Gå til innhold

Barnehagen forsøker å presse folk til å ta juleferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i stor grad. Tilnærmet at man er hensynsløs om man sender barnet i barnehage, fordi de ansatte ønsker seg fri.

Altså, min mann har tatt 1 uke fri i år. Han får ikke mer! Han har mange uker tilgode, men arb.giver gir ham ikke fri i jula - det er rett og slett for mye å gjøre. Jeg får fri da :) Så vi skal være hjemme. Men jeg vet at 80% av resten av foreldrene sliter med å ta seg fri i jula. 

Anonymkode: 381b0...4fc

En arbeidsgiver har ikke lov til å nekte en arbeidstaker hans rettmessige ferie! Man har krav på tre uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren.  

Anonymkode: b53f0...a52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At 80% sliter med å ta seg fri-det tror jeg ikke på!

Anonymkode: 69eae...1a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At 80% sliter med å ta seg fri-det tror jeg ikke på!

Anonymkode: 69eae...1a0

Helt enig!

Etter å ha vært barnehageforelder i 10 år er min erfaring at det heller er 80% som tar barna fri som en selvfølge. Av de resterende 20% som melder barna på i romjulen, er det ca halvparten som møter opp. I barnehagen hvor jeg har barn nå, slås fire avdelinger sammen til en, og selv den er knapt halvfull.

Mitt inntrykk er at de fleste foreldrene ønsker at barna skal få fri fra barnehagen i romjula. Av de som må jobbe, jobber mange kortere og/eller færre dager enn vanlig, og mange har besteforeldre eller annen familie som har lyst til å passe noen timer i romjula.

Hadde 80% hatt problemer med å ta fri, hadde jo dette vært en ikke-sak. Da hadde barnehagen vært åpen med helt normal bemanning. Dette er jo en sak fordi barnehagene vet at det er få barn der i romjula, og ønsker å tilpasse bemanningen deretter.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir beskjed i god tid om eventuell  sommerferie, påskeferie, vinterferie, høstferie og juleferie. Jeg unner de ansatte muligheten til å planlegge sin ferie og så er barnehagen vår er veldrevet,  dvs at god planlegging og økonomiske besparelser pløyes rett tilbake til driften. 

Men jeg forbeholder meg retten til å ta barnet ut av barnehagen etter å ha gitt beskjed samme morgen om jeg for eksempel får mulighet for avspasering en dag med pent vær, bestemor ønsker å passe eller noe annet uforutsett dukker opp. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for om bhg er overbemannet en soldag fordi mange ordnet seg spontant fri for å dra på stranden med barna. 

Anonymkode: 5640d...9c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir beskjed i god tid om eventuell  sommerferie, påskeferie, vinterferie, høstferie og juleferie. Jeg unner de ansatte muligheten til å planlegge sin ferie og så er barnehagen vår er veldrevet,  dvs at god planlegging og økonomiske besparelser pløyes rett tilbake til driften. 

Men jeg forbeholder meg retten til å ta barnet ut av barnehagen etter å ha gitt beskjed samme morgen om jeg for eksempel får mulighet for avspasering en dag med pent vær, bestemor ønsker å passe eller noe annet uforutsett dukker opp. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for om bhg er overbemannet en soldag fordi mange ordnet seg spontant fri for å dra på stranden med barna

Anonymkode: 5640d...9c2

Og det gleder jeg meg faktisk over. Jeg unner alle barn å ha en dag i blant sammen med mamma, bestemor, pappa etc hvor det er bare de to. Noen barn opplever aldri fri utenom det lovpålagte selv om vi ser foreldrene har "lange deilige frokostlunsjer" titt og ofte mens barnet ble levert hos oss 07.10., Det skjærer i hjertet for dette er ofte barn som er så ufattelig såre for å få oppmerksomhet fra foreldrene uten å konkurrere med andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det burde jo være minst fem uker, så ungene har like mange feriedager som foreldrene... De har jo gjerne lenger "arbeidsdager" enn foreldrene, og i tillegg færre feriedager...

Anonymkode: b53f0...a52

Det er ikke lenger krav til å gi barna ferie

Anonymkode: 3693a...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lenger krav til å gi barna ferie

Anonymkode: 3693a...a61

Barn har krav på 3 uker sammenhengende ferie fra barnehagen og en uke for seg, totalt fire uker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Eliza Doalot skrev:

Men hvorfor skal barnehagen bruke penger på å ha halve personalet på jobb hvis det bare er 2-3 barn der? Og når skal de ansatte som må jobbe ta sin ferie/avspasering? Når alle barna er på plass i barnehagen igjen?

Det finnes dessuten et regelverk som sier noe om når arbeidstaker har rett til å få ferie/arbeidstid bekreftet. 

Hvorfor skal sykehuset bruke oenger på å ha hakve staben der om det kun er 3 pasienter i avdelingen på julaften?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor skal sykehuset bruke oenger på å ha hakve staben der om det kun er 3 pasienter i avdelingen på julaften?

Har de det da?

Så vidt jeg vet sørges det så langt det er mulig for at så få som mulig må jobbe i juledagene. Avdelinger som kan stenge er stengt, planlagte operasjoner utføres ikke i jula osv. 

