser til gulv, etc, å ringe til de som har ansvaret for det og melde ifra.

Det at ting blir gjort "fort og gæli" er ikke ett utrykk for at folk i de stillingene ikke bryr seg, men at de tragisk nok ikke har tid. Det er hverken godt for de menneskene som jobber der, eller brukerene av den aktuelle tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...