Gå til innhold

Julekalender på TV


Angelheart2

Anbefalte innlegg

Gleder meg hvert år mye mer enn ungene til å følge julekalenderen på NRK. Likte veldig godt Jul i Svingen og Julekongen, mens jeg kunne styre min begeistring for Blåfjell-seriene.
I år kommer det jo en helt ny og jeg syns det ser veldig lovende ut.
http://www.aftenposten.no/kultur/Det-er-pa-tide-a-legge-Jul-i-Skomakergata-bak-seg-610008b.html

Flere som skal se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp :jepp: Jeg har ikke barn så det blir nok ikke hver dag, men jeg har faktisk lagt det inn på opptak på dekoderen. Får ikke sett det i morgen presis, men får se det når jeg kommer hjem fra venninne-treff ;) Nevøen min og hans tremenninger kommer sikkert til å kose seg masse...og mange andre barn også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett første episode av Snøfall nå. Fy fader for en flott serie dette ser ut til å være. Gleder meg enormt til forstettelsen. Rett og slett skikkelig koselig :=)

Anonymkode: ab6ee...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den med min sjuåring. Men jeg lurer på om vi så en spesialversjon for blinde og svaksynte. Det var en stemme som forklarte alt, hvordan det så ut, hvordan været var, hvilke farger det var på omgivelsene.  Det var veldig sjenerende for oss som ikke er svaksynte, og min datter reagerte også på det. Det er vanskelig å leve seg inn i handlingen når noen snakker i vei om detaljene"hun holder en hvit kopp i hånda. Under koppen er det en skål". Var det ingen av dere som så denne versjonen?! I tillegg fortalte de på slutten alt som kom til å skje i neste episode :-O

Vi så den versjonen som lå på NRK nett-TV, jeg håper virkelig det finnes en versjon uten den irriterende fortellerstemmen også....

Anonymkode: 90b73...c6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS, jeg tror jeg gleder meg mer enn ungene :fnise: Jeg elsket julekongen, og håper den blir vist igjen senere, men Jul i Svingen likte jeg virkelig ikke (så bare noen få episoder, da).  Blånissene kom i de årene hvor jeg ikke så på, så de har jeg ikke fått noe skikkelig forhold til, men synes serier var koselig.

Jeg jobber alltid sent første uken i måneden, så har ikke fått sett første episode enda, men barna forsikret meg om at den var veldig bra.  Så dumt at de har med "neste episode".  Jeg hater også spoilere, og hopper alltid for å få skrudd av hvis jeg merker at det kommer en slik. Gleder meg uansett til å begynne å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.11.2016 den 14.49, Angelheart2 skrev:

Gleder meg hvert år mye mer enn ungene til å følge julekalenderen på NRK. Likte veldig godt Jul i Svingen og Julekongen, mens jeg kunne styre min begeistring for Blåfjell-seriene.
I år kommer det jo en helt ny og jeg syns det ser veldig lovende ut.
http://www.aftenposten.no/kultur/Det-er-pa-tide-a-legge-Jul-i-Skomakergata-bak-seg-610008b.html

Flere som skal se?

Jul i Svingen 10 år senere

Linus hopper av i Svingen :ler:

Anonymkode: 3e95f...d40

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så den med min sjuåring. Men jeg lurer på om vi så en spesialversjon for blinde og svaksynte. Det var en stemme som forklarte alt, hvordan det så ut, hvordan været var, hvilke farger det var på omgivelsene.  Det var veldig sjenerende for oss som ikke er svaksynte, og min datter reagerte også på det. Det er vanskelig å leve seg inn i handlingen når noen snakker i vei om detaljene"hun holder en hvit kopp i hånda. Under koppen er det en skål". Var det ingen av dere som så denne versjonen?! I tillegg fortalte de på slutten alt som kom til å skje i neste episode :-O

Vi så den versjonen som lå på NRK nett-TV, jeg håper virkelig det finnes en versjon uten den irriterende fortellerstemmen også....

