Gå til innhold

Maser videre


Weebs

Anbefalte innlegg

Ja! Helsesøster :P Henne liker jeg ikke lenger :angry: Jækla synd for meg at mannen plutselig er blitt president for fanklubben hennes. 

Jeg stod utenfor huset og trillet med 5 % strøm på telefonen da jeg skrev det forrige innlegget så det ble litt halvveis. Men det var ikke bare søvnen hun terpet på. Det var forebygging av separasjonsangst. Nå bare kopierer jeg innlegget mitt: I tillegg burde vi forebygge separasjonsangst med å la henne leke i stua, gå ut av rommet, la henne sutre, komme inn å vise at vi fremdeles var der, gå ut igjen, o.s.v. Gråt var ikke farlig, det var verre for mammaen enn barnet. Vi ville vel ikke ha en unge som hang i skjørtene til mor?

"Sånn gjorde jeg med hunden, det funket utmerket!" sa mannen :rolleyes: Så i dag har den heftigste diskusjonen hjemme blitt at jeg kommer til å gjøre M om til en unge som henger i skjørtet mitt når jeg alltid løftet henne opp hvis hun gråter. Han mener jeg er for kjapt ute med trøst fordi jeg lar det ikke gå så langt at hun faktisk gråter. Så da blir hun til en usikker unge som alltid trenger mammaen sin. Jeg er ikke enig, jeg mener bare hun forstår at vi er der for henne. Han sier jeg er påvirket av internett og Facebook-grupper og ikke tenker selv lenger. Det var faktisk ikke måte på. Kanskje jeg er overbeskyttende og bla bla, men fader altså. Dette ble en elendig dag. 

Jeg har kjøpt bøkene The No-Cry Sleep Solution og Gentle Sleep Book. Satser på å finne en snillere metode i disse enn skrikekur... Nå skal det leses!

Har forresten nettopp ammet i søvn og det var sinnsykt gøy ;) Elsker jo telefontiden min etter at hun har sovnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ingen tro på at man får en unge som bare vil henge i deg fordi man gir dem kjærlighet og oppmerksomhet. Jeg tror at kjærlighet og trøst gir en tryggere baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Say what?!? Noen unger får separasjonsangst, andre ikke. Tror det bare er tull at det kan forebygges. Man skal jo også respondere når en baby gråter, skjønner ikke at hs kan si noe annet. Kjenner jeg blir skikkelig provosert faktisk! Hs kan gå og ta seg en bolle (sammen med mannen din) og så skal jeg få min hs til å ringe og kjefte litt på henne :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sisti skrev:

"Takk alle sammen" pleier å holde, og kanskje like de ulike svarene. :P

Synd ammegruppene bare er for kvinner, tror mannen din hadde hatt godt av å være med. :P M høres skikkelig normal ut! ;)  Tror problemet til helsesøstre kanskje er at de fleste bare jatter med, så får de ikke med seg at normalen faktisk er noe helt annet enn de tror... Sånn sett burde vi kanskje være flinkere til å motsi dem. Men det er jo så enkelt å bare jatte med... :sjenert:

(ps. For min del er du nesten like anonym som før altså, jeg kjenner deg definitivt ikke. :ler:

Du aner ikke hvor mye jeg angrer på denne dagen. Lurer på om Klokkeguden lar meg starte på nytt...

Jeg ville også vært en medjatter! Da hadde dagen jammen meg vært mye bedre. 

Men nå har du jo sett hvordan jeg ser ut! Ikke at du hadde kjent meg igjen på gata. Mammapermlooken er heavy shit :fnise:

14 minutter siden, Atziri skrev:

Åh, blir så irritert når jeg hører sånt! Og man vil jo veldig gjerne høre på råd fra helsepersonell... Har egentlig ingen råd å komme med, bare at jeg deler frustrasjonen din. Som førstegangsmor er jeg så usikker på meg selv, og tar veldig lett til meg de ulike rådene folk kommer med. Men jeg og lille S har det mye bedre når jeg bare lytter til meg selv og hva jeg tror er best. Selv om det ikke alltid er like lett. 

Finnes det forresten flere grupper enn Ammehjelpen? Er det noe nyttig? Vil du dele det på pm? 

Det er fort gjort å bli usikker, men jeg har ganske stor tro på learning by doing, eller hvordan man kan si det. Vi kjenner barnet vårt best akkurat her og nå. Så når helsesøster sa "kanskje hun bare trenger å bli strøket litt på kinnet for å sovne" så holdt jeg faktisk på å dette i bakken. Eh, nei :P

Sender deg pm :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han mannen din burde ta en titt inn i bæregruppa på facebook, og lære litt om hvor bra det er for barna med nærhet og trygghet ;) Ikke direkte leggerelatert, men definitivt overførbart. 

