Gå til innhold

En kopp Kakao...


Kakaoen

Anbefalte innlegg

Så lenge klarte jeg meg uten en dagbok på kg… :sjenert:  Likte tittelen da. Ser for meg at dere synker ned i stolen, fyr i peisen, et teppe i fanget og frem med kakaokoppen og ipad klar for å nyyyyte en herlig lesning fra min dagbok. Vel: :skratte: Spørs det du.. Så fyr løs :lur: 

Kort om meg så er jeg en ung dame (øver meg på å si dame fremfor jente, for jente 30 høres temmelig dust ut :ler: ), i tiiiidlig begynnelsen av 30 årene.
Har vært sammen med samme fyr i en halv mannsalder og vi har to flotte gutter født i 2012 og 2016. :) 

For tiden er jeg hjemme i permisjon med minstemann. Ulønnet permisjon for å være pinlig nøyaktig :sjenert: 

Jeg har hatt noen mnd kg pause. Noe jeg føler for å ta en sjeldent gang når jeg kjenner jeg har litt vel mye som skjer over alt. Men ting begynner å lette og den bedritne babytiden begynner ta slutt :nigo: Noe jeg synes er herlig. Gleder meg til lillebror blir enda større. Nå er han blitt 9 mnd og blitt veldig mobil. Noe som har gjort underverker for tålmodigheten hans. Endelig begynner det bli mer rutine i dagsovingen hans også. *banker i bordet*

Storebror er blitt 4 år nå og er en herlig liten stor fyr. Full av spørsmål som man ikke skulle tro en 4 åring lurte på :ler: Selv om han har sine utbrudd så er han veldig god. I går fortalte han meg en noen hadde vært slemme og dytta kompisen hans i bhgen. Da hadde han kjefta på de og sa det var IKKE lov å gjøre sånt. Så hadde han hjulpet kompisen sin opp og børstet av han. Jeg bare: :rodmer::rodmer: 

Det var en liten kort intro. Skrevet mens jeg har en fot på vogna og vugger lille krabat slik at han skal holde seg sovende :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ooooo :danse: mine trofaste følgere :bolledeig: Gøy at dere blir med videre. Jeg måtte nesten opprette dagboka i generell kategorien. Hvorfor har de ikke en egen en for småbarnsgalskap?? :klo: 

9 mnd ja @A4-livet og @Porcelain  :hakeslepp: Han vokser som ugress. Prøvde seg på å klatre på kassa med julepynt her i ettermiddag så nå må jeg bare få ut fingeren og få senket denne sengebunnen :opplyser: Han har sovepose i senga som hemmer han en del da heldigvis.

Stalker Favolis me like :nigo: ( @Favole)

Kjenner jeg likte denne siteringsgreia godt altså. Den var kanskje ikke så mye brukt da jeg hang her sist (som ikke er såååå lenge siden da.. men men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte "bare" 2 timer på å få lagt lille krabat (evt lille tyrann, lille djevelbaby eller lille satan) i kveld :nigo: Nå høres jeg veldig negativ ut.. Jeg synes det er viktig å innrømme at jeg vil gi han slemme kallenavn når han er umulig å legge. I visse situasjoner har jeg god tålmodighet.. Når det gjelder legging av babyer så er den ikke alltid så god :plystre:

Men han fortjener en oppdatering her..

De siste månedene har han krevd sist. På de 9 mndene han har levd har han kanskje vært lett å legge 1 eller 2 ganger :hoho: Han bruker gjerne 1 time fra han legges i senga til han sovner. Vi har jo vært gjennom hele regla med å holde han våken lenger, legge han tidligere, la han være oppe når han ikke vil sove, bysse, samsove, trille i søvn, opp ned metode… bla bla bla.. Han nekter å høre på mamman sin rett og slett :opplyser: 
Jeg har blitt flinkere til å bare innfinne meg med at han bare er sånn og en vakker dag langt langt langt der ute i fremtiden så vil han legge seg greit. I hovedsak har jeg et magisk mål om at alt snur når han blir 1 år. Men reelt så kan det jo hende han holder det gående til han begynner i bhgen til neste år. Det gode er at jeg er blitt veldig godt herdet når det kommer til barnegråt :ler: 

