Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, ingeniørfrue skrev:

Jeg synes derimot det er litt rart at de skal la bikkjene sove i senga når en liten baby ligger på siden når den skal ammes. 

Hvorfor det? Hvis hundene sover nede ved beina, så burde jo det gå greit. Katten min sover alltid nede ved beina mine. Mange synes sikkert det er super ekkelt, men jeg bryr meg ikke :P 

Ting blir garantert ikke slik når baby kommer. Sånt er umulig å planlegge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lilleprinsesse

De vil nok ikke ha baby i senga for å unngå slitsomme situasjoner. Jeg har ei svigersøster, som holder på slik. Som absolutt skulle ha ungen i senga si for å samsove. Vel, han er snart 5 år og klarer ikke å sovne uten mammas kos og pupp enda. Han våkner 15 ganger i løpet av natten, fordi han vil sove hos mamma. De kan ikke ha barnepass på han en gang, for guttungen vil ha mammas pupp og kos. De prøver å lære han til å sove i sin egen seng. De har enda ikke lykkes med det, etter flere år. De har nettopp fått unge nr 2. Jeg håper så inderlig at de har lært nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bestemme seg for babyens behov for nærhet, men hun må jo få lov til å lage seg en plan. Hun lærer tidsnok at ting fort blir annerledes enn man trodde. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
5 minutter siden, reiseglad skrev:

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/pelsdyrallergi/

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/dyreallergi/

Bare å putte hunden og barnet i samme seng, så øker sjansen for utvikling av allergi og astma!

Her er en link med det stikk motsatte av dine linker:

https://www.tv2.no/a/3829890/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Man kan ikke bestemme seg for babyens behov for nærhet, men hun må jo få lov til å lage seg en plan. Hun lærer tidsnok at ting fort blir annerledes enn man trodde. 

Nei, det kan man ikke. Men samtidig kan man være smart og ikke gjøre baby for mye avhengig av deg heller. Det går fint an. Nå snakker jeg ikke om barn som har kolikk og hele den pakka der, for ja. Da er det åpenbart at de trenger mer nærhet av foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, chisandra skrev:

Her er en link med det stikk motsatte av dine linker:

https://www.tv2.no/a/3829890/

 

Det er forskjell på å ha hund, og å måtte ligge i seng med hundehår og midd. Denne undersøkelsen sier heller ingenting om at hunden ble plassert i samme seng som barnet. Det er det jeg prøver å formidle; det er hyggelig for barn å vokse opp med hund, MEN IKKE I SAMME SENG!

Jeg stoler dessuten mere på kildene som astma-og allergiforbundet refererer til. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Nei, det kan man ikke. Men samtidig kan man være smart og ikke gjøre baby for mye avhengig av deg heller. Det går fint an. Nå snakker jeg ikke om barn som har kolikk og hele den pakka der, for ja. Da er det åpenbart at de trenger mer nærhet av foreldre.

Har du barn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
Akkurat nå, reiseglad skrev:

Det er forskjell på å ha hund, og å måtte ligge i seng med hundehår og midd. Denne undersøkelsen sier heller ingenting om at hunden ble plassert i samme seng som barnet. Det er det jeg prøver å formidle; det er hyggelig for barn å vokse opp med hund, MEN IKKE I SAMME SENG!

Jeg stoler dessuten mere på kildene som astma-og allergiforbundet refererer til. 

Ja, det vil alltid være de kildene som bekrefter det man allerede tror på man stoler mest på.

Jeg var ikke ute etter å motsi deg egentlig, for jeg vet ikke hva som stemmer - de lærde strides om dette. Dette har ofte med om mor har astma etc.  Det var mest for å illustrere at man kan ikke bare hive ut linker som den eneste sannhet i saker som dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Jeg har et fosterbarn.

Som du fikk som baby? 

Hva gjør man om babyen sover maks 10min alene? Sitter ved senga natt etter natt og stryker på babyen, eller tar babyen i senga sammen med deg og sover godt begge to? Jeg har alltid valgt det siste, aldri gitt meg problemer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Som du fikk som baby? 

Hva gjør man om babyen sover maks 10min alene? Sitter ved senga natt etter natt og stryker på babyen, eller tar babyen i senga sammen med deg og sover godt begge to? Jeg har alltid valgt det siste, aldri gitt meg problemer. 

Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg er for at man skal gjøre det dersom baby har et behov for det. Men ellers ser jeg ikke vitsen med det, da du kan få problemer senere. Jeg mener ikke at alle får det problemet. Jeg er sikker på at min svigersøster tenkte helt likt som de fleste andre gjør, at det skjer sikkert ikke min baby. Men så har man de barna som ikke klarer å avvende seg det, for man synes synd på barnet når det gråter fordi den ikke vil sove alene og tar den med inn igjen til seg. Jeg mener det er en ond sirkel. Jeg er sikker på at foreldre sover best i sin seng, og baby sover best i sin seng. Det er helt logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg er for at man skal gjøre det dersom baby har et behov for det. Men ellers ser jeg ikke vitsen med det, da du kan få problemer senere. Jeg mener ikke at alle får det problemet. Jeg er sikker på at min svigersøster tenkte helt likt som de fleste andre gjør, at det skjer sikkert ikke min baby. Men så har man de barna som ikke klarer å avvende seg det, for man synes synd på barnet når det gråter fordi den ikke vil sove alene og tar den med inn igjen til seg. Jeg mener det er en ond sirkel. Jeg er sikker på at foreldre sover best i sin seng, og baby sover best i sin seng. Det er helt logisk.

Mange babyer uten kolikk og hele den pakka dersom du sier, trenger uansett nærhet. To av mine var sånn. Jeg sov godt i min seng, babyen sov godt i min seng. Begge avvente seg på egenhånd. 

Det er vel ikke mange som tar en baby som sover godt i egen seng over i sin, sånn bare for gøy....?

Endret av Nerine_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleprinsesse
1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Mange babyer uten kolikk og hele den pakka dersom du sier, trenger uansett nærhet. To av mine var sånn. Jeg sov godt i min seng, babyen sov godt i min seng. Begge avvente seg på egenhånd. 

Det er vel ikke mange som tar en baby som sover godt i egen seng over i sin, sånn bare for gøy....?

Ja, og da har de et behov for mer nærhet enn andre babyer. Akkurat det jeg skrev til deg! Så bra at du klarte å avvende barna dine med samsoving, poenget er bare at det er ikke alle som greier det.

Jo, det er faktisk overraskende mange. Min svigersøster gjorde det. Jeg så jo hvordan det endte. Og det syns jeg er skikkelig teit, bare fordi en selv vil ha babykos så trenger man ikke å stjele sove gleden til baby i egen seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lilleprinsesse skrev:

Ja, og da har de et behov for mer nærhet enn andre babyer. Akkurat det jeg skrev til deg! Så bra at du klarte å avvende barna dine med samsoving, poenget er bare at det er ikke alle som greier det.

Jo, det er faktisk overraskende mange. Min svigersøster gjorde det. Jeg så jo hvordan det endte. Og det syns jeg er skikkelig teit, bare fordi en selv vil ha babykos så trenger man ikke å stjele sove gleden til baby i egen seng.

Noen fler enn hun eller? Tviler på at han ble "sånn" kun pga samsoving. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er ikke logisk for en baby å ligge i en seng alene.

For en baby er det logiske å ligge varmt og lunt inni magen til mor, og derfor er det veldig logisk at de føler seg tryggest ved mor.

 

Når det er sagt, så er det mange babyer som takler overgangen fra å ligge i magen til å bli lagt i egen seng veldig bra, men logisk nei...

 

Men pilotfrue skal få planlegge hva hun skal gjøre, det er en del av redebyggingen, man planlegger og fabler om hvordan det vil bli i sin naive tro om HVORDAN det blir.. for det er naivt, før vi får barn har vi ikke peiling !

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lilleprinsesse
1 time siden, fjær skrev:

nei det er ikke logisk for en baby å ligge i en seng alene.

For en baby er det logiske å ligge varmt og lunt inni magen til mor, og derfor er det veldig logisk at de føler seg tryggest ved mor.

 

Når det er sagt, så er det mange babyer som takler overgangen fra å ligge i magen til å bli lagt i egen seng veldig bra, men logisk nei...

