Gå til innhold

Noen som har hatt norsk vg3 som privatist?


Sofiegj

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oh dear.

Lykke til. Det trenger du. Det er mye vanskeligere å surfe gjennom norskeksamen på flaksen enn historie...

Anonymkode: 9ef4e...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke skrive særemne, bare lag noen stikkord om et tema så du kan presentere det og lat som du har skrevet :) de skal jo ikke sjekke den skriftlige oppgaven på muntlig. Kjøp boken "å lykkes med norsk litteraturhistorie" og les gjennom den! Der står det viktigste. Den har ikke noe om dialekter da. Men alt det viktige fra litteraturhistorien

Anonymkode: 97ddb...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du skrive særemne om Jeg er Zlatan? :fnise: 

Anonymkode: e44b7...2eb

Ja er godt igang :) Og ja skriver om den, og en annen bok. Hvorfor skal det ikke gå?

Endret av Sofiegj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sofiegj skrev:

Ja er godt igang :) Og ja skriver om den, og en annen bok. Hvorfor skal det ikke gå?

Hvilken sjanger har du valgt å skrive om? Når det kommer til fordypningsoopgaven?

Anonymkode: cca7f...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken sjanger har du valgt å skrive om? Når det kommer til fordypningsoopgaven?

Anonymkode: cca7f...3fa

Selvbiografi.

Endret av Sofiegj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Holititten
5 timer siden, Sofiegj skrev:

Ja er godt igang :) Og ja skriver om den, og en annen bok. Hvorfor skal det ikke gå?

Hvilken annen bok har du valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg ble ikke spurt om fordypningsoppgaven i det hele tatt. Så ikke alle blir det. Leselisten min var læreboken pluss de to bøkene til fordypningen (eller tre, husker ikke men tror jeg bare hadde to). Hadde ikke helt skjønt at man skulle lese masse annet :fnise: jeg fikk i oppgave retorisk analyse av en tekst jeg fikk utdelt. Internett var lov i forberedesestiden på 20 min så jeg kunne sjekke kjapt elementene som måtte være med i analysen. Så fikk jeg spørsmål fra litteraturhistorien og om en del kjente tekster, men her kom jeg unna med å kunne hovedtrekkene i tekstene. De sto nevnt i "å lykkes med..." Jeg fikk 6 i norsk muntlig, uten å ha lest 20 tekster eller ha lest de tre svære norskbøkene :) litt flaks og men det viser i alle fall at du har en sjans. Ikke bruk all tiden på fordypningsoppgaven fordi det er kanskje en oppgave du kan trekke som er å presentere den, men mye annet du kan få i stedet. 

Anonymkode: 97ddb...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Holititten skrev:

Hvilken annen bok har du valgt?

Kan skrive etterpå. Men er en av Nesbø. Egentlig så lurer jeg på om jeg egentlig trenger å skrive mer enn 1 bok? Har mer enn nok stoff i den ene boka til å snakke 7-8 min ca

Anonymkode: c96a8...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, jeg ble ikke spurt om fordypningsoppgaven i det hele tatt. Så ikke alle blir det. Leselisten min var læreboken pluss de to bøkene til fordypningen (eller tre, husker ikke men tror jeg bare hadde to). Hadde ikke helt skjønt at man skulle lese masse annet :fnise: jeg fikk i oppgave retorisk analyse av en tekst jeg fikk utdelt. Internett var lov i forberedesestiden på 20 min så jeg kunne sjekke kjapt elementene som måtte være med i analysen. Så fikk jeg spørsmål fra litteraturhistorien og om en del kjente tekster, men her kom jeg unna med å kunne hovedtrekkene i tekstene. De sto nevnt i "å lykkes med..." Jeg fikk 6 i norsk muntlig, uten å ha lest 20 tekster eller ha lest de tre svære norskbøkene :) litt flaks og men det viser i alle fall at du har en sjans. Ikke bruk all tiden på fordypningsoppgaven fordi det er kanskje en oppgave du kan trekke som er å presentere den, men mye annet du kan få i stedet. 

Anonymkode: 97ddb...992

Så jeg bør altså kunne hele den norsk vg 3 boka? Er lissom på 500 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan skrive etterpå. Men er en av Nesbø. Egentlig så lurer jeg på om jeg egentlig trenger å skrive mer enn 1 bok? Har mer enn nok stoff i den ene boka til å snakke 7-8 min ca

Anonymkode: c96a8...6e9

Ja, du må ha flere bøker. Det er derfor muntlig fremlegg kan være vanskeligere enn skriftlig, siden du har liten tid til å reflektere og vise at du har forstått dybden.

Men Jo Nesbø? Hvorfor? Bøkene du velger må jo ha en sammenheng. Du kan ikke skrive om to helt forskjellige temaer i et særemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Holititten skrev:

Ja, du må ha flere bøker. Det er derfor muntlig fremlegg kan være vanskeligere enn skriftlig, siden du har liten tid til å reflektere og vise at du har forstått dybden.

Men Jo Nesbø? Hvorfor? Bøkene du velger må jo ha en sammenheng. Du kan ikke skrive om to helt forskjellige temaer i et særemne.

Skrev totalt feil. Altså de to bøkene er jeg er Zlatan og en fotballbok av Messi. Og det jeg skal snakke om er som følger:

Litt om hvilke bøker.

Handlingsreferat fra bok 1 og bok 2.

Viktige personer i bøkene(ronaldo og Messi).

Tittel. Og hvorfor jeg tror forfatteren har valgt tittelen.

Temaet i bøkene.

