Gå til innhold

Barnehagen forsøker å presse folk til å ta juleferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, sol87 skrev:

Jasså, hva "truer" de med da? Dårlig samvittighet?

Ja, i stor grad. Tilnærmet at man er hensynsløs om man sender barnet i barnehage, fordi de ansatte ønsker seg fri.

Altså, min mann har tatt 1 uke fri i år. Han får ikke mer! Han har mange uker tilgode, men arb.giver gir ham ikke fri i jula - det er rett og slett for mye å gjøre. Jeg får fri da :) Så vi skal være hjemme. Men jeg vet at 80% av resten av foreldrene sliter med å ta seg fri i jula. 

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er etter min erfaring styrer som pleier å formulere og sende ut brev ang ferie i barnehagen.. 

Videre vil jeg opplyse om at også barnehagebarn har rett på ferie!, og at de aller fleste både kommunale og private barnehager praktiserer at barna må ta 4 uker ferie, 3 av disse må som oftest være sammenhengende. Det er derfor de fleste har 1 betalingsfri måned. Dersom man ikke har kunnskap om det man uttaler seg om, bør man heller la vær å uttale seg! 

Jeg synes det er skremmende at det er en utbredt holdning at foreldre som ønsker at barna skal få være i barnehagen noen timer i romjulen, automatisk ikke ønsker å tilbringe tid med sine barn! Det ligger mange individuelle vurderinger til grunn for slike avgjørelser, og man skal vokte seg litt før man stiller seg til doms ovenfor andre mennesker på denne måten!

Selv har jeg alltid gjort det slik at dersom jeg hadde fri, hadde også mine barn det. De har også hatt spontant ekstra fri med andre, og gjerne korte dager når jeg har kunnet organisert det slik. (Med unntak av 1 gang når de skulle på en spennende utflukt i bhg, da fikk jeg være med.) Dette gjorde jeg fordi det passet best for meg og min familie, det betyr ikke at jeg på noen måte er bedre, eller verre, enn de som velger å gjøre det annerledes! De aller fleste foreldre er genuint opptatt av hvordan deres barn kan få det best mulig, og de ønsker bare å gjøre det beste for sine barn.

Jeg trodde denne tråden handlet om hvordan et brev fra barnehagen vedrørende ferie ble oppfattet som truende....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri84 skrev:

Det er etter min erfaring styrer som pleier å formulere og sende ut brev ang ferie i barnehagen.. 

Videre vil jeg opplyse om at også barnehagebarn har rett på ferie!, og at de aller fleste både kommunale og private barnehager praktiserer at barna må ta 4 uker ferie, 3 av disse må som oftest være sammenhengende. Det er derfor de fleste har 1 betalingsfri måned. Dersom man ikke har kunnskap om det man uttaler seg om, bør man heller la vær å uttale seg! 

Jeg synes det er skremmende at det er en utbredt holdning at foreldre som ønsker at barna skal få være i barnehagen noen timer i romjulen, automatisk ikke ønsker å tilbringe tid med sine barn! Det ligger mange individuelle vurderinger til grunn for slike avgjørelser, og man skal vokte seg litt før man stiller seg til doms ovenfor andre mennesker på denne måten!

Selv har jeg alltid gjort det slik at dersom jeg hadde fri, hadde også mine barn det. De har også hatt spontant ekstra fri med andre, og gjerne korte dager når jeg har kunnet organisert det slik. (Med unntak av 1 gang når de skulle på en spennende utflukt i bhg, da fikk jeg være med.) Dette gjorde jeg fordi det passet best for meg og min familie, det betyr ikke at jeg på noen måte er bedre, eller verre, enn de som velger å gjøre det annerledes! De aller fleste foreldre er genuint opptatt av hvordan deres barn kan få det best mulig, og de ønsker bare å gjøre det beste for sine barn.

Jeg trodde denne tråden handlet om hvordan et brev fra barnehagen vedrørende ferie ble oppfattet som truende....

