Gå til innhold

Generell studiekompetanse, etter fagbrev - med baby, erfarginer??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Vurderer å gå skolen igjen neste år, og barnet mitt er da 1,5 år. 

Har lyst til å få studiekompetanse slik jeg har flere valgmuligheter i arbeidslivet, da det jeg drømte om ble litt vanskelig med barn.

Men jeg vet at ved å gå skole blir det litt dårligere med økonomi og andre utfordringer, men det jeg hadde gledet meg til at det blir litt kortere dager/fridager og mer tid å tilbringe med barnet mitt så vi kunne få et roligere år. Hadde mest hatt lyst å være hjemme til barnet mitt var 2 men hadde vært best å bli ferdig med utdanning og nå har barnet mitt allerede begynt i barnehagen.

Men nå hører jeg så mye forskjellig, noen sier det er ganske lange dager uansett og at det blir ikke så mye mer hjemmetid, mens andre sier de har det kjempe koselig å mer tid. Kjenner ikke disse så godt og litt usikker på om de studerer forskjellig studiekompentanse, eventuellt uten fagbrev eller kanskje bare noen mindre fag.

Så, hva er dine erfaringer med studiekompetanse etter fagbrev? Mer fritid? Eller råd fra andre som har studert med små? 
Kan nevnes at jeg er sammen med BF så vi deler økonomien så det skal gå greit. Men viss det er veldig stress det her da tror jeg at jeg heller prøver å begynne rett i arbeidslivet. Takk på forhånd!

Anonymkode: 8d927...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mer fritid :) Jeg gikk kun på kveldsskole. Trengte fire fag: Norsk, Matematikk, Naturfag og Historie. Var totalt ca. 15 timer i uka om jeg husker korrekt. Tok det som privatist. Om du tar det som privatist er det ikke krav om å ha et vist antall timer i fagene. Man må bare ha eksamen i de fagene man trenger. Så det er altså mulig å lese på egenhånd. Dette gjelder da bare om du tar som privatist, ikke om du velger å gå på vanlig vgs.

Anonymkode: 568b0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mer fritid :) Jeg gikk kun på kveldsskole. Trengte fire fag: Norsk, Matematikk, Naturfag og Historie. Var totalt ca. 15 timer i uka om jeg husker korrekt. Tok det som privatist. Om du tar det som privatist er det ikke krav om å ha et vist antall timer i fagene. Man må bare ha eksamen i de fagene man trenger. Så det er altså mulig å lese på egenhånd. Dette gjelder da bare om du tar som privatist, ikke om du velger å gå på vanlig vgs.

Anonymkode: 568b0...be9

Åå! :laugh: Det hørtes bra ut. Når på kveldene hadde du timer da?

Koster det mye å ta det som privatist?

Anonymkode: 8d927...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå! :laugh: Det hørtes bra ut. Når på kveldene hadde du timer da?

Koster det mye å ta det som privatist?

Anonymkode: 8d927...796

Selve kurset jeg tok kostet 35 000kr. Dette varierer fra skole til skole. Går du under 23/5 regelen får man det i utgangspunktet dekket. Hver eksamen, totalt 7 stykker, var på rundt 1100kr. per stykk. Denne må man betale selv uansett. Timeplanene varierer sikkert også fra skole til skole.

Mandag var det  18:25 - 21:10

Tirsdag var det 18:45 - 20:15

Onsdag var det 17:10 - 21:25

Tosdag var det 17:10 - 21:25

Fredag var fri.

Anonymkode: 568b0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selve kurset jeg tok kostet 35 000kr. Dette varierer fra skole til skole. Går du under 23/5 regelen får man det i utgangspunktet dekket. Hver eksamen, totalt 7 stykker, var på rundt 1100kr. per stykk. Denne må man betale selv uansett. Timeplanene varierer sikkert også fra skole til skole.

Mandag var det  18:25 - 21:10

Tirsdag var det 18:45 - 20:15

Onsdag var det 17:10 - 21:25

Tosdag var det 17:10 - 21:25

Fredag var fri.

Anonymkode: 568b0...be9

Det hørtes jo veldi greit ut! Ja helt sikkert varriasjoner fra skole til skole men litt greit å ha en liten peiling, for jeg har ikke noen slik informasjon fra før. :D 

Men hvordan var det å studere så mye på egenhånd, gikk det greit? Og tusen takk for svar! :):) 

Anonymkode: 8d927...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen andre råd? :laugh:

Noen som har gått påbygg på vanlig videregående?

Anonymkode: 8d927...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk vanlig påbygg, med fritak fra noen fag (som jeg ikke trengte, da jeg gikk under 23/5-regelen). Det var helt sykt mye jobb. Høyskole er ingenting i forhold :) Ti timer norsk i uken, mye jobb med matte når jeg ikke hadde hatt det på mange år, datajobbing som jeg aldri hadde da jeg gikk skole tidligere etc. Mye lekser, særemne, mattelekser, mange prøver osv. Jeg hadde barn i barneskolen da, og var helt utslitt. Hadde jeg visst hva jeg gikk til hadde jeg tatt det over to år istedet. 

