Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

På 14.1.2018 den 17.37, Jordbærogfløte skrev:

Jeg trodde at hun annonserte for en datingside pga navnet, men så viste det seg at det var for strøm.. Får virkelig håpe at de vil skåne barnet når den tid kommer. Tiden vil vise..

Dessverre er ikke pilotfrue den eneste blogger som reklamerer for dette firma. Første gang jeg så overskriften til denne annonsen trodde jeg også det var dating side

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Avocado skrev:

Hun har allerede tatt 2 ultralyder. Så dette blir ultralyd nr 3 og 4. Jeg skjønner at det føles uvirkelig at hun endelig er gravid men dette blir jo nesten for dumt. Med mindre hun gjennomgår et risikosvangerskap hvor fordelene oppveier ulempene så bør man vel ikke utsette fosteret for ultralyd i tid og utide.

Jeg tok ultralyd på hver kontroll hos fastlegen gjennom svangerskapene mine. Synes dette var helt ok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, anonn skrev:

ISUOG (The International Society of Ultrasound in Obstetrics & Gynecology) er ganske tydelige på at man ikke skal ta ultralyd for moro skyld. De sier ikke at det er skadelig, men samtidig er det jo en grunn til at de fraråder det dersom det ikke foreligger et behov for det. Man vet rett og slett ikke nok til å si hverken det ene eller det andre. 

De sier også som sant er at det i løpet av 40 års bruk ikke er påvist en eneste skadelig virkning noensinne, så det er jo en cover ass-holdning på høyeste nivå, uten basis i vitenskaplige studier. Med tanke på antall ultralyder man er igjennom i løpet av et svangerskap som bare fraviker bittelitt fra normalen ville jeg virkelig ikke vært bekymret for at pilotfrue betaler for en ekstra en.

På engelsk kalles det gjerne concern trolling når man uttrykker "ektefølt bekymring" over alt og ingenting en blogger gjør ;) 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo håpe på baby på eget rom tidlig - det gjorde jeg også, det nektet hun fram til hun var 10 mnd. Ekstremt kosete samsove baby. Nektet egen seng. Eneste måten vi fikk sovet på selv var å ha henne i sengen vår. Ellers hadde vi måtte løpe i skytteltrafikk halve natta. Samsoving har vel dessuten vist seg å være svært bra for barnets trygghet og utvikling, så vi lot henne bestemme. Har stoooor seng, så har sovet godt alle sammen :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig prioritering; hundene skal hun samsove med, men baby? Absolutt ikke. 

Tror hun kommer til å få seg et realitetssjokk når babyen kommer. 

Hadde jeg vært henne så ville jeg begynt allerede nå med å venne hundene av å sove i senga, og heller få de til å sove i ei hundeseng på gulvet. Gjerne på soverommet siden hunder liker å sove sammen med flokken sin, men ikke oppi senga. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne litt slækk, hva? Hun er ung, og hun er førstegangsfødende. Man greier ikke fullt ut å sette seg inn i hvordan det virkelig er å ha en baby før det er et faktum. Jeg var også eplekjekk da jeg var i samme situasjon, og trodde seriøst at det bare var å bestemme seg for å gjøre sånn og slik, fast bestemt på at alt skulle bli perfekt, uten noe slinger i valsen. Men så går jo tiing opp for en etter hvert, og man oppdager at man ikke lengrer er sjef i eget hjem. Learning by doing. Det har vi vel alle vært igjennom. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, mindfulness skrev:

For dumt? Jenta har spontanabortert flere ganger uten å bære frem et friskt barn. Synes enkelte her burde roe seg fullstendig ned og huske på at ingen vet hvor skoen trykker før de selv har vært der. 

Gynekologen min fortalte at innvendig ultralyd skaper risiko for abort 1/1000. Derfor tilbyr ikke det offentlige flere ul enn den ordinære. I utlandet er det vanlig med tettere oppfølging, så vi snakket faktisk om dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Malum skrev:

Gi henne litt slækk, hva? Hun er ung, og hun er førstegangsfødende. Man greier ikke fullt ut å sette seg inn i hvordan det virkelig er å ha en baby før det er et faktum. Jeg var også eplekjekk da jeg var i samme situasjon, og trodde seriøst at det bare var å bestemme seg for å gjøre sånn og slik, fast bestemt på at alt skulle bli perfekt, uten noe slinger i valsen. Men så går jo tiing opp for en etter hvert, og man oppdager at man ikke lengrer er sjef i eget hjem. Learning by doing. Det har vi vel alle vært igjennom. 

