Gå til innhold

Nabo klager på støy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg flyttet inn i en blokk for 2 år siden. Siden da har jeg fått ekstremt mye klager av en nabo, hun som bor over. Hun har vært sykemeldt fra jobben sin i flere år, og det virker som at hun har så lite å gjøre at hun irriterer seg over hver minste lyd. Leiligheten var i dårlig stand,  og vi måtte derfor pusse opp, oppussinga tok rundt en mnd. Vi passet på å bråke så lite som mulig, og startet aldri før klokken 10-11 om morgenen, og avsluttet rundt klokken 20.00. Denne mnd klaget hun hele tiden, noe jeg syntes er urimelig. 

i går hadde vi vært på fest, og kom hjem rundt 01.00. Da la vi oss å så på TV, og snakket litt. Hadde ikke på særlig høyt volum, og snakket ikke høyt heller, bortsett fra da samboeren min gikk på do, og jeg "ropte" at han skulle ta med et glass vann. Doen er 10 meter unna der jeg satt, så jeg ropte naturligvis ikke høyt. Da banket naboen i gulvet sitt, og viste tydelig at hun syntes vi bråkte.

Vi er unge mennesker, og har aldri hatt en fest i leiligheten, fordi vi gjerne vil ta hensyn til naboene. I ukedagene legger vi oss som regel rundt 23.00 og bråker ikke annet enn om jeg våkner å må på toalettet midt på natten. Vi er med andre ord stort sett helt stille, bortsett fra en sjelden gang hvor vi har en krangel (som kan bli ganske høylydt, men ingen skriking), eller i helger hvor vi begge liker å slappe av med en god film og en koselig prat sent på natten.

Skal sies at hun bråker hun også, og når jeg først flyttet inn spilte hun musikk til rundt 02.00 hver natt. Men jeg klagde ikke, fordi jeg syntes man må forvente litt bråk når man bor i blokk. Hun har også veldig høylydt sex, og en helg hun hadde besøk av barnebarna sine våknet jeg klokken 05.00 av at de hoppet opp og ned i rommet som er over soverommet mitt, de sluttet ikke før de hadde holdt på sånn i nærmere 20 minutter, og dette var en søndag. Likevel har jeg aldri klaget. 

Hun hilser ikke på meg når vi ses i gangen, og hvis hun sier noe så er det med en spydig tone. Kjenner jeg blir sikkelig lei meg, hater konflikter, og vil gjerne ha et godt forhold til naboene mine, siden vi bor vegg i vegg og ser hverandre støtt og stadig.

Dette ble veldig lagt, men jeg trengte å få ut litt frustrasjon. Skal det være sånn at man ikke kan snakke sammen om natten, eller ha en krangel om dagen før naboen står på døra? Burde jeg ta mer hensyn til naboen? 

 

Anonymkode: b9666...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grensesprengende forslag: Snakk sammen og forsøk å komme frem til en løsning dere alle kan leve med. Funker ikke det, ber du henne holde på opp å banke i gulvet og heller tar det med styret i borettslaget/sameiet. 

Anonymkode: b3281...ddb

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemeldt fra jobben sin i flere år? Går det an da? Er hun alvorlig syk, som ikke synes ved det blotte øye for folk flest?

Dere krangler, høylydt, hvor irriterende er ikke det for naboene? 

Om natten er det utrolig lydt i hus og blokker, og av den grunn skal det være stille i stilletiden. 

Vanligvis går lyden nedover og ikke oppover. Hva sier naboen under? 

Anonymkode: 47c72...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sykemeldt fra jobben sin i flere år? Går det an da? Er hun alvorlig syk, som ikke synes ved det blotte øye for folk flest?

Dere krangler, høylydt, hvor irriterende er ikke det for naboene? 

Om natten er det utrolig lydt i hus og blokker, og av den grunn skal det være stille i stilletiden. 

Vanligvis går lyden nedover og ikke oppover. Hva sier naboen under? 

