Gå til innhold

Hva kan en lærer brukes til?


Renate1990

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer (nyutdannet), og ønsker å finne en ny jobb. Jeg opplever mye støy og stress i løpet av uka, og gruer meg ofte til å dra på jobb. Tidligere har jeg jobbet i servicebransjen (kiosk og varehandel). Jeg trivdes godt med det, men kunne godt tenke meg å bruke utdannelsen til noe. 

Har noen forslag til hva annet (utenfor skolen) en utdannet lærer kan brukes til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er nok ikke til noe hjelp dessverre. Jeg lurer på om jeg skal bli lærer, men er også ganske usikker på om valget er riktig for meg. Evt vil jeg jobbe på u- skolen el vgs. Er det mer papirarbeid en undervisning? Hører at mange stresser en del med retting og samtaler. Men samtidig så er det en del lærere som kun stresser rett etter skolestart og frem til høstferien. Etter det er det roligere tider. På hvilket nivå jobber du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Kommer an på hvilke fag du har og om du har fordypning. En grunnskolelærer med 30 sp i 4 forskjellige fag er mindre "brukbar" enn en lektor med fordypning i to fag. Kjenner en lektor med fordypning i matte som jobber med øk/administrasjon f.eks. 

 

Har du norsk kan du jobbe på bibliotek, arkiv osv.

Har du spesped kan du jobbe på forskjellige institusjoner, som f.eks bup.

Det finnes også mange forskjellige videreutdanninger/mastere du kan ta, som blant annet pedagogisk-psykologisk rådgivning. Da kan du jobbe i pp-tjenesten, HR osv. 

Jeg sikter meg inn på sistnevnte :) du bør imidlertid gjøre litt research på hva som trengs i din kommune dersom du skal ta videreutdanning og ikke er mobil 

 

Jeg ville snakket med en rådgiver om jeg var deg :) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hmmmmmm skrev:

Hei. Jeg er nok ikke til noe hjelp dessverre. Jeg lurer på om jeg skal bli lærer, men er også ganske usikker på om valget er riktig for meg. Evt vil jeg jobbe på u- skolen el vgs. Er det mer papirarbeid en undervisning? Hører at mange stresser en del med retting og samtaler. Men samtidig så er det en del lærere som kun stresser rett etter skolestart og frem til høstferien. Etter det er det roligere tider. På hvilket nivå jobber du?

Jeg vil si det er ca 60-70% forberedelser/møter/samtaler med foreldre/rektor, og ca 30-40% undervisning, også blir det selvfølgelig lettere når du har jobbet i noen år. Retting kommer en god del ann på fagene, det er raskere å rette en matteprøve enn en norskprøve f. eks. 

At det er en stor arbeidsmengde gjennom året må du regne med, ikke kun frem til jul. Det er forskjellig hvordan skolene legger opp prøver og tentamener, men du må regne med mye arbeid før jul og i april/mai, i tillegg til skolestart.  

De som liker å undervise og er veldig systematiske og organiserte trives i jobben. De som ikke er så tålmodige og misliker å jobbe på kvelden bør kanskje ikke begynne i dette yrket. :)

Anonymkode: 2db3f...ad4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si det er ca 60-70% forberedelser/møter/samtaler med foreldre/rektor, og ca 30-40% undervisning, også blir det selvfølgelig lettere når du har jobbet i noen år. Retting kommer en god del ann på fagene, det er raskere å rette en matteprøve enn en norskprøve f. eks. 

At det er en stor arbeidsmengde gjennom året må du regne med, ikke kun frem til jul. Det er forskjellig hvordan skolene legger opp prøver og tentamener, men du må regne med mye arbeid før jul og i april/mai, i tillegg til skolestart.  

De som liker å undervise og er veldig systematiske og organiserte trives i jobben. De som ikke er så tålmodige og misliker å jobbe på kvelden bør kanskje ikke begynne i dette yrket. :)

Anonymkode: 2db3f...ad4

Så mye? I løpet av fjorten dager møter jeg kollegaene mine kanskje to ganger (vanligvis for lunsj, eller for å kjøre på banen eller noe sånt) og snakker med kanskje en forelder (i fem-seks minutter før jeg må jobbe videre). 

Ikke rart den offentlige skolen ikke leverer resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, amativeReflection skrev:

Så mye? I løpet av fjorten dager møter jeg kollegaene mine kanskje to ganger (vanligvis for lunsj, eller for å kjøre på banen eller noe sånt) og snakker med kanskje en forelder (i fem-seks minutter før jeg må jobbe videre). 

Ikke rart den offentlige skolen ikke leverer resultater.

Du kan da ikke seriøst sammenligne det å være kjørelærer med å være lærer i grunnskolen?