Det kan hende at det er utbredt - men det gjelder ikke denne spesifikke saken. Her er det ped.leder som ordner og "styrer" (no pun intended).

Jeg er faktisk helt enig med det i siste halvdel av kommentaren din! Godt skrevet! Fornuftig.

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende at det er utbredt - men det gjelder ikke denne spesifikke saken. Her er det ped.leder som ordner og "styrer" (no pun intended).

Jeg er faktisk helt enig med det i siste halvdel av kommentaren din! Godt skrevet! Fornuftig.

Anonymkode: 381b0...4fc

Det er nettopp derfor jeg mener det er viktig at dette blir tatt opp på en ordentlig og saklig måte! Dette er ikke bra for samarbeidsklimaet mellom barnehagen og hjemmet, noe som lett kan få innvirkning for barna! Ta det opp gjennom SU, de har forpliktelser til å ta slike ting videre (evnt. Anonymt), og få dem til å ta tak i det, for slik skal det ikke være! Dersom ingen gjøres oppmerksom på dette, kan det utvikle seg til å bli en negativ praksis.. tror det er viktig at vi som kommenterer må huske på at vi ikke kjenner detaljene i den aktuelle saken. Vi har for lengst stadfestet at mange ikke kjenner seg igjen i dette, men at andre derimot har opplevd liknende. Ikke glem at foreldre har påvirkningskraft og rett til å bli hørt og tatt hensyn til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri84 skrev:

Det er nettopp derfor jeg mener det er viktig at dette blir tatt opp på en ordentlig og saklig måte! Dette er ikke bra for samarbeidsklimaet mellom barnehagen og hjemmet, noe som lett kan få innvirkning for barna! Ta det opp gjennom SU, de har forpliktelser til å ta slike ting videre (evnt. Anonymt), og få dem til å ta tak i det, for slik skal det ikke være! Dersom ingen gjøres oppmerksom på dette, kan det utvikle seg til å bli en negativ praksis.. tror det er viktig at vi som kommenterer må huske på at vi ikke kjenner detaljene i den aktuelle saken. Vi har for lengst stadfestet at mange ikke kjenner seg igjen i dette, men at andre derimot har opplevd liknende. Ikke glem at foreldre har påvirkningskraft og rett til å bli hørt og tatt hensyn til!

Enig i den ja! 

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss står det enkelt og greit at behov skal meldes innen den og den dato, og om ikke det skjer setter de opp ferie på barnet alle dagene.

Om du planlegger å ha barna hjemme, men så viser det seg at du trenger barnehagen en dag likevel, så er det umulig. Som resultat melder alle inn, alle barna, alle dager, for å sikre seg. I tillegg går de ansatte og sukker hele desember og forklarer hvor KJEDELIG det kommer til å bli for de stakkars barna som må i barnehagen i romjula.

Det er veldig frustrerende for oss som har barnehage fordi vi har arbeid å skjøtte og ikke kun som underholdning for barna.

Anonymkode: c9036...e90

:hakeslepp:

Wow... 

Jeg er nesten målløs over holdningen du har til foreldrerollen din, men må bare si at dette er noe av det mest sjokkerende jeg har lest på lenge... 

Anonymkode: f9745...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men har du tenkt på at det finnes flere foreldre enn deg her i verden? Eksempel fra virkeligheten: femti barn er ventet den første uka i juli. Været blir strålende, og så mange foreldre endrer planene at resultatet er FEMTEN barn en av dagene, og ca tjue de andre. Ingen av planene for uka kan gjennomføres. Og overbemanning de luxe. 

Klart barnehagen kan "regne med" at foreldrene ikke planlegger alt, men hva når dette går ut over opplegget? Og barnehagen bruker masse penger på ekstra bemanning og kanskje ferievikarer - da skal ikke de samme foreldrene komme og klage på for dårlig bemanning i mars eller oktober, altså. 

For meg blir dette nok et symptom på en "meg"-mentalitet. 

