Gå til innhold

Hvor mye vekt "tar" dere på bulgarsk utfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare av nysgjerrighet, og fordi jeg lurer på om jeg er heelt på viddene. Men spørsmålet er altså, som tittelen sier, hvor mye vekt dere bruker på bulgarsk utfall?

Jeg har holdt på en stund med 20 kilo, og skulle gjerne økt, men jeg synes det er forferdelig tungt allerede. Blir svimmel, skjelver og mister balansen halvveis. Noen tips til å bli bedre for å kunne øke i vekt, eller er det bare å fortsette slik jeg gjør og håpe jeg blir mer stabil i øvelsen etter hvert?

Anonymkode: 8a214...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh 20 kg? Sikker på at du snakker om rett øvelse? 20 kg er jo jævla mye. Begynn med maks 5 kg du, og mange repetisjoner, så kommer stødigheten og balansen etter hvert.

Anonymkode: 6c13b...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på antall reps. Er det lavrep sikkert 35- 40 kg, Høyrep sikkert 25-30 kg. Hvis du ikke føler du får til med 20 kg god teknikk kan du senke vekta litt. Er det heller svimmelhet osv som er hovedproblemet- prøv å jobb med pusten: pust inn og stram på toppen, gjør øvelsen, og når du nærmer deg toppen igjen, pust ut. Ellers kan du jo gjøre andre alternative øvelser som ikke er så utfordrende for kjernen (selv om disse er veldig gode når man får det til!), slik som ettbeins beinpress :)

Endret av rh1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er kg? De fleste steder har utenlandske vekter så det er altså lbs, ikke kg. 

Har hørt noen der jeg trener si at de tar 20 kg, men vektene det står 20 på er 20lbs, altså 9 kg.

Anonymkode: 5ef63...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt med bulgarsk utfall, og bruker 6 kg manualer (så altså 12 kg totalt). Det har vært akkurat passe tungt nok med tanke på balansen. Tenker jeg beveger meg til 8 kg neste gang, men det svir ganske bra med 6 kg og! Det høres ut som du bør løfte med litt lettere vekter, du skal jo klare å holde balansen. Du skal ikke løfte så tungt at det går utover teknikken! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så tung at kroppsvekten er nok!! 😜 Har brukt 6 kg-hantler. Dvs. 12 kg totalt. Og jeg jobber fortsatt med balanse og teknikk fordi jeg er fersking. Er 20 kg så ekstremt mye da? Altså 10 x 2.

Anonymkode: e5783...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 27,5 kg akkurat nå, og ligger vel på ca 10 repetisjoner.

Balansen din blir nok bare bedre og bedre. Fokuser på å gjøre hver enkelt repetisjon helt perfekt i stedet for å ta så mange repetisjoner som overhodet mulig. 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det er kg? De fleste steder har utenlandske vekter så det er altså lbs, ikke kg. 

Har hørt noen der jeg trener si at de tar 20 kg, men vektene det står 20 på er 20lbs, altså 9 kg.

Anonymkode: 5ef63...b16

Det er vel ikke akkurat normalt i Norge. Aldri sett det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leifr skrev:

Det heter "bulgarsk" utfall, men jeg er ganske sikker på at den øvelsen egentlig er oppfunnet i Helvete.

Kanskje Bulgaria faktisk er helvete?

Jeg kjører 3x8-10 på 16 kilo. Mer enn 16 og teknikken svikter. Jeg har nok 1RM på vesentlig mer enn 16 kilo (dersom det hadde vært interessant for denne øvelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-35kg 5 rep. Stang på skulder, slik som i frontbøy. Bruker jeg hantler er det vesentlig mye mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 år senere...

Hei, om du skjelver og blir svimmel må du og prøve få i deg rikleg mat og drikke før du trener og etter, og start med egen kropsvekt og øk gradevis oppover så vil du oppleve det blir bedre og mer motivasjon😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med stang på ryggen(frontbøy) opp mot 50 for åttere, men startet med 25-30. skal du holde hantler må du tenke på det samtidig, ogkanskje tungt bare å holde tyngre vekt? 

 

Anbefaler å teste med stang på rygg, eventuelt splitbøy med stang (begge føttene i gulvet, lettere å holde balanse med tyngre vekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stang, altså inkludert stanga tar jeg 45kg x 6-6-6-6(det jeg ligger på pr i dag). Med manualer tar jeg 2 x 17.5kg manualer x 6-7-7. Synes det er lettere og mer kontrollert med stang, siden manualene glipper taket når de blir tunge.

Anonymkode: 51e91...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymLala skrev (7 timer siden):

Med stang på ryggen(frontbøy) opp mot 50 for åttere, men startet med 25-30. skal du holde hantler må du tenke på det samtidig, ogkanskje tungt bare å holde tyngre vekt? 

 

Anbefaler å teste med stang på rygg, eventuelt splitbøy med stang (begge føttene i gulvet, lettere å holde balanse med tyngre vekt)

Hva mener du med stang på ryggen og frontbøy i parentes? Ved frontbøy har man jo ikke stang på ryggen, men på skuldrene/brystet.

Anonymkode: 161bf...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 25-30 med stang på ryggen, 6-8 reps.

men, med kettlebell på 16 kg,på brystet får jeg også kjørt meg hardt nok. 
Det avhenger av flere ting, hvor lang avstand du har mellom bena (hvilke muskler som dominerer i løftingen), hvir dypt du går, vinkel i,overkropp/hofte, tempoet, og utførelse generelt.

mange trenger ikke ekstra vekt på denne øvelsen (med mindre de har spesifikke mål som feks å øke maksimal styrke og hare skal utføre 2-3-4-5 reps, da må det være tungt nok), man kan gjøre den tyngre ved å redusere tempoet, øke leddutslagene/bevegelsesbanen, osv.

veldig greit å måle fremgang med vekter, men i bulgarsk utfall varier det veldig fra person til person så ikke tenk så mye over det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...