Anonymkode: 90b73...c6f

Du må ha sett en spesialversjon ja. Vi så også via nett-tv, og det var en helt vanlig episode. Jeg leste at serien også skulle tilpasses svaksynte og hørselshemmede, noe som jo er veldig flott.

Anonymkode: ab6ee...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm alle sa at fostermoren skulle være en sånn forferdelig dame, men jeg syns fortellingen har litt flere sider. Hun er bare litt sånn "socially awkward" og det passer ikke med at hun må ta seg av barn, og hun har ikke alltid hatt det bra selv. 

Jeg syns karakterene har flere dimensjoner, og det setter jeg pris på. 

Anonymkode: 0f5de...c8c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 2.12.2016 den 14.49):

Hmm alle sa at fostermoren skulle være en sånn forferdelig dame, men jeg syns fortellingen har litt flere sider. Hun er bare litt sånn "socially awkward" og det passer ikke med at hun må ta seg av barn, og hun har ikke alltid hatt det bra selv. 

Jeg syns karakterene har flere dimensjoner, og det setter jeg pris på. 

Anonymkode: 0f5de...c8c

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett episode 2 og synes det virker helt super så langt!  Synes også at fostermoren ikke var  ille.  Hadde forventet meg noe mye verre etter alt oppstyret i media.

Vi har alltid pleid å se serien på nett-TV.  Har ikke undersøkt hvordan det er i år, men tidligere så har den ligger ute på nrk.no fra midnatt, mens den på nrksuper.no ikke ble lagt ut før kl 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fireåring datt av etter 10 min, men dette er kanskje ikke en julekalender for så små? Jul i Blåfjell og Månetoppen har hun likt veldig godt! 

Anonymkode: e0920...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte den! Er enig i at karakteren til fostermoren ikke riktig samsvarte med hvordan kritikerne hadde omtalt den. Nydelig produksjonsdesign og dyktige barneskuespillere. Blir koselig dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare mer og mer sansen for Ruth.  Fosterforeldreforeningen fikk visstnok se de 5 første episodene, og syntes fortsatt hun ble fremstilt som en sur og grusom person.  Jeg synes dagens episode virkelig gav et ganske fint bilde av henne, selv om kanskje ikke alle barn forstår alle nyansene.

Vinter er en helt fantastisk karakter så langt.  Fikk veldig vondt av ham nå, så håper han får vite snart at han tar feil, så han slipper å pines så lenge.

Min fireåring elsker forresten serien så langt, så der er nok bare barna forskjellige.  Det hjelper sikkert at julekalenderen er stort sett den eneste gangen vi voksne ser på TV sammen med dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er ikke bare "Snøfall" som har korte episoder, men flere andre julekalendere. Husker da jeg selv var i "riktig" alder og oppdaga at den julekalenderen bare varte ca 20 minutter. Flott at de har droppa "i neste episode" ja. Lurer på hva som skjer med Selma nå jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2016 den 20.33, Nasse Nøff ❤ skrev:

Enig i alt du sier @Kara W 
De har droppet "i neste episode". Kanskje noen fra NRK henger på KG? :bond:
Men det er positivt, for jeg hater spoilere. 

En annen ting som er negativt, episodene er så korte. Føler vi ikke får noe som helst for hver episode. Men slik er det med julekalendere dessverre, alle har så korte episoder :(

Takk, får nesten litt dårlig samvittighet for å være uenig med deg nå :fnise: Jeg synes 20 minutter er en passe lengde på episodene.  Små barn har ofte ikke lenger konsentrasjonsevne enn det, og som småbarnsforeldre har jeg ihvertfall ikke mer tid enn det til å se på TV.

Gleder meg veldig til morgendagens episode!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Kara W skrev (På 4.12.2016 den 21.23):

Takk, får nesten litt dårlig samvittighet for å være uenig med deg nå :fnise: Jeg synes 20 minutter er en passe lengde på episodene.  Små barn har ofte ikke lenger konsentrasjonsevne enn det, og som småbarnsforeldre har jeg ihvertfall ikke mer tid enn det til å se på TV.

Gleder meg veldig til morgendagens episode!

Je :fnise:

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...