Anonymkode: 47c72...4e6

TS her

Er det hun sier selv hvertfall, at hun er sykemeldt, og det var hun også når faren min bodde i samme leilighet for 4 år siden. Hun nevner det støtt og stadig, og har gjort det siden jeg flyttet inn her, men kan vel hende hun er arbeidsledig, men heller sier hun er sykmeldt. Hun fortalte faren min at hun hadde litt problemer med psyken, men noe mer enn det vet jeg ikke.

jeg forstår at det er irriterende for naboer, men vi krangler svært sjeldent, og det er ikke spesielt høylytt, men kanskje litt høyere enn vanlig prating.

Så du mener man ikke kan se på TV om natten i helger? Syntes det virker svært "strengt", hvertfall med tanke på at man da må skru av TVen klokken 23, noe som jeg mener er veldig tidlig.

Hun som bor under har ikke nevnt noe om støy, og vi har en god tone. 

Anonymkode: b9666...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er hun ekstremt var på lyder eller så underdriver du hvor mye lyd dere lager. 

Jeg mener at i stilletiden (23-07) skal du kunne leve normalt, men ikke lage unødig støy.

Prating, tv eller musikk på normalt nivå er greit, å gå på do er selvfølgelig greit.

At dere krangler må naboene bare leve med, så lenge dere ikke står å skriker til hverandre døgnet rundt.

Les reglene for sameiet og forhold dere til det.

Anonymkode: cae65...cf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Er det hun sier selv hvertfall, at hun er sykemeldt, og det var hun også når faren min bodde i samme leilighet for 4 år siden. Hun nevner det støtt og stadig, og har gjort det siden jeg flyttet inn her, men kan vel hende hun er arbeidsledig, men heller sier hun er sykmeldt. Hun fortalte faren min at hun hadde litt problemer med psyken, men noe mer enn det vet jeg ikke.

jeg forstår at det er irriterende for naboer, men vi krangler svært sjeldent, og det er ikke spesielt høylytt, men kanskje litt høyere enn vanlig prating.

Så du mener man ikke kan se på TV om natten i helger? Syntes det virker svært "strengt", hvertfall med tanke på at man da må skru av TVen klokken 23, noe som jeg mener er veldig tidlig.

Hun som bor under har ikke nevnt noe om støy, og vi har en god tone. 

Anonymkode: b9666...68c

Lyden på tven og prating kan oppfattes lav av deg, men hadde du selv bodd i klagerens leilighet kan det godt være at du selv hadde lagt våken på grunn av lyd og bråk fra din leilighet. 

Når du vet fra din far bodde i leiligheten at dette kan bli et problem, så er det jo ikke noe nytt for deg at du må ta hensyn dersom du skal unngå klager ved å bo der. 

Hva sier styret til klagene hennes? 

Anonymkode: 47c72...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lyden på tven og prating kan oppfattes lav av deg, men hadde du selv bodd i klagerens leilighet kan det godt være at du selv hadde lagt våken på grunn av lyd og bråk fra din leilighet. 

Når du vet fra din far bodde i leiligheten at dette kan bli et problem, så er det jo ikke noe nytt for deg at du må ta hensyn dersom du skal unngå klager ved å bo der. 

Hva sier styret til klagene hennes? 

Anonymkode: 47c72...4e6

Ja, det forstår jeg. Men da syntes jeg virkelig hun kan kjøpe seg noen ørepropper, for LITT må man bare tåle når man velger å bo i blokk. Hadde det vært mye støy, ville jeg forstått det, men det er det virkelig ikke. Og det er en relativt ny blokk, som er ganske godt lydisolert, så for meg virker det som at hun er ute etter å "ta meg på noe" med en gang hun såvidt hører en liten lyd. Har foresten prøvd å snakke med hun om det, for å finne en løsning, men da kommer hun bare med det jeg ser på som urimelige krav, og sier jeg skal være musestille etter klokken 23. Vi kommer med andre ord ingen vei.

Faren min hadde også uendelig mange diskusjoner med henne, fordi hun klagde på at han startet bilen for tidlig om morgenen (han begynte på jobb klokken 6 om morgen), men jeg syntes ikke jeg må leve et unormalt stille liv pga en gretten nabo. Samboeren min snakker i søvne, og ofte våkner jeg ikke engang, men nå har hun begynt å banke i gulvet slik at jeg våkner, og må vekke samboer for å få han til å slutte å snakke. Så om jeg skal ta hensyn til hun, så vil jo det si at vi må slutte å leve et normalt liv. Skal jeg liksom sitte vakt når samboer sover, for at han skal unngå å prate? 