Men når han er våken derimot er han som oftest blid som ei sol. Smiler til alt og alle og kan kose seg lenge med å utforske huset vårt. Og han er jo verdens nydeligste.. Sånn objektivt sett selvsagt :hoho: 

Vi har også hatt våre utfordringer i matveien i høst. Jeg som i vår satt der og følte jeg amma han hele tiden gledet meg sååååå til jeg kunne gi han fast føde. Så enkelt ble det derimot ikke :sjenert: Det er mye mat han ikke ville smake på, men det største problemet har vært at han brekker seg veldig lett. Og hver gang han brekker seg så ender han opp med å spy. På et tidspunkt i høst så spydde han flere ganger daglig. Kunne bare glemme ting som brød, hjemmelaget mat, og mat med littegrann klumper. Er maten litt for kald eller for tykk i konsistensen kom det opp igjen. Han spydde opp melka han nettopp hadde drukket. Utover seg selv, senga, vogna, meg, gulvet you name it. Så jeg fikk nok og tok han under armen og gikk til legen. Hun synes han så veldig fin ut og mente vi burde følge med på vekten hans. Og han har jo ikke vært så veldig preget av alt dette. Full av energi og frisk som en fisk.

Hs hadde ikke noe klokt og si. Ikke noe nytt der med andre ord :ler: Ene hs i barselgruppa sa bare: uff da. Men vet du, det går over.. Det går over!!
Jo takk, det skal jeg prøve :hoho: Hilsen ho som nesten ikke torde gi ungen mat ute bland folk i tilfelle han spydde over alt :sjenert: Vekten hans gikk ikke mye opp heller. 50 gr på 1 mnd var den siste. Jeg synes det er veldig lite, men hs og lege mente det var fint. Kunne like gjerne skyldes at han var veldig aktiv. Så han skal veies igjen om et par uker som ekstra sjekk.

Men alt i alt så går det mye bedre. Riktignok spydde han opp kveldsmaten sin i dag, men jeg mistenker det er fordi han kastet i seg veldig mye middag og ikke lenge etterpå fikk avokadomos.
Om ikke vi har pådratt oss den berømte omgangsyka da.. Men tror ikke det :) 
Før i dag spiste han derimot en halv brødskive. I bittesmå biter. Så det er veldig fremgang :nigo: 

Så ja det har vært litt styr i det siste. Og jeg har følt meg generelt som en grå potetsekk. Men nå som maten ser ut til å bedres får jeg en mindre bekymring enn så lenge og da håper jeg hverdagen blir enklere. Er jo lov å håpe :P 

Nå sover mannen på sofan, så jeg vurderer å liste meg i seng :lur: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:popcorn: 

Følger gjerne her jeg! Er ikke alltid man kommer seg inn i en dagbok fra starten, så når anledningen byr seg må man jo bare hive seg på :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante meg at du ville komme snikende tilbake ja :fnise: 

Hurra for det og en kopp kakao! :kaffekopp:

Synes du har verdens blideste unge jeg! Klarer nesten ikke se for meg den blidfisen sur eller sint! Gruer meg til vi selv skal gå fatt på soverutiner. Akkurat nå er det lillebror som bestemmer alt, og det er litt deilig å ikke føle noe press på å få rutiner til å fungere. Skal bare nyte at det er totalt mayhem og utenfor min kontroll noen uker til!

