Gå til innhold

hjelp med med forhandlinger - mister jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt sluttpakken og startet med å se etter ny jobb.

Det er vanskelig å få ny jobb når man bare kan ha den i et halvt år.

Anonymkode: ecfb8...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det ser ut som at dette er en erfaring du bare må ta med deg og lære av. Ta sluttpakken, søk på NAV om dagpenger til mellomrommet og begynn på studier som planlagt :)

Bruk tiden du har til rådighet (når du har sluttet og går ledig) til å hente deg inn igjen, ta vare på deg selv, reflekter rundt hva du har lært og begynn å forbered deg til studiene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg er ikke ekspert her så du må dobbeltsjekke dette, men jeg har lest/hørt at bidrag til utdannelse er skattefritt hvis det gis som del av en sluttpakke (det er også avgiftsfritt for arbeidsgiver, dersom jeg husker rett). Siden du allerede vet at du skal studere neste år kan du be dem øke totalverdien av sluttpakken med studiestøtte (uten å avsløre at du allerede har planlagt studier), eller i det minste omgjøre fra etterlønn til studiestøtte for å spare skatt. Ellers er vel førsteinntrykket mitt at forslaget deres er relativt generøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker er:

  • Ta sluttpakken
  • Konsentrer deg om å ta opp de fagene du trenger å ta opp, sånn at du er helt sikker på at du faktisk kommer inn der du vil til høsten. Nå har du plutselig tid til det, og med lønn til og med. Hvis det er unødvendig, og du allerede har karakterene nå, så se på muligheten for å ta et fag fra studieprogrammet ditt som privatist i vår (ex.phil f.eks), slik at du får en "flying start" på studenttilværelsen.
  • Søk deltidsjobber, sånn at du allerede nå skaffer deg jobben du skal ha ved siden av studiene. En arbeidsgiver på en sånn jobb vil trolig være veldig fornøyd med at du er fleksibel til å stille opp ekstra i en opplæringsperiode o.l.
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg er ikke ekspert her så du må dobbeltsjekke dette, men jeg har lest/hørt at bidrag til utdannelse er skattefritt hvis det gis som del av en sluttpakke (det er også avgiftsfritt for arbeidsgiver, dersom jeg husker rett). Siden du allerede vet at du skal studere neste år kan du be dem øke totalverdien av sluttpakken med studiestøtte (uten å avsløre at du allerede har planlagt studier), eller i det minste omgjøre fra etterlønn til studiestøtte for å spare skatt. Ellers er vel førsteinntrykket mitt at forslaget deres er relativt generøst.

Dette er korrekt. 

Ts: anbefaler deg å sjekke ut mer om dette å lage en plan mot arbeidsgiver hvor du kan få noe av sluttpakken som studiestøtte og også prøve å diskutere deg fram til en større sluttpakke som f.eks 8 mnd fra 01.01.17.

Bruk som argument at du vurderer å studere siden det går mot at du mister jobben og ikke har lyst å blande inn nav for noen få måneder og dermed går med på 8 måneder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip situasjon å havne i, men slik er dessverre dagens arbeidsgivere. De utnytter deg til det fulle når det står på, selv med stor risiko for at man selv blir utbrent. Når bedriften skal spare er det likevel rett ut med skyhøye kneløft. Dagens moderne arbeidslivsmodell baserer seg på rovdrift av ansatte. Jeg pleier å si at nå er det drittsekkgenerasjonen som har blitt godt voksne, dvs. de som var unge og med elendig oppførsel på midten av åttitallet og oppover og som nå dessverre sitter i lederposisjoner og gjør som de vil med sine medarbeidere. 

Når man først står i situasjonen, har man som regel ikke så mye valg enn å ta en sluttpakke, for som du skriver - de forsøker jo å bevisst gjøre det så utrivelig for deg som de kan, ved å tilby deg kun arbeidsoppgaver man ikke liker. Stygt, men dessverre kjent slag under beltestedet. Så ta sluttpakken, evt. forhandle det til studiestøtte som noen noen foreslår. For alternativet er en jobb du ikke trives med, der de nesten garantert vil forsøke å presse deg ut (og tro meg, dagens drittsekkgenerasjon av arbeidsgivere skyr ikke midler som regelrett mobbing eller sjikane for å få det til) med alle midler samt nesten garantert en dårlig referanse. 