Styre har ikke sagt noe som helst, og jeg tror de fleste vet at hun klager for den minste ting. Hun har for eksempel klaget om at postmannen må slutte å komme med avisen om natten, fordi hun våkner av det. 

takk for svar foresten, syntes det er fint å høre dine meninger om dette her også, siden vi har ganske forskjellig synspunkt. 

Anonymkode: b9666...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett nå dette mennesket kraftig på plass en gang for alle, og si rett ut at dere ikke finner dere i den slags oppførsel. Hun har valgt å bosette seg i blokk, og om hun tror det skal være en lydløs tilværelse tar hun feil. Da får hun flytte på landet.

Hvorfor så konfliktsky? Dere vinner jo ingen verdens ting på det, og sånne kjerringer som det der trenger gjerne at noen virkelig forteller dem hvor skapet skal stå - for det er det sjeldent noen har gjort før deg.

Og ta opp oppførselen hennes med styret.

Anonymkode: 79d23...507

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det forstår jeg. Men da syntes jeg virkelig hun kan kjøpe seg noen ørepropper, for LITT må man bare tåle når man velger å bo i blokk. Hadde det vært mye støy, ville jeg forstått det, men det er det virkelig ikke. Og det er en relativt ny blokk, som er ganske godt lydisolert, så for meg virker det som at hun er ute etter å "ta meg på noe" med en gang hun såvidt hører en liten lyd. Har foresten prøvd å snakke med hun om det, for å finne en løsning, men da kommer hun bare med det jeg ser på som urimelige krav, og sier jeg skal være musestille etter klokken 23. Vi kommer med andre ord ingen vei.

Faren min hadde også uendelig mange diskusjoner med henne, fordi hun klagde på at han startet bilen for tidlig om morgenen (han begynte på jobb klokken 6 om morgen), men jeg syntes ikke jeg må leve et unormalt stille liv pga en gretten nabo. Samboeren min snakker i søvne, og ofte våkner jeg ikke engang, men nå har hun begynt å banke i gulvet slik at jeg våkner, og må vekke samboer for å få han til å slutte å snakke. Så om jeg skal ta hensyn til hun, så vil jo det si at vi må slutte å leve et normalt liv. Skal jeg liksom sitte vakt når samboer sover, for at han skal unngå å prate? 

Styre har ikke sagt noe som helst, og jeg tror de fleste vet at hun klager for den minste ting. Hun har for eksempel klaget om at postmannen må slutte å komme med avisen om natten, fordi hun våkner av det. 

takk for svar foresten, syntes det er fint å høre dine meninger om dette her også, siden vi har ganske forskjellig synspunkt. 

Anonymkode: b9666...68c

Synes du skal begynne å gå litt i deg selv. Både med tanke på hvor egoistisk du fremstår her i tråden, og hvor mye du legge rut på nett om en stakkers nabo du tydeligvis har lagt for hat. 

Du valgte å flytte inn og må deale med naboen uansett hvem av dere som er mest urimelig her. Naboen får nemlig ikke gi sin versjon av saken her og du er sterkt partisk i tillegg til at du som nevnt over, opptrer lite sympatisk og meget egoistisk slik du holder på i tråden. 

Er dette såååå ille, så kontakter du styret i brl. Sameiet eller utleier. 

Anonymkode: 47c72...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal begynne å gå litt i deg selv. Både med tanke på hvor egoistisk du fremstår her i tråden, og hvor mye du legge rut på nett om en stakkers nabo du tydeligvis har lagt for hat. 

Du valgte å flytte inn og må deale med naboen uansett hvem av dere som er mest urimelig her. Naboen får nemlig ikke gi sin versjon av saken her og du er sterkt partisk i tillegg til at du som nevnt over, opptrer lite sympatisk og meget egoistisk slik du holder på i tråden. 

Er dette såååå ille, så kontakter du styret i brl. Sameiet eller utleier. 

