Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

4 timer siden, miore skrev:

Jeg baserer meg på vitenskaplige studier og uttalelser fra eksperter, og ikke hva du "er sikker på". Hvis stresset er av en slik grad at du mister eggløsningen, er det klart det påvirker fertiliteten. Dette kan blant annet skje om man er utsatt for ekstreme fysiske på kjenninger (f.eks om man trener som en toppidrettsutøver - og ikke en gang alle toppidrettsutøvere mister eggløsningen), men man mister ikke mensen av å ha lyst på barn. 

Jeg vil også råde deg til å lese litt om korrelasjon og kausalitet. Google it. Det er klart det er mange infertile som er stresset - barnløshet skaper stress! Det er imidlertid ikke det samme som å si at stress skaper barnløshet. Derfor er det også viktig å se hvordan studiene man leser er utført, for det er mange som ikke korrigerer for dette, og da vil resultatene bli skjeve.

 

 

Helt enig med deg, et veldig godt innlegg! 

Det er en myte at normalt stress spiller inn på fertiliteten. Og jeg blir provosert når jeg ser prøvere som selv bidrar til å opprettholde slike myter, som for mange som ikke får det til er direkte sårende. 

Det er helt rett at gynekologer og leger ofte sier "stress ned". Av den enkle grunn at stress er unødvendig, og mange prøvere stresser unødvendig mye. Men du vil ikke finne en eneste en som slenger på "da blir det lettere å bli gravid", den setningen finnes bare i pasientens hode. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, Athene skrev:

 

Helt enig med deg, et veldig godt innlegg! 

Det er en myte at normalt stress spiller inn på fertiliteten. Og jeg blir provosert når jeg ser prøvere som selv bidrar til å opprettholde slike myter, som for mange som ikke får det til er direkte sårende. 

Det er helt rett at gynekologer og leger ofte sier "stress ned". Av den enkle grunn at stress er unødvendig, og mange prøvere stresser unødvendig mye. Men du vil ikke finne en eneste en som slenger på "da blir det lettere å bli gravid", den setningen finnes bare i pasientens hode. 

Helt enig. 

Vi er selv prøvere og i begynnelsen fikk vi også høre at vi bare må stresse ned. Og jeg er ikke en person som stresser opp leger, eneste jeg sa at var vi begynte å bli litt utålmodig.

Vår vei ser ut til å være prøverør, og nå har vi fått slutt på det at "for noen tar det bare litt lengre tid", når vi nærmer oss 1,5 års med prøving.

Det man må lære seg i denne perioden er å bli tålmodig og ta tiden til hjelp. Ting tar tid, men man får hjelp etterhvert. Ettersom pilotfrue er blogger så må hun skape innhold til bloggen. Tipper hu er en av de som kommer til å få sponset både vogner, senger og alt mulig når hun en gang blir gravid. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fortunatus skrev:

Helt enig. 

Vi er selv prøvere og i begynnelsen fikk vi også høre at vi bare må stresse ned. Og jeg er ikke en person som stresser opp leger, eneste jeg sa at var vi begynte å bli litt utålmodig.

Vår vei ser ut til å være prøverør, og nå har vi fått slutt på det at "for noen tar det bare litt lengre tid", når vi nærmer oss 1,5 års med prøving.

Det man må lære seg i denne perioden er å bli tålmodig og ta tiden til hjelp. Ting tar tid, men man får hjelp etterhvert. Ettersom pilotfrue er blogger så må hun skape innhold til bloggen. Tipper hu er en av de som kommer til å få sponset både vogner, senger og alt mulig når hun en gang blir gravid. 

Hvis hun blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Hvis hun blir gravid.

Du måtte bare sparke litt ekstra på en som ligger nede?

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, O.G. skrev:

Atte hææææ?

Gni det inn liksom, hvis du ikke forsto hva hun mente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Clarity skrev:

Gni det inn liksom, hvis du ikke forsto hva hun mente.

Vel, det er jo en sjanse for at hun ikke blir gravid og at de må se på alternative løsninger for å oppfylle barneønsket, eller finne ut av noe annet å gjøre her i livet. Livet går jo uansett videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Milio skrev:

Du måtte bare sparke litt ekstra på en som ligger nede?

Jeg kan til dels skjønne O.G, selv om jeg ikke deler meningen hennes. Pilotfruen har så mye hun kan misunne henne for. Hun er ung, vakker, ressurssterk, tjener egne penger, bor i et fint hus som hun eier (ikke leier), lykkelig gift med en mann med en bra jobb. 

Følte seg sikkert littegrann bedre i ett par minutter da hun sparket ei som ligger nede. La henne få den gleden😊

Pilotfruen vil uansett ikke forbli barnløs. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
På 1. februar 2017 den 16.28, Athene skrev:

 

Helt enig med deg, et veldig godt innlegg! 

