Gå til innhold

Hvorfor nekter noen for at det er vold?


fuglekvitter__

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt om noen som nekter plent for at de blir slått, selvom de betror seg til folk til tider og påstår de har blitt behandlet voldelig.
Når man spør om hva som skjedde så trekker personene dette tilbake.

Hva tror dere grunnen kan være til at noen trekker tilbake at de har opplevd vold i fra venner eller i nære relasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så rart da? De vil vel ikke at alle skal vite det. Betror man seg til noen forventer man at det ikke fortelles videre. 

Anonymkode: e3a1a...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det så rart da? De vil vel ikke at alle skal vite det. Betror man seg til noen forventer man at det ikke fortelles videre. 

Anonymkode: e3a1a...54d

Det forstår man, men nå stilte jeg spørsmålet: Hvorfor nektes det for at personen har slått ikke så lenge etter at personen visst nok har slått? Da av den som visst nok ble slått og filleristet. Hva er grunnen til det? Av frykt for at det kan skje igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade

Frykt for hevn og straff fra voldsutøver; sosial utstøting fra omgivelser. Ikke minst skam over å være "offer", da dette forbindes med svakhet og mislykkethet.

Lesetips: Essayet "Det er ofrene som skammer seg" av Arne Johan Vetlesen. Omtalt bl.a. her:

http://tidsskriftet.no/2001/05/bokoversikt/skam-gjelder-oss-alle

Endret av Tsunade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått igjennom akkurat dette. Jeg innrømmet for min bestevenninne at kjæresten min hadde slått meg.  Da kjæresten min fant det ut, fikk jeg det enda verre, og han truet til og med at han skulle drepe familien min hvis jeg "sladret". Derfor sa jeg til bestevenninnen min at det bare var fylleprat, og ikke noe sannhet. Er også ganske flaut, når det for de utenfor ser ut til at du finner deg i det, og ikke drar fra en mann som slår deg. Sannheten er vel ofte at det er vanskelig å komme seg ut, fordi man er redd for hvordan voldspersonen reagerer da. Så jeg tenker at grunnen til at folk trekker tilbake sånne "påstander" er at de er redde og at de skammer seg.

Anonymkode: 6deab...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...