Gå til innhold

Det kan bli forbudt å kjøre dieselbil i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja det er samme galskapen som å slippe til MDG og de borgerlige til styre landet! De skylder på forurensing, CO2 osv. Men dieselmotoren slipper ut mindre CO2 enn bensin. NOx er en usynlig gass som er i milligram mot CO2. Kunne alle heller ha bytta ut de hundgamle vedovnene i stedet, hadde det gjort mye bedre, og på de værste dagene skulle ALLE biler hatt forbud mot å kjøre. Svevestøvet kommer mye fra veiene også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som dieselbileier (kjøpte den faktisk for 8 måneder siden), så synes jeg det er noe forbannet tull

Hva synes du? 

Anonymkode: 6338e...fd4

Det var ikke spesielt lurt av deg om du planlegger å kjøre mye i tettbygde strøk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tdm900 skrev:

Ja det er samme galskapen som å slippe til MDG og de borgerlige til styre landet! De skylder på forurensing, CO2 osv. Men dieselmotoren slipper ut mindre CO2 enn bensin. NOx er en usynlig gass som er i milligram mot CO2. Kunne alle heller ha bytta ut de hundgamle vedovnene i stedet, hadde det gjort mye bedre, og på de værste dagene skulle ALLE biler hatt forbud mot å kjøre. Svevestøvet kommer mye fra veiene også!

Det er ikke CO2 som er problemet når det gjelder smog. Nox og sot er det verste, og mye av det kommer fra dieselmotorer. Ja, man burde bytte ut gamle vedovner, men fordi andre også forurenser, trenger man ikke bidra selv? Bare barn argumenterer slik.

Det er ingen som forbyr deg å kjøre rundt i en veteranbil, det tilsvarer å fyre i en gammel vedovn. Men både nye biler, og nye vedovner brenner renere, så denne utskiftningen vil gå av seg selv.

Anonymkode: 85143...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerne må være komplette idioter. De bruker energi på svevestøv, flytevester og sykkelhjelmer, mens nyhetsbildet er preget av drap og vold. Kan virke som at alt er ok så lenge luften er ren, og du har sykkelhjelm på hodet i det du forlater denne jorden.

Anonymkode: 0dd0a...2d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke CO2 som er problemet når det gjelder smog. Nox og sot er det verste, og mye av det kommer fra dieselmotorer. Ja, man burde bytte ut gamle vedovner, men fordi andre også forurenser, trenger man ikke bidra selv? Bare barn argumenterer slik.

Det er ingen som forbyr deg å kjøre rundt i en veteranbil, det tilsvarer å fyre i en gammel vedovn. Men både nye biler, og nye vedovner brenner renere, så denne utskiftningen vil gå av seg selv.

Anonymkode: 85143...c5b

NOx er en gass, ikke partikkel! Det kommer heller ikke mye sot/partikler fra en dieselmotor med partikkelfilter. Tror nok de målingene skulle vært revurdert. Det er forøvrig kun de komunale veiene i Oslo som det blir forbud å kjøre på, all gjennomgangs trafikk berøres ikke.

Skifte av vedoven er for mange en stor utgift, derfor blir de stående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som dieselbileier (kjøpte den faktisk for 8 måneder siden), så synes jeg det er noe forbannet tull

Hva synes du? 

Anonymkode: 6338e...fd4

Det er ikke en menneskerett å røyke ute eller kjøre diesel og drepe barna våre. Ta mer ansvar for miljøet slik at vi ikke må puste giftstoffer du produserer.

Anonymkode: d8680...969

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som dieselbileier (kjøpte den faktisk for 8 måneder siden), så synes jeg det er noe forbannet tull

Hva synes du? 

Anonymkode: 6338e...fd4

Syns det er glimrende. Har ikke bil, har innrettet meg slik at jeg ikke trenger det.

Noe du også burde tenke på.

Anonymkode: 6d893...4c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tdm900 skrev:

NOx er en gass, ikke partikkel! Det kommer heller ikke mye sot/partikler fra en dieselmotor med partikkelfilter. Tror nok de målingene skulle vært revurdert. Det er forøvrig kun de komunale veiene i Oslo som det blir forbud å kjøre på, all gjennomgangs trafikk berøres ikke.

