Gå til innhold

Sofia Richie mener hun er Svart.


Gjest Stolen

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, så vidt jeg har forstått så var det hans olde-olde-oldefar som var hvit, og resten var svarte. 

Mulig jeg tar feil i den der.

Anonymkode: 060fb...bf8

Han har veldig lys hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Klossmajor skrev:

Hun kan like gjerne kalle seg hvit, biracial og jødisk som svart.

Hun kan ikke kalle seg hvit. Personer med en eller flere ikke-hvite foreldre kan da umulig kalle seg hvit. Men "Latino" eller noe lignende.Du har rett i at en del Latinos (som er gjennomsnittlig biracial av både Europeisk, Afrikansk og Indianer) kaller seg "hvit"/krysser av "hvit", selv om de er biracial per definisjon. Så det går i andre retningen også. 

Endret av Stolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Klossmajor skrev:

Når Sofia Richie omtaler seg som "black" sikter hun neppe så mye til hennes hudfarge som hun sikter til rasekategorien "black" i betydningen den svarte/negroide rase. Som det blir nevnt tidligere i tråden er hun i likhet med Barack Obama i vel så stor grad av kaukasoid europeisk opphav som hun er av negroid afrikansk opphav, men begge regnes i USA gjerne heller som svarte enn hvite. Årsaken ligger i "en-dråpe-regelen" fra slavetidens USA. Den lever fortsatt i beste velgående i amerikaneres bevissthet. Man skal huske på at snakk om rasetilhørighet og medfølgende begreper ikke helt er det samme minefeltet i USA som her i Norge.

Sofia Richie sa: "I'm very light, so some people don't really know that I'm black."
Dagbladets Linn-Christin Marthinussen skrev i går en artikkel om akkurat dette med overskriften "Folk vet ikke at jeg er mørkhudet." Marthinussen virker heller ikke å ha forstått forskjellen på svart som rasebegrep og mørkhudet. Marthinussen har oversatt sitatet ovenfor fra magasinet Complex til "Jeg er veldig lys, så folk vet egentlig ikke at jeg er mørkhudet." Oversettelsen til Marthinussen gir, i motsetning til det opprinnelige utsagnet, ingen mening. Farge er en ganske subjektiv greie som avhenger av ens eget syn og forståelsen av farge. Den samme hudfargen kan ikke være både lyshudet og mørkhudet på samme tid.

Amerikanerne sier nesten like gjerne Caucasian som hvit om kaukasoide, hvite folk, mens de finner gul og mongoloid såpass negativt ladet at de har blitt vant til å bruke Asian som eufemisme. På samme måte bruker amerikanerne black, ikke bare om hudfarge, men i vel så stor grad som eufemisme for det tabubelagte negro/negroid. Legger man alle eufemismer til side, omtaler Sofia Richie seg egentlig som lyshudet negroid. Hun sier ingenting i det opprinnelige intervjuet om at hun er mørkhudet.

Du ser på det på en veldig "vitenskapelig" måte. Tror mer at en del ser på hudtonen sin, og ser at den ikke er hvit men en variasjon av svart (fks Chris Brown som er lysebrun men går under svart) og sier at de er svart ut i fra det. Og noen, sånn som Sofia Richie, tenker sikkert "å min mor/far/bestemor osv. er svart, så da er jeg også, for jeg kan ikke være hvit eller gul". 

Men hvorfor er gul negativt? Man sier jo hvit og svart, selv om bortimot ingen er bokstavelig talt hvit eller svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Stolen skrev:

Hun kan ikke kalle seg hvit. Personer med en eller flere ikke-hvite foreldre kan da umulig kalle seg hvit. Men "Latino" eller noe lignende.Du har rett i at en del Latinos (som er gjennomsnittlig biracial av både Europeisk, Afrikansk og Indianer) kaller seg "hvit"/krysser av "hvit", selv om de er biracial per definisjon. Så det går i andre retningen også. 