Jeg er så enig med deg. Når man blir mamma for første gang så er det lett å si at man vil gjøre det sånn og slik.

Jeg tror faktisk de fleste som er mamma her inne har sagt hva de skal gjøre før de fikk sitt første barn. Men kan alle dere med hånden på hjerte si at alt ble slik dere tenkte?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Malum skrev:

Gi henne litt slækk, hva? Hun er ung, og hun er førstegangsfødende. Man greier ikke fullt ut å sette seg inn i hvordan det virkelig er å ha en baby før det er et faktum. Jeg var også eplekjekk da jeg var i samme situasjon, og trodde seriøst at det bare var å bestemme seg for å gjøre sånn og slik, fast bestemt på at alt skulle bli perfekt, uten noe slinger i valsen. Men så går jo tiing opp for en etter hvert, og man oppdager at man ikke lengrer er sjef i eget hjem. Learning by doing. Det har vi vel alle vært igjennom. 

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malum skrev:

Gi henne litt slækk, hva? Hun er ung, og hun er førstegangsfødende. Man greier ikke fullt ut å sette seg inn i hvordan det virkelig er å ha en baby før det er et faktum. Jeg var også eplekjekk da jeg var i samme situasjon, og trodde seriøst at det bare var å bestemme seg for å gjøre sånn og slik, fast bestemt på at alt skulle bli perfekt, uten noe slinger i valsen. Men så går jo tiing opp for en etter hvert, og man oppdager at man ikke lengrer er sjef i eget hjem. Learning by doing. Det har vi vel alle vært igjennom. 

Klart det. Det er bare det at når man har en så stor blogg, og når ut til så mange, så må man nesten regne med noen reaksjoner når man uttaler seg. Her diskuterer vi, og så lenge man ikke er direkte ufin må det være lov. Ønsker henne all mulig lykke med den nye tilværelsen :-)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jordbærogfløte skrev:

Klart det. Det er bare det at når man har en så stor blogg, og når ut til så mange, så må man nesten regne med noen reaksjoner når man uttaler seg. Her diskuterer vi, og så lenge man ikke er direkte ufin må det være lov. Ønsker henne all mulig lykke med den nye tilværelsen :-)

Ja, så klart, jeg ser jo den, og der ligger jo den største forskjellen på henne og de fleste andre: vi "når ut" til venner og familie. Men likevel..det er viktigere ting å ta tak i, tenker jeg. Blir litt overkill, liksom. Blir så dumt om de viktige sakene drukner i all flisespikkingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, princesse skrev:

Dessverre er ikke pilotfrue den eneste blogger som reklamerer for dette firma. Første gang jeg så overskriften til denne annonsen trodde jeg også det var dating side

Det stemmer det. Det er en del merkevarer som er annonsert i hjel av bloggere, bla et visst klokkemerke, barberhøvelmerke og et firma som leverer betakaroten. Trenger jo ikke å nevne navn en gang :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Malum skrev:

Ja, så klart, jeg ser jo den, og der ligger jo den største forskjellen på henne og de fleste andre: vi "når ut" til venner og familie. Men likevel..det er viktigere ting å ta tak i, tenker jeg. Blir litt overkill, liksom. Blir så dumt om de viktige sakene drukner i all flisespikkingen.

Det er mange meninger her inne, og det er det som gjør det så interessant å delta i diskusjonene her inne. Noen synes det kan være flisespikkeri enkelte ganger, andre ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med samsoving må hun jo få velge selv.

Det er ikke slik at samsoving er eneste alternativ dersom man ønsker søvn det første året.

Ja, det er koselig og praktisk, men samtidig kan det være en mega bjørnetjeneste, da overgangen til eget rom og egen seng blir desto større senere.