Det betyr ikke at du ikke skal bare la alt gå uten hevn, men du må gjøre det subtilt, på en måte som ikke oppdages :) Fremstå som proff i sluttmøtene, ta sluttpakken. Men ta med deg all kompetansen du har opparbeidet deg, dokumenter så lite som mulig (dvs. du må gjøre det slik at det ikke blir åpenbart at man ikke overfører sin kompetanse), men fremstå som at du "gjør det enkelt for neste person som skal ha en eller flere av oppgavene". Kort sagt: Gjør selve jobben din så godt som mulig frem til du slutter, men straff dem med å ta med deg så mye kompetanse som mulig ut av huset. 

Anonymkode: 4fbfb...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at du er sint, lei deg, irritert og alt det der, det er helt normalt å føle når man blir sagt opp. Nedbemanning og påfølgend oppsigelser er heller ikke ulovlig når det dreier seg om å redde bedriftens øknomi, og så lenge fastsatte spilleregler følges. Du har uansett tenkt å si opp jobben om noen mnd, vil du da virkelig bruke masse energi og evt penger til advokat for å få beholde den? Eller bare utsette det å slutte et par mnd? Høres ut som om jobben har tilbudt deg en god sluttpakke som passer greit med dine videre planer, så hadde jeg vært deg hadde jeg tatt den. Da har du lønn ut mai, feriepenger i juni og studielån fra august, og er i praksis bare uten utbetaling i juli. Det blr absolutt gå rundt om du og mannen lever sparsommelig i disse månedene. Dessuten kan du bruke de fem mnd på å skaf deg en deltidsjobb du kan ha ved siden av studiene, og jobbe fult med fag du evt skal ha eksamen i til våren. 

For øvrig til deg og andre så er det viktig å organisere seg når man begynner å jobbe, du vet aldri når du kan få bruk for hjelp.

Anonymkode: 396eb...514

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal studere fra høsten av (om jeg husker riktig)?

Tilbudet om 5 mnd etterlønn og en knakende god attest.

Jeg tror faktisk jeg ville forsøkt å fått 6 mnd etterlønn, så får du feriepenger, og så starter studiet du skal begynne på.

En mnd ekstra med etterlønn bør være mulig å få til her tenker jeg.

Men, dere må ta en oppgang av familieøkonomien og ta de grep som vil være nødvendige. Å studere er ikke noe luksusliv, men det ville du oppdaget til høsten uansett.

 

Anonymkode: 8ede4...033

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som de andre sier i denne tråden. Hvorfor ta bryet med å krangle om en jobb du ikke vil ha, når du kan få lønn uansett i omtrent like mange måneder som planlagt dør studier? Ta sluttpakken, men forhandle om flere måneder/studiestøtte og "gi opp" frynsegodene. 

Du har lov å ta med en person på møtet, det trenger ikke være advokat, men jeg ville sjekket med HVB eller ta med noen du kjenner som har mer peiling enn deg. Det kan være greit å ha med et vitne.

Ellers har du fått mange gode forslag her. Husk å melde deg inn i et forbund neste gang du finner en jobb.

Anonymkode: 8db11...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta sluttpakken.. Advokat blir bare dyrt og ikke noen garanti for at det blir bedre. Jeg vet det er fristende å ta opp advokat men det lønner seg nok ikke.

Min samboer fikk sparken dagen etter at han spurte om høyere lønn. Dette var kun 1 uke etter medarbeidersamtalen hvor han hadde blitt skrytt opp i skyene over hvor flink han var osv. Han hadde også akkurat blitt tildelt en ny stor kunde, så han fikk sparken fordi han spurte om høyere lønn. Det ville de selvfølgelig ikke innrømme, men etter mye irritasjon bestemte vi oss for å bare godta det. For hva godt hadde kommet ut av det? At han fikk fortsette i en jobb han viste han skulle fått sparken fra fordi han ba om høyere lønn?

Dessverre sitter slike firmaer med gode advokater og mye penger og vet veldig godt hva de kan gjøre og ikke kan gjøre. Jeg tipper derfor de har loven i baklomma med det de gjør mot deg dessverre 😕

Jeg prøver å tenke mye mer 'fuck it' og det funker ofte når kjipe ting skjer, så prøv det du også, gå videre og ikke la det gnage for mye i bakhodet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dinside har skrevet flere saker om dette med sluttpakker i det siste.

her er en av de http://www.dinside.no/okonomi/sjekk-dette-for-du-skriver-under/65379336
 

Selv hadde jeg nok tatt en telefon til en arbeidsrettsadvokat for å høre hva de syns om tilbudet og om det er eventuelle forbedringer som kan gjøres som du burde være klar over. Vurder også å ha med en advokat på møte til fredag, hvis du ønsker hjelp til forhandlingene. Spør om antatt tidsbruk og pris når du ringer, så får du muligheten til å vurdere om du syns det er verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt sluttpakken, og den strålende attesten og gått. Innen den går ut kan du ha begynt i sommerjobb, som varer til studiene begynner. Det er en veldig god deal for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Snuppi skrev:

Jeg er verneombud og tillitsvalgt. Hovedverneombud (og tillitsvalgt) er på jobb i Australia (ikke tull en gang) og har ingen mulighet til å komme til Norge på kort varsel. 

