Gå til innhold

Gutter uten utdanning får sjeldnere familie senere i livet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er store forskjeller i den norske utdanningsektoren, og det går i favør til jentene. Prosentandelen unge menn (20-24) med kun grunnskole er 33,8 prosent og for jentene er det 24,3 prosent. Jentene er omtrent 60 prosent av studentene i høyere utdanning. Denne forskjellen vil trolig ha en tragisk konsekvens for guttene.

Forskning viser at færre menn med lavere utdanning og lønn blir gift og færre av dem får barn. Kvinnene med høy utdanning aksepterer ikke gutter med lavere utdanning, noe som fører til en stor skjevhet i Norge. På grunn av den økende utdanningskjevheten, vil trolig langt færre gutter få barn. Jentene med lav utdanning har derimot like stor sjanse tl å få familie som de med høyere utdanning.

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 0952d...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, antbug skrev:

Jeg tenker at guttene bør ta mer utdanning.

Men det er lite vilje i utdanningsektoren å faktisk gjøre noe med problemet, og foreldre er helt likegyldige. Foreldrene vet kanskje ikke om at sønnene deres ikke kan få dame med lav utdanning.

Anonymkode: 0952d...de2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy, lav eller ingen utdanning,  hva menes? 

Anonymkode: d0215...baf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høy, lav eller ingen utdanning,  hva menes? 

Anonymkode: d0215...baf

Lav utdannelse = grunnskole, middels = videregående, høy utdanning = høyere utdanning

Anonymkode: 0952d...de2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er store forskjeller i den norske utdanningsektoren, og det går i favør til jentene. Prosentandelen unge menn (20-24) med kun grunnskole er 33,8 prosent og for jentene er det 24,3 prosent. Jentene er omtrent 60 prosent av studentene i høyere utdanning. Denne forskjellen vil trolig ha en tragisk konsekvens for guttene.

Forskning viser at færre menn med lavere utdanning og lønn blir gift og færre av dem får barn. Kvinnene med høy utdanning aksepterer ikke gutter med lavere utdanning, noe som fører til en stor skjevhet i Norge. På grunn av den økende utdanningskjevheten, vil trolig langt færre gutter få barn. Jentene med lav utdanning har derimot like stor sjanse tl å få familie som de med høyere utdanning.

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 0952d...de2

Fint med statistikk, enda finere om man sier hvor den er hentet fra.

Anonymkode: 58c7b...0d0

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men overskriften sier ingen utdanning, og så blir det vridd over til lav utdanning??

Anonymkode: d0215...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fint med statistikk, enda finere om man sier hvor den er hentet fra.

Anonymkode: 58c7b...0d0

Fullført utdanning etter kjønn, alder og region: https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/Define.asp?subjectcode=&ProductId=&MainTable=Utdanningsniv04&nvl=&PLanguage=0&nyTmpVar=true&CMSSubjectArea=utdanning&KortNavnWeb=utniv&StatVariant=&checked=true

Du kan finne frem til tallene ved å velge de variablene jeg nevnte. 20-24 år, mann, kvinne, prosentandel (helt øverst), velg så grunnskole (og andre variabler om du vil det).

Menn med lav utdanning og inntekt får sjeldnere barn: https://www.ssb.no/forskning/demografi-og-levekaar/fruktbarhet-og-familiedemografi/menn-med-lav-utdanning-og-inntekt-oftere-barnlose

Ekteskap og utdanning blant menn og kvinner, les siste avsnitt eller gå inn i masteroppgaven: https://www.duo.uio.no/handle/10852/17109

Anonymkode: 0952d...de2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem bryr seg..

Anonymkode: 6d62e...0a8

Syns du det ikke er trist da? Og ikke minst er det ekstremt skadelig for samfunnet!

Anonymkode: 0952d...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men overskriften sier ingen utdanning, og så blir det vridd over til lav utdanning??

Anonymkode: d0215...baf

Kanskje det var dårlig skrevet, men "ingen utdanning", var i alle fall ment som grunnskole.

Anonymkode: 0952d...de2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du det ikke er trist da? Og ikke minst er det ekstremt skadelig for samfunnet!

Anonymkode: 0952d...de2

En del menn er bare tapere, ikke bra nok for kvinner. Hva skal du gjøre med det? Ingen bryr seg. Kanskje bortsett fra de mennene det gjelder. 

Anonymkode: 6d62e...0a8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del menn er bare tapere, ikke bra nok for kvinner. Hva skal du gjøre med det? Ingen bryr seg. Kanskje bortsett fra de mennene det gjelder. 

Anonymkode: 6d62e...0a8

Jeg synes det burde være en kampanje for å få foreldrene til å forstå konsekvensene av at de ikke presser guttene sine mer i skolen. Personlig bryr jeg meg i alle fall, har høyere utdanning, men er kanskje en taper for det.

Anonymkode: 0952d...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne forskjellen vil trolig ha en tragisk konsekvens for guttene.

Hvori består tragedien? Å slippe å bli kjeftet på og sjefet av sure kjerringer ser jeg på som en stor fordel. 

Anonymkode: 7edb0...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvori består tragedien? Å slippe å bli kjeftet på og sjefet av sure kjerringer ser jeg på som en stor fordel. 

Anonymkode: 7edb0...894

Alle damer er ikke kjeftete, og det er best for alle å ha noen å gifte seg med.

Anonymkode: 0952d...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er best for alle å ha noen å gifte seg med.

Det  er rett og slett usant. Det er ikke best for ALLE. Noen er det sikkert  som liker å være slave og bli tråkket på, men det gjelder ikke alle. For eksempel ikke meg.

Anonymkode: 7edb0...894

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det  er rett og slett usant. Det er ikke best for ALLE. Noen er det sikkert  som liker å være slave og bli tråkket på, men det gjelder ikke alle. For eksempel ikke meg.

Anonymkode: 7edb0...894

Det er ikke meningen at du skal være slave og bli tråkket på av damen din, så jeg forstår deg veldig godt om du har den forventningen. Vanlige folk opplever derimot ikke slik vil jeg tro :)

Anonymkode: 0952d...de2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlige folk opplever derimot ikke slik vil jeg tro

Mulig at min omgangskrets er utvanlig,da. Men jeg tror ikke det. Det skyldes nok heller at slaven ikke kan eller vil se sine egne lenker, men tror det må være slik.

Anonymkode: 7edb0...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. De 'beste' mennene blir resirkulert og de 'dårligste' selektert bort. På tide å skjerpe seg, mannfolk!

Anonymkode: f63d9...53a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...