Gå til innhold

Noen som har hatt norsk vg3 som privatist?


Sofiegj

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Sofiegj skrev:

Ja om 2 uker. Men lærer fort så bør ikke være problem, men usikker på oppgava dog.

Men det første på eksamen er presentasjon av fordypningsemne intill 10 min. Skal denne presentasjonen inneholde noe som jeg kan velge selv?

Ja er vel det som er særemnet da liksom, som du velger selv. Du kan jo ringe privatistkontoret for å få svar på de tingene du lurer på. Har du en norskbok?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Sofiegj skrev:

Hva er så ille med leselista? Og hva skal sensor med den? Er det på del 3 av eksamnen jeg skal snakke om det?

Hvis du googler finner du masse nyttig informasjon som kan hjelpe deg med både fordypningsoppgaven og leselisten. Jeg vil også anbefale Sigantur 3 hvor du vil finne mye pensum som vil hjelpe deg på eksamen. :)  

Anonymkode: 0eff5...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mihva skrev:

Ja er vel det som er særemnet da liksom, som du velger selv. Du kan jo ringe privatistkontoret for å få svar på de tingene du lurer på. Har du en norskbok?

 

Ja har norsboka vg3. Kan vet låne til de andre trinnene om det virkelig behøves.

Men sliter med å komme igang. Hva kan jeg fekk skrive om på særemnet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du googler finner du masse nyttig informasjon som kan hjelpe deg med både fordypningsoppgaven og leselisten. Jeg vil også anbefale Sigantur 3 hvor du vil finne mye pensum som vil hjelpe deg på eksamen. :)  

Anonymkode: 0eff5...57f

Har Googlet så det holder. Men finner ingenting nyttig til det jeg skal ha. Spesielt den leselist du snakker om sliter jeg med å forstå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sofiegj skrev:

Har Googlet så det holder. Men finner ingenting nyttig til det jeg skal ha. Spesielt den leselist du snakker om sliter jeg med å forstå:)

https://ovrebyen.vgs.no/Nyttig-informasjon/Privatist/Forslag-til-leseliste-norsk-muntlig

Som sagt, google er din venn. Tok meg et minutt å finne. 

Anonymkode: 0eff5...57f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sofiegj skrev:

Ja har norsboka vg3. Kan vet låne til de andre trinnene om det virkelig behøves.

Men sliter med å komme igang. Hva kan jeg fekk skrive om på særemnet? :)

http://stavanger-kulturhus.no/Laering/SAEREMNE/Hvordan-gjennomfoere-en-fordypningsoppgave

Anonymkode: 0eff5...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://ovrebyen.vgs.no/Nyttig-informasjon/Privatist/Forslag-til-leseliste-norsk-muntlig

Som sagt, google er din venn. Tok meg et minutt å finne. 

Anonymkode: 0eff5...57f

Ah tusen takk!!

Gjenkjenner flere av tekstene nå. Skal jeg da velge ut 3 av disse tekstene evt andre i boka, også? Hvordan er den leselist foregår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er sette særemnet jeg skal snakke i 10 min om da?

Altså: Presentere problemstillingen og emnet, begrunne valg av oppgave, si noe om hvordan teksten din er bygget opp, bruk av kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som hadde privatist eksamen i historie også? Du har vel lært noe rundt studieteknikken der. 

Pensumlisten er din venn. 

Anonymkode: 39d41...47a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som hadde privatist eksamen i historie også? Du har vel lært noe rundt studieteknikken der. 

Pensumlisten er din venn. 

Anonymkode: 39d41...47a

Fikk 5 der og øvde bare i 5 dager :) norsk er ikke noe problem men må skjønne oppgava og i dette tilfelle så er det både å levere leselista, lage særemne, og noe mer?

Endret av Sofiegj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sofiegj skrev:

Ja om 2 uker. Men lærer fort så bør ikke være problem, men usikker på oppgava dog.

Men det første på eksamen er presentasjon av fordypningsemne intill 10 min. Skal denne presentasjonen inneholde noe som jeg kan velge selv?

Så lenge det er relevant til norskfaget kan du velge selv. Jeg hadde om norske eventyr for eksempel. Mange biblioteker har en tjeneste hvor de hjelper elever med fordypningsoppgaver.

Anonymkode: 6b474...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sofiegj skrev:

Ah tusen takk!!

Gjenkjenner flere av tekstene nå. Skal jeg da velge ut 3 av disse tekstene evt andre i boka, også? Hvordan er den leselist foregår?

Du skulle kunne analysere alle tekstene som står på leselisten din. Bare tre er veldig lite, det bør stå minst 20 tekster på listen din. Ikke bland den sammen med fordypningsoppgaven, fokuserer på det som to forskjellige oppgaver. 

Anonymkode: 0eff5...57f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle kunne analysere alle tekstene som står på leselisten din. Bare tre er veldig lite, det bør stå minst 20 tekster på listen din. Ikke bland den sammen med fordypningsoppgaven, fokuserer på det som to forskjellige oppgaver. 

Anonymkode: 0eff5...57f

Ok! Men denne leselista og tekstene jeg skal analysere har ikke noe å gjøre med eksamen eller stiller sensor spørsmål on de forskjellige tekstene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er relevant til norskfaget kan du velge selv. Jeg hadde om norske eventyr for eksempel. Mange biblioteker har en tjeneste hvor de hjelper elever med fordypningsoppgaver.