Har du noen formening om hvor du har fått disse oppfatningene om inndeling av mennesker fra?

7 timer siden, Stolen skrev:

Du ser på det på en veldig "vitenskapelig" måte. Tror mer at en del ser på hudtonen sin, og ser at den ikke er hvit men en variasjon av svart (fks Chris Brown som er lysebrun men går under svart) og sier at de er svart ut i fra det. Og noen, sånn som Sofia Richie, tenker sikkert "å min mor/far/bestemor osv. er svart, så da er jeg også, for jeg kan ikke være hvit eller gul". 

Men hvorfor er gul negativt? Man sier jo hvit og svart, selv om bortimot ingen er bokstavelig talt hvit eller svart. 

Jeg tror nok både du har rett og feil her. USA er ikke Norge. Amerikanerne blir oppflasket med en litt annen måte å se dette på enn hva vi ( i hvert fall den yngre generasjonen) gjør i Norge. USA har tross alt en forhistorie med segregering vi her i Norden aldri har vært i nærheten av å oppleve. For å forstå hva som ligger bak må man forsøke legge holdningene vi er innprentet med her oppe på berget i nord litt til side og se ting både litt mer i et amerikansk og historisk perspektiv. Et greit sted å starte kan være å lese gjennom Wikipedias sider om farge-terminologier for raser. De har nok en litt annen bevissthet rundt raser enn vi har. Begrepsbruken vår har blitt flyttet mer i retning av fokus på etnisitet og kanskje også i større grad hudfarge framfor rase enn hva amerikanerne har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan gjøres med styling. Hun jobber jo iherdig for å ikke se "black" ut.  Her er et barndomsbilder som bekrefter det hun føler om sin egen etnisitet.

 

 

IMG_5204.JPG

Anonymkode: d915a...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig AB over. Sofia gjør  ALT for å ikke se svart ut. Bleker hår etc.

Anonymkode: 3209a...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Klossmajor skrev:

Har du noen formening om hvor du har fått disse oppfatningene om inndeling av mennesker fra?

Jeg tror nok både du har rett og feil her. USA er ikke Norge. Amerikanerne blir oppflasket med en litt annen måte å se dette på enn hva vi ( i hvert fall den yngre generasjonen) gjør i Norge. USA har tross alt en forhistorie med segregering vi her i Norden aldri har vært i nærheten av å oppleve. For å forstå hva som ligger bak må man forsøke legge holdningene vi er innprentet med her oppe på berget i nord litt til side og se ting både litt mer i et amerikansk og historisk perspektiv. Et greit sted å starte kan være å lese gjennom Wikipedias sider om farge-terminologier for raser. De har nok en litt annen bevissthet rundt raser enn vi har. Begrepsbruken vår har blitt flyttet mer i retning av fokus på etnisitet og kanskje også i større grad hudfarge framfor rase enn hva amerikanerne har gjort.

Skal lese den i morgen. Men en ting som gjør myndighetene i USA urolige er den kraftige økningen av kategorien "en annen rase". Det betyr at flere og flere skriver ikke "white" eller "black" lenger, men krysser av på "en annen rase". Denne kategorien kan bli den nest største i USA innen 2020! 

http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/08/the-rise-of-the-others/497690/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg sjekket så var det bare innvandrere som fikk Renholdssertifikatskurs gjennom NAV. Det er en forskjellsbehandling uten like. Har sittet i 15 år uten fast jobb, og når jeg vil ta de største drittjobbene for å få julet til å gå rundt, da er det jammen meg bare innvandrere og utlendinger som blir sponset! Fantastisk... også lurer NAV på hvorfor 15% av menn i 34 års alderen er arbeidsledig. Hull i CV og lyst ut i jobb, da er det bedre å være en svart innvandrer altså!

Anonymkode: 67a3c...c5b

1- Nå er ikke svart(les:brun) synonymt med innvandrer i et globalt perspektiv. Innvandrer rommer alle hudfarger og folkeslag i annet land enn sitt eget. 

