Gå til innhold

Føler meg dum (j26)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på 26 år som er i utdanning og full jobb. Likevel har jeg utrolig dårlig selvtillit. Jeg føler meg dum fordi jeg er 26 år og har fortsatt ikke fullført en utdanning som gir meg fast jobb og arbeid. Og jeg vet ikke om det er fordi jeg er dum eller bare har kastet bort mye av livet mitt på å gjøre dumme valg. 

Etter ungdomskolen startet jeg VGS der jeg fikk gode karakterer, helt frem til andre og tredje året. Jeg skulket mye og fikk ikke karakterer i enkelte fag. Jeg brukte alt for mye tid på ting som var gøy. Dataspill, sport osv. 

Etter VGS var jeg i militæret et år og kom med god tjenesteuttalelse. ("Over forventet" i karakter).

Jeg tok opp lån og startet hos privatist. Ante ikke hva jeg ville med livet mitt i en alder av 21. Jeg forbedret noen fag men var ikke motivert til å studere livet av meg for å fullføre alt fordi typen slo opp. Han jeg hadde vært sammen med i 3 år. Tung tid jeg jeg endte opp med å ikke dra på skolen fordi jeg var trist. 230.000kr i studiegjeld senere. 

Jeg jobbet deltid i 2 år og prøvde å finne ut hva jeg ville med livet mitt. Jeg reiste for pengene jeg tjente og kjøpte dyre ting, klær osv. 

I fjor startet jeg på ambulanseutdanning. Og fullførte med greie karakterer. 5'ere, 4'ere og noen 3'ere. Jeg prøvde å være med på opptaket for å komme inn. 138 søkere, 36 på opptak. Jeg var en av dem. Men jeg ble ikke tatt inn. Aner ikke hvorfor. Vi får ingen begrunnelse. Men jeg manglet noen av kravene til stillingen. Mulig at det hadde noe med det å gjøre. 

 

Nå er jeg 26, jobber innenfor helse i et vikariat. Venter på nytt ambulanseopptak i mars. Prøver igjen da. Men føler jeg ikke har gjort mye her i livet. Føler meg dum fordi vennene mine har master og bachelor utdannelse. Jeg er helt på bånn. Har ikke egen leilighet. Har ikke egen bil. Familien har skaffet det til meg som jeg betaler på selv. Men de eier. Har heller ingenting på sparekonto. 

 

Uff. Mye deprimerende tanker her. Føler meg aldri god nok. Beklager. :icon_frown:

Anonymkode: ae2fa...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er god nok :klem: Du er bare 26, hele livet foran deg. Snu på tankegangen så skal du se at du også er der de alle er, fast jobb hus osv. Goals 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hjelper, så føler jeg ofte på det samme, og jeg er 34;)

Det nytter ikke å se bakover, kun fremover. Jeg er ikke spesielt misunnelig på de som jobber 8-16 og har kjøpt rekkehus og stasjonsvogn heller. Snork!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Det er maaange som har det som deg. Jeg er 25 og har ikke peiling på hva jeg skal gjøre med livet. Føler det er greit å studere bare for å ha en unnskyldning for at man ikke driver med noe bedre liksom :P Ingen av vennene mine på min egen alder har fullført noen utdanning enda, så det går helt bra! du får til livet likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er ei jente på 26 år som er i utdanning og full jobb. Likevel har jeg utrolig dårlig selvtillit. Jeg føler meg dum fordi jeg er 26 år og har fortsatt ikke fullført en utdanning som gir meg fast jobb og arbeid. Og jeg vet ikke om det er fordi jeg er dum eller bare har kastet bort mye av livet mitt på å gjøre dumme valg. 

Etter ungdomskolen startet jeg VGS der jeg fikk gode karakterer, helt frem til andre og tredje året. Jeg skulket mye og fikk ikke karakterer i enkelte fag. Jeg brukte alt for mye tid på ting som var gøy. Dataspill, sport osv. 

Etter VGS var jeg i militæret et år og kom med god tjenesteuttalelse. ("Over forventet" i karakter).

Jeg tok opp lån og startet hos privatist. Ante ikke hva jeg ville med livet mitt i en alder av 21. Jeg forbedret noen fag men var ikke motivert til å studere livet av meg for å fullføre alt fordi typen slo opp. Han jeg hadde vært sammen med i 3 år. Tung tid jeg jeg endte opp med å ikke dra på skolen fordi jeg var trist. 230.000kr i studiegjeld senere. 

