Gå til innhold

Mistet jobben :( Rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tusen takk for gode tilbakemeldinger :)

Jeg er langt fra feilfri. Men jeg klarer ikke å se hva jeg har gjort feil her. Jeg har hatt søvnløse netter siden torsdag, og ligget å tenkt på denne situasjonen. Jeg VET langt inni hjerterota at jeg har virkelig ikke snakket noe galt om mine kollegaer. Mye fordi jeg ikke har noe vondt å si om dem, og litt fordi det ligger ikke for meg å si noe dritt om andre. Jeg er av den oppfatning at folk er som dem er av en grunn, og at andre snakker stygt om medmennesker, får være deres valg, og konsekvensene må dem selv ta.

Det blir nevnt over her at jeg burde jatte med og si ja og ha når en kollega sier noe om en annen kollega som ikke er greit. For meg er det det samme som å være enig. Derfor gjør jeg ikke det. Jeg klarer ikke å sitte å høre på sånn piss prat som er så unødvendig i utgangspunktet. Derfor sier jeg klart fra at det ikke er noe jeg vil være med på. Hvis det skal føre til at folk blir forbannet på meg og ikke vil ha meg der lenger, javel. Heller det en å være med på å fyse ut et menneske. I mine øyne er det lederen min som har den største "feilen" her. Som min venninne sa til meg som jobber 100% i kommunen som psykisk helsefagarbeider: Det funker ikke sånn at hvem som helst kan gå til min leder/sjef og si at jeg har sagt sånn og sånn om en kollega og lager uroligheter i arbeidsmiljøet, og at konsekvensen blir at jeg mister jobben. Virkelig ikke!

 

Jeg tar med meg de konstruktive svarene herfra og takker for synspunkter og ikke minst hva slags rettigheter jeg kan ha :) Tusen takk :)

Anonymkode: 3bca1...d76

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
2 timer siden, AnonymBruker skrev:
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å legge saken ut på nett på denne måten, kan og regnes som illojalt mot arbeidsgiver dersom arbeidsgiver får kjennsksp til dette. 

Her er og flere ting som umulig kan stemme i hi, så saken er nok ikke helt slik den fremstilles. En sak har alltid minst to sider, her får vi bare saken fa den ene parten. 

TS, du bør gi deg, du avslører deg selv ved å svare på måten du gjør. 

Anonymkode: cfadc...7e3

Å legge saken ut på nett på denne måten, kan og regnes som illojalt mot arbeidsgiver dersom arbeidsgiver får kjennsksp til dette. 

Her er og flere ting som umulig kan stemme i hi, så saken er nok ikke helt slik den fremstilles. En sak har alltid minst to sider, her får vi bare saken fa den ene parten. 

TS, du bør gi deg, du avslører deg selv ved å svare på måten du gjør. 

Anonymkode: cfadc...7e3

 

 

Anonymkode: 269d6...355

Avslører meg? Jeg har hørt mye rart, men dette tar vel kaka. Jeg er dessverre av den gamle skolen som mener at dem som oppfører seg som folk kommer lengst her i livet. Ikke dem som snakker dritt og smisker med sjefen. Og skal dem  Så får vi være uenig om det. At du synes det er greit at folk snakker nedsettende og stygt, må du stå for selv. Jeg synes ikke det. Det blir nemlig så mye koseligere når folk oppfører seg mot hverandre.

Anonymkode: 3bca1...d76

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, så useriøst. Det høres litt ut som om arbeidsgiver bruker dette som unnskyldning for å bli kvitt deg. Liker hun deg ikke?

Å få sparken pga. rykter er bare tull. For det første skal du få skriftlig advarsel før du mister jobben, for det andre må arbeidsgiver ha bevis for å gyldig kunne si deg opp.

Og for det tredje skal det ikke gå an å tukle med en kontrakt! Det er den du har kopi av hjemme med underskrifter som gjelder. Finn dem frem og gi den til din kontaktperson i Fagforeningen, om du ikke vil ta saken selv og levere til arbeidsgiveren.

Men du skal klare deg økonomisk. Når du ikke er skyld i at du er arbeidsløs, så har du rett på støtte fra Nav. Altså, du har rett på det om du har blitt oppsagt, ikke om du har sagt opp selv.