2- Det er en grunn til at innvandrere tar det du kaller for "drittjobb" her til lands(blant annet, renhold, oppvaskhjelp,søppel og renovasjon, taxisjåfør,  ect.), og det er gjerne at de enten ikke har utdanning eller godkjent kompetanse til å ta hvilken som helst annen jobb. Mange tar det de får. Så med mindre du er fysisk eller mentalt underutviklet er det ingen verdens ting som kan unnskylde for at du ikke fulgte med i timen på skolen, eller ikke har bedre kompetanse enn til disse dritt-jobbene som du så gjerne hater og klager på, samtidig som du må konkurrere om de med innvandrere .Til info så er det en god del nordmenn som rynker på nesen når det kommer til visse yrker. Yrker hvor innvandrere(svensker,asiatere,slavere,afrikanere osv) er overrepresenterte. Tydeligvis er du en av disse fisefine folka, samtidig som du er blitt utklasset av asylsøkere og gjestearbeidere fra østblokkland. Snakk om å møte seg selv i døra :murvegg::klaske:

Anonymkode: 4528e...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye kan gjøres med styling. Hun jobber jo iherdig for å ikke se "black" ut.  Her er et barndomsbilder som bekrefter det hun føler om sin egen etnisitet.

IMG_5204.JPG

Anonymkode: d915a...18c

 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig AB over. Sofia gjør  ALT for å ikke se svart ut. Bleker hår etc.

Anonymkode: 3209a...45c

Det er Nicole Richie som stiller med bleket hår på bildet. Sofia Richie er den yngste av de fire på bildet. Sofia Richie går her med en Public Enemy t-skjorte. Når hun jo ikke er noe mer afro-amerikansk av opphav enn hvit eller jødisk, kan man vanskelig påstå hun skjuler sitt afro-amerikanske opphav noe mer enn det hvite og/eller jødiske.

For øvrig er svart i denne sammenhengen egentlig ikke så mye en etnisitet, som det er en rasebenevnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Klossmajor skrev:

Har du noen formening om hvor du har fått disse oppfatningene om inndeling av mennesker fra?

USA sin census. De har det vært år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig AB over. Sofia gjør  ALT for å ikke se svart ut. Bleker hår etc.

Anonymkode: 3209a...45c

I USA er den linjen så bred at Mariah Carey er "lovlig" like svart (som rasebenevnelse, altså ikke fargen sort) som for eksempel Kanye West. Så det er ikke noe som er å "ikke se svart ut" egentlig. Og resten må jo nesten følge O store USA:opplyser::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2016 den 20.24, Stolen skrev:

Sofia Richie ble intervjuet av Complex her for litt siden. Og da sa hun blant annet at folk er i blant rasistiske rundt henne fordi de ikke innser at hun er Svart. Det bør nevnes at i USA så har de to "kategorier" som går under Svart - vanlig Svart (Black) og lyshudet Svart (light skinned Black). 

Men i Sofia Richie sitt tilfelle er det vel litt drøyt at hun og går under lyshudet Svart? Eller er jeg på viddene nå? 

Her er artikkel med henne:

http://www.independent.co.uk/news/people/sofia-richie-racism-around-me-black-mixed-race-complex-interview-a7459231.html

Hun kan være 'blanding', da ville jeg kanskje heller gått for en blanding mellom hvit og svart. Men uansett: at folk er stygg i munnen mot henne, 'bare' fordi hun har den hudfargen hun har er dårlig stil. Om man har fordommer, trenger man i det minste ikke være ufin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Klossmajor skrev:

 

Det er Nicole Richie som stiller med bleket hår på bildet. Sofia Richie er den yngste av de fire på bildet. Sofia Richie går her med en Public Enemy t-skjorte. Når hun jo ikke er noe mer afro-amerikansk av opphav enn hvit eller jødisk, kan man vanskelig påstå hun skjuler sitt afro-amerikanske opphav noe mer enn det hvite og/eller jødiske.