Anonymkode: 16195...d21

Da tar du grundig feil. Det handler om at jeg selv jobber på et arbeidssted der vi hele tiden må beregne hvor stor bemanning vi skal ha. Som oftes treffer v og noen ganger bommer vi. Sånn er livet, slik er det på slike arbeidsplasser. Jeg skjønner ikke helt vitsen med å klage på det...

Anonymkode: e45d5...032

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:hakeslepp:

Wow... 

Jeg er nesten målløs over holdningen du har til foreldrerollen din, men må bare si at dette er noe av det mest sjokkerende jeg har lest på lenge... 

Anonymkode: f9745...987

Jeg pleier vanligvis ikke å legge meg opp i slikt som dette. men med tanke på denne kommentaren her, så bør du lese igjennom kommentaren du siterte ett par ganger til... at du kan bli målløs over at noen har som holdning at de bruker barnehagen som tilsynsordning for sine barn når de er på arbeid, kan vel ikke være det mest sjokkerende du har lest på lenge?..🤔

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Xanadus skrev:

Romjula er nettopp en slik tid  da ansatte kan ha best anledning til å ta ut noe ferie og avspasering, pga det er færre barn da (som frivillig har fri) På vanlige hverdager kan dette være veldig vanskelig. Med fulle barnegrupper og sykdom/annet bl personalet er  det best at barnehageansatte avvikler ferie/avspasering i periodene det erfaringsmessig er færre barn i bhg. Slike perioder er nettopp romjul og sommerferie. Skal personale kunne rullere i jula må foreldre  gi beskjed på forhånd om barnet har fri eller kommer. Og det må være bindende. Hvis ikke, så kan ikke personalet rullere, som du sier i innlegget ditt. 

 

Nei ikke i helsevesenet. Det er faktisk den siste tiden det er greit å ta ferie og avspasering. Alle andre ganger i året er greit men akkurat da er det ingen som får ta ut ferie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei ikke i helsevesenet. Det er faktisk den siste tiden det er greit å ta ferie og avspasering. Alle andre ganger i året er greit men akkurat da er det ingen som får ta ut ferie

Hun snakker om personalet i barnehagen. I helsevesenet vet man jo i god tid om man skal jobbe i romula eller ikke og krysser av på ferieskjemaet fra bhg deretter. Ingen blir sure i bhg for at barna kommer, de vil bare prioritere å avspasere hvis det er mulig. Total avspasering kan fort bli tre fulle arbeidsuker i året hvis barnehagen må ha alle personalmøter møter på kveldstid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei ikke i helsevesenet. Det er faktisk den siste tiden det er greit å ta ferie og avspasering. Alle andre ganger i året er greit men akkurat da er det ingen som får ta ut ferie

OK. Nå jobber ikke alle foreldre i helsevesenet da, og selvfølgelig kan ikke alle foreldre ta ut ferie i romjula. Men, erfaringsmessig , (min erfaring) er romjula en tid da mange foreldre har fri en eller flere dager, og noen bedrifter stenger  helt. SFO er også stengt (så vidt jeg vet over alt, men jeg kan jo ta feil her)  Dermed er det i flere barnehager redusert barnetall i romjula, fordi en eller begge foreldre har fri en eller flere dager, og noen foreldre lar dermed barna få fri fra barnehage og sfo. Så barnehagene må tilpasse seg foreldres behov, og om foreldre har litt fri i romjula(og lar barna dermed være hjemme) kan noen av personalgruppa også ta ferie. Men..., ingen kan kreve at foreldre skal ta ut barna i romjula om de faktisk har betalkt for plassen den uka også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Maleficenta skrev:

Ikke mye vansker om de sier fra dagen før. Da kan jo ansatte få beskjed fra sjefen at de kan avspaserere fordi den og den ungen kommer ikke likeve

Enig. Jeg ville i alle fall blitt glad om jeg plutselig fikk lov å avspassere dagen etterpå. Det som er kjedeligere er barn som skulle komme, men aldri dukket opp og sa aldri i fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30. november 2016 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Det er jo valgfritt å jobbe i barnehage