Jeg jobbet deltid i 2 år og prøvde å finne ut hva jeg ville med livet mitt. Jeg reiste for pengene jeg tjente og kjøpte dyre ting, klær osv. 

I fjor startet jeg på ambulanseutdanning. Og fullførte med greie karakterer. 5'ere, 4'ere og noen 3'ere. Jeg prøvde å være med på opptaket for å komme inn. 138 søkere, 36 på opptak. Jeg var en av dem. Men jeg ble ikke tatt inn. Aner ikke hvorfor. Vi får ingen begrunnelse. Men jeg manglet noen av kravene til stillingen. Mulig at det hadde noe med det å gjøre. 

 

Nå er jeg 26, jobber innenfor helse i et vikariat. Venter på nytt ambulanseopptak i mars. Prøver igjen da. Men føler jeg ikke har gjort mye her i livet. Føler meg dum fordi vennene mine har master og bachelor utdannelse. Jeg er helt på bånn. Har ikke egen leilighet. Har ikke egen bil. Familien har skaffet det til meg som jeg betaler på selv. Men de eier. Har heller ingenting på sparekonto. 

 

Uff. Mye deprimerende tanker her. Føler meg aldri god nok. Beklager. :icon_frown:

Anonymkode: ae2fa...e76

Du er ikke alene om dette.

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver her. At jeg er dum, ikke får til det andre gjør, ikke vet hva jeg vil med livet, og at jeg har surret mye og ødelagt for meg selv. Karret meg til nød igjennom videregående allmennlinja, og ble totalt demotivert for både skole og arbeidsliv.

Du er i jobb nå, og det er mer enn hva jeg var som 26-åring. Jeg er fremdeles ikke i ordinær jobb, og det er klart at man føler seg dårligere enn de som tar bachelor og mastergrader.

Man får bare jobbe med tankene og sette livet i perspektiv. Utdannelse er ikke alt her i livet. Hadde jeg hatt bra økonomi (f.eks vunnet stort i Lotto), hadde jeg ikke brydd meg det døyt om utdannelse eller jobb. Skulle bare kost meg, kanskje jobbet litt frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine er jo at nå er du bevisst feilprioriteringene dine og kan endre kurs. Ta tak, så blir situasjonen en annen når du er 30.

Anonymkode: 49484...c0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flotte tilbakemeldinger! Dere er så gode :) Godt å vite at jeg ikke er alene om dette. Nå ble jeg glad. Ha en fin jul videre alle sammen. 

Anonymkode: ae2fa...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for flotte tilbakemeldinger! Dere er så gode :) Godt å vite at jeg ikke er alene om dette. Nå ble jeg glad. Ha en fin jul videre alle sammen. 

Anonymkode: ae2fa...e76

God jul til deg også!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Kjenner meg igjen. Jeg rotet  også mye. Studerte...sluttet...studerte...sluttet..studerte...sluttet. Holdt på slik til jeg var i slutten av 20-årene. Og det uten å oppnå en eneste grad/tittel.  Så fikk jeg meg en jobb som overhodet ikke hadde noe med det jeg hadde studert. Og er fortsatt i jobb. Jeg tror jeg rett og slett studerte fordi det var behagelig. Styrte meg selv og gjorde masse annet jeg syntes var gøyt. Tror igrunn jeg studerte for å utsette arbeidslivet litt. Var litt lat..

Anonymkode: 4c033...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men erfaring har du, og du klarer deg jo helt fint. Kanskje de erfaringene du har gjort deg er like verdifulle som det de andre har. Og helt på bånn er du iallefall ikke.

Anonymkode: f94fe...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsøkt og gjort mye i livet synes jeg:) Det er ikke mange som har hus eller utdannelse før de er rundt 30 år. Jeg er 28 år og har ingen utdannelse, selv om jeg har gått myye skole. Har forsøkt meg på mang en utdannelse uten å lykkes. Men kanskje en dag så prøver jeg igjen:) Men jeg trenger dyrebar betenkningstid, for i dag er det ikke alle utdannelser som går rett hjem heller..

Men andre verdier har jeg føler meg priviligert over. Jeg har en mann, barn, hus og er kunstner i tillegg. For øyeblikket er jeg arbeidsledig som mange andre, men målet er å få napp slik at jeg har penger. Må jo ha penger for å studere igjen:P

Anonymkode: 61559...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har forsøkt og gjort mye i livet synes jeg:) Det er ikke mange som har hus eller utdannelse før de er rundt 30 år. Jeg er 28 år og har ingen utdannelse, selv om jeg har gått myye skole. Har forsøkt meg på mang en utdannelse uten å lykkes. Men kanskje en dag så prøver jeg igjen:) Men jeg trenger dyrebar betenkningstid, for i dag er det ikke alle utdannelser som går rett hjem heller..