Det er en myte at normalt stress spiller inn på fertiliteten. Og jeg blir provosert når jeg ser prøvere som selv bidrar til å opprettholde slike myter, som for mange som ikke får det til er direkte sårende. 

Det er helt rett at gynekologer og leger ofte sier "stress ned". Av den enkle grunn at stress er unødvendig, og mange prøvere stresser unødvendig mye. Men du vil ikke finne en eneste en som slenger på "da blir det lettere å bli gravid", den setningen finnes bare i pasientens hode. 

Jeg har bare et spørsmål, som har dukket opp i kjølvannet av denne diskusjonen. Spør deg eller @miore, siden dere står fast på påstanden. Det sies jo at prøvere som har forsøkt i flere år uten resultat, som så setter i gang en adopsjonsprosess noen ganger overraskende blir gravide i det de har adoptert eller har kommet langt i adposjonsprosessen. Hvordan passer det teoretisk inn i det dere påstår?

Og for the record, jeg spør ikke fordi jeg mistror dere, men fordi jeg oppriktig lurer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, bonsaijenta skrev:

Jeg kan til dels skjønne O.G, selv om jeg ikke deler meningen hennes. Pilotfruen har så mye hun kan misunne henne for. Hun er ung, vakker, ressurssterk, tjener egne penger, bor i et fint hus som hun eier (ikke leier), lykkelig gift med en mann med en bra jobb. 

Følte seg sikkert littegrann bedre i ett par minutter da hun sparket ei som ligger nede. La henne få den gleden😊

Pilotfruen vil uansett ikke forbli barnløs. 

Kom igjen, Pilotfruen bruker til og med det her for å tjene penger. Det er jo totalt smakløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg har bare et spørsmål, som har dukket opp i kjølvannet av denne diskusjonen. Spør deg eller @miore, siden dere står fast på påstanden. Det sies jo at prøvere som har forsøkt i flere år uten resultat, som så setter i gang en adopsjonsprosess noen ganger overraskende blir gravide i det de har adoptert eller har kommet langt i adposjonsprosessen. Hvordan passer det teoretisk inn i det dere påstår?

Og for the record, jeg spør ikke fordi jeg mistror dere, men fordi jeg oppriktig lurer. 

Jeg forstår spørsmålet godt, jeg blir ofte møtt med det argumentet. Setter pris på måten du stiller spørsmålet på, det er alltid greit å stille spørsmål når man lurer :) 

Selv om man har prøvd i mange år, og gjennomført prøverørsforsøk, er det fortsatt en sannsynlighet for graviditet. Mange blir gravide før eller senere, plutselig klaffer det. Det er veldig få som er 100% infertile. Det sa de til og med den private klinikken vi brukte på vårt siste forsøk - etter at vi sa at det var slutt. Dersom vi blir gravide nå, eller noen som står i adopsjonskø for den saks skyld, er det veldig enkelt å komme med argumentet "de sluttet å tenke på prøvingen". Sannheten er at det å senke skuldrene ikke har noe med saken å gjøre. Hver syklus er forskjellig, og plutselig klaffer det.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg har bare et spørsmål, som har dukket opp i kjølvannet av denne diskusjonen. Spør deg eller @miore, siden dere står fast på påstanden. Det sies jo at prøvere som har forsøkt i flere år uten resultat, som så setter i gang en adopsjonsprosess noen ganger overraskende blir gravide i det de har adoptert eller har kommet langt i adposjonsprosessen. Hvordan passer det teoretisk inn i det dere påstår?

Og for the record, jeg spør ikke fordi jeg mistror dere, men fordi jeg oppriktig lurer. 

Det @Athene sa :) Det er som jeg nevnte i et av innleggene på forrige siden og som Athene sier over tiden som kommer noen få heldige til hjelp (mange ufrivillig barnløse er ikke fullstendig sterile, de har bare en veldig lav sjanse for å bli gravide hver syklus), kombinert med god, gammel observation bias: Man hører ikke så fryktelig mye om det store flertallet som står i adopsjonskø og som ikke plutselig blir gravide selv om de har slått fra seg tanken på biologiske barn. Derfor tillegger man gladhistoriene man hører veldig mye større vekt enn det mer sannsynlige utfallet. 

Endret av miore
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg har bare et spørsmål, som har dukket opp i kjølvannet av denne diskusjonen. Spør deg eller @miore, siden dere står fast på påstanden. Det sies jo at prøvere som har forsøkt i flere år uten resultat, som så setter i gang en adopsjonsprosess noen ganger overraskende blir gravide i det de har adoptert eller har kommet langt i adposjonsprosessen. Hvordan passer det teoretisk inn i det dere påstår?

Og for the record, jeg spør ikke fordi jeg mistror dere, men fordi jeg oppriktig lurer. 

