Gå til innhold

Vært flink, men gått opp i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forrige uke trente jeg torsdag, fredag, lørdag og søndag. Spist rundt 1500 kcal hver dag. Har vel trent i ca 10 timer på de 4 dagene. Trent mest styrke, men også ca 4 timer på mølla. 

Så ble skuffet da jeg i dag så at jeg har lagt på meg 600 gram. Jeg veier i tillegg 140 kg så har mye fett å ta av! Hvordan er dette mulig? 

Anonymkode: 0a53e...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har spist for lite kalorier, og da settes forbrenningen ned.

Anonymkode: e0ede...50e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har definitivt mistet fett. Kroppen min binder ofte mye vann etter styrketrening, men den vekten forsvinner fort nok. Du skjønner selv at du kommer til å gå ned i vekt dersom du fortsetter med det du gjør, så bare fortsett og resultatene kommer etterhvert! 

Anonymkode: 3569f...07a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har disse 1500 kaloriene kommet fra? Har du drukket nok vann? Får du i deg nok proteiner? Har du diabetes? Det er ekstremt mange faktorer som spiller inn når det kommer til vekttap, så det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt sånn helt uten videre. For øvrig vil du uansett ikke se resultater etter bare fire dager, det kan ta mange uker før det skjer noe. Også må du huske på at tallet på vekten ikke er alt; muskler veier tross alt mer enn fett!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange faktorer som spiller inn. Vekten varier ift væskebalanse, syklus, tarminnhold osv. Vektnedgang synes i det større bildet, ikke fra dag til dag. Du kan føre opp vekten din hver feks tirsdagsmorgen hver uke i 1-2 mnd og se bedre hvordan trenden er. Evt begynne måle fettprosent, men det er jo ikke like tilgjengelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forrige uke trente jeg torsdag, fredag, lørdag og søndag. Spist rundt 1500 kcal hver dag. Har vel trent i ca 10 timer på de 4 dagene. Trent mest styrke, men også ca 4 timer på mølla. 

Så ble skuffet da jeg i dag så at jeg har lagt på meg 600 gram. Jeg veier i tillegg 140 kg så har mye fett å ta av! Hvordan er dette mulig? 

Anonymkode: 0a53e...863

Hvor mange kalorier pr dag krever basalforbrenningen din?

I tillegg må du innta ekstra kalorier for den aktiviteten som kroppen din forbrenner (minus noen kalorier, for å gå ned).

"Din hvileforbrenning er 2200 kcal pr. dag, dersom du er kvinne, 25 år, veier 140 kg og er 175 cm høy.

I tillegg må kroppen din ha flere kalorier.  Kroppen din går på sparebluss nå som du inntar for lite kalorier, og derfor går forbrenningen ned. Kontakt gjerne en kostholdsekspert eller lege! Det som du driver med nå er svært skadelig for deg.

Anonymkode: e0ede...50e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke er ingenting. Tenk hvor lang tid du brukte på å legge på deg, å miste vekt er ikke gjort på et blunk

Anonymkode: 385c9...c91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når kroppen får for lite kalorier og forbrenningen dermed er satt ned, går kroppen på sparebluss og hamstrer opp ekstra fettreserver (legger på seg enda mer fett) + at kroppen tærer på muskelmassen (kroppen tar næring fra musklene= musklene krymper)

Anonymkode: e0ede...50e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av høyde og alder her, men med en vekt på 140kg har du behov for rundt 2100 kcal per dag for å opprettholde livsfunksjoner uten noe som helst bevegelse (dvs organer, fordøyelse, puls, åndedrett, etc) så du ligger nok veldig langt under behovet ditt, for ikke å snakke om trening på toppen. Siden kroppen brenner muskelproteiner fremfor fett hvis den får for lite mat, er det ikke sikkert du får like mye utav treningen som du kan om du spiser nok. (for ikke å snakke om risikoen for å bli syk) Snakk med legen din, få veiledning fra noen som kjenner helsesituasjonen din og kan dette, her på KG er det umulig å vite om vi som svarer har kompetanse eller ei, og det er uansett ikke nok info i startinnlegget til å vurdere hele situasjonen rett.

Ellers en felle som mange går i (meg selv inkludert) er å glemme å telle med kcal i det man drikker. Absolutt ikke arrogant ment, og jeg sier ikke at du ikke har tenkt på det, men det er bare så fort gjort å glemme så jeg nevner det sånn i tilfelle :) 

Anonymkode: 01cbd...e72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, vscare skrev:

Hva har disse 1500 kaloriene kommet fra? Har du drukket nok vann? Får du i deg nok proteiner? Har du diabetes? Det er ekstremt mange faktorer som spiller inn når det kommer til vekttap, så det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt sånn helt uten videre. For øvrig vil du uansett ikke se resultater etter bare fire dager, det kan ta mange uker før det skjer noe. Også må du huske på at tallet på vekten ikke er alt; muskler veier tross alt mer enn fett!

