Gå til innhold

Unge vil ha hasj-pol


linsejesus

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir nok lovlig her også etter hvert, eller i verste fall avkriminalisert. Avkriminalisering er nok nærmere. Gleder meg :smoke:

Anonymkode: e801b...eeb

Jeg håper politikerne vil ha baller nok til å gå for ordentlig regulering hvis loven først skal endres. Å bare fjerne straffen for bruk vil ikke gå ut over kriminelle bander som smugler og selger, kanskje tvert imot. Man bør ha i alle fall ha aldersgrense.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Aamu skrev:

Nei, ikke på grunn av at folk ikke blir straffet for å bruke cannabis. Fordi det, dersom flertallet ønsker det, vil bli sharialover. Fordi nederland har en forpestet, umoralsk og uetisk sexkultur. Alt handler om sex og hasj. ALT. 

Men vil det bli slik i Norge om cannabis blir dekriminalisert/regulert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LeoxBarca skrev:

Om det blir lovlig eller er i praksis irrelevant. Hvis jeg skulle fått lyst på hasj er det ikke akkurat vanskelig og få tak i. De eventuelle samfunnsmessige kostnadene en fullstendig legalisering medbringer kan ingen vite uansett. Eneste måten og finne ut av er og forsøke. Dersom drapsraten stiger betraktelig, mødre kaster barna fra broer og politikere begynner og løpe nakne rundt slottet får vi heller gjøre det ulovlig igjen.

:fnise: Den var bra.

Men som du sier, det er ikke vanskelig å få tak i. Det som ville en vært fordel er at det vil bli renere varer som er mindre skadelig og avhengighetsskapende.

Anonymkode: 560a5...c45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hasj-pol betydde poliklinikk for hasj. Altså at de som er avhengig kan få hjelp ved en poliklinikk :P Det hadde jeg isåfall støttet, men kanskje heller en slags rus-poliklinikk i stedet som da kan gjelde for alle stoffer, sånn at de kan få oppfølging og informasjon om følgeskader og hjelp til å slutte dersom det er uaktuelt med avrusingsklinikk. 

 

Anonymkode: a1c61...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aamu skrev:

Nei, ikke på grunn av at folk ikke blir straffet for å bruke cannabis. Fordi det, dersom flertallet ønsker det, vil bli sharialover. Fordi nederland har en forpestet, umoralsk og uetisk sexkultur. Alt handler om sex og hasj. ALT. 

Interessant at du nevner innføring av sharia og forpestet sexkultur i samme innlegg. Man skulle tro det var to diamentralt motsatte situasjoner. 

Bare fordi du ikke liker noe selv, betyr det ikke at det er umoralsk eller uetisk. Det tror jeg du godt kan lære deg, Aamu. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er cannabis egentlig noe verre enn alkohol? Hvor mange alkoholiker og cannabis avhengig er det i Norge? ALLE jeg kjenner som har vært bortpå cannabis begynte med alkohol, hvorfor er cannabis alltid synderen? Voksne mennesker nekter å se at alkohol er narkotika, de eneste jeg har hørt som er enig er rusmisbrukere selv som har vært på kjøret i 40 år.

Anonymkode: cb769...626

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mange, mange år siden - da jeg gikk på barneskole, og ungdomsskole - så fikk jeg stadig høre at dersom man først begynte med ett stoff. Så kom man nærmest  garantert til å fortsette over til langt sterkere og verre stoffer. 

Så det var nærmest 100 %sikkert at man kom til å ende opp som en sprøyte-narkoman og uteligger. :P

Anonymkode: e9e48...494

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hajs-pol er egentlig en god i ide. 

Problemet er at disse unge skifter mening når de blir litt eldre. Hvor ellers er den enorme støtten til hasj-pol. De unge blir eldre de også, og hvis dette standpunktet er så godt så burde det bli med de også inn i voksenlivet.

Anonymkode: dbbda...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg håper politikerne vil ha baller nok til å gå for ordentlig regulering hvis loven først skal endres. Å bare fjerne straffen for bruk vil ikke gå ut over kriminelle bander som smugler og selger, kanskje tvert imot. Man bør ha i alle fall ha aldersgrense.

Skjer nok ikke før andre land i europa endrer på sitt lovverk. Norge kommer ikke til å bli noen pionér. Det er krefter i sving som pusher på for en endring i lovverket, globalt. Tror vestlige nasjoner er mer tilbøyelige til å innrette seg etter dette. Kriminaliseringen har totalt feilet, at folk fortsatt støtter dette er helt hårreisende. Det er utelukkende et helseproblem og ikke noe som kan bli fikset gjennom justis. 

