Gå til innhold

Muskler og vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene styrke for et par mnd siden og har siden vært ganske flink til å holde meg til kaloribudsjettet mitt. Har gått ned litt to kilo på 1,5 mnd. Det samsvarer ikke helt med hva jeg har spist og hvordan jeg føler meg. Føler jeg burde ha gått ned en del mer. Er det mulig at jeg har lagt på meg muskelmasse allerede? Hvor mye er normalt de første mnd?

Anonymkode: f2cb6...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man begynner å trene er det vanlig at vekten går litt opp pga muskler. Ikke bry deg så mye om vekta, bruk heller målebånd og bilder for å se fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å måle i stedet for å se på vekta :) Dersom du er kvinne vil også vekt variere veldig pga syklus. Jeg veier 2 kilo mer rett før menstruasjon og helt til 2 dager etter menstruasjon f.eks, og sånn går det litt opp og ned ellers også. 

Anonymkode: 5b5f9...89f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre litt for mye erfaring med vektnedgang, men har aldri opplevd at det har gått så sakte. Har lært meg hva som påvirker vekta, som nevnt syklus osv. Styrketrening er nytt. Håper det er det og ikke det at jeg begynner å bli for gammel! O_o Er fortsatt under 40.

TS

Anonymkode: f2cb6...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette kan ha en logisk forklaring dersom du ikke har drevet noe særlig med styrketrening tidligere. Muskelvev veier mer enn fett, og det kan hende at kroppen din til nå har produsert muskelmasse raskere enn den har forbrent fett. Økt muskelmasse øker fettforbrenningen, og musklene vil dermed etter hvert spise av fettlagrene.

Lykke til videre med trening og kost! Og husk at speilbildet og mål sier mer enn tallet på vekta.

Anonymkode: e9fba...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Dette kan ha en logisk forklaring dersom du ikke har drevet noe særlig med styrketrening tidligere. Muskelvev veier mer enn fett, og det kan hende at kroppen din til nå har produsert muskelmasse raskere enn den har forbrent fett. Økt

Anonymkode: e9fba...015

Man legger ikke på seg så fryktelig mye muskelmasse på to måneder, og hvis man faktisk ligger i kaloriunderskudd legger man ikke på seg, punktum.

Det som derimot skjer når man begynner å trene er at kroppen holder på litt mer vannvekt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Leifr skrev:

Man legger ikke på seg så fryktelig mye muskelmasse på to måneder, og hvis man faktisk ligger i kaloriunderskudd legger man ikke på seg, punktum.

Det som derimot skjer når man begynner å trene er at kroppen holder på litt mer vannvekt. 

Litt muskler har jeg nok fått. Kjenner det spesielt på lårene.

TS

Anonymkode: f2cb6...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2016 den 8.21, Leifr skrev:

Man legger ikke på seg så fryktelig mye muskelmasse på to måneder, og hvis man faktisk ligger i kaloriunderskudd legger man ikke på seg, punktum.

Det som derimot skjer når man begynner å trene er at kroppen holder på litt mer vannvekt. 

Vedkommende har da ikke lagt på seg, heller?

Anonymkode: e9fba...015

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å trene mer aktivt etter påske. Byttet ut brus med farris. Spiser mindre godteri og mindre prosjoner. Driver med jogging og styrketreninge 2-3 ganger pr.uke. Vekten har gått fra ca.99 kt til dagens 92 kg. Men der står den stille. Velger å bare fortsette som før. Merker en betydelig forbedring i formen og at kroppen er mer definert men vekta står bom fast selv om beltet stadig må strammes inn.

Er mann på 177 og relativt kraftig bygd.

Anonymkode: 015cb...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende har da ikke lagt på seg, heller?

Anonymkode: e9fba...015

Nei, men altså: Ligger man i et gitt kaloriunderskudd, går man ned i vekt. Man kan ikke "få muskler" ut av ingenting. Vekttapet går ikke langsommere av at man trener styrke. Den kan gå langsommere av at man egentlig ikke har så god kontroll på kaloriinntaket som man tror. Ellers kan ekstra vannvekt gjøre det vanskeligere å male vektnedgangen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt ned i vekt hver uke, så ligger åpenbart i underskudd. Har blitt sterkere (løfter mer) og kjenner at jeg har fått litt muskler. Hvordan kan det være mulig da? 

TS

Anonymkode: f2cb6...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering. Nå har jeg ikke trent styrke på to uker pga sykdom og stress. Har spist massevis av salt mat og søtsaker i jula. Og vekta står bom stille!! Blir så forvirra av dette og lurer på om muskler nå blir erstattet med fett? Det går som sagt mystisk sakte nedover når jeg er flink og trener.

Anonymkode: f2cb6...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppdatering. Nå har jeg ikke trent styrke på to uker pga sykdom og stress. Har spist massevis av salt mat og søtsaker i jula. Og vekta står bom stille!! Blir så forvirra av dette og lurer på om muskler nå blir erstattet med fett? Det går som sagt mystisk sakte nedover når jeg er flink og trener.

Anonymkode: f2cb6...41c

Salt mat kan i seg selv føre til en liten, midlertidig vektoppgang, slik styrketrening kan gjøre- når du stimulerer musklene mer og på en annen måte enn vanlig, samler de gjerne vann. Hvor lang tid det tar før vannet slipper varierer, men jeg tror du overtenker det hele litt nå, og det er ingenting som blir erstattet, forvandlet, eller endrer seg dramatisk på to uker.

Styrkeøkningen du hadde i begynnelsen hadde nok mye med at nervesystemet ditt lærte seg å jobbe på en ny måte. Du har neppe bygget vanvittig mye muskler, men, hvis du har gjort det du skulle, du vet med sikkerhet at du har spist passe, så våg å stole på prosessen? Kroppen vil gjerne gi den responsen som tilsvarer stimuli du gir den, hvis man ikke går ned/blir smalere/strammere, er det veldig mye oftere "brukerfeil" enn kroppen som ikke gjør det den skal.'

 

Jeg har inntrykk av at de fleste som velger å kombinere styrketrening og vektnedgang, og gjerne begynner med begge deler ca.samtidig, har fått med seg at økt prosentandel muskler i forhold til fett gjerne vil gjøre at man ser bedre ut selv på samme vekt ("muskler veier mer enn fett"), men vil samtidig gå ned en kilo i uka, lineært, og ender med å tenke seg ihjel og prøver å kalkulere med øynene hvor mye av et manglende vekttap som kan være vann, eller mer muskelmasse, etc. Hva med å sette vekta til side en stund? Hvis du har kontroll på hvor mye du spiser, vet hvor mye du trener, trenger du egentlig følge med uke for uke? Du greier jo ikke overstyre resultatet uansett?

De fleste av oss har kropper som, selv om de kanskje ikke legger på seg og slipper fett eller muskler med matetmatisk nøyaktighet, er ganske forutsigbare. Gi den det den trenger for å endre seg slik du ønsker, og la den gjøre jobben sin i fred?

 

Alternativet er å bruke målemetoder som måler fettprosent, men det blir neppe nøyaktig nok til at det er sånn vits for noen som bare skal ned i idealvekt, ikke konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...