Gå til innhold

Kryss-tullingar


Knutsk

Anbefalte innlegg

Sjølv om dykk alle hev det svært travelt, og at alle andre er nokre dummingar som fekk sertifikatet i posten, er det ein ting eg vil fortelja dykk: køyr for all del ikkje ut i eit kryss du ikkje kjem over! Utruleg irriterande å få grønt, men ikkje kunna køyra fordi det står ein tulling midt i krysset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig! Enda verre er de som er i en lang kø, og så gidder de ikke slippe biler gjennom køen for å komme inn i motgående kjørefelt. Bare stoppe opp litt før krysset slik at bilen som venter kan kjøre gjennom og slipper vente hele dagen, og så gasse opp igjen og være på samme plass i køen. Så irriterende og unødvendig, de taper ingenting på å vente, men neida.

Anonymkode: ee17d...6cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke greia med det jeg heller. Her om dagen syklet jeg i byen og møtte på en slik bilist. Lyskrysset 30 meter unna var rødt, og bilene sto alt godt inn i krysset. Selv om jeg strengt tatt hadde vikeplikt hadde ikke han akkurat noe sted å kjøre, så jeg tenkte at han skulle slippe meg forbi. Neida, han skulle kjøre og plassere seg midt i krysset. Jeg bare himla med øynene og sykla rundt, men hadde jeg hatt bil ville jeg vært nødt til å vente, og da hadde jeg blitt ganske irritert.

En annen ting jeg legger merke til er de som tydeligvis tror lyset blir raskere grønt hvis de sakte glir over stopplinja og plasserer seg på fotgjengerovergangen. Dette gir meg som syklist noen ekstra utfordringer med fortauskanter og slikt, men for de med barnevogn kan det være et mareritt. En gang så jeg ei dame med søskenvogn bli stående på midtrabatten og ikke komme seg videre fordi bilen blokkerte for mye, og måtte vente på neste grønne mann.

Anonymkode: 49f10...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på flere tullinger!

I byen her er det i noen kryss tilbaketrukken stopplinje for at bussene skal ha plass til å svinge. Flere ganger har jeg sett tullinger som har plassert seg godt over denne linja, og så må rygge når bussen kommer. Dette på høylys dag i klarvær, så de kan ikke skylde på av det var vanskelig å se linja. En tulling jeg så rygget først bare en halvmeter da bussen kom. Bussen kjørte opp i nesa på tullingen, og tullingen flyttet seg enda en halvmeter. Dette gjentok seg et par ganger før den irriterte bussjåføren la seg på hornet. Da skvatt tullingen tilbake, og trafikken kunne fortsette. Det var aldri noe problem for tullingen å rygge, for bilen bak sto over en billengde bak stopplinja.

Anonymkode: 49f10...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2016 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke greia med det jeg heller. Her om dagen syklet jeg i byen og møtte på en slik bilist. Lyskrysset 30 meter unna var rødt, og bilene sto alt godt inn i krysset. Selv om jeg strengt tatt hadde vikeplikt hadde ikke han akkurat noe sted å kjøre, så jeg tenkte at han skulle slippe meg forbi. Neida, han skulle kjøre og plassere seg midt i krysset. Jeg bare himla med øynene og sykla rundt, men hadde jeg hatt bil ville jeg vært nødt til å vente, og da hadde jeg blitt ganske irritert.

En annen ting jeg legger merke til er de som tydeligvis tror lyset blir raskere grønt hvis de sakte glir over stopplinja og plasserer seg på fotgjengerovergangen. Dette gir meg som syklist noen ekstra utfordringer med fortauskanter og slikt, men for de med barnevogn kan det være et mareritt. En gang så jeg ei dame med søskenvogn bli stående på midtrabatten og ikke komme seg videre fordi bilen blokkerte for mye, og måtte vente på neste grønne mann.

Anonymkode: 49f10...92d

Klarer du ikke å løfte sykkelen opp?

Skjønte ikke hvorfor det skulle bli et problem. man skal jo av sykkelen.

Anonymkode: 7741b...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du ikke å løfte sykkelen opp?

Skjønte ikke hvorfor det skulle bli et problem. man skal jo av sykkelen.