Du må få en kopi av oppsigelsen med underskrift, så tar du turen innom Nav. Lurt å gjøre det så fort som mulig pga. behandlingstid.

Lykke til! Jeg håper at du finner en ny jobb, for det høres ikke noe gøy ut å komme tilbake når en er blitt behandlet sånn! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler at jeg drømmer en vond drøm, og håper på å våkne snart :(

 

Jeg har vært på samme arbeidsplass siden juli 2015. Trives veldig godt (hjemmesykepleien) og kunne ikke tenkt meg noen annen jobb.

 

På torsdag når jeg var hos siste bruker (sammen med en kollega) ringer sjefen min og ville snakke med meg. Jeg hadde sendt henne en sms tidligere om at jeg gjerne kan jobbe, da det var mangel på folk både i går og i morgen. Jeg syntes også det var rart at jeg ikke hadde fått noe av de 19 vaktene jeg hadde satt meg opp på i Gat.

 

Det har vært en del uro på jobben (vi er ca 10 damer og en mann) i det siste fordi noen har fått for seg at vår mannlige kollega har rapportert noen som har gått igjen 10 minutter tidligere fordi dem var ferdige med brukere. Dette viste seg i ettertid å ikke stemme. Bare rykter og tull :(

 

Vi hadde personalmøte og det ble ryddet opp i dette. Etter møtet ble det mer urolig enn noen gang, og jeg sa ved flere anledninger at jeg ikke ønsket å snakke bak ryggen på kollegene mine. Når jeg sa dette, ble det en merkelig og trykket stemning, mye fordi dem som ville si noe dritt, ikke fikk gehør, og kanskje følte seg dumme.

Jeg er VIRKELIG ikke en person som snakker dritt om andre, og vennene mine, og ikke minst familien min, ble sjokkert når jeg fortalte grunnen til at jeg måtte gå. Jeg har jobbet fullt i hele nov selv om jeg bare er tilkallingsvikar. Det er mye å gjøre. Kontrakten min går til 1 okt 2017 foreløpig. Den har blitt tuklet med, sånn at jeg nå bare har til 31.12.16 i Gat.

 

Sjefen sier i tlf til meg at noen har vært inne på hennes kontor og sagt at jeg har snakket mye stygt bak ryggen på flere av kollegene mine, og at hun måtte la meg gå, i alle fall for en god stund, for å se om det blir rolig når jeg blir borte :( Jeg hadde store problemer med å ikke knekke helt sammen, og følelsen innvendig, når jeg VET at dette er blank løgn, og jeg ikke kan renvaske meg, eller si noe som kan få henne til å tro meg, kan jeg ikke beskrive :( Så sier hun er setning jeg fortsatt ikke forstår: " du blir dessverre den uskyldige tapende part oppi alt dette" ??! Hvilken sjef tror på sine ansatte på denne måten? Man kan da ikke bare la noen gå pga rykter? Dette høres jo ut som verdens mest useriøse arbeidsplass, men det er ikke det. Det ble dessverre litt håpløst når det kom ny sjef, som ikke vet helt hvordan hun skal utføre oppgavene sine.

 

Jeg fatter ingenting, og kan ikke forstå at dette har skjedd. Jeg savner jobben og brukerene mine allerede. Min kollega som var med meg dit når sjefen min ringte, ble så sint når jeg kom inn igjen etter tlf samtalen at hun glemte seg helt, slo i bordet og bannet høyt og sa at dette skulle hun snakke med sjefen om! Jeg har fått henvendelser på sms og samtaler fra kolleger som skal inn til sjefen og spørre hva i all verden hun holder på med. Dem vil ha meg tilbake. Unntatt to stk som jeg vet ikke har helt rent mel i posen...

 

Jeg kunne laget et helvete uten sidestykke før jeg dro fra jobben den dagen, for det har blitt snakket så mye stygt bak ryggen på flere oppå der som har blitt sagt direkte til meg, eller til andre som jeg har overhørt. Men jeg gjør selvfølgelig ikke det. Jeg har hele tiden svart at dem må gå til vedkommende det gjelder eller til sjefen hvis det er noe alvorlig. Det "verste" jeg har sagt, er at hvis dette er sant, så er det dårlig gjort/dumt gjort, men aldri vært enig eller sagt noe. Jeg ER ikke sånn! :(

Brukere har ringt hovedkontoret og sagt at dem ville ha meg hjem til seg neste gang fordi dem var så fornøyd med jobben jeg gjorde. Dette har kommet noen for øre, og selvfølgelig ble jeg ikke populær pga dette :( Men jeg tror jeg vet hvordan ting skal og burde gjøres. Jeg vasker ikke først møkkete gulv for så å bruke det samme vannet når jeg tar støvtørking til slutt, som noen har fått klage på..