Skifte av vedoven er for mange en stor utgift, derfor blir de stående!

Utslipp av NOx bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Sur nedbør er skadelig for økosystemer og vegetasjon, og kan blant annet føre til skogdød og fiskedød.

Anonymkode: a780d...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utslipp av NOx bidrar til luftveissykdommer, dannelse av ozon nær bakken og sur nedbør. Sur nedbør er skadelig for økosystemer og vegetasjon, og kan blant annet føre til skogdød og fiskedød.

Anonymkode: a780d...6d0

Og da hjelper det å forby kjøring på de komunale veiene? Bare tull!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er glimrende. Har ikke bil, har innrettet meg slik at jeg ikke trenger det.

Noe du også burde tenke på.

Anonymkode: 6d893...4c9

Latterlig. At DU ikke trenger bil er uvesentlig. 

Det er ikke alltid bare å innrette seg. Veldig mange er fullstendig avhengig av å ha bil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; glad jeg ikke bor i noen av de store byene og spesielt i Oslo hvor tydeligvis alt styres av MDG.. For det andre så burde faktisk de som har dieselbil få redusert årsavgiften som følge av dette.

Anonymkode: 10575...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette er gjennomførbart. Skal man forby dieseldrevet tungtransport, eller skal den være utelatt forbudet? Hva med gjennomreisende? Turister?

Har de kanskje tenkt en utfasingsmodell hvor kjøretøy registrert før dette årstallet får dispans?

Det er verdier for mange millarder kroner bundet opp i dieselbiler i Oslo og et slikt vedtak vil gjøre dem nærmest verdiløse, vil dette tapet stå i stil med besparelsen av miljøet og relativt til f.eks bensinbiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo fulgt litt dårlig med i timen? Jeg bor i Oslo og kjøpte bil for to år siden, og valgte bensin fordi det var ganske tydelig at det gikk denne veien da også. 

Anonymkode: 9a553...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Og da hjelper det å forby kjøring på de komunale veiene? Bare tull!

Vel. NOx kommer ikke fra hvor som helst, så hvis man forbyr kildene til NOx, ja da vil NOx utslippene gå ned.

Anonymkode: a780d...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var iallefall temmelig patetisk og idiotisk (for å si det mildt!) av politikerne å først oppmuntre veldig til å få flest mulig til å kjøre diesel. For deretter å finne på slike tåpelige forbud, så kort tid seinere. 

og hva med folk som faktisk har behov for å kjøre bil, som ein del av jobben sin? Skal de liksom ikke få lov til å gjøre jobben sin, de da?

Anonymkode: 8ef86...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er helt greit å begrense hvilken type biler som kan kjøres innenfor de store bilene. Men jeg synes det er litt feil fokus. De burde forby eldre biler. Alle biler eldre enn 2005 burde blitt forbudt i store byer. Tenk på astmatikere og slikt.

De burde også øke vrakpanten til minst 25 000, da ville masse dårlig vrak bli fjernet fra veiene, og det ville ikke kostet staten en krone (de ville tjent penger på det). 

Dessuten skulle jeg gjerne ha fjernet kravet om å ha manuelt gir på skolebiler, da kunne jeg kjøpt meg en Tesla Model X isteden for Mercedesen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det nye statsbudsjettet skal andelen biotilsetninger i diesel økes til 20% og prisene på diesel økes med ca. 1 kr. Om vinteren skal diesel forbys i byene og i Oslo skal diesel betale de høyeste rushtidskostnadene.

Hvis dieselelskerne ikke ser hvilken vei denne utviklingen går så spørs det om de oppholder seg på feil forum..

Nede i Europa er det noens steder permanent forbud mot å kjøre diesel i bysentrum.

Anonymkode: d8680...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel. NOx kommer ikke fra hvor som helst, så hvis man forbyr kildene til NOx, ja da vil NOx utslippene gå ned.

Anonymkode: a780d...6d0

Da må man også forby oljefyring. De kommer visst fra det også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper litt å faktisk definere hva man snakker om. For det er ikke et generelt, permanent forbud man snakker om her, det er muligheten til å forby dieselbiler på dager med ekstra høy forurensning det er snakk om, i teorien er det da nok ganske få dager vi snakker om. 

Anonymkode: 792fc...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...