Anonymkode: 7741b...ed9

Joda, jeg klarer å løfte sykkelen, men da blir jeg jo nødt til å gå av. Man er ikke nødt til å trille sykkelen over fotgjengeroverganger slik mange tror, og i lyskryss må faktisk bilistene stoppe uansett.

For de med barnevogn er det vanskeligere. De må først løfte vogna ned en høy fortauskant, så gå rundt bilen, noen ganger skummelt nært trafikken på den kryssende veien, så løfte vogna opp en høy fortauskant. Om vinteren med slaps og brøytekanter kan dette bli veldig utfordrende. 

Legg også merke til min fortelling om dama med søskenvogn som ikke klarte å komme seg forbi og måtte vente selv om det var grønn mann. Er det virkelig ikke et problem!?

Anonymkode: 49f10...92d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører gjennom et skikkelig drittkryss (T-kryss, uten lys) hver dag, og blir like irritert.. hver dag! Jeg skal til venstre ut på hovedvei i krysset, og har vikeplikt begge veier. Av de som kommer fra min venstre skal veldig mange inn på samme veien som jeg kommer fra, så der er det hyppige luker. Men det samme skal de som kommer fra min høyre også, så de blir stående å vente både på luke og på de som skal svinge inn samme vei som de skal. Hadde de stoppet et par meter bak hadde vi som skal til venstre kunnet kjøre i lukene uten å hindre noen, men neida, de skal ligge halvveis over og heller sperre oss alle.

Veien jeg kjører på utvider seg slik at det blir eget felt for de som skal til høyre, nettopp fordi det er såpass trafikk her, men når alle vi som skal til venstre blir stående, så blir køen så lang at det også sperrer alle de som skal til høyre fra å komme dit det utvides til eget felt.. Grrr!!

Anonymkode: 32476...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6 December 2016 den 21.58, AnonymBruker skrev:

Kjører gjennom et skikkelig drittkryss (T-kryss, uten lys) hver dag, og blir like irritert.. hver dag! Jeg skal til venstre ut på hovedvei i krysset, og har vikeplikt begge veier. Av de som kommer fra min venstre skal veldig mange inn på samme veien som jeg kommer fra, så der er det hyppige luker. Men det samme skal de som kommer fra min høyre også, så de blir stående å vente både på luke og på de som skal svinge inn samme vei som de skal. Hadde de stoppet et par meter bak hadde vi som skal til venstre kunnet kjøre i lukene uten å hindre noen, men neida, de skal ligge halvveis over og heller sperre oss alle.

Veien jeg kjører på utvider seg slik at det blir eget felt for de som skal til høyre, nettopp fordi det er såpass trafikk her, men når alle vi som skal til venstre blir stående, så blir køen så lang at det også sperrer alle de som skal til høyre fra å komme dit det utvides til eget felt.. Grrr!!

Anonymkode: 32476...f5f

Jamen det du beskriver i første avsnitt forutsetter jo at man klarer å planlegge flere skritt frem. Er ganske vanskelig for den gjengse sjåfør, må du da skjønne.

Anonymkode: 78fcf...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 2.12.2016 den 18.51, Knutsk skrev:

Sjølv om dykk alle hev det svært travelt, og at alle andre er nokre dummingar som fekk sertifikatet i posten, er det ein ting eg vil fortelja dykk: køyr for all del ikkje ut i eit kryss du ikkje kjem over! Utruleg irriterande å få grønt, men ikkje kunna køyra fordi det står ein tulling midt i krysset.

Man kjører jo ut i et kryss på grønt - og når det grønne lyset endres til oransje og rødt så må man fullføre kjøringen. 

Da får de andre ta hensyn til det.

Anonymkode: bb5aa...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kjører jo ut i et kryss på grønt - og når det grønne lyset endres til oransje og rødt så må man fullføre kjøringen. 

Da får de andre ta hensyn til det.

Anonymkode: bb5aa...d72

Nei, den som skal inn i krysset skal sørge for å kjøre slik at ikke de som krysser blir blokkert. Hvis ikke man kan komme seg ut uten at andre blir hindret så skal man heller ikke kjøre inn.

Trafikkreglene §5

4. Kjørende som nærmer seg eller kjører inn i vegkryss, skal kjøre slik at det ikke må stanses til unødig hinder eller forstyrrelse for trafikant på den kryssende veg.

 

Anonymkode: 2f4fe...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...