Gå til innhold

(Delvis) fri bordplassering i bryllup - erfaringer?


Nightigale

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære planlegger bryllup sommeren 2018.
Vi skal ha 60-80 gjester totalt, og har funnet lokale og sånt. Nå tenker vi på hva som blir beste bordplassering. Jeg har vært i endel bryllup med typisk hestesko eller "kam"-bordplassering, og er alltid plassert slik at jeg må snu meg ubehagelig mye for å se talerne. (for trangt og formelt til å snu stolen)

Vi vurderer å ha runde bord slik at man kan snakke med og se flere, 8 personer per bord, og at VI bestemmer hvem som sitter på hvert bord - men la dem velge stolen selv! Dette også fordi vi syns det er vanskelig å plassere alle slik at vi er sikre på at alle får det hyggelig og har noen å snakke med. Jeg kjenner ingen som har hatt slik delvis fri bordplassering, og lurer derfor på om noen her har erfaring fra det? Ser for meg at man da har mer ansvar selv for å sette seg slik at man får et hyggelig selskap, og at det øker muligheten for det - noen vil sette seg med de man kjenner fra før - men det er jo ikke nødvendigvis noe problem? :) Vi er heller ikke veldig opptatt av at det skal være annenhver mann og kvinne - det er mye viktigere for oss at gjestene har det bra.

Setter stooor pris på innspill :)

Endret av Nightigale
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at man ikke er sikret hvem man sitter med selv om man velger selv. Jeg synes det alltid er vanskelig å vite hvor jeg skal sette meg. 

Anonymkode: 02acf...08e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i bryllup hvor man ble plassert på bord, men valgte stolen selv. Helt ærlig, jeg synes det var veldig stressende og litt styrete med å få plassert annenhver mann/dame rundt bordet. 

Jeg elsker runde bord, da er det enklere å snakke med flere. Dere kjenner jo gjestene best. Jeg har stor tro på at dere klarer å sette sammen folk som har det hyggelig sammen. Jeg liker best at jeg sitter sammen med de jeg kjenner fra før av. Har liksom ikke noe stort behov for å bli kjent med folk jeg aldri kommer til å se igjen :P

Anonymkode: 8ff1b...82b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noe om fri bordplassering, det betyr bare at noen klikker kaprer bord raskt, og sp må resten sette seg der det er plass uten å nødvendigvis kjenne noen. Tror mange kan få en kjip kveld på den måten. Ha gjerne runde bord, men gjør plasseringen selv, og pass på at alle får sitte med noen de kjenner. 

Anonymkode: f76ef...ccc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2016 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i bryllup hvor man ble plassert på bord, men valgte stolen selv. Helt ærlig, jeg synes det var veldig stressende og litt styrete med å få plassert annenhver mann/dame rundt bordet. 

Jeg elsker runde bord, da er det enklere å snakke med flere. Dere kjenner jo gjestene best. Jeg har stor tro på at dere klarer å sette sammen folk som har det hyggelig sammen. Jeg liker best at jeg sitter sammen med de jeg kjenner fra før av. Har liksom ikke noe stort behov for å bli kjent med folk jeg aldri kommer til å se igjen :P

Anonymkode: 8ff1b...82b

Takk for innspillet :)

Lurer forøvrig på hvorfor det er så sterk tradisjon at man sitter annenhver mann og kvinne. Jeg kjenner jo til tradisjonen, men er litt fascinert av de jeg ikke helt forstår bakgrunnen for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer sterkt for runde bord! Snakker av erfaring fra både eget og andres bryllup. Mer sosialt ved at man får pratet med flere, og man sitter å vri seg sånn, som du sier. Har aldri opplevd "delvis fri" slik du skisserer, men det bør jo kunne fungere. Hvis dere bestemmer hvilke personer som skal sitter på ett bord (og gjestene velger stoler selv) vil man jo unngå hovedproblemet med fullstendig fri plassering - altså at noen må "fylle opp" mellom klikkene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.12.2016 den 23.36, AnonymBruker skrev:

Syns ikke noe om fri bordplassering, det betyr bare at noen klikker kaprer bord raskt, og sp må resten sette seg der det er plass uten å nødvendigvis kjenne noen. Tror mange kan få en kjip kveld på den måten. Ha gjerne runde bord, men gjør plasseringen selv, og pass på at alle får sitte med noen de kjenner. 