Men andre verdier har jeg føler meg priviligert over. Jeg har en mann, barn, hus og er kunstner i tillegg. For øyeblikket er jeg arbeidsledig som mange andre, men målet er å få napp slik at jeg har penger. Må jo ha penger for å studere igjen:P

Anonymkode: 61559...3d8

Godt du har mannen til å forsørge dere..

Anonymkode: 512f1...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke opptak et annet sted i landet? 36 stk er ganske mange å "kjempe" mot. Vi var 15 stk på opptak, 90 søkere. 10 lærlingplasser :)

Anonymkode: 1f17b...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.12.2016 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er ei jente på 26 år som er i utdanning og full jobb. Likevel har jeg utrolig dårlig selvtillit. Jeg føler meg dum fordi jeg er 26 år og har fortsatt ikke fullført en utdanning som gir meg fast jobb og arbeid. Og jeg vet ikke om det er fordi jeg er dum eller bare har kastet bort mye av livet mitt på å gjøre dumme valg. 

Etter ungdomskolen startet jeg VGS der jeg fikk gode karakterer, helt frem til andre og tredje året. Jeg skulket mye og fikk ikke karakterer i enkelte fag. Jeg brukte alt for mye tid på ting som var gøy. Dataspill, sport osv. 

Etter VGS var jeg i militæret et år og kom med god tjenesteuttalelse. ("Over forventet" i karakter).

Jeg tok opp lån og startet hos privatist. Ante ikke hva jeg ville med livet mitt i en alder av 21. Jeg forbedret noen fag men var ikke motivert til å studere livet av meg for å fullføre alt fordi typen slo opp. Han jeg hadde vært sammen med i 3 år. Tung tid jeg jeg endte opp med å ikke dra på skolen fordi jeg var trist. 230.000kr i studiegjeld senere. 

Jeg jobbet deltid i 2 år og prøvde å finne ut hva jeg ville med livet mitt. Jeg reiste for pengene jeg tjente og kjøpte dyre ting, klær osv. 

I fjor startet jeg på ambulanseutdanning. Og fullførte med greie karakterer. 5'ere, 4'ere og noen 3'ere. Jeg prøvde å være med på opptaket for å komme inn. 138 søkere, 36 på opptak. Jeg var en av dem. Men jeg ble ikke tatt inn. Aner ikke hvorfor. Vi får ingen begrunnelse. Men jeg manglet noen av kravene til stillingen. Mulig at det hadde noe med det å gjøre. 

 

Nå er jeg 26, jobber innenfor helse i et vikariat. Venter på nytt ambulanseopptak i mars. Prøver igjen da. Men føler jeg ikke har gjort mye her i livet. Føler meg dum fordi vennene mine har master og bachelor utdannelse. Jeg er helt på bånn. Har ikke egen leilighet. Har ikke egen bil. Familien har skaffet det til meg som jeg betaler på selv. Men de eier. Har heller ingenting på sparekonto. 

 

Uff. Mye deprimerende tanker her. Føler meg aldri god nok. Beklager. :icon_frown:

Anonymkode: ae2fa...e76

Du, jeg er også 26 og har kun vgs. Jeg kommer aldri til å ta høyere utdannelse. Men med litt flaks sitter jeg i dag i en veldig godt betalt jobb med sikkerhet og fremtidsutsikter. Og, det du føler her - det føler ALLE! Vi har pratet mye om det i vennegruppen vår, og alle ser rundt seg og føler at alle andre har kommet så mye lenger. Enten er det bolig, eller så er det i kjærligheten med ekteskap og barn, eller så er det utdanning og karriere. Sånn vil alle føle det, alltid, rundt vår alder. Dette er helt normalt. 

Denne usikkerheten rundt det at jeg mangler utdannelse kommer jeg alltid til å måtte håndtere, men jeg er veldig stolt av å ha oppnådd så mye som jeg har gjort, likevel.

Senest i går var jeg på intervju hvor han sa "du har jo bare vgs", og det stakk litt, men sånn er det. Dette klarer du! Og dette er en del av livet! 

Anonymkode: 74ac8...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...