Anonymkode: 6b474...1b9

Du snakka om norsk eventyr i 10 min? Er da ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sofiegj skrev:

Ok! Men denne leselista og tekstene jeg skal analysere har ikke noe å gjøre med eksamen eller stiller sensor spørsmål on de forskjellige tekstene? 

Vet du?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Herregud kvinne, hvordan skal du bestå norskeksamen om du ikke klarer å skjønne hvordan eksamen foregår når det står svart på hvitt på et ark du har fått utdelt?

la meg ta dette sakte for deg:

DEL 1: særemne. Du leser 2-3 bøker, og skriver enten om bøkenes innhold, tematikk eller om forfatterens liv. Det kan være ulike forfattere og tidsperioder om du skriver om innhold eller tematikk. Bøkene/forfatterene bør være nordiske. Bøkene du leser må du oppgi for sensor i god tid før eksamen, altså NÅ, slik at sensor vet hva du har tatt utgangspukt i. Del 1 av eksamen blir da en muntlig fremføring av særemnet. Et særmene er vanligvis minst 10 sider langt, men om det er muntlig på eksamen er det inntil 10 min, som det står på arket ditt. Det betyr at du må få masse god informasjon inn på 10 min. Kan være vanskeligere enn skriftlig.

DEL 2: samtale. Sensor/eksaminator spørr deg spørsmål angående særemnet du nettopp har snakket om. De ber deg utdype, komme med teorier, reflektere og tar opp spørsmål om du sier noe som skurrer.

DEL 3: du trekker et tema, som du skal gjøre rede for. Det kan feks være litterære virkemidler. Pensum for dette er VG1, VG2 og VG3, så du har sinnsykt mye å sette deg inn i før eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Holititten skrev:

Herregud kvinne, hvordan skal du bestå norskeksamen om du ikke klarer å skjønne hvordan eksamen foregår når det står svart på hvitt på et ark du har fått utdelt?

la meg ta dette sakte for deg:

DEL 1: særemne. Du leser 2-3 bøker, og skriver enten om bøkenes innhold, tematikk eller om forfatterens liv. Det kan være ulike forfattere og tidsperioder om du skriver om innhold eller tematikk. Bøkene/forfatterene bør være nordiske. Bøkene du leser må du oppgi for sensor i god tid før eksamen, altså NÅ, slik at sensor vet hva du har tatt utgangspukt i. Del 1 av eksamen blir da en muntlig fremføring av særemnet. Et særmene er vanligvis minst 10 sider langt, men om det er muntlig på eksamen er det inntil 10 min, som det står på arket ditt. Det betyr at du må få masse god informasjon inn på 10 min. Kan være vanskeligere enn skriftlig.

DEL 2: samtale. Sensor/eksaminator spørr deg spørsmål angående særemnet du nettopp har snakket om. De ber deg utdype, komme med teorier, reflektere og tar opp spørsmål om du sier noe som skurrer.

DEL 3: du trekker et tema, som du skal gjøre rede for. Det kan feks være litterære virkemidler. Pensum for dette er VG1, VG2 og VG3, så du har sinnsykt mye å sette deg inn i før eksamen.

Takker!!

del 1: Har nå lest 2 bøker(bla, jeg er Zlatan). Men vet er det jeg skal oppgi bøkene til da lissom? Vet jo ikke hvem sensorene er.

del 3: med andre ord jeg må kunne alle de 800 sidene som det er tilsaman i disse tre årstrinnene? Jeg har fått vite at jeg bare behøver å pugge den vg3 boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
12 timer siden, Sofiegj skrev:

Takker!!

del 1: Har nå lest 2 bøker(bla, jeg er Zlatan). Men vet er det jeg skal oppgi bøkene til da lissom? Vet jo ikke hvem sensorene er.

del 3: med andre ord jeg må kunne alle de 800 sidene som det er tilsaman i disse tre årstrinnene? Jeg har fått vite at jeg bare behøver å pugge den vg3 boka?

Herregud, dette har folk skrevet tusen ganger fra før... Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å hjelpe deg, men here it goes.

1: Du må kontakte skolen på tar eksamen hos. De tar sikkert listen imot, eller kan fortelle deg hva du skal gjøre. Du skal ikke vite hvem sensor er.

3: Ja, norsk er avsluttende kun i 3.klasse, og dermed er pensum alle tre årene. Mange fokuserer mest på de nyeste tingene (les: 3.klasse pensum), men det er ikke gitt. Så du må ha god kontroll på alt fra alle trinnene. Det er det som er pensum.

Fra udir: "Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen omfatter hele faget (393 timer)."

her har du kompetansemålene, altså det de forventer at du kan:

http://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-vg3-–-studieforberedende-utdanningsprogram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i seneste laget å levere leseliste på. Du er ikke garantert at dette godtas!

Anonymkode: 7d4a0...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sofiegj skrev:

Takker!!

del 1: Har nå lest 2 bøker(bla, jeg er Zlatan). Men vet er det jeg skal oppgi bøkene til da lissom? Vet jo ikke hvem sensorene er.

del 3: med andre ord jeg må kunne alle de 800 sidene som det er tilsaman i disse tre årstrinnene? Jeg har fått vite at jeg bare behøver å pugge den vg3 boka?

Del 1: Har du begynt med oppgaven? Det er vanlig å skrive rundt 15-20 sider når du går på videregående.

Del 3: Det har blitt gjentatt gang på gang nå. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå? :ler:

Anonymkode: 0eff5...57f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...