Gå til innhold

Er jeg den eneste som ikke får lov å bo hjemme ?


Gjest Trex90

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, -Skylar skrev:

Alle andre, virkelig? Ser du ikke hvordan du får deg selv til å fremstå nå? 

har veldig stor vennekrets ...som alle er fra forskjellige miljøer .....de er alt  fra 20 - 28 ...de får bo hjemme ...får gratis mat og betaler ingenting hjemme selv om de har full lønn....noen av de blir til å med kjørt på jobb av foreldre hver dag fordi de ikke gidder å ta buss......ikke det at jeg vil det...men syns mange får alt for mye hjelp av foreldre......er kunn en kompis av meg som bor ute og flyttet når han var 18. men han valgte det selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, -Skylar skrev:

Verden er blodig urettferdig, dessverre. Den skylder deg ingenting. Noen er mer priviligerte enn andre. 

Når det er sagt, så syns jeg ikke din situasjon er urettferdig. Du er 25 år gammel og burde ikke bo hjemme. Du ble kastet ut i en alder av 19 om jeg forstod deg rett, ett år etter at du ble myndig. Det er ett år hvor du fikk bo gratis hjemme, noe som er ett år mer enn du burde kunne forvente/kreve. Når du i tillegg var idiot, unnskyld uttrykket, og brukte kokain kan jeg godt forstå dine foreldre og konsekvensen av dine handlinger. At du hadde 9000 i inntekt og 5500 i husleie er ikke noe verre enn det en vanlig student gjerne har det. 

Jeg flyttet ut like etter at jeg fylte 18. Ble kastet ut mange ganger hjemmefra før det. Heldigvis hadde jeg en annen forelder å dra til i disse periodene. Det gikk veldig fint med meg uten økonomisk hjelp fra mine foreldre, der årsaken var at den ene ikke ville bidra og den andre hadde for dårlig økonomi til å kunne gjøre det. Det var trangt med penger i perioder, men jeg er glad for å ha opplevd det. Jeg er langt mer selvstendig enn mange av mine jevnaldrende som fikk sydd puter under armene som du sier. Jeg er vant til å jobbe hardt og målrettet. Noen ganger trodde jeg det aldri ville være nok, men det er det.

Ønsker ikke at du skal oppfatte meg som altfor krass nå, men jeg er ganske lei av all denne sytingen som foregår blant oss unge her til lands, når vi faktisk er så utrolig priviligerte alle sammen med et utdannings- og velferdssystem som alene syr puter under armene på oss. 

 

pluser du på strøm på 500 og mat så er det ikke verdige kår . en student har mer en det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du har rett til å være sint på dine foreldre for at du ble kastet ut. Det kan være mange grunner til det, som at de ikke ville være med å finansiere din utagering. Noe de på en måte gjør når du får gratis kost og losji. 

Du kan godt kalle det blodig urettferdig at venner og beskjente av deg får penger og du ikke får. Men det er ikke relevant. Det er også blodig urettferdig at du har en jobb og et hjem mens andre bor på gaten. 

Anonymkode: feaa9...70c

takk for konstruktiv svar ....iforhold til andre som bare skal slenge dritt . ja vi er heldig som bor i norge. men jeg syns noen personer er ordentlig bortskjemte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WeirdAlien

Jeg synes ikke det er overraskende at en som har brukt rus blir kastet ut. Jeg har fått nok av rusmisbrukere i livet mitt og hadde kastet hvem som helst på hodet ut hvis jeg var en voksen med eget hus.

Akkurat nå er jeg student på deltid uten rett til stipend, så jeg lever på cirka 10k i måneden med 6k i husleie. Alle de pengene tjener jeg selv på en liten deltidsjobb. Jeg må også betale en del av den lille lønna i måneden til skatt. Livet blir ikke servert på et fat. 

