Gå til innhold

Kan jeg se langt etter respekt fra barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som ufaglært assistent i skolen. Det har jeg vært i over ett år nå.

Likevel føler jeg ikke at barna respekterer meg særlig. Mange gjør det, andre ikke. Det er også veldig forskjell på friminutter og timer. Noen respekterer meg ikke i friminuttene, og kan hoppe "på" meg, rive og slite i klærne mine og fortsette med dette til tross for at jeg sier stopp. Det skal sies at jeg mange ganger syns det er gøy at de søker oppmerksomhet hos meg, og er med på "leken". I timene hører en del av disse på meg, og respekterer at det er forskjell på time og friminutt.

Andre vil ikke høre på meg hverken i friminutt eller time, og de er skikkelig stae og vrange. Hos deres faste lærer, viser de fullt og helt ut respekt. Med en gang læreren forlater rommet og jeg blir alene med dem, forandrer de adferd og bråker mye mer. Jeg kan være streng og bli sint, men jeg må hele tida være på "hugget" og roe bråket med jevne mellomrom. Altså de viser meg ikke respekt, men de hører på meg i korte øyeblikk.

Hva gjør jeg? Det tærer på både humøret og mestringsfølelsen å ikke få dem til å respektere meg. Spesielt når de egentlig er den greieste klassen på hele skolen og jeg har vært der i over ett år.

Gjør jeg noe galt i måten jeg møter barna på? Jeg er veldig hyggelig og grei mot dem, men er streng når jeg må. Jeg er veldig glad i tull og tøys, og leker mye sammen med barna. Kanskje jeg har inntatt en for useriøs rolle, og at oppfattelsen deres av meg ikke er en "ansvarlig voksen"?

Et problem kan være at jeg er nervøs (har angst) og usikker av natur. Det tar lang tid før jeg er fortrolig med hvilke regler skolen har når det gjelder ditt og datt.