For øvrig er svart i denne sammenhengen egentlig ikke så mye en etnisitet, som det er en rasebenevnelse.

Sofia Richie jobber hardt NÅ for å ikke se svart ut. Nå bleket hun håret osv. Jeg la ut bilde for å vise hvordan hun ser ut uten dagens styling, og som en forklaring på hvorfor hun kan si at hun er "black". Regner ikke med at noen hadde reagert om Sofia (10-12 år, som på bilde) hadde sagt at hun var "black". Er klar over hvem Nicole Richie er og er ikke hun jeg viser til. 

Anonymkode: d915a...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Mari Y skrev:

Hun kan være 'blanding', da ville jeg kanskje heller gått for en blanding mellom hvit og svart. Men uansett: at folk er stygg i munnen mot henne, 'bare' fordi hun har den hudfargen hun har er dårlig stil. Om man har fordommer, trenger man i det minste ikke være ufin. 

Den menneskelige psykologi er kompleks. Det var nok ingen som var "stygg i munnen" mot henne spesifikt, men at det var i hennes omgang med andre snakk om nedsettende begreper om svarte når de ikke forstod at hun selv var av afrikansk opprinnelse. Nå skal det sies at vi ikke har hørt disse bemerkningene og må dermed ta henne på ordet. I dag blir de fleste fornærmet over det meste. Det kan vise seg å være milde dager i tiden som kommer før tålmodigheten til den europeiske befolkningen tar slutt i forhold til immigrasjon. Det er noe eliten ikke har tenkt på overhodet, eller har de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stolen skrev:

USA sin census. De har det vært år. 

US Census skiller mellom etnisitet og rase. Pussig nok handler etnisitet i denne sammenhengen kun om man er av latin-amerikansk/spansk opphav eller ei. Blant rasekategoriene finner man naturlig nok bl.a hvit, som defineres som en person med opphav blant et av de opprinnelige folkene i Europa, Midtøsten eller Nord-Afrika. US Census sin definisjon av hvit er med andre ord sammenfallende med den tradisjonelle forståelsen av kaukasoid. Hispanic, latino og spansk opphav defineres av US Census i denne sammenhengen som etnisitetsbegreper, men er ikke oppført blant rasekategoriene. Likevel stues de sammen i oppsummeringen av hva folk har krysset av for. Det er jo ganske åpenbart at man fint kan være 100% av europeisk opphav og samtidig være hispanic/latino. Av de millioner av europeere som har flyttet til Latin-Amerika, er det temmelig mange som aldri har blandet seg med folk som ikke er av europeisk opphav. Som f.eks Canelo Alvarez, Kaka, Mauricio Rua, Dunga. De må alle regnes som både latino og hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Klossmajor skrev:

US Census skiller mellom etnisitet og rase. Pussig nok handler etnisitet i denne sammenhengen kun om man er av latin-amerikansk/spansk opphav eller ei. Blant rasekategoriene finner man naturlig nok bl.a hvit, som defineres som en person med opphav blant et av de opprinnelige folkene i Europa, Midtøsten eller Nord-Afrika. US Census sin definisjon av hvit er med andre ord sammenfallende med den tradisjonelle forståelsen av kaukasoid. Hispanic, latino og spansk opphav defineres av US Census i denne sammenhengen som etnisitetsbegreper, men er ikke oppført blant rasekategoriene. Likevel stues de sammen i oppsummeringen av hva folk har krysset av for. Det er jo ganske åpenbart at man fint kan være 100% av europeisk opphav og samtidig være hispanic/latino. Av de millioner av europeere som har flyttet til Latin-Amerika, er det temmelig mange som aldri har blandet seg med folk som ikke er av europeisk opphav. Som f.eks Canelo Alvarez, Kaka, Mauricio Rua, Dunga. De må alle regnes som både latino og hvite.

