Gå til innhold

Er det slik at babyer bare kan få mos?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det farlig å gi babyen mat den klarer å holde selv og tygge på(når den klarer slikt selvfølgelig)? F.eks en kokt brokkolibukkett e.l.

Eller er det kun mos og grøt som gjelder for babyer? Hvor lenge skal de få mos? 1 år? 2 år? 

 

Anonymkode: 0300e...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke farlig, faktisk er det anbefalt av mange! Kalles BLW (babystyrt mattilvenning), les litt om det! Anbefalt fra ca 6 mnd, de bør kunne sitte oppreist. Noen gir ikke mos i det hele tatt. De hadde ikke stavmikser i steinalderen, for å si det sånn... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Fra 6 måneder kan du starte med BLW. Les deg opp på temaet. Anbefales virkelig. Vi har aldri gitt mos til de minste barna våre og de er altspisende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg har hele tiden gitt en blanding av grøt, mos og ting babyen kan holde og spise selv. Kom over blw mens jeg satt og googlet for et par dager siden. Baby blir et år på nyåret. Jeg kom til å nevne for helsesøster for et par uker siden at jeg pleier å gi babyen litt store biter av vår mat som han kan gnage og spise på mens vi spiser. Gir aldri ting som blir klebrig og kan sette seg fast osv. Og fikk kommentaren: "nei, nei, nei, prøver du å kvele barnet ditt?".

Jeg ble litt satt ut og kommentaren har plaget meg og gitt meg sårlig samvittighet. Men samtidig så ble jeg litt forundret. Jeg trodde nemlig dette var vanlig? Har inntrykk av at de fleste gjør det. Snakket med noen venninner og de sa bare at de ikke nevnte slik for helsesøstern.

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette, var bare nysgjerrig på om jeg virkelig var helt på bærtur :/

Anonymkode: 0300e...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er mye man ikke nevner for helsesøsteren. ;) Helsesøstre er sjeldent helt oppdaterte på alt, de er ofte oppdaterte på noe.

Jeg har valgt å ikke nevne alt for henne, rett og slett fordi jeg ikke anser det som nødvendig at hun vet alt om oss. Hun trenger vite at barna er sunne, raske og kommer fra en ressursterk familie. Hvordan vi velger å spise maten vår synes jeg er detaljer hun ikke trenger informasjon om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hørt om BLW, men vi gav da brødbiter, skalker, store eplebiter etc fra babyen kunne sitte og holde ting selv. Brukte også fruktnett en periode husker jeg. De klarer jo å tygge litt selv uten tenner, for gummene er harde. Aldri satt noe i halsen, spiser og smaker på alt mulig nå, fra blåmuggost til oliven. Veldig glad i mat.  De ble imponert i barnehagen over at barnet spiste hele brødskiva og ikke la igjen skorpa (da var barnet 1 år). Sluttet å mate barnet med skje da det var ca 1 år (nektet å bli mata). Nå, når barnet er 1,5 spiser det med gaffel og skje helt uten problemer, søler lite, men får lov til å grise litt med maten.

Tror det er viktig at babyen får føle og kjenne på maten den spiser. Dessuten endrer most mat smak, så noe mat smaker helt forferdelig når man får most det. Men det behøver jo ikke bety at man må velge enten eller, vi gav både most mat og ikke-most mat.

Anonymkode: 6b0f4...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min helsesøster anbefalte BLW, noe jeg gjorde også. Jeg er ikke bosatt i Norge; så vet ikke om anbefallingene bare er annerledes her. Han har aldri spist mos eller grøt, og det har gått fint. Nå er han akkurat fylt to og spiser fint med skje eller gaffel. 

Anonymkode: 159a0...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spise selv fra tidligst 6 mnd, men bør kunne sitte ordentlig først, samt klare å føre mat bakover i munnen. Viktig at de sitter skikkelig i stol/på fang for at det ikke skal sette seg i halsen. Vi har kombinert spise selv og mos helt fra 6 mnd. Frokost og vår middag spises selv, mens lunsj og kveldsmat er mos. Snart 10 mnd nå, på tide å øve på å spise med skje selv :)  Kan også la bare spise selv, mange gjør det! Og mange babyer vil bare spise selv.  Viktig å sørge for jernrike ting å spise siden det i starten er veldig lite de får i seg. Lever, eggeplomme, rødt kjøtt, brokkoli eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ihvertfall påstå at når de er 1 år+ spiser ihvertfall han her nesten hva som helst. Han har ennå bare de tennene fremme. Har gitt han biter siden 6 mnd ca. 
Nå er han 14 mnd og har alltid egen gaffel, skje osv og bruker jo disse. Så hjelper jeg med egen skje så han faktisk skal få i seg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...