Endret av WeirdAlien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, -Skylar skrev:

Alle andre, virkelig? Ser du ikke hvordan du får deg selv til å fremstå nå? 

tenkte vell mer på vennekrets og de i mitt miljø. jeg er bare frustrert fordi de har det så sinnsykt lett. så mye de sparer med å betale null kroner i husleie og mat hver dag mens andre sliter . jeg er fullt klar over studenter sliter. jeg var også student eller lærling og det var et helvete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Trex90 skrev:

wow foreldrene mine lot meg få lov å bo hjemme 1 år etter jeg ble myndig ? wow ......såvidt jeg vet så er det ikke 1970 lengre,,,,,vi har det mye letter nå og bedre økonomi.....90 prosent av de som blir 18 blir vell ikek kastet ut på dagen de blir myndig vell? plis spar deg for negative kommentarer ...er bare negativitet og drittslenging påkvinneguiden for tiden....kan du ikke heller komme med konstruktiv kommentar ? isteden for å kalle meg drittunge......er ingen som blir slengt på dør når de er 18 år såvidt jeg vet...kanskje for 40 år siden...men idag bor de hjemme til de ikke gidder mer eller til de ikke får lov mer dessverre

Du fokuserer alt for mye på hva alle andre får og gjør, i stedet for å fokusere på hva du kan gjøre for å forbedre din situasjon. Ja, det er urettferdig at andre får mer hjelp av sine foreldre, enn du får av dine. Men det hjelper ikke å sitte å syte over det. Du ble kastet ut på grunn av rusmisbruk, ikke på grunn av alder, med mindre du ikke oppgir all info eller lyver. Foreldre er ikke pliktige til å bidra med økonomisk støtte av noen sort etter du blir myndig, og du burde være takknemlig for at du fikk bo hjemme, selv om det bare var ett år. Du hadde mest sannsynlig (utifra hva du skriver) fått bodd der enda lengre, om du ikke tok narkotika. Det er nå syv (!!) år siden du ble myndig, og det er klart du ikke skal forvente å få noe av foreldrene dine. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, WeirdAlien skrev:

Jeg synes ikke det er overraskende at en som har brukt rus blir kastet ut. Jeg har fått nok av rusmisbrukere i livet mitt og hadde kastet hvem som helst på hodet ut hvis jeg var en voksen med eget hus.

Akkurat nå er jeg student på deltid uten rett til stipend, så jeg lever på cirka 10k i måneden med 6k i husleie. Livet blir ikke servert på et fat. 

jeg hadde mindre enn 4000 til overs ....rusmisbruk er å ta hardt i ......tok kokain et par ganger på fest...og våknet opp med noe i lommen når jeg kom hjemm. som selvfølgelig min mor så. det var vist nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WeirdAlien
2 minutter siden, Trex90 skrev:

jeg hadde mindre enn 4000 til overs ....rusmisbruk er å ta hardt i ......tok kokain et par ganger på fest...og våknet opp med noe i lommen når jeg kom hjemm. som selvfølgelig min mor så. det var vist nok

Og jeg har litt under 2000 igjen etter skattetrekk, husleietrekk og månedsbillett så jeg kan ta toget til jobben. Rusmisbruk er vanskelig ja, men det er også vanskelig å være den som står og ser på ute av stand til å hjelpe. Jeg har nesten ikke energi til å klare meg selv engang, jeg hadde ikke orket å ha en person til i livet mitt som trenger min hjelp og oppmerksomhet utover vanlige vennebesøk.

Og du brukte de "mindre enn 4000 til overs" på kokain? Det er din egen dumskap.

Endret av WeirdAlien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, WeirdAlien skrev:

Og jeg har litt under 2000 igjen etter skattetrekk, husleietrekk og månedsbillett så jeg kan ta toget til jobben. Rusmisbruk er vanskelig ja, men det er også vanskelig å være den som står og ser på ute av stand til å hjelpe. Jeg har nesten ikke energi til å klare meg selv engang, jeg hadde ikke orket å ha en person til i livet mitt som trenger min hjelp og oppmerksomhet utover vanlige vennebesøk.

