Gå til innhold

Vil så gjerne hjelpe han


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 12 år som har vært veldig rar de siste 14 dagene. Har har lagt seg tidligere enn han pleier. Han har vært sint og frustrert i forholdt til lekser/prøver. Også et par ting i ettertid jeg har forstått. I sta ringte læreren hans.  Hun fortalte det samme. Han er eksplosiv og frustrert (ellers en rolig gutt) han hadde hatt noen kommentarer til lærer og medelever som ikke var greit. Dette har aldri skjedd før. Læreren fortalte at det dreide seg om kjærlighetssorg. Han har vært kjærester med en jente et års tid og hun har slått opp. Jeg fikk ikke lov å si at det til han hva læreren hadde fortalt. Læreren har lest alle meldingene til jenta. Der min sønn først skriver hvor knust han er osv.  Mange og lange meldinger. Også blir hann hissig på meldingene og har alvorlige uttrykk. Jeg synes så synd på han. Men han vil ikke snakke om det. Jeg har prøvd iherdig og læreren anbefalte at han bør få tømme seg. Føler mwg så fortvilet. Hvordan kan jeg hjelpe han?? Han er i bunn og grunn verdens snilleste. Jenta som slo opp gjorde det av den grunn at det var mange som var forelsket i han og det ble for mye for henne. Han trenger å snakke om det. Noen som har noen gode råd??? Mammahjerte gråter her. 

Anonymkode: bfa80...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik er livet, man må lære den harde måten uansett alder.

Gi han valg. 1) Enten ser du på deg selv som et offer og lar destruktive tanker gå ut over andre / ellers

 

Anonymkode: 93eb5...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slik er livet, man må lære den harde måten uansett alder.

Gi han valg. 1) Enten ser du på deg selv som et offer og lar destruktive tanker gå ut over andre / ellers

 

Anonymkode: 93eb5...e36

2) lære ham om livets realiteter, at det finnes mange mange flotte jenter der ute, at en gang skal finne seg en spesiell, og at med tid er dette noe som går over. Altså: selvutvikling og på vei videre, lov å sørge.gi tid.. men også til fremgang og positiv vekst.

Anonymkode: 93eb5...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars. Men det går nok over etterhvert. Jeg ville ikke likt hvis mamma blandet seg, men det betyr jo ikke at hun ikke kan være litt greiere enn vanlig, servere favorittmaten etc. for å gjøre det litt lettere den nærmeste tiden.

Anonymkode: 8ba3d...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff er bare og prøve gi han noe trøst , kansje si du er her om du trenger, lag favoritt middagen hans , ta han med på noe?  ikke mye man får gjort desverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lokmeister2016 skrev:

uff er bare og prøve gi han noe trøst , kansje si du er her om du trenger, lag favoritt middagen hans , ta han med på noe?  ikke mye man får gjort desverre :(

Takk for tips. Jeg skal være litt ekstra snill mot han. Ikke sikkert han vil snakke med meg, men jeg vil så gjerne hjelpe han. 

Anonymkode: bfa80...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville lagt opp til at han gjorde ting med venner. Spander kino på han og en kompis eller feks bowling. Så får han tankene litt bort. Si at du er der hvis han vil prate, men skjønner at det er noe han kanskje ikke vil prate om. 

Anonymkode: 5a6b9...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville lagt opp til at han gjorde ting med venner. Spander kino på han og en kompis eller feks bowling. Så får han tankene litt bort. Si at du er der hvis han vil prate, men skjønner at det er noe han kanskje ikke vil prate om. 

Anonymkode: 5a6b9...0c7

Takk. Det kan jeg ordne nå i helgen. 

Anonymkode: bfa80...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godsnakk med han, men du må jo også gi streng beskjed om at banning, eksplosive utbrudd etc ikke er lov! At han har en "kjærlighetssorg" betyr ikke at alle andre rundt han skal gå på eggeskall.

Anonymkode: 88137...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og forstår at det er noe som plager deg. Det er helt greit at du ikke vil snakke med meg om det, det er ikke alt som føles ok å snakke med meg om nå når du er blitt såpass stor. Men du bør finne noen å snakke med (sett inn forslag her, en onkel eller bestefar eller lærer på trinnet f.eks?). Oppførselen du har nå er over hodet ikke ok. Uansett hva det er som plager deg, må du finne en måte å reagere på som ikke går ut over andre.

Anonymkode: 23d54...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en gutt på 12 år som har vært veldig rar de siste 14 dagene. Har har lagt seg tidligere enn han pleier. Han har vært sint og frustrert i forholdt til lekser/prøver. Også et par ting i ettertid jeg har forstått. I sta ringte læreren hans.  Hun fortalte det samme. Han er eksplosiv og frustrert (ellers en rolig gutt) han hadde hatt noen kommentarer til lærer og medelever som ikke var greit. Dette har aldri skjedd før. Læreren fortalte at det dreide seg om kjærlighetssorg. Han har vært kjærester med en jente et års tid og hun har slått opp. Jeg fikk ikke lov å si at det til han hva læreren hadde fortalt. Læreren har lest alle meldingene til jenta. Der min sønn først skriver hvor knust han er osv.  Mange og lange meldinger. Også blir hann hissig på meldingene og har alvorlige uttrykk. Jeg synes så synd på han. Men han vil ikke snakke om det. Jeg har prøvd iherdig og læreren anbefalte at han bør få tømme seg. Føler mwg så fortvilet. Hvordan kan jeg hjelpe han?? Han er i bunn og grunn verdens snilleste. Jenta som slo opp gjorde det av den grunn at det var mange som var forelsket i han og det ble for mye for henne. Han trenger å snakke om det. Noen som har noen gode råd??? Mammahjerte gråter her. 

Anonymkode: bfa80...8fa

OK, først av alt; uansett årsak så er det ikke greit å reagere med å være aggressiv ovenfor andre. Det jeg leser her er at han bruker sinne og aggresjon som en form for ventilasjon på grunn av noe han opplever som problematisk. Å lage favorittmiddag og dulle med han hjelper ikke. Det er greit at dette er kjipt, men du er mammaen hans, ikke kompisen hans. Hva mener du med at meldingene han har sendt har "alvorlige utrykk"? Er han truende? Det hjelper ikke på hans fremtidige forhold om mamma synes synd på han når han har kjærlighetssorg og er aggressiv og utagerende av den grunn. Han er fortsatt bare et barn og trenger klare grenser på at slik oppførsel ikke er greit, kjærlighetssorg eller ei. Det går an å faktisk sette ned foten samtidig som man trøster og viser omsorg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...