Jeg tar forresten også i mot tips om fine småbarnsgrupper på face... Jeg er jo skikkelig ny på det her selv, og er så langt bare med i ammegruppa og bæregruppa :sjenert: . Så langt ringer jeg bare ned tvillingen når jeg lurer på noe, hun har jo hele to måneder mer erfaring enn meg, og er jo i mine øyne den eksperten :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Beccy87 skrev:

Så utrolig frustrerende med sånne råd da! :dany:
Er det to ting Helsesøstre er veldig dårlige på så er det råd og det å lese situasjonen. Jeg synes egentlig ikke de har stort andre svar enn ''det må du nesten kjenne litt på selv'' så at hun var så påståelig er jo bare ekstra typisk!

Har dere snakket noe mer om det når dere kom hjem da eller er det blitt ett ikke-tema?
Du er kanskje i full gang med å legge nå? 
Det er jo vanskelig når mannen er uenig men jeg synes du skal gjøre det DU vil jeg, selv om jeg kan tenke meg at det er vanskelig om han er et stabeist. 

(Også må jeg innrømme at jeg er såpass nysgjerrig av meg selv at jeg løp rett inn på ammehjelpgruppen og lette etter innlegget ditt og ble enda mer nysgjerrig når jeg fant ut at det ikke var der men i en annen hemmelig gruppe og lurer da på hvorfor jeg ikke er medlem der. Hilsen hun som er medlem i nesten alt av grupper på face... :sjenert:)  

Hun og mannen hadde det riktig så koselig der de diskuterte oppdragelse som om M skulle vært en hund, min situasjon leste hun heller dårlig. Eller, hun så jo at det var jeg ikke enig i, og da sa hun "M leser faktisk på deg at dette vil du ikke". OMG, kjenner jeg blir mer og mer irritert på den høna. 

Det har blitt diskutert. Det med søvn skal ikke bli noe problem (eller, det blir det sikkert i praksis), han kan ikke akkurat tvinge meg til å kjøre en skrikekur. Men han er absolutt et stabeist og nevner i annenhver setning at han har to barn fra før, og de er det jo blitt perfekte unger utav. 

Jeg tror jeg ble tipset om denne gruppa på Ammehjelpgruppen så du burde absolutt blitt medlem :fnise: Jeg kan pm-e :Nikke:

16 minutter siden, Atziri skrev:

Jeg har egentlig ingen tro på at man får en unge som bare vil henge i deg fordi man gir dem kjærlighet og oppmerksomhet. Jeg tror at kjærlighet og trøst gir en tryggere baby :)

Enig! 

12 minutter siden, A4-livet skrev:

Say what?!? Noen unger får separasjonsangst, andre ikke. Tror det bare er tull at det kan forebygges. Man skal jo også respondere når en baby gråter, skjønner ikke at hs kan si noe annet. Kjenner jeg blir skikkelig provosert faktisk! Hs kan gå og ta seg en bolle (sammen med mannen din) og så skal jeg få min hs til å ringe og kjefte litt på henne :fnise: 

De kan ta seg så jækla mange boller! Jeg dauer. 

2 minutter siden, Marimba skrev:

Kanskje han mannen din burde ta en titt inn i bæregruppa på facebook, og lære litt om hvor bra det er for barna med nærhet og trygghet ;) Ikke direkte leggerelatert, men definitivt overførbart. 

Jeg tar forresten også i mot tips om fine småbarnsgrupper på face... Jeg er jo skikkelig ny på det her selv, og er så langt bare med i ammegruppa og bæregruppa :sjenert: . Så langt ringer jeg bare ned tvillingen når jeg lurer på noe, hun har jo hele to måneder mer erfaring enn meg, og er jo i mine øyne den eksperten :ler: 

Han er så utrolig negativt innstilt på alt av Facebook og forum og bøker. "Sunn fornuft!" Javel, hvor er den sunne fornuften i å oppdra M som en hund? :daane: Noen ganger begynner jeg virkelig å lure...

