Gå til innhold

Utgifter til tannbehandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og barnefar er ikke sammen, og fellesbarn må nå ha plate. Mest sannsynlig tannregulering når tennene er vokst ferdig ut.
Vi får noe dekket av Helfo pga kryssbitt, men det gjenstår noen tusenlapper + egenandel.
Jeg gjorde barnefar oppmerksom på hva som må gjøres og hva det vil koste, og har gått ut i fra 50/50 dekning. Han har henne fast annenhver helg + helger, og betaler knappe 1000 kr i mnd som han mener skal dekke tannutgiftene. I følge Nav sidene skal ikke tannutgifter dekkes med bidrag fra barnefar, og at jeg kan søke om særtillegg slik at han må betale noe av utgiftene, MEN jeg fikk beskjed at om han er delvis eller ikke har noe bidragsevne så slipper han unna. Tingen er den, at han er ufør og har faste inntekter , jeg har AAP og har mindre inntekter enn han. Han står nok som delvis eller full bidragsevne siden han er ufør, men om han er delvis så vil han altså slippe unna å betale noe. Da står jeg som har dårligere inntekt for hele regningen. Jeg trodde vi kunne komme til en enighet på privaten, men han stiller seg vanskelig ''fordi han betaler 1000 kr i mnd''. Da tenker jeg videre når hun skal konfirmere seg osv, skal han da bare stå for 1000 kr i mnd, og jeg for resten? De 1000 dekker mat for 1 mnd, ingen aktiviteter, bursdager, klær, utstyr osv i forhold til skole osv. Han betaler seg ''fri'' fra alt ansvar med de 1000 kr høres det ut som. Er det noen som har vært borti det samme? Og finnes det noen gode argumenter for at han skal bidra til slike utgifter? Han er tross alt faren, og har et ansvar han også, men da får jeg servert'' du er hovedforsørger''. Ja, jeg er hovedforsørger, men han hadde måttet betale bidrag uansett om han hadde kontakt med barnet eller ikke, og her går det litt mer på hvor mye han bryr seg. Tennene til barnet må fikses uansett, og skal ikke gå utover barnet, men utrolig sårt han han frasier seg all økonomisk ansvar.  

Anonymkode: e1b5c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annenhver helg + ferier skulle det stå * ( som jeg har dokumentert for han til Nav slik at han får sine 3-4000 kr for å ha henne ca 4 dager i mnd (!!!)

Anonymkode: e1b5c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies

Ikke noe hjelp her.  Jeg betalte hele behandlingen selv.

Tragisk at man ikke ønsker å være med å betale,men er vel sånn det er💩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte også hele tannreguleringen alene. Konfirmasjonen også for det meste. Han betalte 20% av den. Han kalkulerte med at han bare skulle betale for sin familie som var i mindretall, så betalte jeg for min familie og venner av barnet. Nyttet ikke å diskutere med ham. Han kjøpte aldri et plagg utenom bidragspengene. Hvis barnet fikk noen klær av andre for eksempel til jul, så fikk ikke barnet lov til å ta det med hjem, men kun bruke det når det var hos ham.Og siden det ikke var oftere enn annenhver helg så vokste barnet fort ut av de klærne.
Han tok seg rettigheter med klær og sko fra meg, og kastet dem hvis han ikke synes de var bra nok, med beskjed om at jeg måtte kjøpe nye.
Glad barnet er voksen nå, godt å slippe et samarbeid som overhode ikke var et samarbeid. Du er ikke alene.

Anonymkode: 69091...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betalte også hele tannreguleringen alene. Konfirmasjonen også for det meste. Han betalte 20% av den. Han kalkulerte med at han bare skulle betale for sin familie som var i mindretall, så betalte jeg for min familie og venner av barnet. Nyttet ikke å diskutere med ham. Han kjøpte aldri et plagg utenom bidragspengene. Hvis barnet fikk noen klær av andre for eksempel til jul, så fikk ikke barnet lov til å ta det med hjem, men kun bruke det når det var hos ham.Og siden det ikke var oftere enn annenhver helg så vokste barnet fort ut av de klærne.
Han tok seg rettigheter med klær og sko fra meg, og kastet dem hvis han ikke synes de var bra nok, med beskjed om at jeg måtte kjøpe nye.
Glad barnet er voksen nå, godt å slippe et samarbeid som overhode ikke var et samarbeid. Du er ikke alene.