Det handler i stor grad om vaner og hva man venner babyen til fra starten av. Eks vil en baby som er vant til å bli rugget/bysset ha vanskelig for å sovne på egenhånd etterhvert.

Sannsynligvis vil hun endre seg på mange punkter når babyen er her, men det blir litt usaklig å kritisere henne for å ikke ønske samsoving. En bedside crib kan feks være et godt alternativ til å ha ungen oppi senga.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
15 timer siden, Avocado skrev:

Hun har allerede tatt 2 ultralyder. Så dette blir ultralyd nr 3 og 4. Jeg skjønner at det føles uvirkelig at hun endelig er gravid men dette blir jo nesten for dumt. Med mindre hun gjennomgår et risikosvangerskap hvor fordelene oppveier ulempene så bør man vel ikke utsette fosteret for ultralyd i tid og utide.

Vet du at det har vi faktisk ingenting med. At hun tar flere ultralyder skjønner jeg godt med tanke på alle spontanarbortene hun har gjennomgått. Det er ufattelig imponerende hvor mange som vet alt her inne.........
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, LadyBlaBla skrev:

Det med samsoving må hun jo få velge selv.

Det er ikke slik at samsoving er eneste alternativ dersom man ønsker søvn det første året.

Ja, det er koselig og praktisk, men samtidig kan det være en mega bjørnetjeneste, da overgangen til eget rom og egen seng blir desto større senere.

Det handler i stor grad om vaner og hva man venner babyen til fra starten av. Eks vil en baby som er vant til å bli rugget/bysset ha vanskelig for å sovne på egenhånd etterhvert.

Sannsynligvis vil hun endre seg på mange punkter når babyen er her, men det blir litt usaklig å kritisere henne for å ikke ønske samsoving. En bedside crib kan feks være et godt alternativ til å ha ungen oppi senga.

Dette med at det bare er å venne ett barn til å sove i egen seng fra starten av funket ikke hos oss. Nr 1 la vi egen seng fra 3 uker. Hun gråt litt ett par kvelder så var det over å etter det sov hun i egen seng.

Nr 2 skulle vi gjøre det samme med men det var bare å glemme. Hun nektet å sove i egen seng å vi forsøkte alt. Til slutt måtte vi bare gi opp å hun sov sammen med oss. Det var eneste muligheten for at både barnet og jeg skulle få søvn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Lapper skrev:

Dette med at det bare er å venne ett barn til å sove i egen seng fra starten av funket ikke hos oss. Nr 1 la vi egen seng fra 3 uker. Hun gråt litt ett par kvelder så var det over å etter det sov hun i egen seng.

Nr 2 skulle vi gjøre det samme med men det var bare å glemme. Hun nektet å sove i egen seng å vi forsøkte alt. Til slutt måtte vi bare gi opp å hun sov sammen med oss. Det var eneste muligheten for at både barnet og jeg skulle få søvn.

 

Ja, jeg betviler ikke at dere opplevde det som eneste utvei. Det betyr allikevel ikke at det er en universell sannhet at det ikke går an å bestemme seg på forhånd for at man ikke ønsker å samsove.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ny Bruker skrev:

Gynekologen min fortalte at innvendig ultralyd skaper risiko for abort 1/1000. Derfor tilbyr ikke det offentlige flere ul enn den ordinære. I utlandet er det vanlig med tettere oppfølging, så vi snakket faktisk om dette.

 

Det er vel ikke bare derfor? Det har lenge vært diskutert å gi norske mødre ultralyd før uke 12, men det har gjentatte ganger blir stemt ned av KRF pga frykten for et "sorteringssamfunn" (abort ved avvik).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun har griseflaks og får en "enkel" unge, og så lever de videre i en boble forbeholdt ytterst få mennesker. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere ang samsoving. Med nummer 1 og 2 så lå de på eget rom fra dag en. Visste vel ikke bedre den gangen. Med nummer 3, så la den i en vogge inne på rommet vårt, MEN med nummer 4 - så er jeg fremdeles ikke "kvitt" han i dobbelsengen i alder av 5 år. Siste årene med han i sengen er ufrivillig for å si det slik.

Så om hun vil ha ungen på eget rom, ja så ønsker hun det. ER vel ikke mer feil enn riktig dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...