Spiser som regel en del kylling og ris/poteter, brød og helt vanlig mat. Bruker MyFitnessPal og den sier jeg skal ha 1790 kcal om dagen for å gå ned 1 kg i uka. Spiser mer enn nok proteiner. Har holdt på med dette i nesten 2 måneder nå og har totalt gått ned 5 kg så er ikke veldig imponerende. 

Anonymkode: 0a53e...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Vesentlig skrev:

Er så mange faktorer som spiller inn. Vekten varier ift væskebalanse, syklus, tarminnhold osv. Vektnedgang synes i det større bildet, ikke fra dag til dag. Du kan føre opp vekten din hver feks tirsdagsmorgen hver uke i 1-2 mnd og se bedre hvordan trenden er. Evt begynne måle fettprosent, men det er jo ikke like tilgjengelig.

Ja, veier meg hver mandag. Har holdt på i ca 2 mnd 

Anonymkode: 0a53e...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt avhengig av høyde og alder her, men med en vekt på 140kg har du behov for rundt 2100 kcal per dag for å opprettholde livsfunksjoner uten noe som helst bevegelse (dvs organer, fordøyelse, puls, åndedrett, etc) så du ligger nok veldig langt under behovet ditt, for ikke å snakke om trening på toppen. Siden kroppen brenner muskelproteiner fremfor fett hvis den får for lite mat, er det ikke sikkert du får like mye utav treningen som du kan om du spiser nok. (for ikke å snakke om risikoen for å bli syk) Snakk med legen din, få veiledning fra noen som kjenner helsesituasjonen din og kan dette, her på KG er det umulig å vite om vi som svarer har kompetanse eller ei, og det er uansett ikke nok info i startinnlegget til å vurdere hele situasjonen rett.

Ellers en felle som mange går i (meg selv inkludert) er å glemme å telle med kcal i det man drikker. Absolutt ikke arrogant ment, og jeg sier ikke at du ikke har tenkt på det, men det er bare så fort gjort å glemme så jeg nevner det sånn i tilfelle :) 

Anonymkode: 01cbd...e72

MyFitnessPal sier at jeg bare trenger 1790 kcal hver dag, men blir usikker nå. Drikker kun vann, funlight og sukkerfri bruk 

Anonymkode: 0a53e...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MyFitnessPal sier at jeg bare trenger 1790 kcal hver dag, men blir usikker nå. Drikker kun vann, funlight og sukkerfri bruk 

Anonymkode: 0a53e...863

MyFitnessPal gir meg 1200 om jeg vil ned 1 kg i uka. Jeg forbrenner 2300 om jeg er grønnsak hver dag, noe jeg nesten aldri er. De ligger nok ganske lavt.

Det beste er om du følger med og får et bevisst forhold til hvor balansen mellom inntak, energi og nedgang ligger. Det er lettere når du trener, for da kjenner du godt på energien. Du kan fint gå ned litt over en kg pr uke nå når du veier så mye. Det er jo % av kroppsvekt. Ikke spis for lite, det klarer du ikke opprettholde over tid. Ikke spis for mye, da kan du fort miste motivasjonen fordi det ikke skjer noe. Vanskelig balansegang.

Anonymkode: 06530...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt deg å kjøpe en Fitbit. Den hjalp meg å miste graviditetskiloene, fordi den gir full oversikt over forbrente kcal, skritt, km, trapper osv. Jeg elsker den :)

Går du ikke ned nok så er det rett og slett bare å kutte flere kcal eller bevege deg mer. Aldri i verden om kroppen din går i sparebluss av det kuttet, det nekter jeg å tro :) Jeg tror virkelig at spareblussen er veldig oppskrytt, for mattestykket er veldig enkelt; kcal inn/ kcal ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, mjauritz skrev:

Ville anbefalt deg å kjøpe en Fitbit. Den hjalp meg å miste graviditetskiloene, fordi den gir full oversikt over forbrente kcal, skritt, km, trapper osv. Jeg elsker den :)

Går du ikke ned nok så er det rett og slett bare å kutte flere kcal eller bevege deg mer. Aldri i verden om kroppen din går i sparebluss av det kuttet, det nekter jeg å tro :) Jeg tror virkelig at spareblussen er veldig oppskrytt, for mattestykket er veldig enkelt; kcal inn/ kcal ut. 

 

Enig i det med sparebluss, men 1500 kcal på en person som veier 140 kilo og trener er ikke nok. Det er andre grunner til at vekten går opp og ned. Hun trenger energi til å holde ut. Det er langt til mål.

Anonymkode: 06530...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du sier at du har holdt på i to mnd, har du vært "flink", som i nøyaktig slik du var denne uken, hele tiden? Har du gått ned før denne uken?

