Gå til innhold

hjelp med med forhandlinger - mister jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en litt kjip situasjon, og er litt desperat etter råd. Jeg har aldri vært i en slik situasjon før, og føler jeg ikke har så mange å spørre om råd.

Bakgrunnen er:

Jeg er i midten av tyveårene, og har en administrativ stilling i privat sektor (type "kontormedarbeider"). Jeg har vært fast fulltidsansatt i firmaet i litt over tre år, og har ingen utdanning ut over VGS. De siste årene har jeg tatt opp fag for å forbedre snittet mitt, og planen har hele tiden å studere fra og med høsten 2017. Planer om utdanning vet arbeidsgiver ingenting om, heller ikke at jeg tar opp fag.

Jeg har egne ansvarsområder kun jeg driver med og har kunnskap om, men ikke personalansvar. Besdriften er internasjoinal, men i Norge består den av rundt 300 ansatte. Det siste året har jeg, på grunn av sykdom blandt kolleger (med påfølgende dødsfall), hatt det administrative eneansvaret for min avdeling (15 pers.). Dette har tilsvart ca. 150-200% stilling for min del. Jeg har ikke fått noen stillingsendring eller endring av lønn for dette (jeg tar selvkritikk for at jeg ikke har håndtert dette bedre, men jeg opplevde situasjonen som SVÆRT vanskelig og tung, og ser i ettertid at jeg var ung og uerfaren har spillt en stor rolle).

Så til situasjonen:

Jeg ble sist uke innkalt til møte med min leder og leders leder. De kunne informere meg om at min stilling ville bli fjernet, men at de kunne tilby meg en stilling som ren papirflytter. Når jeg skriver "ren papirflytter", så mener jeg en stilling som ren kontorslave. Jeg opplever "den nye stillingen min", som en oppkonstruert stilling, hvor min leder har tatt alle de arbeidsoppgavene han vet jeg ikke trives med (og noen jeg har sagt nei til å ta ansvar for tidligere) og samlet det opp i én stilling. Det er veldig, veldig tydelig at de ikke ønsker jeg skal ta den stillingen. De poengterte flere ganger at "den ikke var noe for meg", og at "jeg ville bli sykemeldt i den", og at "jeg ville nok gjøre det så dårlig at de ikke ville se noen annen utvei enn å si meg opp" (sistnevnte er en direkte trussel, jeg er klar over det).

Så foreslo de en sluttpakkeordning (som de helt åpenbart ønsker jeg skal velge). Den består av 5 mnd etterlønn (med alle goder: mobiltelefon, treningsenter, etc.) og en svært god attest.

Tilleggsinfo

De skal kutte mange administrative stillinger, på grunn av økonomi (dere vet hvordan ting er nå). Jeg er bare en av mange, men er i første pulje de skal si opp. Dette er ikke personlig. Jeg vet jeg har gjort en god jobb, det bekrefter også mine ledere og mine kollegaer, og er tilbakemeldingen jeg har fått alle årene jeg har jobbet der. Jeg har gjort en veldig, veldig god jobb i min stilling - men nå skal de fjerne min stilling av økonomiske årsaker.

Denne oppsigelsen (som det i praksis er) kom ikke overaskende, men man er likevel aldri forbredt på slikt. Det har aldri vært snakk om nedskjæringer hos oss, men jeg ser jo hva som skjer i bransjen.

Selv om min oppsigelse ikke var noe sjokk, så føler jeg meg liksom veldig sveket. Da min kollega var syk (som hun senere døde av) tok jeg fullt ansvar over en lengre periode (1 år +), uten at dette ble kompensert på noen måte. Min leder lot det i stor grad "skure og gå", på tross av at han så hvordan ting gikk (bla. at jeg måtte jobbe 150 - 200% stilling for at ting skulle gå rundt). Nå er ting oppe og gå igjen, så sparker de meg. Jeg er veldig, veldig sint og lei meg. Jeg har lagt veldig mye sjel og tid ned i denne jobben det siste året. Det føles litt som at bakken forsvinner under meg.

Planen før jeg fikk vite om dette, var å slutte i jobben min og studere fra høsten 2017. Det er det ennå.

Å ta jobben som "kontorslave" er uaktuelt (det irriterer meg å skrive det, men de har faktisk helt rett: jeg ville gjort det så dårlig på grunn av misstivsel at det var oppsigelsesgrunn).

Jeg er ikke fagorganisert.

Hjelp meg

Jeg trenger hjelp. Siste "møte" (forhandlingsmøte) er på fredag. Jeg har seriøst ikke peiling. Jeg er 25 år og har aldri gjort dette før. De er over 50 år og har gjort dette i over 20 år. De er to, jeg er én. De sitter med all makt, jeg er en ubetydelig kontorrotte.

Hva skal jeg si, hva skal jeg gjøre, hva er realistisk? hva ville  DU gjort?

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS HER

Glemte å skrive :

Jeg er verneombud og tillitsvalgt. Hovedverneombud (og tillitsvalgt) er på jobb i Australia (ikke tull en gang) og har ingen mulighet til å komme til Norge på kort varsel. 

 

TS.

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS HER

Glemte å skrive :

Jeg er verneombud og tillitsvalgt. Hovedverneombud (og tillitsvalgt) er på jobb i Australia (ikke tull en gang) og har ingen mulighet til å komme til Norge på kort varsel. 