Anonymkode: f76ef...ccc

Vi tenkte ikke å la det være helt fritt, vi bestemmer bordet, men at gjestene selv bestemmer hvor på det spesifikke bordet de sitter.

Men takker uansett for innspillet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det slik du beskriver, og syntes det fungerte helt greit.  Når det gjelder det å snu seg for å se på brudeparet/taleren så er jo dette et større problem med runde bord enn med E-bord, tenker jeg.  Med runde bord så sitter jo ganske mange med ryggen til, uansett hvor man står.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kara W skrev:

Jeg har opplevd det slik du beskriver, og syntes det fungerte helt greit.  Når det gjelder det å snu seg for å se på brudeparet/taleren så er jo dette et større problem med runde bord enn med E-bord, tenker jeg.  Med runde bord så sitter jo ganske mange med ryggen til, uansett hvor man står.

Men det er lettere å snu litt på stolen ved et rundt bord. Runde bord til 8 personer kan imidlertid bli for store. Er det dårlig akustikk i lokalet, kan det være vanskelig å snakke tvers over bordet fordi avstanden er for stor.

En ting man burde gjøre i bryllup, der man sitter aaltfor lenge til bords, er å bytte plass underveis! Kan være veldig kjedelig og stressende å snakke med samme folka i fem timer....

Anonymkode: 60f63...952

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i bryllup med akkurat den varianten du beskriver. Synes det fungerte greit, og du slipper "helt fri seating"-problemet med at folk klikker seg sammen, enkeltstoler står tomme, noen blir helt utenfor etc. Og ja til runde bord! Så jeg tenker at dersom dere ønsker det så går det helt fint. Ville dog ikke valgt det selv, da jeg tenker at brudeparet kjenner alle gjestene best, og har best forutsetning for å sette de riktige folkene sammen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 12/6/2016 den 21.14, Nightigale skrev:

Takk for innspillet :)

Lurer forøvrig på hvorfor det er så sterk tradisjon at man sitter annenhver mann og kvinne. Jeg kjenner jo til tradisjonen, men er litt fascinert av de jeg ikke helt forstår bakgrunnen for.

Stusser fælt over dette jeg og. Den "tradisjonen" er jo ikke annet enn latterlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2017 den 3.47, Citpensacola skrev:

Stusser fælt over dette jeg og. Den "tradisjonen" er jo ikke annet enn latterlig.

Tipper at det kanskje kan ha noe med at hver kvinne skal/skulle ha en bordkavaler. Uten at jeg vet om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kjetil E skrev:

Tipper at det kanskje kan ha noe med at hver kvinne skal/skulle ha en bordkavaler. Uten at jeg vet om det stemmer.

Joda, på 1800-tallet var nok dette aktuelt. Men i 2017?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Citpensacola skrev:

Joda, på 1800-tallet var nok dette aktuelt. Men i 2017?...

Fordi noen av oss fortsatt synes det er koselig med tradisjoner og formelle settinger?  Et bryllup er som oftest en formell setting, og da har man fortsatt bordkavalerer.  De som ikke liker slik velger det jo bare bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2016 den 18.26, Nightigale skrev:

Jeg og min kjære planlegger bryllup sommeren 2018.
Vi skal ha 60-80 gjester totalt, og har funnet lokale og sånt. Nå tenker vi på hva som blir beste bordplassering. Jeg har vært i endel bryllup med typisk hestesko eller "kam"-bordplassering, og er alltid plassert slik at jeg må snu meg ubehagelig mye for å se talerne. (for trangt og formelt til å snu stolen)

Vi vurderer å ha runde bord slik at man kan snakke med flere, ikke bare personen overfor og på sidene, 8 personer per bord, og å bestemme hvem som sitter på hvert bord - men la dem velge stolen selv! Dette også fordi vi syns det er vanskelig å plassere alle slik at vi er sikre på at alle får det hyggelig og har noen å snakke med. Jeg kjenner ingen som har hatt slik delvis fri bordplassering, og lurer derfor på om noen her har erfaring fra det? Ser for meg at man da har mer ansvar selv for å sette seg slik at man får et hyggelig selskap, og at det øker muligheten for det - noen vil sette seg med de man kjenner fra før - men det er jo ikke nødvendigvis noe problem? :)

Setter stooor pris på innspill :)

Ja til runde bord. Både og til fri plassering. 