Forøvrig så bruker ikke jeg på langt nær så mye tid på møter og diverse som AB over, det handler veldig mye om hvordan den enkelte enhetsleder styrer skolen sin. Som nyutdannet oppleves det veldig voldsomt, før man har opparbeidet seg erfaring og rutiner. Men det blir bedre TS :) Ellers, om man vil ut av skolen handler mulighetene veldig mye om hvilke fag man har, så om man skal gi råd om det må du nesten fortelle om bakgrunnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber mitt andre år som lærer på en ungdomskole,og jeg elsker jobben min. Noen ganger er det litt stress,men man må regne med at jobber med høyere utdanning krever mer enn jobber som ikke krever utdanning. Syns folk klager for mye på læreryrket. Jeg koser meg i hvert fall.

Anonymkode: 3f3fa...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ArtyFarty skrev:

Du kan da ikke seriøst sammenligne det å være kjørelærer med å være lærer i grunnskolen?

Forøvrig så bruker ikke jeg på langt nær så mye tid på møter og diverse som AB over, det handler veldig mye om hvordan den enkelte enhetsleder styrer skolen sin. Som nyutdannet oppleves det veldig voldsomt, før man har opparbeidet seg erfaring og rutiner. Men det blir bedre TS :) Ellers, om man vil ut av skolen handler mulighetene veldig mye om hvilke fag man har, så om man skal gi råd om det må du nesten fortelle om bakgrunnen din.

Nå inkluderte jeg forberedelser i den 60-70% , men er enig i at dette varierer veldig fra skole til skole, Som jeg har skjønt det er bunden tid ikke den samme hos alle? Har i alle fall hørt at min skole har mye bundet tid i møter. Seksjonsmøter, klasserådmøter, stabsmøter, personalmøte, etc, alt dette har jeg hver uke. Personalmøtene går noen ganger ikke alltid hver uke, men da er de gjerne lengre neste gang igjen. 

Og er helt enig i dette med rutiner, det kommer. Men man må være forberedt på et skikkelig hardkjør det første året.

Anonymkode: 2db3f...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå inkluderte jeg forberedelser i den 60-70% , men er enig i at dette varierer veldig fra skole til skole, Som jeg har skjønt det er bunden tid ikke den samme hos alle? Har i alle fall hørt at min skole har mye bundet tid i møter. Seksjonsmøter, klasserådmøter, stabsmøter, personalmøte, etc, alt dette har jeg hver uke. Personalmøtene går noen ganger ikke alltid hver uke, men da er de gjerne lengre neste gang igjen. 

Og er helt enig i dette med rutiner, det kommer. Men man må være forberedt på et skikkelig hardkjør det første året.

Anonymkode: 2db3f...ad4

Forberedelser og etterarbeid fra undervisning er en del av undervisningen. Det er en viss variasjon på bundet tid, men dette er avklart med fagforeningen på din arbeidsplass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2016 den 10.46, Hmmmmmm skrev:

Hei. Jeg er nok ikke til noe hjelp dessverre. Jeg lurer på om jeg skal bli lærer, men er også ganske usikker på om valget er riktig for meg. Evt vil jeg jobbe på u- skolen el vgs. Er det mer papirarbeid en undervisning? Hører at mange stresser en del med retting og samtaler. Men samtidig så er det en del lærere som kun stresser rett etter skolestart og frem til høstferien. Etter det er det roligere tider. På hvilket nivå jobber du?

9.trinn. Er mye av både undervisning og retting. I alle fall i mine fag (norsk og engelsk). Er mindre undervisning på vgs enn på u.skolen så mer tid til å rette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ekstra pedagog i barnehage, som konsulent for vikarbyrå, miljøterapaut (hvor er skrifeleifen her?) innen rus, ungdomsarbeid etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje gi opp enno! Alle nye jobbar er stressande den fyrste tida, og  det tek tid å kome inn i gode rutiner på skulen. Bytt evt til ein annan skule og sjå om det er betre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har feks. kunstfag kan du jobbe som museumspedagog, det er mye roligere enn å jobbe i klasserom. :)

Anonymkode: 65727...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det godt arbeidsmiljø der? Hvis så hadde jeg jobbet videre med å lage gode teknikker og systemer på undervisningen som du kan bruke år etter år og satset på ar det er nå det første året som er tøft pga innkjøringen. Er du en tydelig, bestemt og omsorgsfull lærer så blir du godt likt av elevene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sulosi skrev:

Som ekstra pedagog i barnehage, som konsulent for vikarbyrå, miljøterapaut (hvor er skrifeleifen her?) innen rus, ungdomsarbeid etc. 

Terapeut ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...