Skjønner godt frustrasjonen din rundt mating. Jeg ser delvis frem til å kunne gi grøt for å gi poden mer å gå på, men det er jo absolutt ingen selvfølge at den introduksjonen av nye matvarer går som en lek. Føler det ofte blir fremstilt som mye mer idyllisk enn det det ofte er ja. Man strever med hjemmelaget mat man lager med all den kjærlighet man kan tilsette, og så ender ungen med å brekke seg eller spy.. :roll: Ikke akkurat supermotiverende nei ;)

Men igjen, hurra for ny dagbok! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger med litt jeg og 😀

Har en jente på 9 mnd så minsten våre er temmelig lik i alder 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marimba skrev:

:popcorn: 

Følger gjerne her jeg! Er ikke alltid man kommer seg inn i en dagbok fra starten, så når anledningen byr seg må man jo bare hive seg på :ler: 

Velkommen skal du være :nigo: Liker tanken på popcorn sammen med en kopp kakao :ler: Har du småttiser du også? :) 

18 minutter siden, Carouselle skrev:

Ante meg at du ville komme snikende tilbake ja :fnise: 

Hurra for det og en kopp kakao! :kaffekopp:

Synes du har verdens blideste unge jeg! Klarer nesten ikke se for meg den blidfisen sur eller sint! Gruer meg til vi selv skal gå fatt på soverutiner. Akkurat nå er det lillebror som bestemmer alt, og det er litt deilig å ikke føle noe press på å få rutiner til å fungere. Skal bare nyte at det er totalt mayhem og utenfor min kontroll noen uker til!

Skjønner godt frustrasjonen din rundt mating. Jeg ser delvis frem til å kunne gi grøt for å gi poden mer å gå på, men det er jo absolutt ingen selvfølge at den introduksjonen av nye matvarer går som en lek. Føler det ofte blir fremstilt som mye mer idyllisk enn det det ofte er ja. Man strever med hjemmelaget mat man lager med all den kjærlighet man kan tilsette, og så ender ungen med å brekke seg eller spy.. :roll: Ikke akkurat supermotiverende nei ;)

Men igjen, hurra for ny dagbok! :tommelsmil:

En gang kg avhengig alltid kg avhengig? :ler: 

Nei altså jeg lurer på om han er litt schitzofren for han skiftet TOTALT personlighet når han blir sint :hoho: Han er nok sånn at han viser følelsene sine sterkt på alle måte. For han kan bli bra sinna noen ganger :fnise: Også er jo ikke jeg den som legger ut masse bilder og snap av ungen når han hylskriker da :P Men jeg kan jo alltid sende deg et klipp av hvordan han er i bilen når mannen kjører. Bilkjøring har gått mye bedre de siste månedene, men når han er trøtt så hyyyylskriker han istedenfor å ta den smokken han får og slappe av evt sovne. Veldig ulogisk i mitt hodet, men men :P 


Nei denne maten altså. Siden han har brekt seg mye av min hjemmelagde mat så ga jeg opp å lage noe. Da ble det middagsglass heller. Det elsker han! Donerte nettopp to bæreposer med tomme middagsglass til storebror sin bhge :nigo:  Men han har de siste ukene spist hjemmelaget spaghetti med kjøttsaus og kjøttboller i brun saus da. Må bare mose det med stavmikseren :lur: 

Hvor gammel er lillebror blitt nå da? 

14 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Følger med litt jeg og 😀

Har en jente på 9 mnd så minsten våre er temmelig lik i alder 😀

Koselig med nye følgere :danse: 
Og gøy med ei i samme alder som min. Hvordan er din med mat/søvn/mobilitet og alt slikt som vi lett henger oss opp i? :ler: 

 

--------

*gjesp*

Nå sover lille krabat sin første lur mens jeg sitter med foten og vugger i vogna hans. Da kan han sove mye lenger enn om vogna står i ro. Jeg lurer på hvor mange timer jeg totalt har brukt de siste 4 årene på å få barn til å sove :klo: Kanskje like greit at jeg ikke vet det.