Det samme ser vi også hos de som endelig lykkes etter mange forsøk. Det hender at  noen av disse  blir spontan gravide kort tid etter fødsel. Da  får de gjerne kommentarer på at nå har de nå  endelig har klart å slappe av Har fått meg noen lykke historier etter min tid som sliter på forum. ( tidligere habituell abort). Min teori på dette (der paret er uforklarlig barnløs og  problemet ligger hos kvinnen,) er at kroppen selv har funnet ut av det, kommet i rute/knekt koden pga svangerskapet. Ellers er det som nevnt over helt tilfeldig.

Endret av Lana01
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lana01 skrev:

Det samme ser vi også hos de som endelig lykkes etter mange forsøk. Det hender at  noen av disse  blir spontan gravide kort tid etter fødsel. Da  får de gjerne kommentarer på at nå har de nå  endelig har klart å slappe av Har fått meg noen lykke historier etter min tid som sliter på forum. ( tidligere habituell abort). Min teori på dette (der paret er uforklarlig barnløs og  problemet ligger hos kvinnen,) er at kroppen selv har funnet ut av det, kommet i rute/knekt koden pga svangerskapet. Ellers er det som nevnt over helt tilfeldig.

Kan godt være det, kroppen er mer av en maskin enn hva vi liker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, CecilieX skrev:

Takk for svar. 

Bare hyggelig! For dem med litt statistikkbakgrunn er det egentlig ikke så vanskelig å se dette med å ta tiden til hjelp. Jeg kan godt lage et hypotetisk eksempel. 

La oss si at et par har 30 % sjanse* for å bli gravide per prøverørsforsøk. Paret prøver ivf 5 ganger før de gir opp for godt. Sannsynligheten for å bli gravid i løpet av fem prøverørsforsøk er 83.2 % (1-0.7^5) om man legger til grunn at sannsynligheten per forsøk er 30 % - dette kan være noe søkt, sannsynligvis bør man regne litt lavere sannsynlighet for de siste par forsøkene, men for argument's sake beholder vi 30 %. Paret vårt er med andre ord på den uheldige siden.

Deretter har de et normalt forhold "uten å prøve" der de "ikke tenker på det" men har sex regelmessig som de fleste lykkelige par. Jeg har lest at dersom man ikke blir gravid med perfekt timet samleie etter et år, er sannsynligheten for å få det til på egen hånd i gjennomsnitt omtrent 5 %**. La oss være veldig konservative og regne med at paret vårt aldri tenker på å ha sex rett før kvinnen har eggløsning, men akkurat når de føler for det, og at sannsynligheten for å bli naturlig gravid på dette viset bare er en tjuefemtedel - altså 0.2 %*** - per syklus. Dersom kvinnen da har fem år igjen før overgangsalderen nærmer seg og fertiliteten daler ytterligere, er sannsynligheten for at hun skal bli gravid "ved et mirakel" og åpenbart "fordi hun drakk vin" eller "dro på ferie" eller "sluttet å stresse med det"  eller "stilte seg i adopsjonskø" (eller ingen av delene!) lik 11.3 % (1-0.998^60) dersom hun har 12 sykluser i året. Det er jo faktisk en substansiell sannsynlighet (over en av ti!), så det er ikke så rart man hører en del suksesshistorier.

 Fotnoter:

* 30 % sannsynlighet for vellykket prøverørsforsøk (med det regner jeg forsøk som ender i fødsel av levende barn) kan ikke brukes for alle, da sannsynligheten varierer med alder og eventuell diagnose, men det er et ganske typisk tall for damer i eller litt over midten av 30-årene

** De 5 % per syklus for ufruktbare par som prøver aktivt her hentet fra en artikkel i health.no skrevet av en dr. Joshua U. Klein, som i følge linkedin jobber på en fertilitetsklinikk i Boston.

*** Tallet 0.2 % er det eneste jeg har funnet på selv, og hvorvidt det er generøst eller konservativt vet jeg strengt tatt ingenting om. Magefølelsen tilsier at det er noe konservativt, for what it's worth.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Milio skrev:

Du måtte bare sparke litt ekstra på en som ligger nede?

Det heter ikke sparke på en som ligger nede. Det heter å sparke en som ligger nede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det heter ikke sparke på en som ligger nede. Det heter å sparke en som ligger nede.

Og det var viktig for å forstå budskapet tenker jeg?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Milio skrev:

Og det var viktig for å forstå budskapet tenker jeg?

Ja. Ville bare hjelpe jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det heter ikke sparke på en som ligger nede. Det heter å sparke en som ligger nede.

 

2 minutter siden, Milio skrev:

Og det var viktig for å forstå budskapet tenker jeg?

 

1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Ja. Ville bare hjelpe jeg :)

Vel, men uansett så var det aldri min intensjon å sparke Julianne, det var mer det at man må ta med i betraktning at man aldri blir gravid. Jeg ser nå at jeg ikke skulle svart på den der i det hele tatt, rett og slett fordi det er greit å holde håpet oppe. Jeg beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...