Anonymkode: 69091...79a

Skulle trodd vi snakket om samme mann! Helt håpløst. Det er slik også, at det barnet får i fra hans side skal kun lekes med eller brukes hos han. Så barnet må vente 2 uker om gangen med å leke med det. Samme med klær, alt av klær fra hans side skal ligge hos han slik at han slipper å kjøpe selv. Hvorfor la brukende klær være nesten ubrukt før de blir for små....

''Godt'' å se jeg ikke er alene, samtidig så er det kjedelig å se at det er så mange som virkelig ikke bryr seg- som bevises hver gang det er snakk om økonomi. Jeg har aldri bedt han om noen ting. Jeg har aldri klaget på det latterlig lave bidraget eller søkt om mer, men så snart jeg ber han være en far og en smule menneskelig så skyver han all økonomisk ansvar på meg, for han betaler jo (trossalt 1000) kr i barnebidrag hver mnd. Dvs han er, kvitt, han er even, han har betalt seg fri fra alt annet tydeligvsi. Fnys!!!

-TS

Anonymkode: e1b5c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ricecrispies skrev:

Ikke noe hjelp her.  Jeg betalte hele behandlingen selv.

Tragisk at man ikke ønsker å være med å betale,men er vel sånn det er💩

Ja, altså hvorfor ikke dra hodet ut av egoist-pengeboksen et lite øyeblikk og ta hensyn til barnets behov, både nå og fremover. Syns det er latterlig oppførsel å unnasluntre eget ansvar.  

Anonymkode: e1b5c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her betalte eksen halve regningen for reguleringen. Skulle bare mangle, det er jo han sitt barn også. Vi gjorde det sånn at vi tok annenhver regning (kjeveortopeden her sender ut regning når beløpet har nådd 1500kr utover dekningsgraden). Fikk dekket 90% av behandlingen, likevel kom det på ca 8000kr. 

Konfirmasjon betalte vi også halve hver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner må fikses, så det får du ikke gjort noe med. Regelverket her kan jeg altfor lite om siden vi har 50/50 deling av ungene og deler alt av utgifter på ungene likt, ingen bidrag eller noe sånt. Men dette må da NAV kunne hjelpe med? Kan du krever mer bidrag siden du heller ikke har inntekt? Eller en annen form for stønad fra NAV?

Eldste her er i gang med behandling. Gom/plate nå, og så blir det regulering. Og selv om vi får dekket ca 70% pga stort overbitt så kommer utgiftene på rundt 18 000 fordelt over 2 år, så hvis dere slipper unna med bare noen få tusenlapper så er dere faktisk kjempeheldige!

Og ellers så må dere bare leve etter evne. Skjønner at dere begge har veldig dårlig råd. Da kan man kanskje ikke ha stor konfirmasjon feks. Sånn er det bare. Inviter kun nærmeste familie på kaffe og kake. Eller server suppe. Det trenger ikke koste all verden å markere en konfirmasjon eller andre merkedager.

Anonymkode: f0704...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, skruf skrev:

Her betalte eksen halve regningen for reguleringen. Skulle bare mangle, det er jo han sitt barn også. Vi gjorde det sånn at vi tok annenhver regning (kjeveortopeden her sender ut regning når beløpet har nådd 1500kr utover dekningsgraden). Fikk dekket 90% av behandlingen, likevel kom det på ca 8000kr. 

Konfirmasjon betalte vi også halve hver. 

Det er det jeg og tenker, de er foreldre. Det skulle bare mangle. Men noen setter seg på bakbeina å nekter, til tross for samvær utrolig nok.
At han bare kan slippe unna ved å si ''nei, jeg betaler ikke''.  Da burde det vært noe andre part kan nekte barnefar. Han betaler ikke for en dritt, annet enn bidraget på 1000 kr. Ikke klær, skoleutstyr,nyere nødvendigheter i forhold til skole som skøyter, sykkel, ski. Ikke aktiviteter eller barnebursdager som det er ca 20 av i året... Så er litt spent på konfirmasjonen... Må jo gå ut i fra å sitte på regningen alene:icon_frown:

-TS

Anonymkode: e1b5c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg og tenker, de er foreldre. Det skulle bare mangle. Men noen setter seg på bakbeina å nekter, til tross for samvær utrolig nok.
At han bare kan slippe unna ved å si ''nei, jeg betaler ikke''.  Da burde det vært noe andre part kan nekte barnefar. Han betaler ikke for en dritt, annet enn bidraget på 1000 kr. Ikke klær, skoleutstyr,nyere nødvendigheter i forhold til skole som skøyter, sykkel, ski. Ikke aktiviteter eller barnebursdager som det er ca 20 av i året... Så er litt spent på konfirmasjonen... Må jo gå ut i fra å sitte på regningen alene:icon_frown:

-TS

Anonymkode: e1b5c...ba7

Jeg tror at du kan søke via nav at faren til ungen din skal være med å dekke tannlegebehandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså hvorfor ikke dra hodet ut av egoist-pengeboksen et lite øyeblikk og ta hensyn til barnets behov, både nå og fremover. Syns det er latterlig oppførsel å unnasluntre eget ansvar.  

Anonymkode: e1b5c...ba7

Jepp.

Men det er bedre å bare betale alt og gå videre. 

Konfirmasjonen betalte jeg alene og.

Prøver å ikke irritere meg mer. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
5 timer siden, skruf skrev:

Jeg tror at du kan søke via nav at faren til ungen din skal være med å dekke tannlegebehandlingen. 

Da må han være betalingsdyktig.

Og vanskelig om far jobber svart,f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2016 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnefar er ikke sammen, og fellesbarn må nå ha plate. Mest sannsynlig tannregulering når tennene er vokst ferdig ut.
Vi får noe dekket av Helfo pga kryssbitt, men det gjenstår noen tusenlapper + egenandel.
Jeg gjorde barnefar oppmerksom på hva som må gjøres og hva det vil koste, og har gått ut i fra 50/50 dekning. Han har henne fast annenhver helg + helger, og betaler knappe 1000 kr i mnd som han mener skal dekke tannutgiftene. I følge Nav sidene skal ikke tannutgifter dekkes med bidrag fra barnefar, og at jeg kan søke om særtillegg slik at han må betale noe av utgiftene, MEN jeg fikk beskjed at om han er delvis eller ikke har noe bidragsevne så slipper han unna. Tingen er den, at han er ufør og har faste inntekter , jeg har AAP og har mindre inntekter enn han. Han står nok som delvis eller full bidragsevne siden han er ufør, men om han er delvis så vil han altså slippe unna å betale noe. Da står jeg som har dårligere inntekt for hele regningen. Jeg trodde vi kunne komme til en enighet på privaten, men han stiller seg vanskelig ''fordi han betaler 1000 kr i mnd''. Da tenker jeg videre når hun skal konfirmere seg osv, skal han da bare stå for 1000 kr i mnd, og jeg for resten? De 1000 dekker mat for 1 mnd, ingen aktiviteter, bursdager, klær, utstyr osv i forhold til skole osv. Han betaler seg ''fri'' fra alt ansvar med de 1000 kr høres det ut som. Er det noen som har vært borti det samme? Og finnes det noen gode argumenter for at han skal bidra til slike utgifter? Han er tross alt faren, og har et ansvar han også, men da får jeg servert'' du er hovedforsørger''. Ja, jeg er hovedforsørger, men han hadde måttet betale bidrag uansett om han hadde kontakt med barnet eller ikke, og her går det litt mer på hvor mye han bryr seg. Tennene til barnet må fikses uansett, og skal ikke gå utover barnet, men utrolig sårt han han frasier seg all økonomisk ansvar.  

Anonymkode: e1b5c...ba7

Hei TS. Du kan søke NAV om særtilskudd vedrørende fars andel for tannbehandlingen. Her vil NAV gjøre trekk av inntekt/ trygd om du går helt ut med dette. Dette hvis han er bridragsdyktig, Hvis ikke far er bidragsdyktig kan NAV utbetale noe av fars andel. Det vanlige er at du må legge ut, og søke i etterid for det som du har lagt ut. Se NAV.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg og tenker, de er foreldre. Det skulle bare mangle. Men noen setter seg på bakbeina å nekter, til tross for samvær utrolig nok.
At han bare kan slippe unna ved å si ''nei, jeg betaler ikke''.  Da burde det vært noe andre part kan nekte barnefar. Han betaler ikke for en dritt, annet enn bidraget på 1000 kr. Ikke klær, skoleutstyr,nyere nødvendigheter i forhold til skole som skøyter, sykkel, ski. Ikke aktiviteter eller barnebursdager som det er ca 20 av i året... Så er litt spent på konfirmasjonen... Må jo gå ut i fra å sitte på regningen alene:icon_frown:

-TS

Anonymkode: e1b5c...ba7

Det som er markert er inregnet i barnebidraget. Det er ikke krav om noen betaling til dette for BY.