Det er kun nødvendig helsehjelp som utføres, og der stopper også muligheten for sammenlikning. Sykdom er PR definisjon uforutsigbart. Du kan ikke planlegge med hvor mange som skal få hjerteinfarkt i romjula, ergo må bemanningen være tilnærmet normal. Du kan derimot planlegge med hvor mange barn som er i barnehagen, og kan bemanne deretter.

Beklager, sammenlikningene din holder ikke vann.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja på julaften pleier mange pasienter dra på perm så mange julaftner har det vært slik på vår avd iallefall. Da har noen fått avspasert ved å få gå tidligere men ikke hele dagen itilfelle det skulle komme flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eliza Doalot skrev:

Har de det da?

Så vidt jeg vet sørges det så langt det er mulig for at så få som mulig må jobbe i juledagene. Avdelinger som kan stenge er stengt, planlagte operasjoner utføres ikke i jula osv. 

Det er kun nødvendig helsehjelp som utføres, og der stopper også muligheten for sammenlikning. Sykdom er PR definisjon uforutsigbart. Du kan ikke planlegge med hvor mange som skal få hjerteinfarkt i romjula, ergo må bemanningen være tilnærmet normal. Du kan derimot planlegge med hvor mange barn som er i barnehagen, og kan bemanne deretter.

Beklager, sammenlikningene din holder ikke vann.

Nei men uansett de som jobber i barnehage trenger ikke syte om de må jobbe jul når andre yrkesgrupper må

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bare bestemme at halve personalgruppa bytter på å ta ferie annenhver jul. For å få til det, må man vite at hvert år kommer bare halvparten av barna i bhg. Og slikt vet man jo ikke på forhånd. Ei heller vet man om man alltid får tak i vikarer hvert år. Så lenge man ikke vet barnetallet hvert år, er alt dette uvisst. Nå snakker jeg først og fremst om ferie  blant personalgruppa.

 

 

Endret av Xanadus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lenger krav til å gi barna ferie

Anonymkode: 3693a...a61

I Barnehagen vår  må foreldre betale for 11 mnd, og har da enbetalingsfri mnd. Altså skal barna ha 4 uker fri fra barnehagen hvert år, og 3 av de ukene skal være sammenhengende i størst mulig grad.

Anonymkode: 4325b...a19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei men uansett de som jobber i barnehage trenger ikke syte om de må jobbe jul når andre yrkesgrupper må

De syter ikke, men har som alle andre arbeidstakere lovfestet rett på x antall ferieuker. Og disse ukene er de i en viss grad (av økonomiske hensyn) forpliktet til å ta ut  i de perioder det erfaringsmessig er færrest barn i barnehagen. Dette også av hensyn til de barna som er i barnehagen.

Anonymkode: 4325b...a19

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De syter ikke, men har som alle andre arbeidstakere lovfestet rett på x antall ferieuker. Og disse ukene er de i en viss grad (av økonomiske hensyn) forpliktet til å ta ut  i de perioder det erfaringsmessig er færrest barn i barnehagen. Dette også av hensyn til de barna som er i barnehagen.

Anonymkode: 4325b...a19

Nettopp! Og det er vel vanlig på de fleste arbeidsplasser å planlegge romjula og ev ferie/avspasering? Om man feks skal reise bort i jula, så må man jo vite om man kan ta fri eller ikke. Og må man jobbe i romjula så er det helt greit det, sånn er det jo av og til. Men det er jo synd å måtte komme inn på jobb i romjula hvis det viser seg at det ikke var nødvendig pga at få barn dukker opp. 

Anonymkode: c971b...be9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei men uansett de som jobber i barnehage trenger ikke syte om de må jobbe jul når andre yrkesgrupper må

Men dette handler ikke om at noen syter, men at man som arbeidstaker har rettigheter, og arbeidsgiver plikter som skal oppfylles.

Det er jo også helt normalt at ansatte har preferanser for når de ønsker fri. Julen er en tid hvor mange har fri, deriblant barnehageansattes eventuelle egne barn. Helsepersonell vet at de har en stilling som innebærer jobb i sånne perioder, det er de fleste inneforstått med allerede når de tar utdannelsen sin. Barnehageansatte (og ganske mange andre yrkesgrupper) er i en posisjon hvor noen må jobbe, men siden trykket er så lavt i perioden er det åpning for at mange kan ta ferie/fri. Jeg synes ikke det er det minste rart at de ønsker den muligheten når det faktisk ikke er behov for dem på jobb.

Men som sagt tidligere, det viktigste i denne debatten er ikke ansattes ønske om fri, men at det er økonomisk idioti å ha masse folk på jobb som det ikke er behov for.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor skal sykehuset bruke oenger på å ha hakve staben der om det kun er 3 pasienter i avdelingen på julaften?

Fordi det er umulig å planlegge om noen skulle bli syk. De fleste er i stand til å planlegge om de gidder å være med barna sine i jula eller ikke.

Anonymkode: e8b9e...002

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for noe truende er det de har skrevet i brevet da? "Hold ungen din hjemme i romjulen eller så kverker vi h*n"? Hvis ikke så er det ikke en "trussel" du har fått, ts. Slutt å være så dramatisk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...