Gå til innhold

Vondt i legger av mølla


duja

Anbefalte innlegg

Jeg tok endelig steget til treningsenteret. Jeg var i elendig form, virkelig (og overvektig) Det første målet jeg har satt meg er å komme 5km på en halvtime, det er ikke mye, men for meg er det er langt 😜 for en mnd siden klarte jeg kun 2,5km, men ved siste økt klarte jeg 4km 😁 

Det vil si at jeg kun er en km unna mitt første mål. I dag tenkte jeg at jeg skulle komme meg over 4km, men med en gang etter at jeg økte farta, fikk jeg vondt...

jeg forsto jo selv at jeg måtte avbryte, men farsken så kjedelig!!! Noen tips? Det beste hadde vært og løpt ute, men hålke setter en stopper for det + mørket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løper du med helling på mølla? 

Du bør ikke løpe helt flatt. 

Hvis du bare løper i samme tempoet så kunne du kanskje variert litt med å løpe intervaller innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengde, mengde og atter mengde er det som skal til

Anonymkode: f8691...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter litt med å løpe intervaler og "lengdeøkt" 😜 Løper helt flatt, ja? 

Men når du sier mengde, er der bare å bite sammen tennene og fortsette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du løper helt flatt, det er ikke lurt. Det er belastende for både legger og knær.

Så, skru på helling :) Du kan begynne med 1 også evt øke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er overvektig bør du være forsiktig med å løpe for mye på mølle, da det er veldig belastende for knær og legger.

Du bør gå og løpe i variert terreng, på mykt underlag, ellers får du fort skader og må kutte ut trening.

Evt kan du gå raskt på mølla, med helling (selv løper jeg på 2,5 helling).

Om du går ned i vekt kan du gradvis øke belastningen, men du bør også trene styrke da (sykling er bra for lår og knær).

Anonymkode: 74782...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal jeg prøve med helling 😊 Glemte og si at jeg trener styrke også, halvtime på mølla og halvtime styrke 😊 Jeg har, etter flere førsøk på slaking, skiftet fokus. Målet nå er å bli i god form, først og fremts, så får kiloene jeg mister være et pluss 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, duja skrev:

Jeg tok endelig steget til treningsenteret. Jeg var i elendig form, virkelig (og overvektig) Det første målet jeg har satt meg er å komme 5km på en halvtime, det er ikke mye, men for meg er det er langt 😜 for en mnd siden klarte jeg kun 2,5km, men ved siste økt klarte jeg 4km 😁 

Det vil si at jeg kun er en km unna mitt første mål. I dag tenkte jeg at jeg skulle komme meg over 4km, men med en gang etter at jeg økte farta, fikk jeg vondt...

jeg forsto jo selv at jeg måtte avbryte, men farsken så kjedelig!!! Noen tips? Det beste hadde vært og løpt ute, men hålke setter en stopper for det + mørket...

Da har du hatt kjapp framgang! 

Jeg startet som deg med 2,5 km på en halvtime, så 3 km på halvtime. Men 4km klarer jeg bare på 34 minutter eller noe. Og det har jeg brukt mange mange måneder på. Men ok, mest nå i høst jeghar begynt løpe for alvor da. Men fortsatt ikke 4 km på halvtime. Idag hadde jeg rolig dag, tok 5 km på 45 minutter... 

:P 

 

Men husk at for å komme opp i 3 km på 30 minutter på snitthastigheten være 6km/t. Og for 4 km på 30 min opp i 8 km/t i snitt! Og 5 km på 30 min blir jo 10 km/t i snitt - hvilket er en grassat økning fra 6km/t!!

 

Uansett: Heia oss! Vi prøver i allefall!

 

ps. jeg veksler mellom intervall (morsomst) og lengere og roligere økter (kjedelig og vanskelig holde snakke-tempo lenge)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, duja skrev:

Jeg skifter litt med å løpe intervaler og "lengdeøkt" 😜 Løper helt flatt, ja? 

Men når du sier mengde, er der bare å bite sammen tennene og fortsette? 

Mange har presset seg til å fortsette en treningsform selv om de får vondt. Mange av disse, dog ikke alle, har fått diverse skader. Når du opplever smerter er det som regel fordi noe er galt.

Vi mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng, ikke løpet på ei paddeflat tredemølle. Å løpe med noen prosents helling på mølla vil gi lavere støtbelastning på beina dine. Hvis ikke det hjelper bør du gå over til ellipsemaskin eller spinningsykkel. Det beste er å gå over til langrenn så fort det er forhold til det ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri løpe med null helling på mølla:/ da ber man om å få trøbbel med ankler, legger, knær og faktisk ryggen også! 

Både løpeinstuktøren på SATS og fysioterapeut sa til meg minst 2,5% i helling. Prøv det og om det ikke hjelper ville jeg bytta ut cardio på mølla med sykkel eller ellipsemaskinen..

Ellers kan det være legghinnebetennelse du har pådratt deg? 

http://nemus.no/diagnoser/ben-kne-og-legg/legghinnebetennelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om legghinnebetennelse, er det mye som kan minne om det 😞 Må vel sette meg nye mål på sykkel da feks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, duja skrev:

Når jeg leser om legghinnebetennelse, er det mye som kan minne om det 😞 Må vel sette meg nye mål på sykkel da feks? 

Du kan ihvertfall gå over til å sykle i det minste for en periode. Det er ikke umulig å bli kvitt beinhinnebetennelse, det er best sjanse hvis du får behandling raskt. Oppsøk derfor fysioterapeut allerede denne uka. Det er imidlertid forskjell på fysioterapeuter. Den behandlingsformen jeg har hatt best erfaring med er mikrostrømbehandling i kombinasjon med vanlig massasje.

