Gå til innhold

Du blir permittert - Vil du vite det før eller etter jul?


ekkoet

Anbefalte innlegg

En hypotetisk situasjon.

 

Bedriften skal permittere 3 personer, du er en av dem. Det går 14 dager fra du får varselet til du er 100% permittert.

Ville du:

A) Fått permitteringsvarselet 15. desember og fått vite at du ikke skulle tilbake på jobb 2. januar

B) Fått varselet 1. januar og visst at fra 15. januar var du uten jobb.

 

(Se bort fra at vil være litt mer økonomisk gunstig å bli permittert så sent som mulig, jeg tenker kun på når en slik beskjed er best å få, like før jul eller dagen du møter opp igjen på jobb etter ferien?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jul, siden jeg ville tilpasset forbruket i julen til en trangere situasjon. 

Skjønner ikke helt hvorfor det bare er to ukers varsel, om bedriften ikke MÅ permittere fra 2.januar, men også kan vente til 15.januar. Da er det smålig og ta enten eller. Bestem 15. januar, gi varsel før jul. 

Anonymkode: 9af17...526

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde hatt jobb lenger om jeg ble sagt opp senere da :P

Anonymkode: 7039f...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig, før jul - slik at man kan legge opp forbruket deretter. Om det bare er to ukers varsel, så kan man også like gjerne få vite det først som sist slik at man kommer seg vekk fra en elendig bedrift med elendig planlegging. Når man skal dra av et plaster, er det like greit å bare gjøre det så kjapt som mulig. 

Anonymkode: 8f949...5f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått varselet 1.januar hadde jeg foretrukket. Jeg er alltid ferdig med juleforberedelsene til desember uansett. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig som blir sagt her at om man kan vente til 15 Januar så venter man lengst mulig for den ansattes skyld!

Ellers tror jeg faktisk jeg hadde ønsket å vite det 1. Januar, pga jeg hadde stresset veldig med dette i jula og heller ville kost meg.

Anonymkode: 721d0...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke ønsket meg bekymringene i jula. De kommer uansett. Ingen vits å få det oppi tiden man skal bruke på å slappe av og kose seg med familie.

Anonymkode: 2a497...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrukket å få vite det før jul, både for å ikke bruke mer penger enn nødvendig, for å ikke stresse med å få ting ferdig i ferien når jeg uansett ikke skal på jobb 2. januar, og ikke minst for å tråle stillingsannonser i romjula da mange er opptatt med helt andre ting.

Anonymkode: 99054...bff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter!
Det er rimelig ufint og hensynsløst å varsle oppsigelse/permittering rett før ferie/helg.

Anonymkode: 06fa8...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jul. Hos oss ble det permittert før jul i fjor, og det reagerte de som ble permittert veldig på. Føkkings god jul, liksom...

Anonymkode: edafa...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Ser at det svinger begge veier hva folk hadde foretrukket.

For å klargjøre premissene så skulle man se bort fra biten om at det naturlig nok er mer økonomisk å være lengre i jobb og at det således er best å få vite det så sent som mulig (mottar man varsel den 2. januar om at man blir permittert, så skal man fremdeles på jobb de 2 neste ukene).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fått beskjeden etter jul.

Jeg tar slike ting veldig hardt, og jeg hadde antageligvis gått helt i kjelleren, ikke klart å delta på juleaktiviteter og familien hadde nok blitt veldig bekymret for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også hatt julen i lykkelig uvitenhet. 
Jeg har erfaring fra noe liknende (men mye mye verre). Jeg er alvorlig syk, og i fjor var jeg på en viktig undersøkelse rett før jul. Jeg valgte å be om å få vente med å få svaret til etter jul, da jeg ikke ønsket å ha fått en eventuell dødsdom rett før julefeiringen. Det ble en god julefeiring, noe det ikke ville blitt hvis jeg hadde fått et uønsket svar på bittelille julaften. 

Anonymkode: 117df...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...