Gå til innhold

Hvordan arrangere begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor dette passet inn. Har alltid gruet meg til enten min mamma eller pappa skal dø. Det er vel naturlig. Men jeg har også tenkt en god del på begravelse. Vet ikke om det er like vanlig, men begynte å tenke på dette når jeg var ganske liten. Jeg har vært i begravelse før men aner ingen ting om hvordan det blir planlagt. Jeg tenker på hvordan skal man velge hvilke salmer man vil ha i kirken? Jeg kan ikke en eneste salme, og i alle fall ikke hvilken mine foreldre ville hatt. Har også hørt presten ofte sier noe om de som er døde. Syns det er vanskelig å vite hva presten kan si der også. Jeg er eneste barnet for den ene av foreldrene mine så regner med alt blir mitt ansvar. På andre siden har jeg flere søsken men i grunn ingen kontakt med de. Hvordan foregår planlegging av begravelse da? Må alle søsknene ha møter med prest osv.? Er det bare prest man snakker med, hvordan organiserer man dette? 

Tusen takk for svar! Håper de av dere som syns det er helt meningsløst å tenke på dette nå kan la vær og komme med uhyggelige kommentarer. For meg er dette vanskelig.. 

Anonymkode: 12cc1...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får hjelp fra begravelsebyrået, men om du virkelig tenker masse på dette kan det være en ide og diskutere dette med foreldrene dine. Ønsker de å gravlegges eller bisettes? Vil de ha gravferd i kristen regi? HumanEtisk forbund har gravferdstalere feks.

Spør dem om hvile sanger/melodier de liker. Da blir det lettere å organisere når dagen kommer.

:hug:

Anonymkode: 0722e...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette ordnes av prest og begravelsesbyrå. Der er samtaler med begge instanser der man blir enige om hva som sies og gjøres, og betaler etter hva man velger. 

Anonymkode: 75db7...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får hjelp fra begravelsebyrået, men om du virkelig tenker masse på dette kan det være en ide og diskutere dette med foreldrene dine. Ønsker de å gravlegges eller bisettes? Vil de ha gravferd i kristen regi? HumanEtisk forbund har gravferdstalere feks.

Spør dem om hvile sanger/melodier de liker. Da blir det lettere å organisere når dagen kommer.

:hug:

Anonymkode: 0722e...255

TS: tusen takk for svar 😊 Jeg har snakket med foreldrene mine da jeg var yngre. Vet de vil gravlegges ved kirken. Det var lurt å spørre de om det. Må bare finne en naturlig måte og gjøre det på. Ellers tenker jeg mye på hva presten skal si. De begravelsene jeg har vært i så har hele livet blitt ramset opp og mange fine ord. Foreldrene mine var 40 da jeg kom til verden og har ikke helt oversikt over alt. Syns det er vanskelig å finne ting å si. Syns det er vanskelig å finne på noe nå, kan ikke tenke det er noe lettere når man er i en sorgprosess. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette ordnes av prest og begravelsesbyrå. Der er samtaler med begge instanser der man blir enige om hva som sies og gjøres, og betaler etter hva man velger. 

Anonymkode: 75db7...8c8

Det er fint å høre at man ikke står helt alene i det. Men hva presten skal si må jo på en måte komme fra meg siden jeg har kjent personen. Syns det er vanskelig jeg... 

 

Hvor mye personlig pleier det å bli sagt i kirken? Er det vanligs og ha hele livet deres på rams? Eller bare snakke litt om hvordan personen var? 

Anonymkode: 12cc1...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: tusen takk for svar 😊 Jeg har snakket med foreldrene mine da jeg var yngre. Vet de vil gravlegges ved kirken. Det var lurt å spørre de om det. Må bare finne en naturlig måte og gjøre det på. Ellers tenker jeg mye på hva presten skal si. De begravelsene jeg har vært i så har hele livet blitt ramset opp og mange fine ord. Foreldrene mine var 40 da jeg kom til verden og har ikke helt oversikt over alt. Syns det er vanskelig å finne ting å si. Syns det er vanskelig å finne på noe nå, kan ikke tenke det er noe lettere når man er i en sorgprosess. 

Det er fint å høre at man ikke står helt alene i det. Men hva presten skal si må jo på en måte komme fra meg siden jeg har kjent personen. Syns det er vanskelig jeg... 

 

Hvor mye personlig pleier det å bli sagt i kirken? Er det vanligs og ha hele livet deres på rams? Eller bare snakke litt om hvordan personen var? 

Anonymkode: 12cc1...e52

Lag et lite dikt. Ordene vil komme til deg. Men ingen er døde. Så for guds skyld, prøv å leve nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg dessverre vært gjennom en del ganger i år så jeg kan forklare deg hvordan man planlegger en begravelse.. i mitt tilfelle så var alle disse plutselige dødsfall så ingenting var planlagt på forhånd .

Etter at en person er død så må man ta ganske raskt kontakt med et begravelsesbyrå. Da avtaler man raskt et møte med dem hvor de som oftest kommer hjem til deg.

Her får man brosjyrer og prisinformasjon på kister, blomster (det kan ordnes selv men tung situasjon så begravelsesbyrået fikk ta seg av det for oss).

De går gjennom og planlegger dødsannonse, hvor bisettelsen skal skje og ordner med prest, gravplass osg tidspunkt for begravelsen. I tillegg sørger de for feste av grav (enkel eller dobbelgrav).

Så går de gjennom hva man ønsker av salmer osv. Dette kan jeg også lite om men man får en brosjyre hvor det står om dem og i tillegg så hadde bedemannen faktisk spotify så han fant dem der og spilte så man fikk velge.

Så kunne man velge om man ville ha solist osv. 

Etter dette møtet (2-3 timer) så tok presten som skulle ha begravelsene kontakt føhvor det igjen ble et nytt møte som vi gikk gjennom minneordene om avdøde så laget presten tale som han framførte. Dette kan man så klart ta selv men det ønsket vi ikke i en sånb vanskelig stund. 

MEN! Ikke gå rundt å tenk på dette! Begravelsen er det enkleste å fikse, tro det eller ei... det verste er alt dritten som kommer i tillegg med skiftedokumenter osv osv osv og å få oversikt over aktiva og gjeld osv og å få gjort opp boet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør foreldrene dine. Dette er vanlig å snakke om, og også vanlig at man skriver ned dersom man har spesielle ønsker. 

Anonymkode: aabe7...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...