Og du brukte de "mindre enn 4000 til overs" på kokain? Det er din egen dumskap.

jeg fikk det gratis av en kompis....som sagt jeg brukte det veldig sjeldent på fest....ikke mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes foreldrene dine burde fått deg til psykolog istedet for å kaste deg ut med en gang.

Anonymkode: 61a5e...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes foreldrene dine burde fått deg til psykolog istedet for å kaste deg ut med en gang.

Anonymkode: 61a5e...f84

er dette en måte å kritisere meg på eller ? da kan du heller logge ut av kvinneguiden.....eller mente du at jeg trengte psykolog fordi jeg brukte kokain på fest? spar deg please

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Epiphany skrev:

Du fokuserer alt for mye på hva alle andre får og gjør, i stedet for å fokusere på hva du kan gjøre for å forbedre din situasjon. Ja, det er urettferdig at andre får mer hjelp av sine foreldre, enn du får av dine. Men det hjelper ikke å sitte å syte over det. Du ble kastet ut på grunn av rusmisbruk, ikke på grunn av alder, med mindre du ikke oppgir all info eller lyver. Foreldre er ikke pliktige til å bidra med økonomisk støtte av noen sort etter du blir myndig, og du burde være takknemlig for at du fikk bo hjemme, selv om det bare var ett år. Du hadde mest sannsynlig (utifra hva du skriver) fått bodd der enda lengre, om du ikke tok narkotika. Det er nå syv (!!) år siden du ble myndig, og det er klart du ikke skal forvente å få noe av foreldrene dine. 

skulle ønske jeg diktet opp det. men det gjør jeg ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner meg sånn igjen i å føle det litt kjipt. Jeg ser jo at folk har lov til å være stolte når de bor hjemme og har begynt å spare pengene sine. Skulle gjerne gjort det samme. Når folk jeg kjenner bor hjemme og bruker hver krone de får fra lånekassen på MYE klær, merkevesker, resltylane, charterturer, dyr elektronikk de aldri bruker osv. uten å spare, får jeg lyst til å eksplodere noen ganger. Selvsagt er det ikke min sak, men HVORFOR gjør ikke foreldrene noe?!

Da jeg bodde hjemme måtte jeg betale 6500 i ''husleie''. Åpenbart en dårlig deal, så jeg flyttet ut. Jeg skulle så inderlig gjerne bodd hjemme i noen mnd for å spare, for nå ser det ikke ut som jeg noensinne kan spare opp nok til egenandel. Husleien min nå er litt dyrere, men siden jeg ikke bor med mine foreldre mottar jeg bostøtte så det er faktisk billigere å ikke bo hjemme. Selv om jeg «alltid er velkommen»...

Vennene mine er 20-25 og for det meste studenter. Nesten alle bor hjemme eller har fått forskudd på arv/''lån'' av foreldrene til egenandel. De fleste som leier får hjelp eller kan flytte hjem og bo der gratis.

Det er jo ikke foreldrene mine som jeg bærer nag til. Jeg er voksen. Sånn er livet. Men at så mange andre aldri må stressemed penger og bolig og må leve virkelig trangt LENGE for å spare, det er surt ass. 

Jeg mener, jeg kjøper ikke klær/sko utenom for 500kr annenhver mnd, går aldri ut, reiser aldri, bruker 1000kr på mat i mnd osv. Fortsatt er det minst 15 mnd igjen med sparing. ugh

Anonymkode: 6a724...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Epiphany skrev:

Du fokuserer alt for mye på hva alle andre får og gjør, i stedet for å fokusere på hva du kan gjøre for å forbedre din situasjon. Ja, det er urettferdig at andre får mer hjelp av sine foreldre, enn du får av dine. Men det hjelper ikke å sitte å syte over det. Du ble kastet ut på grunn av rusmisbruk, ikke på grunn av alder, med mindre du ikke oppgir all info eller lyver. Foreldre er ikke pliktige til å bidra med økonomisk støtte av noen sort etter du blir myndig, og du burde være takknemlig for at du fikk bo hjemme, selv om det bare var ett år. Du hadde mest sannsynlig (utifra hva du skriver) fått bodd der enda lengre, om du ikke tok narkotika. Det er nå syv (!!) år siden du ble myndig, og det er klart du ikke skal forvente å få noe av foreldrene dine. 

