Gå til innhold

Å bo og studere i Frankrike?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å reise på utveksling til Frankrike (nærmere bestemt Lyon) og lurer på om noen har erfaring med å bo eller studere i Frankrike? Noe spesielt man burde tenke på? Man burde vel kunne fransk for eksempel?

Anonymkode: 2b0c7...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Moonwalker skrev:

Studietiden i Frankrike var en av de beste tidene så langt i livet! Jeg gikk på en skole hvor all undervisningsmateriale (og egentlig undervisningen i seg selv) var på engelsk, så du behøvde ikke kunne et kvekk Fransk for å komme deg gjennom det. De som ikke kunne noe fransk fikk uansett tilbud om å ta et kurs i det for hjelpende kunnskap :) 

Så kjekt å høre! Var det vanskelig å finne plass å bo?

Anonymkode: 2b0c7...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2016 den 8.46):

 

Endret av annebanane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg dro til Frankrike på ubestemt tid med svært begrensede franskkunnskaper. Det ordnet seg det, men læringskurven var super-bratt! Dette var jo lenge før Google Translate, kan du si!

Ett av stedene jeg bodde i var faktisk Lyon, men det er vel et tiår siden eller mer så det er ikke sikkert jeg vet så mye som er relevant nå. Etter hva jeg hører er det stor konkurranse om leiligheter i byene for tiden. Du kan starte med å bla gjennom følgende nettsteder for utleie (som kalles "location"): 

http://immobilier.lefigaro.fr/ (finn fanen "location")

http://www.pap.fr/annonce/locations

https://www.rentaplaceinfrance.com/ (praktisk dersom en fransk boligannonse er litt vanskelig)

Ellers kan du bruke AirBnB.com og bestille et sted for den første måneden. Det gir deg forutsigbarhet nå og ro til å finne et bedre eller billigere sted etter at du har kommet frem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har bodd i Lyon, men dette var på lycée og jeg bodde hos en fransk familie. Altså var jeg kanskje noe yngre enn du er nå (hvor gammel er du, hva skal du studere?) Dette er vel 20 år siden.

Jeg kunne lite fransk da jeg reiste nedover, men lærte jo kjapt. Viktige beskjeder var greit å få oversatt til engelsk i starten, så jeg var sikker på å få med meg detaljene. Men det varte ikke lenge før jeg var bedre i fransk enn de var i engelsk.

Jeg har også studert i Frankrike senere (på høyskole). Da søkte jeg på studentbolig på campus. Tror jeg hadde noe slags fortrinnsrett siden jeg var utlending. Jeg tipper det er det enkleste og billigste for deg, og ikke minst sosialt. Det sosiale er jo en viktig del av et utvekslingsopphold, så det er kanskje dumt å leie en leilighet langt unna skolen og få problem med å være sosial med de andre. Jeg husker jeg stadig vekk måtte stikke innom hybelen til noen av de andre for å få låne forelesningsnotatene deres, for jeg fikk med meg så lite i forelesningene. Det var vanskelig å både høre/forstå det foreleseren sa, og ta notater samtidig. Så jeg endte stort sett med å prøve å høre etter, også kopiere de andres notater etterpå. Pensumbøker var totalt fraværende, så det var en stor overgang for meg. Hadde jo ingenting å lese på, annet enn notatene... 

Ellers kan jeg anbefale Alliance Francaise. De tilbyr fransk-kurs for voksne utlendinger, inndelt i klasser ihht. nivå.

Gled deg! Jeg synes ikke du skal nøle med å gjøre dette. Det kommer til å bli et minne for livet uansett. Du kommer til å ha fantastiske dager, og dager der du bare vil ligge under dyna og ønske deg hjem igjen. Det kan være ganske brutalt å komme alene til en ny by, nytt språk, annerledes kultur og nytt tankesett, men det er en opplevelse jeg ikke ville ha vært foruten! Og Lyon er en nydelig by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, et tips: Ta med en svær ordbok til å ha på hybelen, og en lommeordbok til å ha i veska. Da er det kjapt å slå opp ord akkurat når du trenger dem på butikken. Jeg pleide å lese reklameplakater mens jeg satt på bussen og slå opp ord jeg ikke kunne for å øke ordforrådet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
1 time siden, Hedda-78 skrev:

Forresten, et tips: Ta med en svær ordbok til å ha på hybelen, og en lommeordbok til å ha i veska. Da er det kjapt å slå opp ord akkurat når du trenger dem på butikken. Jeg pleide å lese reklameplakater mens jeg satt på bussen og slå opp ord jeg ikke kunne for å øke ordforrådet mitt.

Akkurat! Og små, lettleste bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...