Anonymkode: 47c72...4e6

Egoistisk fordi jeg ikke ser problemet med å se på TV på kvelden/natten? Jeg er helt enig i at man skal ta henyn til hverandre i en blokk, men det har jeg også gjort. Jeg har aldri gjester på besøk, og jeg har aldri hatt en eneste fest eller sosial sammenkomst her, for å ta hensyn til hun. 

Jeg har overhodet ikke lagt hun for hat, men når dette har vært et problem i to år, og hun klager og klager på meg, så er det klart jeg blir irritert og lei! 

Ser virkelig ikke hva du mener,  om jeg skal være helt ærlig. Jeg forteller min side av saken, slik jeg oppfatter det. Og hadde jeg ment/visst at jeg bråket mye selv, hadde det ikke gjort meg noe å innrømme det på kvinneguiden. Jeg har litt selvinnsikt. 

Helt ærlig syntes jeg det er du som opptrer usympatisk som "angriper" meg, og tildeler meg egenskaper ut ifra et par innlegg jeg har skrevet på kvinneguiden. 

Jeg har sagt ifra til lederen i styret, men de kan ikke akkurat hindre henne i å banke i gulvet ned til meg, eller å banke på døren min, så vi kommer liksom ingen vei her. 

 

 

Anonymkode: b9666...68c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett nå dette mennesket kraftig på plass en gang for alle, og si rett ut at dere ikke finner dere i den slags oppførsel. Hun har valgt å bosette seg i blokk, og om hun tror det skal være en lydløs tilværelse tar hun feil. Da får hun flytte på landet.

 

Anonymkode: 79d23...507

Overhodet ikke enig. Har man valgt å bo i blokk så må man også regne med at man ikke kan bråke når det passer seg. I motsetning til å bo i eget hus, har man naboer man skal og må ta hensyn til. Etter kl.23 skal det være stille. Man kan ikke regne med at man kan se på TV på soverommet til langt på natt selv om det er helg. Da må man i tillfelle ha lyden på veldig veldig lavt.

Anonymkode: 4088c...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal begynne å gå litt i deg selv. Både med tanke på hvor egoistisk du fremstår her i tråden, og hvor mye du legge rut på nett om en stakkers nabo du tydeligvis har lagt for hat. 

Du valgte å flytte inn og må deale med naboen uansett hvem av dere som er mest urimelig her. Naboen får nemlig ikke gi sin versjon av saken her og du er sterkt partisk i tillegg til at du som nevnt over, opptrer lite sympatisk og meget egoistisk slik du holder på i tråden. 

Er dette såååå ille, så kontakter du styret i brl. Sameiet eller utleier. 

Anonymkode: 47c72...4e6

Man må kunne leve normalt. Jeg er nesten helt sikker på at det er naboen som er urimelig fordi vedkommende klager på lyder man ikke kan gjøre noe med. Å se på TV etter kl 23 må man kunne gjøre selv om man har naboer, men man kan skru ned volumet noen hakk.

Naboen kan slutte å klage, men TS kan ikke slutte å gå på do, postmannen kan ikke slutte å levere post og samboeren kan ikke slutte å snakke i søvne. Hadde disse lydene vært så problematiske, så hadde flere klagd!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke enig. Har man valgt å bo i blokk så må man også regne med at man ikke kan bråke når det passer seg. I motsetning til å bo i eget hus, har man naboer man skal og må ta hensyn til. Etter kl.23 skal det være stille. Man kan ikke regne med at man kan se på TV på soverommet til langt på natt selv om det er helg. Da må man i tillfelle ha lyden på veldig veldig lavt.

Anonymkode: 4088c...6db

Lavt volum og dobesøk er ikke bråk. Har man valgt å bo i blokk, så skal man ikke tåle bråk, men man må tåle vanlige lyder.
Det har vært noen tråder her fra den motsatte parten, og vedkommende har i disse trådene fått beskjed om å flytte til en enebolig på landet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, penny_ skrev:

Man må kunne leve normalt. Jeg er nesten helt sikker på at det er naboen som er urimelig fordi vedkommende klager på lyder man ikke kan gjøre noe med. Å se på TV etter kl 23 må man kunne gjøre selv om man har naboer, men man kan skru ned volumet noen hakk.