 

Jeg ringte fagforeningen (er organisert) og han som sitter på toppen i den aktuelle kommunen, synes dette er helt på trynet, og veldig feil gjort. Jeg har ikke blitt innkalt til sjefen for en samtale/advarsel. Ikke noe forvarsel. Bare en tlf samtale om at nå er det slutt. I verste konsekvens må jeg flytte med barna (3,5 og 10 år) fordi jeg ikke klarer utgiftene her :( elt fortvilet nå. Ikke er det lett å få andre jobber heller, kanskje fordi jeg er langt over 40 år, og ikke er så attraktiv på arbeidsmarkedet lenger, jeg vet ikke. Har søkt faste stillinger innen hjemmesykepleien lenge, men det er ikke lett å få fast ser det ut til.

 

Hva tenker dere, og hva ville du gjort? Deet jeg skriver her er den fulle og hele sannhet. Jeg hadde ikke engang prøvd å få tilbake jobben hvis jeg visste at jeg hadde snakket masse dritt og dummet meg ut :(

 

Hjelp? :( 

Anonymkode: 3bca1...d76

Jeg har samme frykt som det du har vært ute for. Redd for å miste jobben pga en vanskelig situasjon på arbeidsplassen. Tenker på deg. Og forstår hvor vondt og vanskelig det er. :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, JenniferA skrev:

Jeg har samme frykt som det du har vært ute for. Redd for å miste jobben pga en vanskelig situasjon på arbeidsplassen. Tenker på deg. Og forstår hvor vondt og vanskelig det er. :klem:

Da er det viktig å være organisert så slipper man å stå alene i en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det viktig å være organisert så slipper man å stå alene i en vanskelig situasjon. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

Jeg sa til en av kollegaene som mobber meg, at jeg tenkte å organisere meg i håp om å skremme henne ifra å gjøre hverdagen sur for meg. Da sa hun at det er ingen vits i å organisere seg, for de hjelper deg ikke med noe. Hun påstår at hun ikke er organisert, og at en organisasjon gjør ingenting. 

Har du erfaring med organisasjonen Handel og Kontor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, JenniferA skrev:

Jeg sa til en av kollegaene som mobber meg, at jeg tenkte å organisere meg i håp om å skremme henne ifra å gjøre hverdagen sur for meg. Da sa hun at det er ingen vits i å organisere seg, for de hjelper deg ikke med noe. Hun påstår at hun ikke er organisert, og at en organisasjon gjør ingenting. 

Har du erfaring med organisasjonen Handel og Kontor? 

Har ingen erfaring med handel og kontor. Jobber i helsevesenet. Men uansett så skal de hjelpe deg. Hun kollegaen din sa det sikkert for å skremme deg fra å organisere deg. Det skal også finnes et verneombud på arbeidsplassen som du kan henvende deg til. Eller bedriftshelsetjenesten. Ingen skal være nødt til å tåle mobbing på arbeidsplassen. Å mobbe kan føre til oppsigelse hvis man ikke er villig til å gjøre noe med situasjonen. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid livet er rettferdig. I disse dager er det ikke så enkelt å få ny jobb. Dessuten som ts skriver er hun sent i 40-årene og da havner man ikke øverst i bunken av søknader.

Anonymkode: 269d6...355

Her er en som nekter og la seg mobbe, som ikke tar jobb på helseskadelige arbeidsplasser. Ser det positive i alt, og klart meg veldig bra med det.

vet det ikke er enkelt å få seg jobb, men er bare å stå på videre uansett, alt er bedre enn å gi opp.

Heier på ts:)

Anonymkode: f1c60...8ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JenniferA skrev:

Jeg sa til en av kollegaene som mobber meg, at jeg tenkte å organisere meg i håp om å skremme henne ifra å gjøre hverdagen sur for meg. Da sa hun at det er ingen vits i å organisere seg, for de hjelper deg ikke med noe. Hun påstår at hun ikke er organisert, og at en organisasjon gjør ingenting. 

