Gå til innhold

Svare på spørsmål fra barna


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt kommer med spørsmål jeg ikke vet helt hvordan jeg skal svare på og jeg håper på gode tips om hva dere har svart deres barn. Jeg føler at jeg burde svare ham når han lurer, og jeg ønsker jo at han skal spørre og fundere, alt for ofte får han vet ikke. Ellers så mister jeg ham i for kompliserte forklaringer. 😮 her er eksempler, det er ikke flaue spørsmål, bare vanskelige:

Hvorfor merker vi ikke at jorda snurrer. 

Hva er jorda laget av. 

Hvorfor blir det fortere mørkt om kvelden nå?

Hvorfor er det kaldere om vinteren enn om sommeren?

Hvordan kom den første høna hit? Det første egget da?

Anonymkode: 7bd2e...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hvordan kom den første høna hit? Det første egget da? Det er noe folk har filosofert på i lange tider. Desverre har det ikke kommet et svar. Kanskje du blir den som finner ut av det?

Anonymkode: 6475f...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk google. Last ned google aerth (?) Og la barnet se på hvordan sol og jordklode står i forhold til hverandre. 

Lær barnet og at du ikke vet og ikke kan forklare alt, derfor må dere søke i google og sammen prøve å finne svar. 

Anonymkode: 93ee9...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt kommer med spørsmål jeg ikke vet helt hvordan jeg skal svare på og jeg håper på gode tips om hva dere har svart deres barn. Jeg føler at jeg burde svare ham når han lurer, og jeg ønsker jo at han skal spørre og fundere, alt for ofte får han vet ikke. Ellers så mister jeg ham i for kompliserte forklaringer. 😮 her er eksempler, det er ikke flaue spørsmål, bare vanskelige:

Hvorfor merker vi ikke at jorda snurrer. 

Hva er jorda laget av. 

Hvorfor blir det fortere mørkt om kvelden nå?

Hvorfor er det kaldere om vinteren enn om sommeren?

Hvordan kom den første høna hit? Det første egget da?

Anonymkode: 7bd2e...891

Jeg tenker - er det ikke bare å prøve da? Tror ikke han trenger et veldig veldig korrekt svar...

hva er jorda laget av? Her kan du jo svare noe ala "kjeeeempemange små byggesteiner som heter atomer (eller si celler om du heller vil det.. eller karbon! Det  funker vel også)

Hvorfor blir det mørkere så fort om kvelden? "På sommeren så er vi nærmere sola, og på vinteren er vi lenger vekk! Så da får vi mindre lys" hvorfor det blir kaldere kan vel svares på samme måte, bare bytte ut lys med varme.

 

høna og egget tror jeg jeg bare ville sagt at det lurer alle de voksne på også, så det var jammen et godt spørsmål.

det trenger ikke være så komplisert alltid! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan kom den første høna hit? Det første egget da? Det er noe folk har filosofert på i lange tider. Desverre har det ikke kommet et svar. Kanskje du blir den som finner ut av det?

Anonymkode: 6475f...bc0

Takk, denne skal jeg bruke ☺

Anonymkode: 7bd2e...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan kom den første høna hit? Det første egget da? Det er noe folk har filosofert på i lange tider. Desverre har det ikke kommet et svar. Kanskje du blir den som finner ut av det?

Anonymkode: 6475f...bc0

Dette er jo ikke noe utdannede folk virkelig lurer på, det er bare en tulleproblemstilling. Det første dyret som var utviklet til å bli det vi kjenner som en moderne høne begynte jo såklart livet sitt som et egg.

Det er jo akkurat det samme om du spør:"Hva kom først, babyen eller det voksne mennesket?"

Endret av asterix
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må svare etter evne. Eller er evnen lav? ;)Tuller med deg - Det er ikke alltid lett :)

Det beste, alltid, er å holde seg så nær sannheten som mulig.

"Jeg vet ikke, vi kan jo lese litt om det?" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google earth var også ett godt tips.

Eller brukes Google og også rekvisitter i forsøket på å forklare. Men merker at det skorter litt på evnen og det er ekstra vanskelig å forklare til barn synes jeg. Oppdager stadigkunnskapshull. 

Anonymkode: 7bd2e...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer etter evne og alder på barnet.

Selv om jeg har et svar bruker vi ofte leksikon, biblioteket og google for mer informasjon. Noen undringer vil man jo gjerne gå i dybden på. Vi spør også andre personer som kanskje kan vite svaret (bestefar har en kunnskapsbase uten like).

Nå er hun 7år og er glad i å søke opp svar på det hun ikke vet. Hun liker også å finne ut mer enn det hun lurer på. 

Dette har også vært en læring i å være kritisk til kilder og ikke tro blindt på alt man leser/hører. 

Jeg syns det er gøy når barn stiller spørsmål og undres over ting. Det leder ofte til gode samtaler og en utvidelse av vår kunnskap. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Google masse!  Alt etter alder og humør på barnet så kan jorden bestå av noe så enkelt som "Stein og lava", eller vi kan lese opp om de ulike lagene på wikipedia, eller til og med se en dokumentar på YouTube.

Høne-og-egget spørsmåket er jo besvart for lenge siden, men jeg finner stadig folk som går rundt og lurer på dette, og jeg blir like overrasket hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvordan jeg ville svart femåringen:

Hvorfor merker vi ikke at jorda snurrer. 

- Fordi den er så vanvittig stor.

Hva er jorda laget av. 