Du får pm du også :) 

------

Jeg ligger fremdeles i senga :fnise: Mannen er ikke hjemme i kveld og det er helt greit. Vi trenger litt pause i dag, kjenner jeg. Akkurat nå klarer jeg ikke å tenke helt klart. Vi må ta en bedre diskusjon på dette i morgen. Dette var rett og slett forbanna kjedelig. Og tanken på at alt kunne vært unngått hvis han ikke var der... Vet ikke om jeg får sove i kveld hvis jeg skal tenke på akkurat det. Håper jeg er roligere i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Du får bare fortelle mannen at din sunne fornuft er sterkt uenig med hans sunne fornuft. Så får dere ta en alvorlig diskusjon på at han må respektere deg og din mammastil, og at dette er viktig for deg, du kjenner faktisk på at det er riktig! Som mannen min sier, "mammainstinktet kødder man ikke med, selv om jeg kan være uenig". 

Jeg tror det viktigste for barna er at foreldrene gjør valg de selv er trygge på. Hundeoppdragelse er dømt til å mislykkes når man føler det er feil. Du trenger ikke fokusere på at han har feil, men på at det for deg er feil, da kan det ikke funke for deg, og det er viktig at han, som din partner, viser respekt for deg! 

Dette ordner seg, bare dere får pratet litt. I verste fall får han bare mene at du er hønemamma, det finnes langt verre ting å mene om kona si. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sisti skrev:

Du får bare fortelle mannen at din sunne fornuft er sterkt uenig med hans sunne fornuft. Så får dere ta en alvorlig diskusjon på at han må respektere deg og din mammastil, og at dette er viktig for deg, du kjenner faktisk på at det er riktig! Som mannen min sier, "mammainstinktet kødder man ikke med, selv om jeg kan være uenig". 

Jeg tror det viktigste for barna er at foreldrene gjør valg de selv er trygge på. Hundeoppdragelse er dømt til å mislykkes når man føler det er feil. Du trenger ikke fokusere på at han har feil, men på at det for deg er feil, da kan det ikke funke for deg, og det er viktig at han, som din partner, viser respekt for deg! 

Dette ordner seg, bare dere får pratet litt. I verste fall får han bare mene at du er hønemamma, det finnes langt verre ting å mene om kona si. :P

Du kommer med så gode råd! Jeg skal pugge akkurat det du skriver her og si det i morgen :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med @Sisti! :Nikke: 

Finnes det flere babygrupper?? Jeg er medlem i ammegruppa og bæregruppa, kunne gjerne fått tips om flere :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme som @Leviora Har medlemskap i amme- og bæregruppa, og at det finnes andre har jeg ikke fått med meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Finnes mange relevante grupper, ja! Vil ikke "oute" gruppa til Weebs, men den er kanskje den beste. Ellers har man sove uten gråt (mye blabla), graviditet og tiden etter, barnegruppa, amming uten grenser, bærekos og sikkert mange til. Jeg måtte melde meg ut av de fleste for det er egentlig mest bla bla bla. :P og så finnes det jo grupper for mer spesifikke ting, som kolikk, flaskemating, refluks, tungebånd, allergi, sikring i bil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår nye og forferdelige helsesøster sammenligner også barneoppdragelse med det å oppdra en hund. Jeg synes hun er håpløs. Jeg har vært ca akkurat som du er, og vi har en kjempetrygg 2åring som har masse kjærlighet og tillit til mange av menneskene rundt seg. For tida er han egentlig mer pappadalt enn mammadalt. Det er sikkert viktig å forklare mannen at dette også handler om deg. Jeg synes fortsatt at T på mange måter er en slags forlengelse av kroppen min. Mannen min syns vi skulle slutte med amming i forrige uke, men det å nekte puppen syns jeg var helt feil, så da måtte jeg gi beskjed om at dette handler om mine følelser også. 

Uff sorry rotete innlegg bare helsesøstra di som rett og og slett provoserte meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Porcelain skrev:

Vår nye og forferdelige helsesøster sammenligner også barneoppdragelse med det å oppdra en hund. Jeg synes hun er håpløs. Jeg har vært ca akkurat som du er, og vi har en kjempetrygg 2åring som har masse kjærlighet og tillit til mange av menneskene rundt seg. For tida er han egentlig mer pappadalt enn mammadalt. Det er sikkert viktig å forklare mannen at dette også handler om deg. Jeg synes fortsatt at T på mange måter er en slags forlengelse av kroppen min. Mannen min syns vi skulle slutte med amming i forrige uke, men det å nekte puppen syns jeg var helt feil, så da måtte jeg gi beskjed om at dette handler om mine følelser også. 

Uff sorry rotete innlegg bare helsesøstra di som rett og og slett provoserte meg! 