 

TS.

Anonymkode: d5895...753

Ta kontakt med HTV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snuppi skrev:

Er du fagorganisert? 

Jeg er ikke fagorganisert.

 

TS

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke fagorganisert.

 

TS

Anonymkode: d5895...753

Du nevner at du er tillitsvalgt? Men da må du være i  et forbund. slik er det her i landet. Ellers ville jeg kontaktet en advokat.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Snuppi skrev:

Du nevner at du er tillitsvalgt? Men da må du være i  et forbund. slik er det her i landet. Ellers ville jeg kontaktet en advokat.

Vi har ikke tillitsvalgte der hvor jeg jobber, så det fungerer i praktisk slik at den som er verneombud (meg) i praksis også fungerer som tillitsvalgt.

Litt misvisende info der i HI, men poenget mitt var å poengtere at jeg er den personen jeg normalt ville ha kontaktet....

TS

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke tillitsvalgte der hvor jeg jobber, så det fungerer i praktisk slik at den som er verneombud (meg) i praksis også fungerer som tillitsvalgt.

Litt misvisende info der i HI, men poenget mitt var å poengtere at jeg er den personen jeg normalt ville ha kontaktet....

TS

Anonymkode: d5895...753

Dette høres veldig kjipt ut. Har du mulighet til å kontakte en advokat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snuppi skrev:

Dette høres veldig kjipt ut. Har du mulighet til å kontakte en advokat?

Jeg vet ikke? Jeg kan jo kontakte advokat, men hva skal vedkommende hjelpe meg med? Og vil kostnaden bli for mye i forhold til fortjenesten?

For å være ærlig er jeg så sint og skuffet at jeg bare vil ut. Uansett hva som skjer så er jeg ferdig med det stedet der.

TS

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke? Jeg kan jo kontakte advokat, men hva skal vedkommende hjelpe meg med? Og vil kostnaden bli for mye i forhold til fortjenesten?

For å være ærlig er jeg så sint og skuffet at jeg bare vil ut. Uansett hva som skjer så er jeg ferdig med det stedet der.

TS

Anonymkode: d5895...753

Ta en telefon og finn ut av det Om du er dritt lei og vil ut, har har mulighet til å reise hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snuppi skrev:

Ta en telefon og finn ut av det Om du er dritt lei og vil ut, har har mulighet til å reise hjem?

Det glemte jeg helt å nevne i HI... jeg har biliglån og er gift.

TS

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det glemte jeg helt å nevne i HI... jeg har biliglån og er gift.

TS

Anonymkode: d5895...753

Hva sier din bedre halvdel? Søk etter nye jobber. Ring en advokat og finn ut av hva du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snuppi skrev:

Hva sier din bedre halvdel? Søk etter nye jobber. Ring en advokat og finn ut av hva du kan gjøre.

Mannen min har vel egentlig ikke så mange råd å komme med, ut over å ta sluttpakke og stikke. Jeg håper på å få erfaringer og/eller råd her på KG ut over det.

 

Ellers takk for tips :)

 

TS

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsøk å få gjennomslag for ei (noe redusert?) pakke over 8(?) måneder, altså fram til august 2017, da du skal begynne å studere. Noe bedre enn det kan du neppe håpe på, ellers blir du bare sagt opp uten noen flere dikkedarier. Det skjer stadig vekk, og som du skriver, dette kan dine sjefer. 
Ringer du en advokat, blir du tatt imot med åpne armer og lovet både det ene og det andre. Men de kan som regel ikke levere, det de er flinkest til, er å skrive faktura.

Endret av Knut Berg
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min har vel egentlig ikke så mange råd å komme med, ut over å ta sluttpakke og stikke. Jeg håper på å få erfaringer og/eller råd her på KG ut over det.

 

Ellers takk for tips :)

 

TS

Anonymkode: d5895...753

Håper på det beste for deg, men det er veldig vanskelig å gi råd når du befinner deg i utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Snuppi skrev:

vanskelig å gi råd når du befinner deg i utlandet. 

Hvor har du det fra?

Anonymkode: ecfb8...124

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra?

Anonymkode: ecfb8...124

Jeg er verneombud og tillitsvalgt. Hovedverneombud (og tillitsvalgt) er på jobb i Australia (ikke tull en gang) og har ingen mulighet til å komme til Norge på kort varsel. 

Derfor tolket jeg innlegget at ts befinner seg i utlandet..... Beklager det. Men ts er ikke organisert og da ser jeg heller problemet med at tillitsvalgt er i utlandet.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig

Hva er det egentlig du vil da? 5mnd etterlønn med firmagoder er vel ikke så værst det? Skjønner at det er bittert at du aldri fikk betalt riktig ut ifra jobben du gjorde, men den kampen er vel for sein å ta nå, og var vel heller noe du skulle kjempet for på daværende tidspunkt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes ut som en veldig god sluttpakke! Du kan jo prøvebog få den utvidet med en måned feks, men dette høres ikke gærent ut... Når må du slutte?

Anonymkode: 11b67...f3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt sluttpakken og startet med å se etter ny jobb.

Anonymkode: 47688...266

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...