Anonymkode: e801b...eeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hajs-pol er egentlig en god i ide. 

Problemet er at disse unge skifter mening når de blir litt eldre. Hvor ellers er den enorme støtten til hasj-pol. De unge blir eldre de også, og hvis dette standpunktet er så godt så burde det bli med de også inn i voksenlivet.

Anonymkode: dbbda...632

De skifter ikke mening i særlig grad, det er nettopp derfor det nå snart vil bli lovlig. De gamle som er mot det nå var nok mot det også da de var unge.

Det meldes jo også at eldre drikker mer enn før. Det handler nok mer om at de som drakk mye da de var femti, nå er blitt eldre, enn at gamle har begynt å drikke mer enn de gjorde før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er cannabis egentlig noe verre enn alkohol? Hvor mange alkoholiker og cannabis avhengig er det i Norge? ALLE jeg kjenner som har vært bortpå cannabis begynte med alkohol, hvorfor er cannabis alltid synderen? Voksne mennesker nekter å se at alkohol er narkotika, de eneste jeg har hørt som er enig er rusmisbrukere selv som har vært på kjøret i 40 år.

Anonymkode: cb769...626

Ifølge Folkeopplysningen på NRK blir 9 % av cannabisbrukere avhengig, mens 14% av av alkoholnytere avhengig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt redd jeg stikker hånda inn i ett vepsebol her nå, men here goes:

Nå har vi kjørt "the war on drugs" i fryktelig mange år, her med Amerika som pioneerer. Jeg veit ikke helt om folk har sett seg rundt og tatt innover seg i hvilken grad det har fungert?

Jeg er lei meg for at det er jeg som må komme med infoen: Men det svartemarkedet er kommet for å bli. Det fungerer på nøyaktig samme måte som en hvilken som helst annen bedrift: "Supply and demand". Altså: om ingen er interessert i å kjøpe hasj, kommer heller ingen til å tilby det for salg. Nå er desverre realiteten slik at det ikke er tilfellet. Jeg aner ærlig talt ikke hva vi har vunnet på å sette noens bror, søster, vennine eller venn i fengsel/gitt bøter til, for feil de potensielt har gjort en gang. I denne diskusjonen er det faktisk jævlig relevant å snakke om "årsak og sammenheng". Da lurer jeg på hvorfor folk velger å inta rusmidler? Det være seg legale eller illegale? Og da snakker jeg naturligvis ikke om 3-barns moren som tar 2 glass amarone på Lørdag.

Det er tragisk nok en jævlig stor sammenheng mellom mennesker som allerede sliter, det være seg økonomisk, psykisk eller fysisk (og ett hav av andre ting), og dette med å ruse seg. Tro det eller ei, så blir faktisk livet for noen mennesker, såpass vanskelig at noen vil ta en pause fra det. Det er selvfølgelig ikke slik at alle som velger å innta rusmidler alltid vil flykte fra noe, eller har noen annen grunn enn at det er gøy.

Jeg forstår naturlig nok at fra ett foreldre perspektiv, så er det jo ikke ønskelig at poden inntar noe som helst. Men tror du, at han som selger amfetamin/hasj/kokain/fyll inn sjæl, bryr seg katta om hva han egentlig kom for? At han egentlig bare skulle kjøpe hasj? Han kommer til å tilby alt han har i assortementet, fordi det er nettopp det han tjener penger på. Ikke hasj. Det er jævlig lite lønnsomt å selge kun hasj. Vi snakker her tilsvarende forskjellen på Oregano og Safran.

Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte og begripe hvordan det er en ulempe å sette ett statlig organ til å ha oppsikt og kontroll rundt dette. Da har du kutta ut Amfetamin-Arne, som kommer til å gjøre barna dine mye mer vondt (han gir da langt faen i hvor gammel ungen er).  Vinmonopolet derimot er av Norges beste til å sjekke legitimasjon, og hvordan man som foreldre ikke synes dette er flott veit ikke jeg.

Hva med de som har hatt barn som det har gått galt med? Hva med han som ligger strødd ute midt i Oslo angår: Tror du han bryr seg katta om hva politiet gir han av bøter eller fengselstid? Han har allerede tapt han, og det veit han. Det eneste her i livet det mennesket trenger, er behandling. Det er ikke en kjeft som begynner med dop som tenker at: "det her blir jævlig bra, jeg havner sikkert i en villa på Asker". Det er når alt annet er blitt fullstendig håpløst at en går fra hasj til heroin.

