Gå til innhold

Gutter og jenters utseendet.


Mari Y

Anbefalte innlegg

Jeg ville bare lufte dette litt: Kanskje dette henger litt sammen med hvilket miljø man er i, og jeg vil absolutt ikke påstå at dette er utelukkende en manne- ting. Min oppfatning er at samfunnet i dag er ekstremt preget av veldig overfladiske holdninger til utseendet, og at man har en standard på utseendet som er ufattelig uoppnåelig og urealistisk. Dette når det gjelder både menn og kvinner. Men så får man inntrykk av, utifra diverse tråder, at en del menn kan høylytt kritisere kvinners utseende. Altså, jeg er sikker på at dette gjelder mer eller mindre umodne voksne. Og, ja, kvinner er absolutt ikke alltid bedre de heller. De òg kan rakke ned på folks utseendet. Jeg sikter heller ikke til valg av partner. Jeg tenker mer ift valg av venner, osv. Er det slik at jenters utseendet blir mer tatt i betraktning i motsetning til gutters utseendet? Jeg husker jo hvordan jenter som ikke ble betraktet som pene nok, fikk gjennomgå av utenlandske og norske gutter(der noen av de samme gutta ikke hadde utseende med seg overhodet). Men lurer på om dette også har noe med TV, media og samfunn generelt. F eks om man ser på disse musikkvideoene, eksempelvis gangsterrap(kjedelige greier): mennene trenger ikke se så flotte ut, men damene skal gjerne være superhotte. Tror dere det er noe sterkere press på utseendet til jenter? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt klart større utseendepress på kvinner enn på menn. Media er en del av dette. Kvinnelige politikere og andre kjendisers utseende og vekt blir veldig ofte et tema. Mye iftere enn hos menn i samme posisjon.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å se på Caitlyn Jenner. Da hun var mann var hovedfokuset på den olympiske karrieren. Nå som kvinne, er fokuset på hva hun har på seg,  og hvordan kroppen og håret ser ut.

Anonymkode: c44a6...cfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Helt klart større utseendepress på kvinner enn på menn. Media er en del av dette. Kvinnelige politikere og andre kjendisers utseende og vekt blir veldig ofte et tema. Mye iftere enn hos menn i samme posisjon.

 

Da kan jeg kanskje utligne litt fordi jeg har stort press på mitt eget utseendet. Og jeg er jo mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lanista1984 skrev:

Da kan jeg kanskje utligne litt fordi jeg har stort press på mitt eget utseendet. Og jeg er jo mann.

Er du modell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Thyra skrev:

Helt klart større utseendepress på kvinner enn på menn. Media er en del av dette. Kvinnelige politikere og andre kjendisers utseende og vekt blir veldig ofte et tema. Mye iftere enn hos menn i samme posisjon.

 

Men dette er også et press som i hovedsak kommer fra kvinner selv og som dukker opp i kvinnemagasiner

Anonymkode: a7f66...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er stort utseendepress på begge kjønn, og at det er bedre å bruke energi på å bekjempe det enn å finne ut hvem som har mest. :) Regner egentlig med de fleste kvinner vil si kvinner har størst press mens menn vil si menn har størst press.

Endret av Mummikopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2016 den 12.14, AnonymBruker skrev:

Men dette er også et press som i hovedsak kommer fra kvinner selv og som dukker opp i kvinnemagasiner

Anonymkode: a7f66...b9f

Men er det ikke òg litt fokus på kvinners utseende i blad som FHM og Vi Menn? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke så mye å gjøre med skjønnhetsidealene i samfunnet å gjøre, men heller helt "ordinær" mobbedynamikk. 

Tar man vekk guttenes sosiale belønning for å kritisere jenters utseende, slutter de også å kritisere. Utseende stikker altså ikke så dypt som mange skal ha det til. 

Over tid med en sånn dynamikk vil også føre til at jenter ikke lenger ses på som menneskelige individer, men objekter. 

For å bruke en analogi: Mange klager på at samfunnet ikke ser på asylsøkere som personer av kjøtt og blod, men bare et nummer i en statistikk. Altså objektifisering. 

Det samme skjer i en mobbedynamikk hvor mobbeofre (her valgt ut ved utseende) objektifiseres. Utseende er bare symptomet, ikke årsaken. Symptomet kan være hva som helst, utseende, klær, navn, o.l. ja alt man kan tenkes å mobbes for.

Anonymkode: 68017...737

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Absolutt
12 timer siden, Mari Y skrev:

Men er det ikke òg litt fokus på kvinners utseende i blad som FHM og Vi Menn? 

