Gå til innhold

Liker ikke å gå tur med venninnen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent/venninne som jeg har begynt å være mer med etter at vi ble naboer. Hun er koselig og grei og jeg synes hun er kjekk å være med. Jeg går ofte tur i området og har tidligere spurt om hun vil være med. Det har jeg sluttet med, men nå spør hun meg ofte.

"Problemet" er at hun er kjempesprek, mens jeg er tykk og har litt dårlig kondis. Når vi har gått tur så har jeg likt at vi går i snakketempo og har det sosialt. Her vi bor er det stort sett bakker så går mye opp eller ned. Men hun skal springe i bakkene og spurte opp. Mens jeg går. Hun prøver å oppmuntre meg og heie meg opp, men jeg har verken mulighet til å holde følge med henne eller lyst til å ta det som en treningstur. Jeg liker best å trene alene, jeg klarer fint å presse meg og liker ikke å ha "publikum". Dette har ført til at jeg sier nei til å gå tur med henne selv om jeg har lyst. Har sagt at "vi tar det som en rusletur" eller "klarer nok ikke å holde følge med deg om vi skal trene", sånn for å hinte om at jeg ikke vil at hun skal løpe fra meg, men det går ikke inn.

Noen tips til hva jeg kan si for at hun skal forstå?

Anonymkode: 02ab4...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Skal jeg gå tur med deg, må jeg starte 15 minutter før deg, så sees vi på toppen/går sammen siste del av turen"

Anonymkode: 10a22...93b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei at du føretrekk å kunne gå og snakke samtidig og viss ho absolutt ikkje vil det, passar dykk ikkje saman som turvenner.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg..:/ Høres ut som har utnevnt seg selv som din personlige trener :-P 

Sikkert godt ment, men helt feil! Prøv å snakk med hun om det, og si at enhver tur er bra for kroppen uansett og at turene sammen er for deg forbeholdt den gode samtalen (du velger faktisk tur for å prate, ikke sofaen og snacks og det er bra nok!). Du vil heller si fra når du vil ha PT-time ;-)

For meg er også trening personlig, jeg trener best alene. Har trent sammen med en venninne innimellom, men det er noe helt annet..  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minnet meg på slik situasjonen var for meg for en tid tilbake, bare at det var jeg som var den spreke av oss. Hun andre ville absolutt være med på joggeturene mine. Problemet var at hun var i mye dårligere form enn meg, slik at jeg ble nødt til å gå i hennes tempo. Det gjorde jo at jeg ikke fikk like mye ut av treningen som før, Jeg er jo vant til å løpe! Jeg ble nødt til å begynne å trene på tidspunker hun ikke var hjemme, slik at jeg kunne si til henne at jeg allerede hadde trent den dagen. Det gjorde at hun sluttet å spørre om å få være med. Hun skjønte vel at jeg ikke hadde så lyst på to turer samme dag. 

Jeg liker også å trene alene. Da kan jeg holde mitt eget tempo, uten å bli hindret av noen. Dessuten liker jeg ikke å prate mens jeg trener. Jeg liker å løpe og la tankene vandre fritt. Skal man absolutt trene i fellesskap med noen, så bør man i alle fall ha med seg en person som er på samme nivå formmessig, ellers blir det bare frustrerende for begge.

Anonymkode: f31d0...b75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke bare an å si det rett til hun? 

"Nei, jeg vil ikke være med å gå med deg, for du løper fra meg og prøver å pushe meg og jeg syntes det er ubehagelig. Hvis vi skal gå på tur vil jeg gjerne at vi kan gå sammen og prate i et rolig tempo."


Det enkle er ofte det beste. 

Endret av mjauritz
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun vil deg nok bare godt. Få deg i form for din egen skyld. Prøv å kjør opp din egen trening litt mer så kan du holde følge med henne etter hvert. 

Anonymkode: aee32...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å forklare at hennes gode intensjoner virker mot sin hensikt fordi det ødelegger turen for deg. Forklare at du setter pris på at hun ønsker deg alt vel, men at det føles kjedelig og ydmykende når hun gjør det på den måten. Hvis hun synes du burde trene så er det jo hennes sak hva hun synes, men din sak hva du faktisk gjør. Si at det beste hun kunne gjort for din skyld ville vært å gå tur i et behagelig tempo og gjøre denne turen lystbetont igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere!

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil deg nok bare godt. Få deg i form for din egen skyld. Prøv å kjør opp din egen trening litt mer så kan du holde følge med henne etter hvert. 

Anonymkode: aee32...bf3

Hun der klarer jeg neppe å følge noen gang. Hun er på nivå med en toppidrettsutøver.

Anonymkode: 02ab4...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du nok bare være ærlig og tydelig.

Du vil gjerne gå tur med henne, men da som en koselig rusletur og ikke som en hard treningsøkt hvor hun er din personlige trener. Fokuset ditt er frisk luft, bevegelse og skravling/sosialt, ikke den harde treningen.