Jeg antar at argumentet om: "det å åpne for noe nytt, gjør at flere bruker det". Nei, det gjør faktisk ikke det. Det viser forskning fra f.eks Nederland. Jeg tenker at om en er så jævlig redd at ungene begynner å bruke hasj(eller andre rusmidler), så er første steg i å forebygge, nettopp å prate med ungene sine. Om eventuelle virkninger, konsekvenser osv. En kan tragisk nok ikke skjerme barna sine for alt, fordi Amefetamin-Arne tjener penger på at folk lar være å si noe om det, og han er der uansett. Det eneste en kan gjøre for barna sine er å utstyre dem med ett moralsk kompass som sier noe om hva som er rett&galt, dumt&lurt. De må lære å ta egne og gode valg, ellers er de jo fucked allerede i møte med alkohol.

Det som derimot ikke hjelper, er å sparke de som allerede er nede. De trenger behandling de, ikke flere spark. Det greier de svært ofte veldig fint selv.

Jeg hadde følt meg veldig mye tryggere i møte med "hasjmonopolet", enn i møte med en fyr med jævlig tvilsomme hensikter. Det han tjener penger på er å få ungen din avhengig av alt han har på lager. Han har døgnåpent også.

Sikkert 10000 ting jeg kunne tilføyd her også, men sånn ble det i denne omgang.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Barnavregnbuen skrev:

Jeg er litt redd jeg stikker hånda inn i ett vepsebol her nå, men here goes:

Nå har vi kjørt "the war on drugs" i fryktelig mange år, her med Amerika som pioneerer. Jeg veit ikke helt om folk har sett seg rundt og tatt innover seg i hvilken grad det har fungert?

Jeg er lei meg for at det er jeg som må komme med infoen: Men det svartemarkedet er kommet for å bli. Det fungerer på nøyaktig samme måte som en hvilken som helst annen bedrift: "Supply and demand". Altså: om ingen er interessert i å kjøpe hasj, kommer heller ingen til å tilby det for salg. Nå er desverre realiteten slik at det ikke er tilfellet. Jeg aner ærlig talt ikke hva vi har vunnet på å sette noens bror, søster, vennine eller venn i fengsel/gitt bøter til, for feil de potensielt har gjort en gang. I denne diskusjonen er det faktisk jævlig relevant å snakke om "årsak og sammenheng". Da lurer jeg på hvorfor folk velger å inta rusmidler? Det være seg legale eller illegale? Og da snakker jeg naturligvis ikke om 3-barns moren som tar 2 glass amarone på Lørdag.

Det er tragisk nok en jævlig stor sammenheng mellom mennesker som allerede sliter, det være seg økonomisk, psykisk eller fysisk (og ett hav av andre ting), og dette med å ruse seg. Tro det eller ei, så blir faktisk livet for noen mennesker, såpass vanskelig at noen vil ta en pause fra det. Det er selvfølgelig ikke slik at alle som velger å innta rusmidler alltid vil flykte fra noe, eller har noen annen grunn enn at det er gøy.

Jeg forstår naturlig nok at fra ett foreldre perspektiv, så er det jo ikke ønskelig at poden inntar noe som helst. Men tror du, at han som selger amfetamin/hasj/kokain/fyll inn sjæl, bryr seg katta om hva han egentlig kom for? At han egentlig bare skulle kjøpe hasj? Han kommer til å tilby alt han har i assortementet, fordi det er nettopp det han tjener penger på. Ikke hasj. Det er jævlig lite lønnsomt å selge kun hasj. Vi snakker her tilsvarende forskjellen på Oregano og Safran.

Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte og begripe hvordan det er en ulempe å sette ett statlig organ til å ha oppsikt og kontroll rundt dette. Da har du kutta ut Amfetamin-Arne, som kommer til å gjøre barna dine mye mer vondt (han gir da langt faen i hvor gammel ungen er).  Vinmonopolet derimot er av Norges beste til å sjekke legitimasjon, og hvordan man som foreldre ikke synes dette er flott veit ikke jeg.

Hva med de som har hatt barn som det har gått galt med? Hva med han som ligger strødd ute midt i Oslo angår: Tror du han bryr seg katta om hva politiet gir han av bøter eller fengselstid? Han har allerede tapt han, og det veit han. Det eneste her i livet det mennesket trenger, er behandling. Det er ikke en kjeft som begynner med dop som tenker at: "det her blir jævlig bra, jeg havner sikkert i en villa på Asker". Det er når alt annet er blitt fullstendig håpløst at en går fra hasj til heroin.