Har du erfaring med organisasjonen Handel og Kontor? 

Sett grenser, ikke la deg mobbe.

Anonymkode: f1c60...8ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Spør også hvilke rettigheter du har i.f.t å få en fast stilling i den stillingsprosenten du har jobbet de 12 siste mnd.

Anonymkode: e0e8e...f3f

Denne rettigheten gjelder kun hvis du er fast ansatt i en deltidsstilling, noe ts ikke er.

Anonymkode: c3011...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne rettigheten gjelder kun hvis du er fast ansatt i en deltidsstilling, noe ts ikke er.

Anonymkode: c3011...f26

Er du sikker? Uansett så skader det ikke om ts spør forbundet om det. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du "bare" er tilkallingsvikar så blir dette vanskelig for deg, for da har du faktisk ikke rett på vakter. Da kan sjefen i praksis bare slutte å gi deg vakter, og ikke ha brutt noen som helst lov, du trenger heller ikke sies opp, kontrakten kan bare utløpe uten at du får flere vakter. Sånn sett var det jo greit at sjefen fortalte deg hvorfor du ikke kommer til å få flere vakter. Hvis du har en stillingsprosent og sper på med ekstravakter har du krav på å få vakter tilsvarende kontrakten og bør snakke med fagforeningen, men du har fremdeles ikke krav på ekstravakter. Ellers vil jeg tro at det at du er relativt ny og oppleves av de andre kollegene som at du angriper dem gjør at de har lagt deg for hat. Du gjør lite klokt i å uttale deg åpent i et konfliktfylt miljø som ny, uansett hvor rett du måtte ha, det gjør deg til et lett bytte dessverre.

Anonymkode: c3011...f26

Dette. Så det er bare å søke ny jobb, nå enten i et skikkelig vikariat eller helst fast stilling. 

Anonymkode: f3aef...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Uansett så skader det ikke om ts spør forbundet om det. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

Vi hadde nylig en sak på dette på arbeidsplassen, fortrinnsrett er for fast ansatte ble avslutningen på den (en av de største fagforeningene i landet var involvert). Ts skriver dessuten at hun er tilkallingsvikar, ergo har hun ingen stillingsprosent å øke fra i utgangspunktet. 

Anonymkode: c3011...f26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett grenser, ikke la deg mobbe.

Anonymkode: f1c60...8ed

Det er sant. Det er helseskadelig. Jeg kommer ikke til å akseptere det lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du "bare" er tilkallingsvikar så blir dette vanskelig for deg, for da har du faktisk ikke rett på vakter. Da kan sjefen i praksis bare slutte å gi deg vakter, og ikke ha brutt noen som helst lov, du trenger heller ikke sies opp, kontrakten kan bare utløpe uten at du får flere vakter. Sånn sett var det jo greit at sjefen fortalte deg hvorfor du ikke kommer til å få flere vakter. Hvis du har en stillingsprosent og sper på med ekstravakter har du krav på å få vakter tilsvarende kontrakten og bør snakke med fagforeningen, men du har fremdeles ikke krav på ekstravakter. Ellers vil jeg tro at det at du er relativt ny og oppleves av de andre kollegene som at du angriper dem gjør at de har lagt deg for hat. Du gjør lite klokt i å uttale deg åpent i et konfliktfylt miljø som ny, uansett hvor rett du måtte ha, det gjør deg til et lett bytte dessverre.

Anonymkode: c3011...f26

I følge HI så går ts i et vikariat som går ut i oktober 2017. Leder kan ikke bare fjerne henne fra dette sånn uten videre. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge HI så går ts i et vikariat som går ut i oktober 2017. Leder kan ikke bare fjerne henne fra dette sånn uten videre. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

Som du ser i sitatet under er ts tilkallingsvikar, hun har ikke en stillingsprosent (altså et vikariat). Selv tilkallingvikarer må ha kontrakter, som bestemmer arbeidstider, lønn o.l. Det er stor forskjell på å være tilkallingsvikar og bare ta løse vakter, og å være vikar i en stillingsprosent med faste vakter, også når det gjelder rettigheter. Dessverre for ts er det få rettigheter du har som tilkallingsvikar. Leder trenger faktisk ikke si at hun fjerner henne i det hele tatt, hun kan bare la være å gi henne vakter, nettopp fordi hun ikke har krav på en viss andel vakter som skal oppfylle en bestemt stillingsprosent. Og den andre veien kan ts slutte å ta vakter hvis hun ikke vil jobbe der med, fordi det ikke er et krav om hvor mange vakter hun skal jobbe for å oppfylle kontrakten. 