Derfor tolket jeg innlegget at ts befinner seg i utlandet..... Beklager det. Men ts er ikke organisert og da ser jeg heller problemet med at tillitsvalgt er i utlandet.

Jeg er i Norge. Det står også i HI at jeg jobber i norgesavdelingen.

TS

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

Tusen takk for mange gode svar! :) Planen er å ta en sluttpakke og komme meg så fort ut som overhodet mulig. For det førte er jeg liksom helt ferdig med jobben, så som de ikke vil ha meg (og har gjort det svært tydelug at de vil bruke alle midler for å bli kvitt meg). For det andre så skal jeg studere fra høsten av, og da er det begrenset hvor mye ball jeg vil styre med når jeg uansett planla å slutte.

Advokat er jeg veldig skeptisk til. Føler vinninga vil gå litt opp i spinninga. Det er ikke månedsvis med direktørlønn vi krangler om.

Men at sluttpakketilbudet var greit, var det godt å høre! Jeg har hatt en ekkel følelse av at de lurer meg, men da har de ikke vært helt på viddene. Skal selvfølgelig prøve å forhandle det opp noen måneder.

TS

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er et godt eksempel på at man aldri må ofre seg for jobben og dedikere seg mer enn nødvendig for en arbeidsgiver. De tar ikke fem øre for å utnytte folk og sparke dem ut. Livet er for kort til å legge sjela i jobben sin. Med unntak av om du er din egen sjef.

Anonymkode: a7961...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forsøkt å få litt lengre sluttpakke (skader ikke å spørre) og bedt om skriftlig bekreftelse på at attesten vil inneholde de faktiske arbeidsoppgavene og ansvaret du har hatt den siste tiden.

Anonymkode: abf98...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min har vel egentlig ikke så mange råd å komme med, ut over å ta sluttpakke og stikke. Jeg håper på å få erfaringer og/eller råd her på KG ut over det.

 

Ellers takk for tips :)

 

TS

Anonymkode: d5895...753

Jeg hadde nok tatt sluttpakken jeg og. du sørger for å få en meget god attest og søker andre jobber. I neste jobb passer du på å stiller krav slik at du ikke blir utnyttet som du ble her. advokatregningen kan fort bli dyr og du må se om det er verdt å ta opp kampen med "de store sterke ". du har rett men er det verdt det ?

Anonymkode: fedcc...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tar sluttpakke så sørg for at oppsigelsestiden kommet i tillegg og at du unntas å jobbe ut oppsigelsestiden. Går ut i fra at oppsigelsestiden er 3 måneder. Da har du plutselig 5+3 måneder med lønn. For din egen del kan del være en fordel å drøye prosessen, slik at du har etterlønn når du til høsten starter å studere. 

Anonymkode: 1647a...fe5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du tar sluttpakke så sørg for at oppsigelsestiden kommet i tillegg og at du unntas å jobbe ut oppsigelsestiden. Går ut i fra at oppsigelsestiden er 3 måneder. Da har du plutselig 5+3 måneder med lønn. For din egen del kan del være en fordel å drøye prosessen, slik at du har etterlønn når du til høsten starter å studere. 

Anonymkode: 1647a...fe5

Rimelig optimistisk å håpe på dette når det er flere nedbemanninger som skal gjøres. Pakken er god nok. 

TS, jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor du er så sint. Du har fem måneder uten arbeidsplikt, du kan ta deg en annen jobb og få dobbel lønn, kan komme godt med om du skal studere. 

Slrg for at de ekstra ansvarsområdene kommer frem på attesten, og gå videre i livet. 

Anonymkode: 738bb...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å få ny jobb når man bare kan ha den i et halvt år.

Anonymkode: ecfb8...124

Ikke nødvendigvis. TS har kontorerfaring og skal starte på studier. Hun er nok en meget god kandidat hos ulike bemanningbyråer vil jeg tro. De har mange kortere vikariater og vil gjerne ha folk som skal studere slik at de kan bruke de igjen senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...