Jeg antar at argumentet om: "det å åpne for noe nytt, gjør at flere bruker det". Nei, det gjør faktisk ikke det. Det viser forskning fra f.eks Nederland. Jeg tenker at om en er så jævlig redd at ungene begynner å bruke hasj(eller andre rusmidler), så er første steg i å forebygge, nettopp å prate med ungene sine. Om eventuelle virkninger, konsekvenser osv. En kan tragisk nok ikke skjerme barna sine for alt, fordi Amefetamin-Arne tjener penger på at folk lar være å si noe om det, og han er der uansett. Det eneste en kan gjøre for barna sine er å utstyre dem med ett moralsk kompass som sier noe om hva som er rett&galt, dumt&lurt. De må lære å ta egne og gode valg, ellers er de jo fucked allerede i møte med alkohol.

Det som derimot ikke hjelper, er å sparke de som allerede er nede. De trenger behandling de, ikke flere spark. Det greier de svært ofte veldig fint selv.

Jeg hadde følt meg veldig mye tryggere i møte med "hasjmonopolet", enn i møte med en fyr med jævlig tvilsomme hensikter. Det han tjener penger på er å få ungen din avhengig av alt han har på lager. Han har døgnåpent også.

Sikkert 10000 ting jeg kunne tilføyd her også, men sånn ble det i denne omgang.

 

:klappe:

 

Anonymkode: cb0aa...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var veldig i mot å avkriminalisere bruk av narkotikabruk før, men har endret mening det siste året/halvannet.

Fordi:

- Cannabis er ikke farligere enn alkohol. Tvert i mot er det mindre skadelig for kroppen, mindre sjanse for avhengighet. De som pusher argumenter i motsatt retning bygger dessverre på moralisme og frykt. De er uredelige i måten de fremstiller forskning på, og vinkler alt i den retningen som best passer med sin mening. Eksempelvis Actis, som for en god stund siden viste til en undersøkelse som påsto at cannabis tredoblet risikoen for å få psykose. Okei, det er kanskje sant, rent statistisk. Men det slik forskning ikke svarer på: Hva er risikoen for å få psykose grunnet alkoholbruk? Dessuten er det velkjent at risikoen for psykose også i stor grad er arvelig betinget. For det tredje: OK, la oss legge til grunn 3 ganger økt risiko. 

Men er det egentlig så mye? Et kjapt google-søk viser at 4-10 per 100 000 får psykose. Statistisk sett er risikoen for hver enkelt dermed 0,001% basert på høyeste anslag. Så cannabisbruk kan øke risikoen til 0,003%? Jeg er ikke veldig bekymret. (For ordens skyld: Her brukte jeg tall som gikk på såkalt "akutt psykose"; tenker at "psykoselidelser" viser til latente lidelser folk allerede har; som da ikke utløses av om man tar et drag av en cannabis-røyk).

- Vil bruken av cannabis øke noe ved en avkriminalisering? Sannsynligvis litt. Men hva så? Kanskje alkoholbruken går litt ned som en følge. Og det er faktisk positivt for den totale folkehelsen, i så fall. 

- Tenk på hva krigen mot narkotika koster på global basis. Og tenk hva den koster i Norge: Er det 1 av 3 fengselsdøgn brukes på narkotikarelatert soning, og ett fengselsdøgn koster ca. 2500 kroner. Gang det med et par hundretusen, og summen er stor... Tenk også alle politiressursene, tollvesen, domstoler og mer. Jeg vil mye heller at politi og domstoler etterforsker/dømmer overgripere og vinningskriminelle.

- Å f.eks. ha et hasjpol vil også elminere mange av de ulempene mange mener eksiterer. Da vil f.eks. man være trygg på at denne røyken inneholder så og så mye THC. Man risikerer ikke "farlig" vare. Dessuten vil man kunne ilegge moms, skape arbeidsplasser med mer.