Ja de kaller biracial for etnisitet i noen sammenhenger i USA. Sånn som Latinos. Den påstanden min kom fra en undersøkelse de hadde gjort i USA der de fant ut at den gjennomsnittlige Latino var blanding av Europeisk, Afrikansk, og Indianer, så biracial. Mesteparten europeisk, så indiansk, og afrikanske forfedre. Noen er selvsagt hvite, slik som Canelo, men nå snakket jeg om gjennomsnittlig. 

Den "opprinnelig av nord Afrika" har "failet" i stor stil for å si det mildt. Har du hørt om saken om Dr. Mostafa Hefny fra Egypt? Det var et sirkus rundt ham en stund fordi han kom fra Egypt til USA på 70-tallet og da naturligvis identifiserte han seg som araber og egypter, men ikke hvit, men den amerikanske regjeringen var uenig. Så nå har det vært et sirkus rundt ham i 40 år, han har prøvd å få endret klassifiseringen sin fordi han mener han ikke er hvit mann. Så hvordan USA kan si hvem som er "opprinnelig av" må "gudene" vite.

http://newsfeed.time.com/2012/09/07/egyptian-immigrant-wants-to-be-reclassified-as-black/

 

Endret av Stolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Z.Z skrev:

Den menneskelige psykologi er kompleks. Det var nok ingen som var "stygg i munnen" mot henne spesifikt, men at det var i hennes omgang med andre snakk om nedsettende begreper om svarte når de ikke forstod at hun selv var av afrikansk opprinnelse. Nå skal det sies at vi ikke har hørt disse bemerkningene og må dermed ta henne på ordet. I dag blir de fleste fornærmet over det meste. Det kan vise seg å være milde dager i tiden som kommer før tålmodigheten til den europeiske befolkningen tar slutt i forhold til immigrasjon. Det er noe eliten ikke har tenkt på overhodet, eller har de det?

Tja, det er jo ikke ulovlig å bli fornærmet. Spesielt med den historien USA har med rase-segregering helt frem til ca 1960, så skjønner jeg at folk kan oppleve det som ubehagelig dersom noen er direkte rasistiske. Likevel er det mitt inntrykk at rasisme er noe som rammer ikke bare svarte, der borte, men også andre etniske grupper. Bl a sies det å være enormt mye rasisme mot arabere og folk fra Midtøsten. Hun sa også selv at hun hadde opplevd hets over nett, dog jeg er ikke helt sikker på om det stod hvorfor, men det stod i hvert fall at Justin Bieber, som hadde et forhold med henne, måtte slette sin egen konto pga all hetsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stolen skrev:

Den "opprinnelig av nord Afrika" har "failet" i stor stil for å si det mildt. Har du hørt om saken om Dr. Mostafa Hefny fra Egypt? Det var et sirkus rundt ham en stund fordi han kom fra Egypt til USA på 70-tallet og da naturligvis identifiserte han seg som araber og egypter, men ikke hvit, men den amerikanske regjeringen var uenig. Så nå har det vært et sirkus rundt ham i 40 år, han har prøvd å få endret klassifiseringen sin fordi han mener han ikke er hvit mann. Så hvordan USA kan si hvem som er "opprinnelig av" må "gudene" vite.

Jeg hadde aldri hørt om den saken der. Den er veldig interessant og illustrerer svakhetene i amerikanernes befolkningsinndeling og hvordan den ikke er av all verdens relevans utenfor USA. Samtidig er det ikke så helt sikkert at Mostafa Hefny har helt rett i sin oppfatning om befolkningssammensetningen av oldtidens Egypt. Det er langt fra usannsynlig at innflytelsen i Nord-Afrika av lyshudede semittiske folk fra Vest-Asia har startet lenge før de første grekerne begynte å øve innflytelse i Egypt. Uansett har Hefny rett i at det er ganske drøyt å omtale den egyptiske befolkningen som hvit, slik mange raseteoretikere har gjort opp gjennom årene for at det skal passe inn i hvite maktmenneskers bilde av hvit overlegenhet.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...