- Stein og smeltet stein med sand og vann på toppen. 

Hvorfor blir det fortere mørkt om kvelden nå?

- Fordi toppen av jorda der vi bor står på skrå bort fra sola og da får vi kortere tid med dagslys.

Hvorfor er det kaldere om vinteren enn om sommeren?

- Fordi vi har mindre lys. Lys gir varme. (Kjenne varmen rundt en lyspære?)

Hvordan kom den første høna hit? Det første egget da?

- Evolusjonsteori. En fugl som var nesten helt lik en høne la et egg, og ut av det egget kom ei høne.

Anonymkode: 875ad...b3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:helen:

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er hvordan jeg ville svart femåringen:

Hvorfor merker vi ikke at jorda snurrer. 

- Fordi den er så vanvittig stor.

Hva er jorda laget av. 

- Stein og smeltet stein med sand og vann på toppen. 

Hvorfor blir det fortere mørkt om kvelden nå?

- Fordi toppen av jorda der vi bor står på skrå bort fra sola og da får vi kortere tid med dagslys.

Hvorfor er det kaldere om vinteren enn om sommeren?

- Fordi vi har mindre lys. Lys gir varme. (Kjenne varmen rundt en lyspære?)

Hvordan kom den første høna hit? Det første egget da?

- Evolusjonsteori. En fugl som var nesten helt lik en høne la et egg, og ut av det egget kom ei høne.

Anonymkode: 875ad...b3c

 

Anonymkode: 7bd2e...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er hvordan jeg ville svart femåringen:

Hvorfor merker vi ikke at jorda snurrer. 

- Fordi den er så vanvittig stor.

Hva er jorda laget av. 

- Stein og smeltet stein med sand og vann på toppen. 

Hvorfor blir det fortere mørkt om kvelden nå?

- Fordi toppen av jorda der vi bor står på skrå bort fra sola og da får vi kortere tid med dagslys.

Hvorfor er det kaldere om vinteren enn om sommeren?

- Fordi vi har mindre lys. Lys gir varme. (Kjenne varmen rundt en lyspære?)

Hvordan kom den første høna hit? Det første egget da?

- Evolusjonsteori. En fugl som var nesten helt lik en høne la et egg, og ut av det egget kom ei høne.

Anonymkode: 875ad...b3c

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

:helen:

 

Anonymkode: 7bd2e...891

Så du foretrekker absolutt bullshit som forklaring?

Ingen forsøk på tyngdekraft eller magnetisme??

Anonymkode: b1c04...03e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var liten (ikke så altfor lenge siden) så kjøpte foreldrene mine en bokserie der vitenskapelige fenomener ble forklart. For eksempel temaene dinosaurene, tid, jordkloden, temperatur var ulike bøker med masse bilder og fine forklaringer. Husker dessverre ikke hva bokserien heter og tviler litt på at de har den fremdeles, men kanskje en lignende bokserie hadde vært morsomt for barnet? Skape interesse for naturfag og slik :) 

Anonymkode: a9906...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, asterix skrev:

Dette er jo ikke noe utdannede folk virkelig lurer på, det er bare en tulleproblemstilling. Det første dyret som var utviklet til å bli det vi kjenner som en moderne høne begynte jo såklart livet sitt som et egg.

Det er jo akkurat det samme om du spør:"Hva kom først, babyen eller det voksne mennesket?"

Og hvor kom så den høna som la det første egget fra da? Og det første mennesket?

Endret av EvaLena
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandviks har bokserie om naturvitenskap.

Biblioteket er også et flott sted for dere å starte nå.

 

Anonymkode: 6692c...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, EvaLena skrev:

Og hvor kom så den høna som la det første egget fra da? Og det første mennesket?

Har du virkelig ikke hørt om evolusjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Har du virkelig ikke hørt om evolusjon?

Joda, men det skjer jo over lang tid. Derfor lurer Jrg på hvordan det gikk over til å verpe egg. Det første dyret som gjorde det og hvordan formerte de seg før egget kom?

Jeg tar gjerne imot en enkel forklaring, hvis du vet det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, EvaLena skrev:

Joda, men det skjer jo over lang tid. Derfor lurer Jrg på hvordan det gikk over til å verpe egg. Det første dyret som gjorde det og hvordan formerte de seg før egget kom?

Jeg tar gjerne imot en enkel forklaring, hvis du vet det

Evolusjonen av levende organismer har jo pågått i flere milliarder år og foreløpig har ingen nøyaktig kunnskap om hver enkelt lille overgang til nye organismer. Dette vil vi sannsynligvis heller aldri få. Men et nytt individ vil jo alltid først være et "nyfødt" individ før det blir voksent. Dermed vil alltid "egget" komme før "høna", uansett hvilken art det er snakk om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var liten (ikke så altfor lenge siden) så kjøpte foreldrene mine en bokserie der vitenskapelige fenomener ble forklart. For eksempel temaene dinosaurene, tid, jordkloden, temperatur var ulike bøker med masse bilder og fine forklaringer. Husker dessverre ikke hva bokserien heter og tviler litt på at de har den fremdeles, men kanskje en lignende bokserie hadde vært morsomt for barnet? Skape interesse for naturfag og slik :) 

Anonymkode: a9906...6d3

AB her, nå etter en del googling fant jeg navnet på bokserien! "Min første faktabok (tittel på tema)" :) Usikker på om de fremdeles selges 

Anonymkode: a9906...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...