Anonymkode: 52d85...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh, hater sånne folk. Det er noen som konstant må gå litt før og pushe. Uansett hvor fort jeg går, så går de bittelitt raskere. Jeg tror ikke det alltid er bevisst. Gikk til Preikestolen med en sånn en. Det ble til at jeg ga faen etterhvert. Han gikk litt raskere enn meg og så stod han og ventet litt da han hadde kommet litt vel langt foran meg, og i det jeg kom opp til ham og tenkte "yes, en liten pust i bakken", så gikk han bare videre. Det gikk inn etter et par "hey, jeg er i dårligere form enn deg og trenger lengre tid opp enn deg. Har i tillegg flere kilo enn deg som skal opp disse bakkene og det er hardere for meg enn for deg."

Mange slike folk må man si det direkte til. 

Anonymkode: fe91d...69e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Årh, hater sånne folk. Det er noen som konstant må gå litt før og pushe. Uansett hvor fort jeg går, så går de bittelitt raskere. Jeg tror ikke det alltid er bevisst. Gikk til Preikestolen med en sånn en. Det ble til at jeg ga faen etterhvert. Han gikk litt raskere enn meg og så stod han og ventet litt da han hadde kommet litt vel langt foran meg, og i det jeg kom opp til ham og tenkte "yes, en liten pust i bakken", så gikk han bare videre. Det gikk inn etter et par "hey, jeg er i dårligere form enn deg og trenger lengre tid opp enn deg. Har i tillegg flere kilo enn deg som skal opp disse bakkene og det er hardere for meg enn for deg."

Mange slike folk må man si det direkte til. 

Anonymkode: fe91d...69e

Du hater faktisk sånne folk, det var da aggressivt :fnise: Jeg er i bedre form enn mange av vennene mine, og har forståelse for at de ikke er like raske opp fjell som meg. Jeg driver ikke med pushing (det er jævlig irriterende med mindre man bevisst har bedt om en PT), men jeg går kanskje i et litt raskere tempo. Ønsker du heller at man bevisst skal gå saktere og gå bak deg? Da jeg var i dårligere form likte jeg ikke å ha folk i bedre form rett bak meg. Da følte jeg i hvert fall på "presset". Det blir uansett unaturlig for meg å gå sakte eller bak nå, men jeg går ikke så langt foran at vi ikke kan snakke. Trenger de pause, så får de be om det (og det gjør de også). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå i ditt eget tempo. Når hun har spurtet opp til toppen av bakken kan hun bare stå der og se dum ut mens hun venter på at du kommer i det tempoet du er komfortabel med. Forhåpentligvis tar det ikke for lang tid før hun tar hintet.

Anonymkode: 61b0c...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, drue skrev:

Du hater faktisk sånne folk, det var da aggressivt :fnise: Jeg er i bedre form enn mange av vennene mine, og har forståelse for at de ikke er like raske opp fjell som meg. Jeg driver ikke med pushing (det er jævlig irriterende med mindre man bevisst har bedt om en PT), men jeg går kanskje i et litt raskere tempo. Ønsker du heller at man bevisst skal gå saktere og gå bak deg? Da jeg var i dårligere form likte jeg ikke å ha folk i bedre form rett bak meg. Da følte jeg i hvert fall på "presset". Det blir uansett unaturlig for meg å gå sakte eller bak nå, men jeg går ikke så langt foran at vi ikke kan snakke. Trenger de pause, så får de be om det (og det gjør de også). 

Gå ved siden av, som normale folk. Ikke foran og ikke bak. Dere går sammen, eller hva? 

Anonymkode: fe91d...69e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå ved siden av, som normale folk. Ikke foran og ikke bak. Dere går sammen, eller hva? 

Anonymkode: fe91d...69e

Ikke alltid det er like enkelt å gå ved siden av hverandre på fjelltur, som er de turene jeg pleier å gå med andre ;) Og vi går dem jo ofte for å trimme litt, da ønsker man jo å få opp pulsen litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, drue skrev:

Ikke alltid det er like enkelt å gå ved siden av hverandre på fjelltur, som er de turene jeg pleier å gå med andre ;) Og vi går dem jo ofte for å trimme litt, da ønsker man jo å få opp pulsen litt!

Ja, men det var ikke deg denne tråden handlet om...

TS vil IKKE trimme på disse turene. Hun vil prate ute i frisk luft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker nesten som hun skal gjøre et poeng ut av at hun er i bedre form enn deg TS. Dessverre finnes det mange som hele tiden prøver å bygge opp seg selv på bekostning av andre. Tror du må si i fra veldig tydelig til denne venninnen din før det går inn, hvis ikke så får dere finne på noe annet hvor dere kan skravle.

Anonymkode: e82bf...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...