Virkemiddelet.

Budskapet.

Hva jeg synes om bøkene.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
18 minutter siden, Sofiegj skrev:

Skrev totalt feil. Altså de to bøkene er jeg er Zlatan og en fotballbok av Messi. Og det jeg skal snakke om er som følger:

Litt om hvilke bøker.

Handlingsreferat fra bok 1 og bok 2.

Viktige personer i bøkene(ronaldo og Messi).

Tittel. Og hvorfor jeg tror forfatteren har valgt tittelen.

Temaet i bøkene.

Virkemiddelet.

Budskapet.

Hva jeg synes om bøkene.

Tanker?

Husk at de skal være nordiske da. Zlatan teller jo, men Messi er ikke sikkert sensor blir veldig imponert over. Begge er jo heller ikke "forfattere", ja, de har skrevet bok, men det er ikke det de gjør. Så du må virkelig være flink om du skal imponere med det bokvalget.

Personlig mening om bøkene hadde jeg rett og slett ikke giddet å bruke de få minuttene du har, på. Om sensor vil vite hva du synes, spør de på spørredelen etterpå. Husk at selv om det er liten tid, må du vise det beste du kan kortfattet og presist.

Du skriver også "virkemiddelet". Husk at det alltid er flere virkemidler enn bare ett.

Ville sammenliknet personene og historiene mer enn det litterære siden du velger å skrive om to forfattere. Hva skiller dem fra hverandre? Hva er likt annet enn at de er kjente, rike fotballspillere? Kommer de fra samme bakgrunn, eller er en rik mens en ble født i en fattig familie?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Sofiegj skrev:

Så jeg bør altså kunne hele den norsk vg 3 boka? Er lissom på 500 sider.

Nei. "Å lykkes med norsk litteraturhistorie" bør du lese hele, den er ikke på 500 sider. Gå ut og kjøp den nå :)

Anonymkode: 97ddb...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Holititten skrev:

Husk at de skal være nordiske da. Zlatan teller jo, men Messi er ikke sikkert sensor blir veldig imponert over. Begge er jo heller ikke "forfattere", ja, de har skrevet bok, men det er ikke det de gjør. Så du må virkelig være flink om du skal imponere med det bokvalget.

Personlig mening om bøkene hadde jeg rett og slett ikke giddet å bruke de få minuttene du har, på. Om sensor vil vite hva du synes, spør de på spørredelen etterpå. Husk at selv om det er liten tid, må du vise det beste du kan kortfattet og presist.

Du skriver også "virkemiddelet". Husk at det alltid er flere virkemidler enn bare ett.

Ville sammenliknet personene og historiene mer enn det litterære siden du velger å skrive om to forfattere. Hva skiller dem fra hverandre? Hva er likt annet enn at de er kjente, rike fotballspillere? Kommer de fra samme bakgrunn, eller er en rik mens en ble født i en fattig familie?

 

Så med andre ord så bør jeg bytte ut bøkene nå? Må sies at jeg ikke har lest den Messi boka, men lest sammendrag:). Men tviler da på at sensor har lest boka selv og kommer til å ferske meg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg og hadde SÅ dårlig tid så ville jeg egentlig bare funnet en særoppgave på nettet, lest den og skrevet stikkord som gjør at du kan presentere og hvis det er mulig kan du jo finne om noen bøker du allerede har lest. Når er eksamen? 

Anonymkode: 97ddb...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal sensurere muntlig eksamen for privatister på torsdag! Det ser dessverre ikke ut som du er godt nok forberedt til å score noe særlig over middels. Norsk er et komplekst fag med høye krav til faglig innhold-  i alle fall når du vet delr av oppgaven på forhånd!

Hvilken problemstilling har du valgt i forbindelse med fotballbøkene dine? Sensor kommer til å lure på det. Skal du jobbe med selvbiografi som sjanger? Det holder ikke å gjenfortelle innholdet, du må knytte innholdet opp mot form, formål, kontekst osv. Jeg skal love deg at vi merker det om du ikke har lest boka, uten at vi nødvendigvis har lest den selv. Det kan dog hende at sensor har, for det er fryyyyktelig mange gutter som velger seg disse bøkene som fordypningsemne hver eneste år :) 

Anonymkode: 6718c...276

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var deg og hadde SÅ dårlig tid så ville jeg egentlig bare funnet en særoppgave på nettet, lest den og skrevet stikkord som gjør at du kan presentere og hvis det er mulig kan du jo finne om noen bøker du allerede har lest. Når er eksamen? 

Anonymkode: 97ddb...992

Om 2 dager. Men jeg har lest norskboka osv så føler jeg kan endel. Bare særoppgava som et litt vrien. Finner heller ingen lignende oppgave på nettet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i 3. klasse vgs for tre år siden, og vi kunne ha særemne om ca. alt vi ville? Det er kanskje annerledes når man tar det som privatist. Jeg skrev hvertfall om filmene om Jarle Klepp (tok utgangspunkt i Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim), og fikk 6. De var veldig greie å skrive om/presentere. :) Venninna mi skrev om South Park og fikk 5, haha..

Lykke til!

Anonymkode: 40f67...484

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sofiegj skrev:

Om 2 dager. Men jeg har lest norskboka osv så føler jeg kan endel. Bare særoppgava som et litt vrien. Finner heller ingen lignende oppgave på nettet:)

Om to dager?? Har du lest alle tekstene som står på leselisten din? Jeg fikk mange spørsmål om dikt/fortellinger etc som jeg hadde skrevet på leselisten min. 

Anonymkode: cca7f...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...