Anonymkode: c924c...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes jo veldi greit ut! Ja helt sikkert varriasjoner fra skole til skole men litt greit å ha en liten peiling, for jeg har ikke noen slik informasjon fra før. :D 

Men hvordan var det å studere så mye på egenhånd, gikk det greit? Og tusen takk for svar! :):) 

Anonymkode: 8d927...796

For å være helt ærlig så leste jeg nesten ikke på egenhånd i det hele tatt :P Var nesten kun på timene. Historieboka åpnet jeg ikke hjemme en gang. Lite med matten og. Var egentlig bare fordypningsoppgaven jeg gjorde hjemme når jeg tenker meg om. Men folk er sikkert forskjellig der :) Vet det var noen i klassen som leste en del hjemme.

Anonymkode: 568b0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Så, hva er dine erfaringer med studiekompetanse etter fagbrev? Mer fritid? Eller råd fra andre som har studert med små? 
Anonymkode: 8d927...796

Etter fagbrev? Du mangler bare nyere historie, norsk, matte og naturfag da? Mer fritid, absolutt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk vanlig påbygg, med fritak fra noen fag (som jeg ikke trengte, da jeg gikk under 23/5-regelen). Det var helt sykt mye jobb. Høyskole er ingenting i forhold :) Ti timer norsk i uken, mye jobb med matte når jeg ikke hadde hatt det på mange år, datajobbing som jeg aldri hadde da jeg gikk skole tidligere etc. Mye lekser, særemne, mattelekser, mange prøver osv. Jeg hadde barn i barneskolen da, og var helt utslitt. Hadde jeg visst hva jeg gikk til hadde jeg tatt det over to år istedet. 

Anonymkode: c924c...fb6

Åj, ser nå at jeg skrev "vanlig påbygg" men mente vanlig påbygg etter fagbrev, og ikke privatist. Men åjsann det hørtes veldig slitsomt ut! 

Jeg vil tro det er enda litt mindre siden det er etter fagbrev? Da trenger jeg 4 fag, norsk, matte, naturfag og historie. Du hadde kanskje mer enn det, eller?

Tusen takk for svar! :)

Ts

Anonymkode: 8d927...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For å være helt ærlig så leste jeg nesten ikke på egenhånd i det hele tatt :P Var nesten kun på timene. Historieboka åpnet jeg ikke hjemme en gang. Lite med matten og. Var egentlig bare fordypningsoppgaven jeg gjorde hjemme når jeg tenker meg om. Men folk er sikkert forskjellig der :) Vet det var noen i klassen som leste en del hjemme.

Anonymkode: 568b0...be9

Høres bra ut :) ! Ja det varrierer vell fra person til person. Men hadde du barn i tillegg? 

For viss jeg tar denne løsningen, da må det bli uten barnehage og hjemme med barnet mitt også skole på kveldstid. Tenker at det kanskje blir litt slitomsomt? Kanskje like greit med vanlig VGS og heller litt mer fri/kortere dager? Føler meg veldig usikker

Beklager mange spørsmål og igjen takk for svar! :laugh:

Anonymkode: 8d927...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wanda Maximoff skrev:

Etter fagbrev? Du mangler bare nyere historie, norsk, matte og naturfag da? Mer fritid, absolutt. :) 

Så bra! :laugh:

Tusen takk for svar!

Anonymkode: 8d927...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg tok påbygg etter fagbrev, altså kun de 4 fagene, når barnet mitt var 1år. BF gikk da ut i permisjon de første månedene, og så begynte barnet i bhg. Jeg syns det gikk kjempefint, hadde masse fritid hjemme med barnet ettersom vi hadde veldig korte dager og kun 4 dager i uken. Jeg syns det var et relativt enkelt år, og savner det nå som jeg går på høyere utdanning, men har fortsatt mer fritid med barnet en BF som er i full jobb. Men det er mye pga jeg prioriterer barnet mitt på dagtid utenom forelesninger, og leser om kvelden.

Anbefaler deg absolutt og ta vanlig påbygg på VGS, du kommer nok ikke til å angre iallefall :) 

Anonymkode: afc53...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg tok påbygg etter fagbrev, altså kun de 4 fagene, når barnet mitt var 1år. BF gikk da ut i permisjon de første månedene, og så begynte barnet i bhg. Jeg syns det gikk kjempefint, hadde masse fritid hjemme med barnet ettersom vi hadde veldig korte dager og kun 4 dager i uken. Jeg syns det var et relativt enkelt år, og savner det nå som jeg går på høyere utdanning, men har fortsatt mer fritid med barnet en BF som er i full jobb. Men det er mye pga jeg prioriterer barnet mitt på dagtid utenom forelesninger, og leser om kvelden.

Anbefaler deg absolutt og ta vanlig påbygg på VGS, du kommer nok ikke til å angre iallefall :) 

Anonymkode: afc53...b29

Hei og tusen takk for så konkret svar, det blir jo nesten akkurat som min situasjon! Da er jo det akkurat like greit å ha korte dager også studere på kvelden, enn privatist og skole på kvelden! Så da tror jeg at det er det rette valget, takk!! :laugh::laugh:

Anonymkode: 8d927...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...