De har ansvar når han går på videregående etter 18 år, noe han gjorde (lærling) . Han kunne krevd at de skulle finansiere det ved å gå via NAV.  

Underholdsplikten varer frem til barnet fyller 18 år, og blir regnet som voksen, jf. barneloven § 68. I tillegg utvides plikten etter § 68 annet ledd til etter fylte 18 år, så lenge barnet fortsetter med vanlig skolegang. Underholdsplikten varer da så lenge skolegangen varer. Vanlig skolegang er i praksis ansett å være ut videregående skole, slik at underholdsplikten (og følgelig også eventuell bidragsplikt dersom man ikke bor sammen med barnet) vil vare til barnet er ferdig på videregående skole vanligvis 19 år.

 

Er altså ikke bare å slenge ungene på gata så fort de gjør en feil.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Evilposelos skrev:

De har ansvar når han går på videregående etter 18 år, noe han gjorde (lærling) . Han kunne krevd at de skulle finansiere det ved å gå via NAV.  

Underholdsplikten varer frem til barnet fyller 18 år, og blir regnet som voksen, jf. barneloven § 68. I tillegg utvides plikten etter § 68 annet ledd til etter fylte 18 år, så lenge barnet fortsetter med vanlig skolegang. Underholdsplikten varer da så lenge skolegangen varer. Vanlig skolegang er i praksis ansett å være ut videregående skole, slik at underholdsplikten (og følgelig også eventuell bidragsplikt dersom man ikke bor sammen med barnet) vil vare til barnet er ferdig på videregående skole vanligvis 19 år.

 

Er altså ikke bare å slenge ungene på gata så fort de gjør en feil.

Tok feil der, da. Beklager. Synes dog ikke at rusmisbruk på fest kan kalles en feil, det er et bevisst valg man tar, spesielt når det ikke bare skjer én gang, men flere ganger i mnd. Kokain er ikke noe å tulle med. Hadde heller ikke latt mine myndige barn få bo gratis hjemme om de hadde hatt en slik oppførsel. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Evilposelos skrev:

De har ansvar når han går på videregående etter 18 år, noe han gjorde (lærling) . Han kunne krevd at de skulle finansiere det ved å gå via NAV.  

Underholdsplikten varer frem til barnet fyller 18 år, og blir regnet som voksen, jf. barneloven § 68. I tillegg utvides plikten etter § 68 annet ledd til etter fylte 18 år, så lenge barnet fortsetter med vanlig skolegang. Underholdsplikten varer da så lenge skolegangen varer. Vanlig skolegang er i praksis ansett å være ut videregående skole, slik at underholdsplikten (og følgelig også eventuell bidragsplikt dersom man ikke bor sammen med barnet) vil vare til barnet er ferdig på videregående skole vanligvis 19 år.

 

Er altså ikke bare å slenge ungene på gata så fort de gjør en feil.

Men han var jo 19 da han ble kastet ut?

Anonymkode: 1075d...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Evilposelos skrev:

De har ansvar når han går på videregående etter 18 år, noe han gjorde (lærling) . Han kunne krevd at de skulle finansiere det ved å gå via NAV.  

Underholdsplikten varer frem til barnet fyller 18 år, og blir regnet som voksen, jf. barneloven § 68. I tillegg utvides plikten etter § 68 annet ledd til etter fylte 18 år, så lenge barnet fortsetter med vanlig skolegang. Underholdsplikten varer da så lenge skolegangen varer. Vanlig skolegang er i praksis ansett å være ut videregående skole, slik at underholdsplikten (og følgelig også eventuell bidragsplikt dersom man ikke bor sammen med barnet) vil vare til barnet er ferdig på videregående skole vanligvis 19 år.