Etterpå tenkte jeg meg avgårde og hente ut mer mme til krabaten og kjøpe ei julegave. Jeg har ikke så mange gaver igjen for jeg har kjøpt litt på ebay :nigo: Og jeg har sagt til familien at jeg nå ikke har inntekt, så det blir litt kjipe gaver. Heldigvis er vi ikke så veldig opptatt av å skulle kjøpe dyre og fancye gaver :)  Greit å få unna de gavene som skal sendes snart i hvertfall :) 

Håper alle får en fin dag :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, den legginga av de små...been there, done that. Jeg tilbrakte 5 mnd med å sitte ved siden av senga til minsten, fra han var 8-9 mnd. Var glad jeg hadde viaplay på nettbrettet mittfor å si det sånn😂 

Sånne oppkastrunder hadde vi med storebror også. Jeg skulle ønske jeg sto litt hardere på krava om å få reflux-undersøkelse når han var mindre. Bare ha tanken litt i bakhodet, og krev undersøkelse om du føler det er nødvendig. Her ble storebror sendt hjem støtt og stadig fra barnehagen, for om han hosta litt fulgte det med litt oppkast. Ble ikke henvist til undersøkelse før han var 3,5 år. Og da funka det dårlig med sonde gjennom nesa og ned i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Kakaoen skrev:

Velkommen skal du være :nigo: Liker tanken på popcorn sammen med en kopp kakao :ler: Har du småttiser du også? :) 

En gang kg avhengig alltid kg avhengig? :ler: 

Nei altså jeg lurer på om han er litt schitzofren for han skiftet TOTALT personlighet når han blir sint :hoho: Han er nok sånn at han viser følelsene sine sterkt på alle måte. For han kan bli bra sinna noen ganger :fnise: Også er jo ikke jeg den som legger ut masse bilder og snap av ungen når han hylskriker da :P Men jeg kan jo alltid sende deg et klipp av hvordan han er i bilen når mannen kjører. Bilkjøring har gått mye bedre de siste månedene, men når han er trøtt så hyyyylskriker han istedenfor å ta den smokken han får og slappe av evt sovne. Veldig ulogisk i mitt hodet, men men :P 


Nei denne maten altså. Siden han har brekt seg mye av min hjemmelagde mat så ga jeg opp å lage noe. Da ble det middagsglass heller. Det elsker han! Donerte nettopp to bæreposer med tomme middagsglass til storebror sin bhge :nigo:  Men han har de siste ukene spist hjemmelaget spaghetti med kjøttsaus og kjøttboller i brun saus da. Må bare mose det med stavmikseren :lur: 

Hvor gammel er lillebror blitt nå da? 

Koselig med nye følgere :danse: 
Og gøy med ei i samme alder som min. Hvordan er din med mat/søvn/mobilitet og alt slikt som vi lett henger oss opp i? :ler: 

 

--------

*gjesp*

Nå sover lille krabat sin første lur mens jeg sitter med foten og vugger i vogna hans. Da kan han sove mye lenger enn om vogna står i ro. Jeg lurer på hvor mange timer jeg totalt har brukt de siste 4 årene på å få barn til å sove :klo: Kanskje like greit at jeg ikke vet det.

Etterpå tenkte jeg meg avgårde og hente ut mer mme til krabaten og kjøpe ei julegave. Jeg har ikke så mange gaver igjen for jeg har kjøpt litt på ebay :nigo: Og jeg har sagt til familien at jeg nå ikke har inntekt, så det blir litt kjipe gaver. Heldigvis er vi ikke så veldig opptatt av å skulle kjøpe dyre og fancye gaver :)  Greit å få unna de gavene som skal sendes snart i hvertfall :) 

Håper alle får en fin dag :blomst: 

Hun er litt for mobil, har gått siden hun var 7+1 så hun blir flinkere for hver dag som går.

"Alt går i grisen" så hun spiser stort sett alt hun får lov til, og ikke lov til og er grei å ha med på tur enten det er i bil, på båt eller trilletur (Får ikke tak i små nok sko i nærområdet og vil ikke kjøpe det på nett så hun får ikke gått ute enda)

Sover i sengen sin fra 13-13:30-16:30-17 og fra 20-20:30 til 09:00

De to minste er pseudotvillinger så det gjør at hun nok utvikler seg fortere motorisk enn "normalen"

Utenom hun på 17 år som hadde kolikk så har igrunnen alle barna vært lette å ha med å gjøre.