Mikrostrømbehandling ble opprinnelig utvikler for travhester, men så fant man ut at det fungerer bra på mennesker også. Fysiologisk er vi ikke særlig forskjellig fra hester.

Min fysioterapeut holder til i Oslo. Send meg en privat melding hvis du vil ha kontaktinfo til denne fysioterapeuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Gia_ skrev:

Man skal aldri løpe med null helling på mølla:/ da ber man om å få trøbbel med ankler, legger, knær og faktisk ryggen også! 

Både løpeinstuktøren på SATS og fysioterapeut sa til meg minst 2,5% i helling. Prøv det og om det ikke hjelper ville jeg bytta ut cardio på mølla med sykkel eller ellipsemaskinen..

Ellers kan det være legghinnebetennelse du har pådratt deg? 

http://nemus.no/diagnoser/ben-kne-og-legg/legghinnebetennelse

Det er vel en sannhet med modifikasjoner? Har løpt på møll ii 10 år uten å ha noen som helst plager. Uten helling altså☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pearl2.0 skrev:

Det er vel en sannhet med modifikasjoner? Har løpt på møll ii 10 år uten å ha noen som helst plager. Uten helling altså☺

Mange faktorer som spiller inn her da. Om man løper mest på tærne eller hælene, hvor mye man veier (jo mer man veier jo mer belastning såklart), og hvor vandt man er til fysisk aktivitet og løping. Øker man intensiviteten for fort er man også mer utsatt feks. Skotøy spiller jo også en rolle.. Noen er uheldige og sliter mye, mens andre kan løpe og løpe uten problemer. 

Men for meg er det hvertfall logisk at det er bedre å springe med incline/helling enn flatt og nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er  171 og veide ca 110 kg da jeg startet å trene.. Samme som deg opplevde jeg mye smerter i leggene. Nå kan jeg fint løpe på mølle uten noe problem. 

1. Jeg må alltid varme veldig godt opp.
2. Når jeg kjente smerten kom stoppet jeg opp for å "strekke" leggen. Dette synes jeg hjalp veldig.
3. Ordentlige sko.. Spesielt hvis du veier litt mer en gjennomsnittet anbefaler jeg å eks dra på løpelabbet for å få gode sko for dine ben. 
4. Det å løpe med helling fungerte noen ganger.. Ikke alltid for min del. 
5. Gå ned i vekt - hehe. Ikke så lett selvsagt.. Men det å slippe vekt belastningen hjalp mye.. Finnes mange andre bra aktiviteter som brenner mye kalorier eks, gruppetimer, sykling, svømming osv :)

Anonymkode: a649d...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Froning
På 4.12.2016 den 19.47, duja skrev:

Jeg tok endelig steget til treningsenteret. Jeg var i elendig form, virkelig (og overvektig) Det første målet jeg har satt meg er å komme 5km på en halvtime, det er ikke mye, men for meg er det er langt 😜 for en mnd siden klarte jeg kun 2,5km, men ved siste økt klarte jeg 4km 😁 

Det vil si at jeg kun er en km unna mitt første mål. I dag tenkte jeg at jeg skulle komme meg over 4km, men med en gang etter at jeg økte farta, fikk jeg vondt...

jeg forsto jo selv at jeg måtte avbryte, men farsken så kjedelig!!! Noen tips? Det beste hadde vært og løpt ute, men hålke setter en stopper for det + mørket...

Hvis løpingen ble en spontant aktivitet hvor du gikk fra et dårlig treningsgrunnlag til å løpe flere ganger i uka altfor fort så har du veldig sannsynlig stresset musklene i leggene og gitt dem en overbelastning. 

Det positive er at musklene i kroppen er tilpasningsdyktige i forhold til aktivitetene vi utsetter dem for.  Velger du alternative treningsmetoder som føles bedre ut for leggene til de føles helt bra igjen så vil du ha et bedre grunnlag til å tåle samme påkjenning i fremtiden.

Pusher du skaden så risikerer du å gjøre den verre og det vil ta lengere tid for du blir bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med løping når du er overvektig. Det er en svært belastende treningsform, og det er lett å pådra seg skader som nybegynner. Da jeg begynte å trene for to år siden veide jeg 15 kg mer enn jeg gjør nå. Jeg begynte å gå på mølla med god helling, ca 5-8%, noe som fikk pulsen godt opp men var mindre belastende enn løping. Når kondisen bedret seg, og jeg hadde gått ned en del kilo, så begynte jeg å jogge rolig. Trente meg langsomt opp, og løper nå 3-4 ganger i uken. 

Smerter betyr at du er skadet, eller på god vei til å bli skadet, og man kan ikke "løpe av seg" en skade. Du bør trene alternativt med å gå eller sykle, i en periode. Og gå ned i vekt før du begynner med regelmessig løping. 

Anonymkode: 127e8...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, virker som du er i ferd med å pådra deg en løpeskade, og det vil du ikke ha, tro meg! Har du mulighet for å gå tur utendørs i litt bratt terreng? Det vil nok være mye bedre for leddene. 

Ellers syns jeg også sykling og ellipse-maskin er en god idé frem til du går litt ned i vekt. Svømming er jo også ikkke belastende for leddene. Er supert at du har motivasjon til å trene nå, bare synd om du skal pådra deg skader fordi kroppen din ikke tåler beslastningen.

Anonymkode: a8268...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...