På 3. desember 2016 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Jeg er VIRKELIG ikke en person som snakker dritt om andre, og vennene mine, og ikke minst familien min, ble sjokkert når jeg fortalte grunnen til at jeg måtte gå. Jeg har jobbet fullt i hele nov selv om jeg bare er tilkallingsvikar. Det er mye å gjøre. Kontrakten min går til 1 okt 2017 foreløpig. Den har blitt tuklet med, sånn at jeg nå bare har til 31.12.16 i Gat.

Anonymkode: 3bca1...d76

 

Anonymkode: c3011...f26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det stemmer at jeg bare er tilkallingsvikar, men jeg har alltid jobbet mye da behovet er stort. I november jobbet jeg over 160 timer og tre helger. Minste jeg har hatt på en mnd, er 13 vakter, og det har skjedd to ganger på 1,5 år.

Jeg søker jobber, og har bestemt meg for å flytte dit jeg kan få jobb. Men dette er litt prinsipp for meg også, så jeg skal forlange å få et møte med sjefen og den/de som har løyet om dette. Det har jeg i følge organisasjonen krav på ettersom det kostet meg jobben. Og det skal bli veldig moro, for den / de personene har et stort problem. Ingen der er så tøffe at dem ser meg i øynene når det gjelder dette, for det er ikke sant! Dessuten ligger bevisbyrden på dem. Dem må bevise at det dem påstår har blitt sagt, faktisk har blitt sagt. Jeg gir meg ikke på dette. Kun av prinsipp.

I tillegg er det ikke lov å gjøre det på denne måten. En sjef skal ikke ringe å si dette pr tlf. Hele opplegget er bare helt merkelig :(

Anonymkode: 3bca1...d76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at jeg bare er tilkallingsvikar, men jeg har alltid jobbet mye da behovet er stort. I november jobbet jeg over 160 timer og tre helger. Minste jeg har hatt på en mnd, er 13 vakter, og det har skjedd to ganger på 1,5 år.

Jeg søker jobber, og har bestemt meg for å flytte dit jeg kan få jobb. Men dette er litt prinsipp for meg også, så jeg skal forlange å få et møte med sjefen og den/de som har løyet om dette. Det har jeg i følge organisasjonen krav på ettersom det kostet meg jobben. Og det skal bli veldig moro, for den / de personene har et stort problem. Ingen der er så tøffe at dem ser meg i øynene når det gjelder dette, for det er ikke sant! Dessuten ligger bevisbyrden på dem. Dem må bevise at det dem påstår har blitt sagt, faktisk har blitt sagt. Jeg gir meg ikke på dette. Kun av prinsipp.

I tillegg er det ikke lov å gjøre det på denne måten. En sjef skal ikke ringe å si dette pr tlf. Hele opplegget er bare helt merkelig :(

Anonymkode: 3bca1...d76

Dersom du kan forlange et møte med dem, så gjør det. Støtter deg fullt i det!! Se dem inn i øynene og forklar din side av saken. Jeg kommer nok til å organisere meg. Det er nok tryggere i visse situasjoner. Man kan få råd og veiledning om man kommer i problemer. 

Endret av JenniferA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som du ser i sitatet under er ts tilkallingsvikar, hun har ikke en stillingsprosent (altså et vikariat). Selv tilkallingvikarer må ha kontrakter, som bestemmer arbeidstider, lønn o.l. Det er stor forskjell på å være tilkallingsvikar og bare ta løse vakter, og å være vikar i en stillingsprosent med faste vakter, også når det gjelder rettigheter. Dessverre for ts er det få rettigheter du har som tilkallingsvikar. Leder trenger faktisk ikke si at hun fjerner henne i det hele tatt, hun kan bare la være å gi henne vakter, nettopp fordi hun ikke har krav på en viss andel vakter som skal oppfylle en bestemt stillingsprosent. Og den andre veien kan ts slutte å ta vakter hvis hun ikke vil jobbe der med, fordi det ikke er et krav om hvor mange vakter hun skal jobbe for å oppfylle kontrakten. 

