Gå til innhold

Bruktbilpriser utgått på dato.


Gjest Edorf

Anbefalte innlegg

Har vert på utkikk etter en rimleg  EU-godkjent bruktbil som m.a.  var tenkt  nyttet til /fra arbeid,og kortere kjøreturer. priskl omlag kr 10.000..   ....Samtlige biler eg har sett på i priskl. kr.5000-10.000  vil eg betegne som "vrak"....Dersom eg har forsøkt prutet på prisen,så har eg fått eit klart svart om at bilen var ferdig  prutet m.v...

For noen 10 år tilbake,så forholdt bilbransjen seg til  listepris på brukbiler.der biltype,kmst. årsmodell vart lagt til grunn,og tidligere måtte samtlige biler forvises/godkjennes Statens Bilsakyndige v/ eierskifte,og kunne dermed forvente å  bilen holde en viss teknisk standard.....Biler gått i Oslo område kunne ein ofte forvente var mer rustangrepet  en øvrige landsdeler gr. saltstrøing,og ein kunne forventa at biler gått i Osloområde var adskillig mer angrepet av rust en ellers i landet.........Dersom ein  bil låg under  forventet   kmst.  tatt  årsmodell  i betraktning  og bilen ellers såg  usedvanleg pent holden.ut....Ja, da måtte en kanskje  forvente å  måtte gji noen  kroner over listepris...

Etterhvert så tok  markedsprisen  over ,og den forteller absolutt  ingenting om bilens tekniske standard,og mange biler er idag  m.a igjennomgående langt meir angrepet av rust en tidligere...Idag er timeprisen på verkstader etterhvert  blitt så høy at mange velger å unnlate reprasjon,og vedlikholdsutgifter,og kjører gjerne til neste EU-kontroll og til  de får begjering om avskilting....I neste omgang forsøker dei gjerne å legge sin kjære doning ut  på finn. m/ mangler utan at de har det aller minste begrep om reprasjonskostnader, delepriser etc....Kostnader m/ m.a. skifting av registereim som forlengst har gått ut på dato,kan fort påberope seg  bilens verdi.

Dersom myndighetene hadde satt opp vrakpanten til kr. 5000 så hadde nok langt flere sendt bilen sin,og det skal bli spennend å sjå korleis fjærning av vegavgift ifra 2018 no vil slå ut på varking /salg av gamle biler.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har da eukontrollen å forholde seg til uansett ved bilkjøp. Er den nettopp gått gjennom så er det ikke uansett noe vrak. Blitt ganske mange heftige punkt nå etter at reglene på eu kontroll ble endret. 

Men ja.. bil til 5-10000 er ofte det du betaler for. Man må nok legge listen litt høyere for å få noe som er brukende kontra hva man fikk for 5-10000 på nitiitallet, men så er også 5-10000 mye mindre nå enn 5-10000 var for 20 år siden. Jeg ville nok sammenlignet det verdimessig med å kjøpe en bil til 30000.- idag kontra det du betalte 10000 for i f.eks 1995. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Akay skrev:

Man har da eukontrollen å forholde seg til uansett ved bilkjøp. Er den nettopp gått gjennom så er det ikke uansett noe vrak. Blitt ganske mange heftige punkt nå etter at reglene på eu kontroll ble endret. 

Men ja.. bil til 5-10000 er ofte det du betaler for. Man må nok legge listen litt høyere for å få noe som er brukende kontra hva man fikk for 5-10000 på nitiitallet, men så er også 5-10000 mye mindre nå enn 5-10000 var for 20 år siden. Jeg ville nok sammenlignet det verdimessig med å kjøpe en bil til 30000.- idag kontra det du betalte 10000 for i f.eks 1995. 

 

 

 

Brukte biler var  i gjennomgående i langt   bedre teknisk standard tidligere av følgende årsaker:

1......Det var  ikkje så utbredt m/salting.på Norske veger

2 .....Folk flest hadde ikkje så god råd,og viste  dermed å ta vare på sin gamle doning.

3......Det var obligatorisk å fremvise brukte kjøretøy hos Statens Bilsakyndige v/ eierskifte....

3......Idag er dei fleste biler bygget karrosserimessig  for å vare en bestemt periode....Alt etter hvor god omsorg og pleie den         får...

4......Mange nyere biler er idag fylte m/elektronisk utstyr som ikkje er tilpasset det norske klimaet,og etter 5 -10 begynner 

        kostnadene å gjera seg gjeldende.....Kravene til EU-kontrollen er blitt skjerpet,ting som er montert skal fungere 

      

 

Har reg. at det ligg mange biler på finn.no i priskl kr. 5000> 10000 m/ betydelege  mangler ...(ikkje EU-godkjent) ......Eg snakker ikkje her om biler som er blitt EU-godkjent ,og som  holder ein viss standard,og kanskje er blitt tatt vare på....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde jo kjøpe en bil som ikke er mye problemer med. Det du sparer på 1 verkstedsregning er jo ofte 10000-30000 alt ettersom hva problemet er. 

Legg litt penger i en Toyota Yaris, så sparer du raskt inn pengene igjen med mindre vedlikeholdsutgifter + at du får en god pris hvis du skal selge den igjen.

Anonymkode: beae7...078

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...