Konfirmasjon har samme ordningen som tannreguleringe , altså særtilskudd for å få inn fars andel av utgifter. 

Når det gjelder konfirmasjonselskap kan far også søke NAV om særtilskud om han vil holde eget selskap. Her vil du bli krevd dekke din andel av fars selskap.

Utgifter deles vansligvis etter innteksbrøken, dette også ved tannreguleringen som også er særtilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Peter007 skrev:

Det som er markert er inregnet i barnebidraget. Det er ikke krav om noen betaling til dette for BY.

Konfirmasjon har samme ordningen som tannreguleringe , altså særtilskudd for å få inn fars andel av utgifter. 

Når det gjelder konfirmasjonselskap kan far også søke NAV om særtilskud om han vil holde eget selskap. Her vil du bli krevd dekke din andel av fars selskap.

Utgifter deles vansligvis etter innteksbrøken, dette også ved tannreguleringen som også er særtilskudd.

Og du skriver et lite innlegg om konfirmasjonen fordi.....?

For å leke flexikon eller bidragsfogd igjen? Kan du ikke bare svare? Det hadde ihvertfall vært bedre enn å komme med usann informasjon om konfirmasjonsselskapet! TS spør om tannbehandling og du benytter anledningen til litt usannheter og pompøse påstander igjen. 

DU vet ikke om en part blir KREVD! - NAV vurderer dette etter søknad..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MapleSirup skrev:

Og du skriver et lite innlegg om konfirmasjonen fordi.....?

For å leke flexikon eller bidragsfogd igjen? Kan du ikke bare svare? Det hadde ihvertfall vært bedre enn å komme med usann informasjon om konfirmasjonsselskapet! TS spør om tannbehandling og du benytter anledningen til litt usannheter og pompøse påstander igjen. 

DU vet ikke om en part blir KREVD! -AV vurderer N dette etter søknad..

JA var det ikke det jeg skrev i første innlegget. 

Sitat. Hei TS. Du kan søke NAV om særtilskudd vedrørende fars andel for tannbehandlingen.

 Det hadde ihvertfall vært bedre enn å komme med usann informasjon om konfirmasjonsselskapet! TS spør om tannbehandling og du benytter anledningen til litt usannheter og pompøse påstander igjen. 

Hva er feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Peter007 skrev:

Det som er markert er inregnet i barnebidraget. Det er ikke krav om noen betaling til dette for BY.

Konfirmasjon har samme ordningen som tannreguleringe , altså særtilskudd for å få inn fars andel av utgifter. 

Når det gjelder konfirmasjonselskap kan far også søke NAV om særtilskud om han vil holde eget selskap. Her vil du bli krevd dekke din andel av fars selskap.

Utgifter deles vansligvis etter innteksbrøken, dette også ved tannreguleringen som også er særtilskudd.

 

1 minutt siden, Peter007 skrev:

JA var det ikke det jeg skrev i første innlegget. 

Sitat. Hei TS. Du kan søke NAV om særtilskudd vedrørende fars andel for tannbehandlingen.

 Det hadde ihvertfall vært bedre enn å komme med usann informasjon om konfirmasjonsselskapet! TS spør om tannbehandling og du benytter anledningen til litt usannheter og pompøse påstander igjen. 

Hva er feil ?

En gang til da.... Hvor tar du det i det hele tatt fra...? Bare å slenge ut som en sannsynliget er jo over hodet på deg selv her. Du vet ingenting om hvilken vurderinger som foretas av NAV når både mor og far skal holde konfirmasjonsselskap. Men du vet lite annet enn klipp/lim fra nav.no - samt at du legger inn egne tolkninger og vurderinger og fremstiller det som informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.. har du og far gjort privat avtale vedrørende størrelse på bidraget?  

Hvis dere har gjort det- bør du snarest bare informere han om nå  bar øker utgifter til barnet med alderen, så du er bare nødt til å be NAV om å ta seg av bidraget.

Ferdig snakket- ikke gidd å snakk med far annet enn det som er nødvendig i forhold til barn og samvær.  Bare vær blid og hyggelig og sånn er det!.

Ikke gidd å dall mer med han-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...