Hvor flink man er en uke, eller hvor lite flink, for den saks skyld, gir ofte ikke utslag på vekta man kan regne med uansett. Hvis du er "flink" i fire uker uten å gå ned, kan det være et tegn på at noe bør endres, men vekttap går gjerne i rykk og napp, fettceller som er tømt for fett kan holde vann en liten stund før det "slipper". På samme måte kan mange kvinne oppleve å gå opp eller så stille på vekta så mye som to uker hver eneste måned (i forbindelse med eggløsning og menstruasjon), det betyr ikke at man ikke går ned disse ukene, men man ser ikke resultatene på vekta (og ofte ikke på kroppen) før etter disse ukene.

 

Jeg lurer bare veldig på hvorfor i all verden all treningen synes å ha blitt lagt til fire dager sammenhengende på en uke? Trente du styrke fire dager på rad? Å trene 10 timer fordelt på fire dager, og så ha tre hviledager, trenger ikke bety en puck for vektnedgang, men det kan bety mye for resultatene av trening på lang sikt, og din evne til å holde opplegget ved like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hot mess skrev:

Når du sier at du har holdt på i to mnd, har du vært "flink", som i nøyaktig slik du var denne uken, hele tiden? Har du gått ned før denne uken?

Hvor flink man er en uke, eller hvor lite flink, for den saks skyld, gir ofte ikke utslag på vekta man kan regne med uansett. Hvis du er "flink" i fire uker uten å gå ned, kan det være et tegn på at noe bør endres, men vekttap går gjerne i rykk og napp, fettceller som er tømt for fett kan holde vann en liten stund før det "slipper". På samme måte kan mange kvinne oppleve å gå opp eller så stille på vekta så mye som to uker hver eneste måned (i forbindelse med eggløsning og menstruasjon), det betyr ikke at man ikke går ned disse ukene, men man ser ikke resultatene på vekta (og ofte ikke på kroppen) før etter disse ukene.

 

Jeg lurer bare veldig på hvorfor i all verden all treningen synes å ha blitt lagt til fire dager sammenhengende på en uke? Trente du styrke fire dager på rad? Å trene 10 timer fordelt på fire dager, og så ha tre hviledager, trenger ikke bety en puck for vektnedgang, men det kan bety mye for resultatene av trening på lang sikt, og din evne til å holde opplegget ved like.

Ja har vært mye flinkere enn før i 2 måneder. Har spist sjokolade på en eller annen lørdag og kanskje litt mye taco et par fredager, men ellers flink. Har vært ujevn i vektnedgang, har vært uker med bare noen hundre gram og en uke med 1,9 og en med 1,6 ned. 

Trente 4 dager etter hverandre fordi jeg hadde lyst egentlig, følte meg motivert. En av dagene var det kun kondisjon, resten var begge deler. 

Anonymkode: 0a53e...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har vært mye flinkere enn før i 2 måneder. Har spist sjokolade på en eller annen lørdag og kanskje litt mye taco et par fredager, men ellers flink. Har vært ujevn i vektnedgang, har vært uker med bare noen hundre gram og en uke med 1,9 og en med 1,6 ned. 

Trente 4 dager etter hverandre fordi jeg hadde lyst egentlig, følte meg motivert. En av dagene var det kun kondisjon, resten var begge deler. 

Anonymkode: 0a53e...863

Høres greit ut. Ganske normalt at det går i rykk og napp. Hvis du spiser ekstra i helgene så ligger du sikkert høyere i snitt enn 1500, for det er lite og burde gitt en større nedgang hos deg. Greit å ha rom for litt kos også. Føl deg litt frem, ikke overdriv og tenk på hvordan du vil og kan leve når du når mål.

Anonymkode: 06530...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja har vært mye flinkere enn før i 2 måneder. Har spist sjokolade på en eller annen lørdag og kanskje litt mye taco et par fredager, men ellers flink. Har vært ujevn i vektnedgang, har vært uker med bare noen hundre gram og en uke med 1,9 og en med 1,6 ned. 

Trente 4 dager etter hverandre fordi jeg hadde lyst egentlig, følte meg motivert. En av dagene var det kun kondisjon, resten var begge deler. 

Anonymkode: 0a53e...863

I så fall høres dette, som AB over meg sa, helt greit ut. Når du har gått ned tidligere med opplegget du har nå, og du vet at du har vært flink, kan du fint regne med at innsatsen denne uka på sikt er med på å få deg til målet ditt. Hvor flink du er en uke gir som regel ikke helt proposjonelle resultater på vekta, når folk snaker om å "gå ned 1 kg i uka" er det i beste fall, og i snitt over tid.

Du er litt nærmere målet enn du var før denne uka, uansett om du ser det på vekta enda. Fortsett sånn, belønning for innsatsen får du på etterhvert, men du kan ikke regne med å få det ukentlig. ;)

Endret av Hot mess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...