Ja, men det det spørs hvor mange som vil velge barnehagelæreryrket etterhvert hvis foreldre har den instillingen. Vi har to ferieuker som skal tas utenom de tre stengte ukene om sommeren. Det blir seks uker fravær fra en avdeling med tre voksne. Da er det best at personalet tar ferie når det er få barn i barnehagen. Vi venter i det lengste på å få vite om vi får ferie eller ei, sist jeg søkte om ferie fikk jeg invilget ferie en uke før! Og jeg har kollegaer som vil reise hjem til familie men ikke vet om de får fri før flybillettene er utsolgt omtrent. Man føler seg nesten tråkket på. Så jeg er glad for at barnehagen stiller krav. 

Anonymkode: 3693a...a61

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det det spørs hvor mange som vil velge barnehagelæreryrket etterhvert hvis foreldre har den instillingen. Vi har to ferieuker som skal tas utenom de tre stengte ukene om sommeren. Det blir seks uker fravær fra en avdeling med tre voksne. Da er det best at personalet tar ferie når det er få barn i barnehagen. Vi venter i det lengste på å få vite om vi får ferie eller ei, sist jeg søkte om ferie fikk jeg invilget ferie en uke før! Og jeg har kollegaer som vil reise hjem til familie men ikke vet om de får fri før flybillettene er utsolgt omtrent. Man føler seg nesten tråkket på. Så jeg er glad for at barnehagen stiller krav. 

Anonymkode: 3693a...a61

Ja, og så har vi familiefedre som må jobbe 23.12, 24.12, og hele romjula. Det er ikke synd på barnehageansatte, de har i hvert fall jobb. 

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og så har vi familiefedre som må jobbe 23.12, 24.12, og hele romjula. Det er ikke synd på barnehageansatte, de har i hvert fall jobb. 

Anonymkode: 381b0...4fc

Men kanskje det er synd på barna?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xanadus skrev:

Men kanskje det er synd på barna?

Nettopp! Barna i den forstand at det blir dårlig bemanning når personalet skal ta ut sin avspasering og ferie. 

Anonymkode: 3693a...a61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Xanadus skrev:

Men kanskje det er synd på barna?

Hvorfor det? Foreldre bør uansett ikke velge barnehager som ikke tenker på barna. Hva sikter du til? Synd på barna, som har foreldre som må arbeide, som har arbeid? 

Anonymkode: 381b0...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Barna i den forstand at det blir dårlig bemanning når personalet skal ta ut sin avspasering og ferie. 

Anonymkode: 3693a...a61

Ja, det er sant. De bør tenke på at det er barn som har foreldre som MÅ jobbe, og de bør ikke (som noen nevnte at en barnehage faktisk gjør, noe jeg synes er hårreisende) bare ha vikarer tilstede de dagene. 

Det er kjedelig ikke å ha fri i julen. Men det som er enda kjedeligere er hvis man ikke sørger for at de barna som må i barnehagen har det fint de dagene.

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og så har vi familiefedre som må jobbe 23.12, 24.12, og hele romjula. Det er ikke synd på barnehageansatte, de har i hvert fall jobb. 

Anonymkode: 381b0...4fc

? Hva har det med saken å gjøre? Jeg har familiefedre som kollegaer også. Poenget er jo at man forsøker å bruke bemanningen når den mest trengs. Konsekvensen av feilbemanning er jo at man har altfor mange voksne i skoleferiene og for få resten av året. 

Anonymkode: 3693a...a61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og så har vi familiefedre som må jobbe 23.12, 24.12, og hele romjula. Det er ikke synd på barnehageansatte, de har i hvert fall jobb. 

Anonymkode: 381b0...4fc

En ting til du ikke tenker på er at mange som jobber i barnehage også er familiemødre og familiefedre. Hva med barna våre? Mine barn får kun tre uker sommerferie dersom jeg ikke får fri i skoleferiene. De mister ferie, mens jeg må ta ut nå og da hvis det passer barnehagen. Men da er jo barna på skolen.

Anonymkode: 3693a...a61

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...