Gå til innhold

Spiseplan, kan noen hjelpe meg? NB ikke anoreksia/spisevegringstråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år slitt med sykdom og har lagt på meg noen kilo jeg gjerne skulle hatt av. Problemet mitt er at jeg får ikke til å trene for mye da jeg har fått diagnosen ME.

jeg er ca 160 høy og veier 70 kilo. Jeg har blitt litt friskere og fått opp matlysten så jeg veide tidligere 52 kilo, men det er altfor lite. Jeg ønsker meg tilbake til 58-60 kilo da jeg kjenner nå at jeg følte meg mest vel der. Er det noen som har en forslag til spiseplan til meg? Jeg må jo da gå ned disse 10-12 kg primært på å spise mindre og riktigere da jeg ikke er istand til så mye fysisk aktivitet.

 

Anonymkode: b67fc...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i mange år slitt med sykdom og har lagt på meg noen kilo jeg gjerne skulle hatt av. Problemet mitt er at jeg får ikke til å trene for mye da jeg har fått diagnosen ME.

jeg er ca 160 høy og veier 70 kilo. Jeg har blitt litt friskere og fått opp matlysten så jeg veide tidligere 52 kilo, men det er altfor lite. Jeg ønsker meg tilbake til 58-60 kilo da jeg kjenner nå at jeg følte meg mest vel der. Er det noen som har en forslag til spiseplan til meg? Jeg må jo da gå ned disse 10-12 kg primært på å spise mindre og riktigere da jeg ikke er istand til så mye fysisk aktivitet.

 

Anonymkode: b67fc...b6b

Med ME så skal du snakke med lege og ernæringsfysolog før du begynner med både kostplan, kostomlegging og vektredusjon. Ellers kan du lett komme til å bli dårligere av MEen din. 

Anonymkode: 201c8...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Grete Roede sin "dagbok" hvor man legger inn hva man spiser og får beregnet kalorier, innhold av fett, protein, karbohydrater, grønnsaker, kalsium mm. i de fleste matvarer som er tilgjengelige i Norge. Den fungerer enten man skal opp eller ned i vekt og man trenger ikke gå på kurs for å bruke den. Ulempen er at den koster litt å få tilgang til.

Ellers er jeg enig i at du bør snakke med legen din før du starter slik at du er sikker å at kroppen din tåler det, men strengt tatt er det vel veldig få som blir sykere av å spise nok og sunn mat. Tvert i mot.

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...