Jo, det er det nok. Men på en helt annen måte enn i kvinneblader. FHM og Vi Menn bretter ut bilder av digge damer, mens kvinneblader presser ut artikler om hvordan du blir sånn og sånn, gå ned 5 kilo, få drømmerumpa, slik blir du kvitt magefettet, slik unngår du rynker og så videre og så videre i det uendelig kjedsommelige. Vil nok påstå at det fremmer mer press på jenter og kvinner enn halvnakne damer som er fine å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Absolutt skrev:

Jo, det er det nok. Men på en helt annen måte enn i kvinneblader. FHM og Vi Menn bretter ut bilder av digge damer, mens kvinneblader presser ut artikler om hvordan du blir sånn og sånn, gå ned 5 kilo, få drømmerumpa, slik blir du kvitt magefettet, slik unngår du rynker og så videre og så videre i det uendelig kjedsommelige. Vil nok påstå at det fremmer mer press på jenter og kvinner enn halvnakne damer som er fine å se på.

Ta en titt i salen under Victorias Secret showene du. 90% mannfolk. Et kvinneblad kan fortelle meg at jeg skal ned i vekt så mye de bare vil, men jeg vet jo også at menn liker disse tynne jentene. I hvert fall maaaaange i 20-30 årene. Aldri opplevd så mye oppmerksomhet som da jeg var undervektig.

Anonymkode: c907a...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Absolutt
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en titt i salen under Victorias Secret showene du. 90% mannfolk. Et kvinneblad kan fortelle meg at jeg skal ned i vekt så mye de bare vil, men jeg vet jo også at menn liker disse tynne jentene. I hvert fall maaaaange i 20-30 årene. Aldri opplevd så mye oppmerksomhet som da jeg var undervektig.

Anonymkode: c907a...589

Absolutt. Og mange menn liker tynne damer, mange menn liker chubby damer osv osv. Smaken deres varierer like mye som hos damer. Det var for så vidt ikke poenget mitt, og man kan godt si at halvnakne damer i mannebader legger ett press på kvinner generelt, men hvorfor gjør kvinnebladene det enda verre for "sine egne"? Hvorfor er ikke kvinneblader fulle av halvnakne pene menn? I stedet peprer de på med en ene artikkelen etter den andre om hvordan blir sånn og sånn som oppsummert gir et dustete ideal ingen kan leve opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chauve-Souris

Hva er egentlig galt med utseendepress?

Det skal så klart ikke få helt over stokk og stein som det nå gjør, men jeg ser heller ikke noe galt i å oppfordre til en sunn og slank kropp, til å stelle seg og ta vare på seg selv, til å sminke seg naturlig pent osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den oppfatningen at menn kritiserer kvinners utseende mer enn kvinner kritiserer menns utseende. Den verste pådriveren for dette tror jeg derimot er kvinner - mot kvinner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er definitivt verst på å dømme, spesielt andre kvinner. Jeg sminker meg ikke, og jeg går heller ikke særlig feminint kledd eller har en feminin jobb for den saks skyld. Jeg får ofte kommentarer på dette fra andre kvinner. Jeg burde nappe brynene mine, jeg burde begynne å sminke meg, jeg burde begynne å gå med klær som er mer feminine. Men menn virker nå til å like meg uansett, så jeg orker ikke kle meg opp bare for at andre kvinner skal slutte å kommentere på det. 

Anonymkode: d395b...4e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er helt klart mer fokus på kvinners utseende. Det bunner ut i at menn er mer visuelle enn kvinner, derav blir det mye konkurranse på utseendet kvinner i mellom i tillegg til mennene som mener at kvinner ikke har verdi utover hvordan de ser ut. 

Så nei, ikke alle menn er sexister og ikke alle kvinner er slemme med hverandre, men det at det kommer noe fra begge sider bidrar jo til at det blir mer kollektivt på kvinner enn på menn.

Anonymkode: 8febe...0db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lakrisbjørn

For å generalisere litt tror jeg menn har høyere forventninger til kropp, mens kvinner gjør det samme på en detaljnivå. Hvor ofte er det man hører en mann definere bryststørrelsen på en kvinne som akseptabelt/ikke-akseptabelt kontra en kvinne som setter en nøyaktig grense for cm fra bakken mannen må være?

Du hører sjeldent en mann avfeie en kvinne på grunn av feil øyefarge eller at dama heter det samme som noen man en gang har vært sammen med,  mens det er langt vanligere motsatt vei. Derimot slår det meg at menn er mer verbale i plenum når det er noe de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vell kanskje handle om at det blant menn gjerne er større takhøyde for å "disse" hverandre og være mer direkte i språket. Dermed vil måten "gutta" snakker om enkelte jenter være deretter, slik det er når de snakker om andre gutter, uten at de nødvendigvis legge så mye i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel kvinner som er verst til å kritisere andre kvinners utseende.

 

Anonymkode: c1813...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...