Dette var ikke rotete, det var fint! Alt jeg tenker og klarer å forklare om gårsdagen er helt rotete. Hs klarte å presse inn så sinnsykt mye idiotisk på en halvtime at jeg ble svimmel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynt på et innlegg, men det forsvant visst. 

Det har ikke vært noen diskusjoner i dag. Men vi har vel tenkt vårt. Uansett greit med en pausedag, vi har hatt et par dårlige dager i det siste. Jeg begynte å lese Gentle Sleep Book mens M hadde sin første blund i dag. Han kommenterte det ikke. Jeg har kjøpt den og The No-Cry Sleep Solution. Håper vi finner tips og triks der som fungerer for oss innen september. 

Nå er det nøyaktig en uke siden M hadde den timen sin med flere runder oppkast. Det samme skjedde i dag, men hun begrenset seg til tre ganger på 45 minutt. Det var mer enn nok det da... Ikke noe gøy! Nå er det over to timer siden, men jeg kjenner at jeg nøler litt med å la henne sove alene. Hun sovnet nettopp (hun hadde en liten hvil på puppen i stua for ikke så lenge siden) og jeg tror jeg ligger her litt til. Det er uansett greit med litt telefontid :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg sov elendig natt til i går så la jeg meg tidlig i går. Det var ikke noe mer oppkast, men jeg synes det er mystiske greier. Det var ikke bare mye gulp, liksom. Det var kraftige brekninger og spy med skikkelig trykk som luktet forferdelig :P

Hun hadde ikke fått noe av den samme maten som forrige gang det skjedde, og hun hadde heller ikke fått store mengder. Tror fremdeles jeg gir litt lite mat... I dag skal jeg lage en oppskrift fra boka til Margit Vea. Kyllinggryte :) De siste dagene har all mat vært blæ. Hun lager grimaser og spytter ut. Dette som begynte så enkelt. Typisk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at hun lager grimaser og spytter ut betyr ikke nødvendigvis at hun ikke liker. 
Det er ofte også bare en reaksjon på nye smaker og konsistenser, så det er bare å prøve igjen senere eller en annen dag. :jepp:

Er de veldig omfattende disse oppskriftene? 
Har også hørt om den boka men jeg eier virkelig ikke glede på kjøkkenet så det høres egentlig mest pes ut synes jeg... :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Det at hun lager grimaser og spytter ut betyr ikke nødvendigvis at hun ikke liker. 
Det er ofte også bare en reaksjon på nye smaker og konsistenser, så det er bare å prøve igjen senere eller en annen dag. :jepp:

Er de veldig omfattende disse oppskriftene? 
Har også hørt om den boka men jeg eier virkelig ikke glede på kjøkkenet så det høres egentlig mest pes ut synes jeg... :P  

Håper det, fordi nå kommer mat hun var begeistret for tidligere rett ut igjen. Søtpotet som var storsuksess, liksom! :ohmy:

Nå bladde jeg bare opp på den første oppskriften som passet fra seks måneder, og den inneholdt ting hun har smakt før (minus kylling og squash). Alt skal moses sammen likevel, så det var egentlig bare "kok alt i samme gryte, smash." :fnise: Søtpotet, gulrot, litt squash, kylling. Lurer på å droppe squash fordi det har vi ikke i hus akkurat nå. Egentlig aldri :P Men resten hadde vi :) 

Jeg synes i hvert fall den Babymat-boka var grei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du triller en del med vogn når du kun er brun fra håndleddet og til det første fingerleddet :P Likbleik ellers :sulosi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen ble ikke en sinnsyk hit, men soving var heller ikke en hit, så jeg tror det var sammenhengen. Prøver igjen i morgen. Det ble jo et par porsjoner ekstra. Det stod 2-3 i oppskriften, men i M-porsjoner er det sikkert seks :P Jeg får time det sånn at hun er passe sulten og passe våken. 

Sånn ellers har Trollmors vuggesang vært suksess tre ganger når hun våknet og jeg visste hun ikke var sulten. Hun kaster seg mot meg og leter febrilsk etter pupp. På natta er dette uaktuelt å prøve, da er jeg altfor i ørska. Men tidlig på kvelden går greit. Og kun når jeg allerede ligger i senga. Hvis jeg må gå helt fra stua er hun altfor våken. Med andre ord en helt ubrukelig løsning :fnise: Men spennende å teste ut :vetikke:

Hater fortsatt den faens helsesøstera. Håper hun får kyssesyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...