Naboen kan slutte å klage, men TS kan ikke slutte å gå på do, postmannen kan ikke slutte å levere post og samboeren kan ikke slutte å snakke i søvne. Hadde disse lydene vært så problematiske, så hadde flere klagd!

Poenget er at her har vi bare den enes fremstilling av saken. Ofte, altfor ofte kommer unge mennesker inn i blokk etter å ha levd i enebolig. De hevder da at de er stille, og bråker ikke. Dette kan det bli kjempekonflikter av. Som oftest har den som klager og har bodd i blokk lengst, rett, mens nyinflytteren gjør som ts, hevder at hun er stille og lever som normalt. Mer enn en gang har jeg og flere andre vært med naboer og sittet vakt for å kunne beskrive/bevitne hvordan bråkmakeren bråker. Selv med fire personers opplevelser så står bråkmakeren på sitt, han lever bare som normalt og bråker absolutt ikke. 

En har blitt kastet ut, nettopp fordi han levde som normalt og bråket så naboene to etasjer under lå søvnløse. 

Anonymkode: 47c72...4e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, penny_ skrev:

Lavt volum og dobesøk er ikke bråk. Har man valgt å bo i blokk, så skal man ikke tåle bråk, men man må tåle vanlige lyder.
 

Enig til en viss grad, men skal man se på TV etter kl.23 bør man gjøre det i stua, ikke på soverommet. Såpass hensyn bør man faktisk ta synes jeg.

Anonymkode: 4088c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg TS så hadde jeg lært meg å gi litt mer faen..  forhold deg til borettslaget regler med unødvendig støy og lev ellers som normalt.  Du har selvfølgelig lov til å se på tv, gå på do og krangle så lenge det inngår under normalt lydnivå. 

Jeg hadde varslet styret i boretlaget om problemstillingen også hadde jeg gitt blanke i naboens klager. Hvis ikke dama takler normalt støy så får hun flytte.  Du skal ikke måtte trippe rundt på tærne pga henne. 

Hun kan klage til hun blir lysegrønn,  du må bare lære deg å gi F :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at her har vi bare den enes fremstilling av saken. Ofte, altfor ofte kommer unge mennesker inn i blokk etter å ha levd i enebolig. De hevder da at de er stille, og bråker ikke. Dette kan det bli kjempekonflikter av. Som oftest har den som klager og har bodd i blokk lengst, rett, mens nyinflytteren gjør som ts, hevder at hun er stille og lever som normalt. Mer enn en gang har jeg og flere andre vært med naboer og sittet vakt for å kunne beskrive/bevitne hvordan bråkmakeren bråker. Selv med fire personers opplevelser så står bråkmakeren på sitt, han lever bare som normalt og bråker absolutt ikke. 

En har blitt kastet ut, nettopp fordi han levde som normalt og bråket så naboene to etasjer under lå søvnløse. 

Anonymkode: 47c72...4e6

Du har jo faktisk tatt naboens side allerede etter å kun ha hørt TS sin versjon.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig til en viss grad, men skal man se på TV etter kl.23 bør man gjøre det i stua, ikke på soverommet. Såpass hensyn bør man faktisk ta synes jeg.

Anonymkode: 4088c...6db

Hva slags forskjell gjør det om man ser TV på soverommet eller i stua? Det er ikke sagt noe om hvor stua til TS ligger i forhold til soverommet til naboen. 

Endret av penny_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang kan du si til henne at du ikke har fått klager fra noen andre og at problemet tydeligvis kun eksisterer i hennes eget hode.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, penny_ skrev:

Hva slags forskjell gjør det om man ser TV på soverommet eller i stua? Det er ikke sagt noe om hvor stua til TS ligger i forhold til soverommet til naboen. 

Tror nok lyden blir sterkest om lydkilen er rett under senga di.

Anonymkode: 4088c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror nok lyden blir sterkest om lydkilen er rett under senga di.

Anonymkode: 4088c...6db

Men det bør ikke ha noe så si så lenge TV-en står på ganske lavt volum. Dessuten kan ikke alle vite hvor soverommet til naboene er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...