Gå til innhold

Hva kan en lærer brukes til?


Renate1990

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer (nyutdannet), og ønsker å finne en ny jobb. Jeg opplever mye støy og stress i løpet av uka, og gruer meg ofte til å dra på jobb. Tidligere har jeg jobbet i servicebransjen (kiosk og varehandel). Jeg trivdes godt med det, men kunne godt tenke meg å bruke utdannelsen til noe. 

Har noen forslag til hva annet (utenfor skolen) en utdannet lærer kan brukes til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er nok ikke til noe hjelp dessverre. Jeg lurer på om jeg skal bli lærer, men er også ganske usikker på om valget er riktig for meg. Evt vil jeg jobbe på u- skolen el vgs. Er det mer papirarbeid en undervisning? Hører at mange stresser en del med retting og samtaler. Men samtidig så er det en del lærere som kun stresser rett etter skolestart og frem til høstferien. Etter det er det roligere tider. På hvilket nivå jobber du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Kommer an på hvilke fag du har og om du har fordypning. En grunnskolelærer med 30 sp i 4 forskjellige fag er mindre "brukbar" enn en lektor med fordypning i to fag. Kjenner en lektor med fordypning i matte som jobber med øk/administrasjon f.eks. 

 

Har du norsk kan du jobbe på bibliotek, arkiv osv.

Har du spesped kan du jobbe på forskjellige institusjoner, som f.eks bup.

Det finnes også mange forskjellige videreutdanninger/mastere du kan ta, som blant annet pedagogisk-psykologisk rådgivning. Da kan du jobbe i pp-tjenesten, HR osv. 

Jeg sikter meg inn på sistnevnte :) du bør imidlertid gjøre litt research på hva som trengs i din kommune dersom du skal ta videreutdanning og ikke er mobil 

 

Jeg ville snakket med en rådgiver om jeg var deg :) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hmmmmmm skrev: