Gå til innhold

4 dager ferie i februar eller mars


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Planlegger julegave til samboer, tenkte New York men er det noen andre plasser som anbefales? 

Vil gjerne oppleve mest mulig, shopping er ikke det viktigste sånnsett:-)

 

Anonymkode: 2204f...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For 4 dager så ville jeg ikke dratt helt til USA. Det er mulig bedre å velge enten Amsterdam, Rekjavik, København, London, Praha, Barcelona, eller Venezia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togtur til vintersportsted hvis dere liker sånt, eller tog/båt til Stockholm eller Køben er jo et miljøvennlig alternativ også, siden det bare er en kort tur?

Anonymkode: e63ba...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Vi skal fire dager til New York i februar :D anbefaler også Edinburgh, Irland, Island, kanskje et sted i øst-Europa for å få mer for pengene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2016 den 0.42, AnonymBruker skrev:

Planlegger julegave til samboer, tenkte New York men er det noen andre plasser som anbefales? 

Vil gjerne oppleve mest mulig, shopping er ikke det viktigste sånnsett:-)

 

Anonymkode: 2204f...90b

Hvis dere er inntresert i vintersport hva med en tur til Lahti hvor VM på ski arrangeres i slutten av februar og begynnelsen av mars. Vannskelig å få hotell i Lahti muligens men det er kun 1 time med tog fra Helsingfors og de togene går ofte hele dagen fra tidlig morgen til sen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt noe i Europa på grunn av reisetid.
Velger du Øst-Europa får du mer igjen for pengene. Det er f.eks. billig å gå på Spa.

Vanskelig å komme med et konkret råd når man ikke vet noe mer om dere (eller hvor dere har vært før). Noen mennesker elsker å gå i museum, mens andre hater det. Noen liker naturopplevelser, mens andre liker det ikke. Noen vil gå på spa osv. Så jeg kommer med noen tips av generell karakter.

Dublin: er passe stor, og en del ting å se på. Hvis mannen din liker øl/whiskey så er dette en fin by å besøke. Mange fine dagsturer man kan ta fra Dublin til andre steder hvis man vil oppleve mer.
Reykjavik: Mye å gjøre utenfor byen hvis dere liker naturopplevelser. Lei bil å kjør litt rundt. Bli med på superjeep tur!
Roma: Mye å se! Har dere vært i Roma tidligere å sett det meste, så kan dere ta toget til Firenze eller Pompeii på dagstur.

Hvis du heller vil gå for noe i Øst-Europa så er Krakow og Tallinn fine byer.
 

Anonymkode: a3e3a...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også valgt et sted i Europa pga både reisetid og ikke minst tidspforskjell. Å reise New York med flytur på over åtte timer og seks timers tidsforskjell for fire dager frister i alle fall lite for min del.  Mannen min og jeg prøvde oss på langweekend i Dubai med syv timers flytur (direktefly med Emirates) og to timers tidsforskjell og vi var enige om at det ble i overkant for en så kort tur.

Skal sies at tidspunktene Emirates flyr på gjør at man reiser bort ankomst og avreisedag, med ankomst ved midnatt (som er et veldig travelt tidspunkt på flyplassen i Dubai, så det tar lang tid i passkontrollen pga lange køer - vi ankom hotellet nærmere klokka to på natta) og avreise kl. 07:15 på morgenen får min ikke noe ut av de to dagene, så da vi hadde fire dager til disposisjon endte vi med å betale for tre hotellnetter og ha to dager til disposisjon der.  Man kan selvsagt velge andre flyselskaper, men Emirates er det eneste som flyr direkte fra Oslo til Dubai og bytter man til et selskap som krever flybytte dobles fort reisetiden og det er i alle fall helt uaktuelt for en weekendtur for vår del.

Bortsett fra ulempene med reisetid er faktisk Dubai et supert sted for en miniferie.  Er stor variasjon i hva man kan oppleve der: strand-/bassengferie, shopping av en annen verden, masse spektakulær arkitektur, ørkensafari med firehulstrekker eller kamel, soukene (markedene) i gamlebyen... Lista er lang.

Byer i Europa:

Roma - Tror aldri man får sett "alt" i Roma, hele byen er jo full av opplevelser. Et besøk i Roma kan som nevnt over her også kombineres med dagstur til Firenze med hurtigtog.  Det gjorde venninnene mine og jeg da vi var der på jentetur det var supert.  Føltes litt som en to-i-en tur.  Skal sies at i Firenze prøvde vi ikke å komme inn på noen av de store attraksjonene (køene var lange) og vi tilbrakte dagen med å rusle rundt i byen og kom oss opp til Piazzale Michelangelo for å se den fantastiske utsikten over byen derfra.  Etterpå ble det en sen lunsj og mer rusling rundt i byen før tok toget tilbake til Roma.

Paris - jeg elsker byen og jeg oppdager noe nytt hver gang jeg besøker byen.  Har aldri vært der i februar, men når man kommer ut i slutten av mars/begynnelsen av april begynner det å bli vår og det er en flott tid i Paris.

London - blir aldri feil synes jeg.  Kombinasjonen av opplevelser, shopping, kulturliv og masse hyggelige puber passer i alle fall meg perfekt.

Har også hørt positive ting om Barcelona, Berlin, München, Praha, Budapest og Krakow, men har ikke besøkt byene selv, så har ikke noen konkrete tips å komme med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...