- Dessuten MÅ man skille mellom rusBRUK og rusMISBRUK. Begge deler finnes for både alkohol og andre, ulovlige rusmidler. Jeg synes det er like fair at en voksen over 18 drikker tre glass vin en lørdagskveld, som om han røyker en cannabisrøyk. Når enkelte snakker om at "daglig cannabisbruk gir x og y negativ konsekvens" - ja, helt sikkert sant. Men gud bedre meg, gir ikke daglig alkoholbruk også ca. samme konsekvenser? Problemer er jo da ikke rusmiddelet i seg selv, men at man misbruker det. Og da trenger man hjelp. Og den hjelpen får man best av helsevesenet. Domstoler kan ikke idømme folk å bli friske...

- Andre land har positive konsekvenser av avkriminalisering. Derfor bør også vi begynne å se på ting basert på kunnskap og påviste effekter; ikke utfra et worst case scenario. Føre var-prinsippet er bra, men jeg mener det har utspilt sin rolle i denne diskusjnonen.

 

Alt i alt: La voksne folk velge om de vil røyke cannabis eller drikke vodka på fest. Misbruket må samfunnet ta tak i, men helsevesenet er best egnet. Dessuten er ikke rusmiddelbruk et par ganger i måneden misbruk. Avkrmininalisering og statlig monopol vil spare ressurser og la oss utnytte dem bedre annensteds. Det vil også minske farene ved bruk.

 

Anonymkode: e3e05...288

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Cannabis er ikke farligere enn alkohol. Tvert i mot er det mindre skadelig for kroppen, mindre sjanse for avhengighet. De som pusher argumenter i motsatt retning bygger dessverre på moralisme og frykt. De er uredelige i måten de fremstiller forskning på, og vinkler alt i den retningen som best passer med sin mening. Eksempelvis Actis, som for en god stund siden viste til en undersøkelse som påsto at cannabis tredoblet risikoen for å få psykose. Okei, det er kanskje sant, rent statistisk. Men det slik forskning ikke svarer på: Hva er risikoen for å få psykose grunnet alkoholbruk? Dessuten er det velkjent at risikoen for psykose også i stor grad er arvelig betinget. For det tredje: OK, la oss legge til grunn 3 ganger økt risiko. 

Men er det egentlig så mye? Et kjapt google-søk viser at 4-10 per 100 000 får psykose. Statistisk sett er risikoen for hver enkelt dermed 0,001% basert på høyeste anslag. Så cannabisbruk kan øke risikoen til 0,003%? Jeg er ikke veldig bekymret. (For ordens skyld: Her brukte jeg tall som gikk på såkalt "akutt psykose"; tenker at "psykoselidelser" viser til latente lidelser folk allerede har; som da ikke utløses av om man tar et drag av en cannabis-røyk).

Det som også sjeldent kommer frem er at psykose er et vagt begrep som ikke alltid trenger å være så alvorlig. Det betyr bare at virkelighetsoppfatningen ikke er helt på topp og det er noe de fleste opplever i løpet av livet, uavhengig av om de ruser seg eller ikke. Det store spørsmålet er heller om det øker forekomsten av schizofreni og andre alvorlige sykdommer. Til og med actis går med på at dette ikke er sikkert og det sier sitt. Hadde det ført til at flere ble schizofrene hadde man sett en økning der cannabisbruken har eksplodert de siste tiårene, men den økningen finnes rett og slett ikke.

Det er derimot sannsynlig at cannabis kan fremskynde sykdommen hos de som uansett ville fått den. Det er ikke noe å kimse av, men jeg kan ikke huske at det noen gang ble nevnt alle de timene vi måtte lide oss gjennom utdatert skremselspropaganda i ungdommen. Det var generelt lite nyanser i de timene. Fokuset var at vi måtte unngå det ene, første trekket og at vi ikke "kunne ane hvem som var disponert for å havne på kjøret og ikke". Så var vi en gjeng som hadde lest litt på egenhånd og funnet ut at alt lærern sa var feil, så vi ble fort "skolens rusmiljø". Vi trodde det var helt ufarlig og det falt oss aldri inn at det kanskje ikke var helt sunt for han som var arvelig disponert for schizofreni eller hun som allerede hang langt bak på skolen. Eller at det hadde noe å si at vi  var tenåringer.

Det er noe som går igjen hos meningsmotstandere,  at vi som er for legalisering mener at "hasj er helt ufarlig". Det er det ikke. For noen er det veldig risikabelt og, som alle andre rusmidler, er det noe man kan bli avhengig av (om så bare psykisk). Fokuset burde være å informere om de faktiske farene og hvem som burde være ekstra forsiktige fremfor å gre alle under én kam. Et statlig monopol vil kunne gjøre den jobben bedre enn en tilfeldig dealer.

Anonymkode: cb0aa...ca8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...