Gå til innhold

Sykt barn - eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer om man får sykt barn samtidig som man skal ha eksamen?! 

Har en datter på 2 år. Er 100% alene med henne, og all familie bor timesvis unna. Jeg har to eksamener om veldig kort tid, den første er allerede på onsdag. 

I dag stod beskjeden jeg fryktet på tavla i barnehagen... omgangssyken går. Halvparten av barna er nede for telling. 

Jeg er helt sinnsykt stressa! Hva skjer om hun blir syk når jeg skal ha eksamen? Hva gjør jeg da? 😰

Anonymkode: 8fcf0...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar med ungen til legen og får en bekreftelse derfra på at ungen er syk. Så søker du om å få annullert eksamensforsøket. Enten du får det innvilget eller ei, så må du vente til neste ordinære eksamen i faget. Det er ikke vanlig at man får konte grunnet sykdom.

Anonymkode: ad692...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skolen du går på noen retningslinjer for eksamen? Her skal det stå informasjon om slikt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke hva du gjør med eksamen nå. Men for fremtiden bør du starte så fort som mulig (nå!) med å finne en barnevakt. En annen student, barnevaktfirma på nett, andre i studie-/barnehagekretsen osv som kan stille opp om det skjer igjen. Når du ikke har noe familie eller nettverk må du finne en løsning.

Har selv en fast barnevakt jeg har funnet via barnevaktside på nett, brukt lang tid på å bli kjent med henne slik at både barnet og jeg er trygg på henne.

Anonymkode: 007f4...7ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar med ungen til legen og får en bekreftelse derfra på at ungen er syk. Så søker du om å få annullert eksamensforsøket. Enten du får det innvilget eller ei, så må du vente til neste ordinære eksamen i faget. Det er ikke vanlig at man får konte grunnet sykdom.

Anonymkode: ad692...889

Det er det jeg frykter. At jeg må vente et år! Skal liksom være ferdig til våren, så det blir jo sinnsykt kjipt.

Anonymkode: 8fcf0...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentsamskipnaden kan ha det som heter eksamensgaranti, da kommer det to personer fra en barnehage og passer barnet hjemme hos deg eller finner en annen løsning dersom det ikke er mulig:) spørs hvilken by du bor i.

Anonymkode: 8f28b...f74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Frøken.stille skrev:

Har ikke skolen du går på noen retningslinjer for eksamen? Her skal det stå informasjon om slikt... 

Jo, men det står ikke noe om sykt barn. Eller, jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det. Det står at det blir oppsatt konte-eksamen for studenter som av medisinsk grunn blir hindret i å møte. Da med gyldig dokumentasjon fra lege. Vet ikke om det gjelder for barnet også... 

Anonymkode: 8fcf0...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet dessverre ikke hva du gjør med eksamen nå. Men for fremtiden bør du starte så fort som mulig (nå!) med å finne en barnevakt. En annen student, barnevaktfirma på nett, andre i studie-/barnehagekretsen osv som kan stille opp om det skjer igjen. Når du ikke har noe familie eller nettverk må du finne en løsning.

Har selv en fast barnevakt jeg har funnet via barnevaktside på nett, brukt lang tid på å bli kjent med henne slik at både barnet og jeg er trygg på henne.

Anonymkode: 007f4...7ea

Ja, men dette har ikke vært en problemstilling før. Så jeg har rett og slett ikke tenkt på det i det hele tatt..

Anonymkode: 8fcf0...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, men det står ikke noe om sykt barn. Eller, jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det. Det står at det blir oppsatt konte-eksamen for studenter som av medisinsk grunn blir hindret i å møte. Da med gyldig dokumentasjon fra lege. Vet ikke om det gjelder for barnet også... 

Anonymkode: 8fcf0...56a

Send en Mail til studieadministrasjonen og spør. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med studieadministrasjonen, og finn ut hvilke regler som gjelder. Vanligvis teller ikke sykt barn i slike sammenhenger, men det vet du ikke før du har spurt!

Anonymkode: 75cb1...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det står ikke noe om sykt barn. Eller, jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det. Det står at det blir oppsatt konte-eksamen for studenter som av medisinsk grunn blir hindret i å møte. Da med gyldig dokumentasjon fra lege. Vet ikke om det gjelder for barnet også... 

Anonymkode: 8fcf0...56a

Det gjelder garantert ved dokumentert fravær på grunn av sykt barn også. 

Det er slett ikke uvanlig at dokumentert sykdom (egen og eventuelt barns) gir adgang til konte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka raskt det med eksamensgaranti, det finnes iallefall i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Bodø. Ikke noe problem dersom studentsamskipnaden der du bor har dette:) barnet trenger ikke gå i studentbarnehage for at du kan ta i bruk eksamensgarantien som eksisterer for tilfeller slik som du står ovenfor nå.

Anonymkode: 8f28b...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noe informasjon om eksamensgaranti her jeg studerer. Barnet går i studentbarnehage, men det hat jeg aldri hørt om...

Anonymkode: 8fcf0...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke et problem å få utsatt eksamen grunnet sykt barn (under 12 år). Utsatt eksamen er ikke kontinuasjonseksamen (selv om de gjerne avholdes på samme dag). Dersom du får innvilget utsatt eksamen må du ikke vente til neste ordinære eksamen. Dette er selvsagt. 

Jeg ville imidlertid ha avtalt med familie, venner eller en barnepasser slik at dette ikke blir et problem på selve eksamensdagen. Sjekk også ut det en har skrevet om samskipnaden. Frem mot eksamensdagen bør du være svært nøye med hygiene, spesielt slik at du ikke blir syk. 

Anonymkode: 3f27e...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finner ikke noe informasjon om eksamensgaranti her jeg studerer. Barnet går i studentbarnehage, men det hat jeg aldri hørt om...

Anonymkode: 8fcf0...56a

Vil du si hvilken by du studerer i? Jeg har hatt barn i studentbarnehage i to byer. Begge barnehagene har hatt eksamensgaranti, dvs om barnet er syk på eksamensdagen så ordner barnehagen barnevakt for deg:) Snakk med barnehagen i morgen den dag! 

 

Anonymkode: 00492...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om man får sykt barn samtidig som man skal ha eksamen?! 

Har en datter på 2 år. Er 100% alene med henne, og all familie bor timesvis unna. Jeg har to eksamener om veldig kort tid, den første er allerede på onsdag. 

I dag stod beskjeden jeg fryktet på tavla i barnehagen... omgangssyken går. Halvparten av barna er nede for telling. 

Jeg er helt sinnsykt stressa! Hva skjer om hun blir syk når jeg skal ha eksamen? Hva gjør jeg da? 😰

Anonymkode: 8fcf0...56a

Jeg jobber i SIB. I alle våre barnehager har vi eksamensgaranti for studentforeldre som har eksamen. Det vil si at vi tar oss av ditt syke barn selv om det ikke kan være i barnehagen. :)

 

Anonymkode: 55547...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamensgaranti gjelder også ved NTNU. Ta kontakt med SiT snarest.

Anonymkode: 3843f...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra studieadministrasjonen :) 

En evt bekreftelse fra lege vil være gyldig dersom den gjelder barnet også. Da mister jeg ikke et forsøk, og får gå opp til konte-eksamen i uke 10. 

Så jeg stresser litt mindre nå. Skjer det så skjer det! 

Spurte barnehagen om eksamensgaranti, men de hadde ikke hørt om det... 

Anonymkode: 8fcf0...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...