Som jeg skjønner det så velger dere hvem som skal sitte ved det og det bordet, men de som skal sitte der kan selv velge hvor ved bordet de vil sitte? :) Det synes jeg er OK, om dere er flinke med å fordele hvem som skal sitte ved det og det bordet. Jeg synes det er en uting å bare plassere de som kjenner hverandre fra før av sammen. Fordel litt utover. Bland litt. Og ta hensyn til de som eventuelt er litt mer forsiktige og stille av seg. De kan kanskje trenge en person rundt bordet som liker å skravle og er lette å prate med. Og ikke minst en person de føler seg trygge på å prate med ved sin side. Det er som regel de som fort kan henge litt utenfor.. 

Helt fri bordplassering er jeg imot. Det ender alltid med at de som kjenner hverandre setter seg sammen og de som er forsiktige av seg vet ikke helt hvor de skal gjøre av seg. Og den andre delen av familien setter seg sammen. Da blir man ikke kjent. Litt kjente og ukjente på hvert bord er lurt. 

Det er tross alt et bryllup, og hvem vil vel ikke bli kjent med den andre familien? Om du ikke kommer til å ha kontakt videre, hvem vet? Det vet man ikke. Nye bekjentskaper er alltid gøy :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Runde bord er glimrende. 

Fri plassering er derimot et mareritt. Det blir trengsel for å komme frem til det "beste" bordet, og folk er gjerne redd for at det ikke skal være plass til dem på et bord med noen de kjenner. Par må kanskje splitte seg opp fordi det ikke er noen bord igjen med plass til to personer. Etc. 

Da er det mye bedre at brudeparet lar gjestene slippe det stresset, og heller tar seg den tiden det tar å sette sammen bord som sikrer at alle ihvertfall får én person i nærheten som de vil trives med. Og sørger for at personer som absolutt ikke bør sitte sammen havner på samme bord. 

Anonymkode: 1e8ab...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Runde bord er glimrende. 

Fri plassering er derimot et mareritt. Det blir trengsel for å komme frem til det "beste" bordet, og folk er gjerne redd for at det ikke skal være plass til dem på et bord med noen de kjenner. Par må kanskje splitte seg opp fordi det ikke er noen bord igjen med plass til to personer. Etc. 

Da er det mye bedre at brudeparet lar gjestene slippe det stresset, og heller tar seg den tiden det tar å sette sammen bord som sikrer at alle ihvertfall får én person i nærheten som de vil trives med. Og sørger for at personer som absolutt ikke bør sitte sammen havner på samme bord. 

Anonymkode: 1e8ab...a19

Men det er jo nettopp det TS sier: Brudeparet bestemmer hvilke personer som skal sitte på hvilket bord, men de får selv velge hvor på bordet de skal sitte. Dvs, Anders, Trude, Silje, Heidi, Per og Eirik skal sitte på bord A. Hvordan de plasserer seg rundt bord A bestemmer gjestene selv, men de kan ikke sette seg på bord B. 

Anonymkode: 31cfa...f7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Citpensacola skrev:

Joda, på 1800-tallet var nok dette aktuelt. Men i 2017?...

Som Kara W sier det har med tradisjoner å gjøre. Og ikke minst skikk og bruk. Det er nok fortsatt mange som synes dette er viktig i slike formelle settinger som blant annet et bryllyp er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smått utrolig hvor mange som klarer å misforstå det ts skriver. NEI, det er IKKE fri bordplassering og dermed IKKE kamp om det "beste bordet", ei heller problem med klikker som setter seg sammen. Djizzez

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...