 

Ellers er jeg enig med @Susa om at du bør få undersøkt refluks, det er ikke normalt at de skal spy støtt og stadig.

Mine har spydd kraftig frem til de var ca 5-6 mnd (vi snakker om ligge i barnevognen og spy opp i taket excorsisten style) men så har det gått over av seg selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Susa skrev:

Å, den legginga av de små...been there, done that. Jeg tilbrakte 5 mnd med å sitte ved siden av senga til minsten, fra han var 8-9 mnd. Var glad jeg hadde viaplay på nettbrettet mittfor å si det sånn😂 

Sånne oppkastrunder hadde vi med storebror også. Jeg skulle ønske jeg sto litt hardere på krava om å få reflux-undersøkelse når han var mindre. Bare ha tanken litt i bakhodet, og krev undersøkelse om du føler det er nødvendig. Her ble storebror sendt hjem støtt og stadig fra barnehagen, for om han hosta litt fulgte det med litt oppkast. Ble ikke henvist til undersøkelse før han var 3,5 år. Og da funka det dårlig med sonde gjennom nesa og ned i magen. 

Jeg har sittet sååååå mye ved senga til storebror at jeg nekter å gjøre det med han her :ler: Det er så grusomt kjedelig. Og storebror var sånn at han våknet om jeg reiste meg opp fordi det knakk litt i knærne mine :ler: 

Oi såpass. Hvordan var han ellers da? For jeg har jo tenkt tanken med reflux. Men han sover greit om natta og er stort sett fornøyd. Virker ikke ha vondt. Som legen sa så kan det være en ide og ha litt is i magen et par dager før man f.eks undersøker han på sykehuset med sonde :klo: Han var ikke veldig til å gulpe som liten baby. Kun de få gangene jeg prøvde gi han Hipp. Da kom ALT i retur innen et minutt etterpå. Men andre typer mme funket :klo: 

Han hoster alltid veldig når han gråter da. Det har han gjort siden han var nyfødt..

Kan gråte til han spyr.. Men det er ikke så ofte det skjer. Pleier roe han en stund før det.

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Hun er litt for mobil, har gått siden hun var 7+1 så hun blir flinkere for hver dag som går.

"Alt går i grisen" så hun spiser stort sett alt hun får lov til, og ikke lov til og er grei å ha med på tur enten det er i bil, på båt eller trilletur (Får ikke tak i små nok sko i nærområdet og vil ikke kjøpe det på nett så hun får ikke gått ute enda)

Sover i sengen sin fra 13-13:30-16:30-17 og fra 20-20:30 til 09:00

De to minste er pseudotvillinger så det gjør at hun nok utvikler seg fortere motorisk enn "normalen"

Utenom hun på 17 år som hadde kolikk så har igrunnen alle barna vært lette å ha med å gjøre.

 

Ellers er jeg enig med @Susa om at du bør få undersøkt refluks, det er ikke normalt at de skal spy støtt og stadig.

Mine har spydd kraftig frem til de var ca 5-6 mnd (vi snakker om ligge i barnevognen og spy opp i taket excorsisten style) men så har det gått over av seg selv.

 

 

Å heftig.. Gått så lenge allerede? :hakeslepp: Må da være skummelt og mye knall og fall. Jeg synes det er heeeelt ok at min ikke er der :fnise: Er jo ikke sjeldent at de utvikler seg fortere når de har en å lære av. Hvor mange år er det mellom de?
Merker på han her at han er mye mer frempå med ting enn det broren var :) 

56 minutter siden, La Traviata skrev:

Her vil jeg gjerne følge med! :) Tenk at minstemann har blitt 9 mnd alt, da! Gutta dine er helskjønne :rodmer:

Så gøy :nigo: Takk :rodmer: 

5 minutter siden, Weebs skrev:

Jeg fortsetter å stalke :fnise:

Stalking er lov det :ler: Og gratulerer med ny baby :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...