 

Er altså ikke bare å slenge ungene på gata så fort de gjør en feil.

var ikke lærling før jeg var 19 år . så det stemmer ikke . hele denen tråden er bare frustrasjon jeg fikk ut . har venninner på 20 år som kunn har vært i arbeidslivet i 2 år ....har fått bodd gratis hjemme med god lønn og spart 200 000 tusen . da hun ikke ville bo med sin mor lengre bestemte hun seg for å flytte. så isteden for å flytte på hybel , så fikk hun hjelp av sin mor med 300 000 kr og sklei rett inn i ny egen leilighet . skulle ønske jeg også fikk litt hjelp... syns det blir urettferdig når noen får alt rett i hendene mens resten må slitte gjennom livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som har prøvd så vet dere sikkert også hvor sinnsykt vanskelig det er å komme inn i boligmarkede......har spurte foreldrene mine om jeg kunne få lov å bo et par mnd hjemme gratis , kunn for å spare opp til egen bolig. når jeg har bodd på hybel har jeg spart alt fra 10 000   - 15 000 kr i mnd . hadde jeg fått bodd noen mnd hjemme så hadde jeg vell fått lånn veldig fort. men min mor nekter . min far gjør som min mor sier selvfølgelig . syns det er trist. så mange 100 000 unødvendige penger kastet ut av vinduet . når de både har kapasitet og ledig rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trex90 skrev:

Hei. da jeg var 19 år festet jeg endel. jeg begynte ikke å drikke før jeg var 18. og da tok det litt av . ble endel. men hadde ikke fest hjemme eller noe. var bare mye ute i helgene og hadde damer med hjemm innimellom. da jeg var 19 brukte vi kokain innimellom. kanskje 1-2 ganger i mnd. kun fest relatert. da foreldrene mine fant ut dette ble min far veldig skuffet og min mor klikket helt. dermed kastet ut , selv om jeg nettopp hadde blitt lærling. med 9000 i mnd og 5500 i husleie så var det ikke lett

nå er jeg 25 år og prøver å komme inn på boligmarkede. har spart 350 000 selv og det er vanskelig å komme inn.

 

jeg har flere venner på samme alder som bor gratis hjemme med full lønn 

og andre yngre venniner av meg på 20 år som får kjøpt bolig pga de får hjelp av foreldrene ...

 

jeg syns dette er blodig urretferdig....har brukt sikkert over 400 000 bare i husleie de siste årene og har virkelig slettet perioder, med lærlinglønn og helt alene . mens andre bor gratis hjemme med full lønn og andre som får sydd puter under seg av foreldrene og seiler rett inn i boligmarkede

bare lurte på om jeg var den eneste ?  for akkurat nå kjenner jeg bare folk som bor gratis hjemme. til å med folk nærmere 30 årene bor i kjelleren til sin mor og sparer penger med full lønn

 

noen flere her som måtte ut ?  hvordan gikk det ?

 

lurte også på om jeg har rett til å være sint på mine foreldre? jeg dreit meg ut ang å bruke kokain til fest. har aldrig vært noe rusmisbruker eller noe. men hadde en liten rebell periode fra 18-21

min søster fikk bo gratis hjemme til hun flyttet ut selv 24 år gammel... så syns det er litt forskjellsbehandling....er min mor som kastet meg ut. hun er så sinnsykt ustabil og sta  jeg føler jeg hater henne bå. hun styrer alt hjemme og også min far som er en bitch og sier ja til alt 

Jeg kan innrømme at jeg liker rusen vi får av cola. Jeg husker den som helt fantastisk. Bedre enn av speed. Selv om også speed er gøy. Hvis du ikke trenger å sove

Men så slutter det. Det er ditt liv. Du har gjort noen valg. Så ta tak og fiks dem hvis de var feil. Vær en mann. Og selv om det blir tøft, så grin. Og reis deg opp igjen. For vi trenger flere menn som kan fighte. Jeg drepte og ble skutt mot. Så hvilken unnskyldning vil du bruke i morgen?   

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...