 

Men pilotfrue skal få planlegge hva hun skal gjøre, det er en del av redebyggingen, man planlegger og fabler om hvordan det vil bli i sin naive tro om HVORDAN det blir.. for det er naivt, før vi får barn har vi ikke peiling !

At de er så trygge i foreldrenes seng undres jeg veldig over. Dette var det første som kom opp, selv av helsenorge. «Ikke sov i samme seng som barnet. Samsoving øker risikoen for krybbedød.»

https://helsenorge.no/etter-fodsel/krybbedod 

https://forskning.no/forebyggende-helse-menneskekroppen-svangerskap-sykdommer-barn-og-ungdom-stub-stub/2008/02/babyer-bor

https://forskning.no/sovn-barn-og-ungdom/2017/06/babyer-sover-darligere-sammen-med-foreldrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleprinsesse
1 time siden, Nerine_ skrev:

Noen fler enn hun eller? Tviler på at han ble "sånn" kun pga samsoving. 

Ja, jeg kjenner til flere. I både vennekrets, familie og bekjente. Tror det er mer normalt å dra «babyen trenger meg om natten» kortet. Og jeg lurer virkelig på hvorfor, dersom barnet sover fint i egen seng. Å jo, folk gjør sånt fordi folk tror det er så sunt med samsoving. Det er forbundet mer krybbedød blant barn som samsover med foreldre. Så hvis samsoving er så bra, hvorfor er det forbundet med krybbedød da?:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Lilleprinsesse skrev:

Ja, jeg kjenner til flere. I både vennekrets, familie og bekjente. Tror det er mer normalt å dra «babyen trenger meg om natten» kortet. Og jeg lurer virkelig på hvorfor, dersom barnet sover fint i egen seng. Å jo, folk gjør sånt fordi folk tror det er så sunt med samsoving. Det er forbundet mer krybbedød blant barn som samsover med foreldre. Så hvis samsoving er så bra, hvorfor er det forbundet med krybbedød da?:vetikke:

Jeg kjenner ingen barn som har unormal tilknyttning til mor/far grunnet samsoving. Mine voksne barn ble båret av meg i sjal helt til de kunne gå selv, de lå i et nest ved siden av meg i min seng om natten ( medfører ikke fare for krybbedød da det faktisk er egen seng i foreldrenes seng.) Så skulle noen barn bli sykt knyttet til mor, så er det de jeg har, da det er 10år i mellom og mitt fokus var kun de. 

 

Men kanskje nok avsporing, pilotfrua får gjøre hva hun vil, men barn skal ha mye kroppslig kontakt de første mnd for å føle trygghet.

Endret av Senil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
18 timer siden, Milio skrev:

Beklager, men hele denne diskusjonen er tåpelig. Hun er førstegangsfødende - gi henne rom for egne erfaringer. 

Jeg er faktisk enig med Ulrik i dette. Kommentarfeltet på bloggen (og denne tråden) er full av mammapoliti, og det syns jeg er kjempeflaut. Dere skriver at Julianne er bastant. Det er godt mulig, men dere er jo ikke noe bedre selv?

Mammapoliti er jo det nye diskvalifiseringsbegrepet. Jeg synes det er betenkelig at man bruker et slikt begrep for å kvele diskusjon. Det å skape et klima for at man ikke skal kunne kritisere en mor fordi man da blir satt i ned negative båsen mammapoliti kan gi uheldige konsekvenser. Det er nemlig ikke slik at mammaer og pappaer alltid utfører sitt foreldreskap til det beste for barnet, og vi bør alle har åpne øyne for at barn rundt oss ikke har det godt. 

Dette er ikke et innlegg i forhold til denne diskusjonen spesielt, men en generell betraktning jeg gjorde meg etter at jeg leste innlegget ditt. Hvis alle slutter å bry seg så er vi på ville veier. 

Mammapolitibegrepet er hyppig brukt av bloggere som ikke liker kommentarer de får. Noen av dem burde definitivt ta til seg kritikken de får i stedet for å gå i strupen på kritikerne. Det blir litt som at de roper mobbing når de får kritikk. Det blir en veldig rar verden dersom ingen tar til seg kritikk og tror at de sitter med fasiten. I saker som har med barn å gjøre er det jo dessverre barna det går ut over i større eller mindre grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...