 

Anonymkode: c3011...f26

Men hun har et tidsbestemt vikariat. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at jeg bare er tilkallingsvikar, men jeg har alltid jobbet mye da behovet er stort. I november jobbet jeg over 160 timer og tre helger. Minste jeg har hatt på en mnd, er 13 vakter, og det har skjedd to ganger på 1,5 år.

Jeg søker jobber, og har bestemt meg for å flytte dit jeg kan få jobb. Men dette er litt prinsipp for meg også, så jeg skal forlange å få et møte med sjefen og den/de som har løyet om dette. Det har jeg i følge organisasjonen krav på ettersom det kostet meg jobben. Og det skal bli veldig moro, for den / de personene har et stort problem. Ingen der er så tøffe at dem ser meg i øynene når det gjelder dette, for det er ikke sant! Dessuten ligger bevisbyrden på dem. Dem må bevise at det dem påstår har blitt sagt, faktisk har blitt sagt. Jeg gir meg ikke på dette. Kun av prinsipp.

I tillegg er det ikke lov å gjøre det på denne måten. En sjef skal ikke ringe å si dette pr tlf. Hele opplegget er bare helt merkelig :(

Anonymkode: 3bca1...d76

Hør hvilke rettigheter du har. Du har et tidsbestemt vikariat, og leder kan ikke bare gi en muntlig og usaklig oppsigelse. Lurt å be om møte, så må ev. den/ de som har klaget på deg face deg og si det samme til deg som hun sa til lederen. Jeg ville også hatt med tillitsvalgte på det møtet. Enten plasstillitsvalgt eller hovedtillitsvalgt. Dette fordi at det virker som at lederen din allerede har tatt side i denne saken. Med å ha med tillitsvalgt så må også lederen gi en saklig og troverdig begrunnelse for oppsigelsen.

Vær klar over at det skal skrives et referat fra et sånt møte. Det forplikter veldig for alle innvoterte parter. 

25 minutter siden, JenniferA skrev:

Dersom du kan forlange et møte med dem, så gjør det. Støtter deg fullt i det!! Se dem inn i øynene og forklar din side av saken. Jeg kommer nok til å organisere meg. Det er nok tryggere i visse situasjoner. Man kan få råd og veiledning om man kommer i problemer. 

Det er ikke dumt å være organisert. Man vet aldri hvilke situasjoner man kommer oppi. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer at jeg bare er tilkallingsvikar, men jeg har alltid jobbet mye da behovet er stort. I november jobbet jeg over 160 timer og tre helger. Minste jeg har hatt på en mnd, er 13 vakter, og det har skjedd to ganger på 1,5 år.

Jeg søker jobber, og har bestemt meg for å flytte dit jeg kan få jobb. Men dette er litt prinsipp for meg også, så jeg skal forlange å få et møte med sjefen og den/de som har løyet om dette. Det har jeg i følge organisasjonen krav på ettersom det kostet meg jobben. Og det skal bli veldig moro, for den / de personene har et stort problem. Ingen der er så tøffe at dem ser meg i øynene når det gjelder dette, for det er ikke sant! Dessuten ligger bevisbyrden på dem. Dem må bevise at det dem påstår har blitt sagt, faktisk har blitt sagt. Jeg gir meg ikke på dette. Kun av prinsipp.

I tillegg er det ikke lov å gjøre det på denne måten. En sjef skal ikke ringe å si dette pr tlf. Hele opplegget er bare helt merkelig :(

Anonymkode: 3bca1...d76

At du har fått mange vakter spiller faktisk ingen rolle. Du har en såkalt 0%-kontrakt som tilkallingsvikar, og har ikke krav på mer enn 0% stilling. Du har heller ikke mistet noen jobb, lederen din har vært så real at du er gitt beskjed om at du ikke vil bli satt opp på flere vakter, noe de ikke var forpliktet til.

Det høres ut som om fagforeningen din har misforstått hele situasjonen.

Anonymkode: f3aef...c47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...