Gå til innhold

Barnehagen forsøker å presse folk til å ta juleferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gallagher

Barnehagen ønsker vel å presisere at behovet for barnehage i romjula må være reelt i den forstand at foreldrene jobber og ikke har mulighet ti å ta seg fri. Synes ikke det er så rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg mener det, ja! Jeg synes det er ekstremt respektløst å på den måten "forbeholde seg retten til". Du vet det skaper vansker for andre mennesker rundt deg, og velger å ignorere det. Mennesker som bare seiler avgårde i verden uten å ta hensyn til andre, opplever jeg som arrogante.

Ikke mye vansker om de sier fra dagen før. Da kan jo ansatte få beskjed fra sjefen at de kan avspaserere fordi den og den ungen kommer ikke likeve

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man forbeholde seg retten til å ta ferie med barna dersom man får mulighet til det! På lik linje som man skal forbeholde seg retten til å levere barnet i barnehagen om man har behov for det! Jeg tipper at noen av de som uttaler seg ikke helt har forutsening for å si det de sier, men men.. 

Jeg må si helt ærlig at foreldre ikke skal ha dårlig samvittighet for å levere barna i bhg noen timer i romjulen selv om de ikke skal jobbe heller. Det er en stressende høytid for mange, og dersom man har behov for litt avlastning ett par timer, så skal man gjøre det med god samvittighet! Barna har det godt noen timer i barnehagen, vi har tross alt pedagogisk opplegg også disse dagene, og bedre tid til å ta oss av hvert enkelt barn. Man skal selv finne det som passer best for sin familie og sitt barn, og ikke tenke så mye på hva andre mener og tror. De ansatte i barnehagen har valgt sin arbeidsplass nettopp fordi de er svært glad i barn! Hvis man som forelder kjenner på at det hadde vært godt for kvaliteten på samværet å feks. slippe å ta med minsten på romjulshandling/bytting av gaver så tror jeg både små og store hadde satt pris på det 😉

Hver enkelt må kunne ta avgjørelser for sin familie, og derfor er det svært dumt dersom noen føler at barna ikke er velkomne i barnehagen disse dagene! Jeg kjenner jeg får vondt av å tenke på det, slik skal det ikke være! 

Hvis barnehagene ikke ser positivt på at barn får ekstra uplanlagte fridager, så forstår jeg enda mindre.. Det er jo barna vi er her for, og de blir som oftest veldig glade for noen ekstra fridager med familien. De dagene kan man jo utnytte med ekstra aktiviteter for de barna som er der. Dersom man ender med overbemanning slike dager er det alltid nok av ting å gjøre i bhg som vi ikke har tid til dagen.. Eller så kan man jo ta ut avspasering selvom dette ikke har vært avklart lang tid i forveien.. selv skal jeg ha med mine barn noen av timene i romjulen, noe både mine barn og de barna som går i barnehagen gleder seg til... jeg føler det blir endel krisemaksimering og negativitet på denne tråden.. men det er vel bare meg 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gallagher skrev:

Barnehagen ønsker vel å presisere at behovet for barnehage i romjula må være reelt i den forstand at foreldrene jobber og ikke har mulighet ti å ta seg fri. Synes ikke det er så rart. 

Selvfølgelig må det ikke det, man betaler like mye for plassen om man jobber eller ikke, og man har rett til å bruke den når barnehagen er åpen.

Anonymkode: 953d6...560

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt må de vite. Det vet jeg. Det vet alle foreldre, alle vet det. Det er ikke et spørsmål om det.

Greia er at de forsøker å true foreldre til å ha ungene hjemme alle dagene.

Anonymkode: 381b0...4fc

Jasså, hva "truer" de med da? Dårlig samvittighet?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sol87 skrev:

Jasså, hva "truer" de med da? Dårlig samvittighet?

Hehehe, tenkte det samme. Ts fremstår som et nokså lett krenkbart menneske. Lurer på hvordan det går når sjefen sier at alle MÅ ta ut en viss mengde ferie! Er det også en trussel? :P 

Anonymkode: 2b41e...3ce

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gallagher
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må det ikke det, man betaler like mye for plassen om man jobber eller ikke, og man har rett til å bruke den når barnehagen er åpen.

Anonymkode: 953d6...560

Nei, men det forventes av foreldrene at de ordner seg selv når de faktisk kan være sammen med barnet sitt. Om ungen din er syk fem dager koster bhg plassen også like mye. Man tvinger ikke ungen i bhg for å få valuta for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Likedan er det mange yrker hvor det ikke går å ta ut ferie nettopp i jula. Barnehageansatte får tåle jobb i jula deog som mange andre. Går ut fra at de også rullerer julefrien slik at det blir rettferdig for alle ansatte.

Romjula er nettopp en slik tid  da ansatte kan ha best anledning til å ta ut noe ferie og avspasering, pga det er færre barn da (som frivillig har fri) På vanlige hverdager kan dette være veldig vanskelig. Med fulle barnegrupper og sykdom/annet bl personalet er  det best at barnehageansatte avvikler ferie/avspasering i periodene det erfaringsmessig er færre barn i bhg. Slike perioder er nettopp romjul og sommerferie. Skal personale kunne rullere i jula må foreldre  gi beskjed på forhånd om barnet har fri eller kommer. Og det må være bindende. Hvis ikke, så kan ikke personalet rullere, som du sier i innlegget ditt. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vant til ped opplegg de få dagene. Frilek, ekstra  tid med voksne og julemat. :) ( Da mener jeg spesiifiserte opplegg)

Anonymkode: 73514...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gallagher skrev:

Nei, men det forventes av foreldrene at de ordner seg selv når de faktisk kan være sammen med barnet sitt. Om ungen din er syk fem dager koster bhg plassen også like mye. Man tvinger ikke ungen i bhg for å få valuta for pengene.

De kan forvente hva de vil, men de kan ikke bestemme. Du skrev at behovet MÅ være reelt, det er bare tull. Det er fullt lovlig å bruke barnehagen bare fordi man har lyst.

(Om det er riktig er en helt annen sak.)

Anonymkode: 953d6...560

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i barnehagen har som regel mindre ferie enn foreldrene. Hvorfor det ikke er innført et visst antall tvungne ferieuker for barn i barnehage er meg en gåte... (ja, jeg vet mange har 3 uker om sommeren, det er likevel alt for lite i løpet av året) At foreldre kan ha barna i barnehage når de selv har fri synes jeg faktisk er en uting. Akkurat der synes jeg ordningen i Sverige er mye mer rettferdig i forhold til barna. 

At noen må jobbe er greit. Da skriver de ungene opp og går på jobb i romjula. At noen skriver opp ungene selv om de selv har fri sånn i tilfelle de har lyst på egentid og avlastning, er å misbruke barnehagens ressurser! Har du lyst på barnefri i ferien din, skaff deg en barnevakt! 

Angående skift og turnus så er dette grupper som uansett vil være nødt til å ha pass utenom åpningstidene til barnehagen. Hva gjør de når barnehagen er stengt og de "plutselig" må jobbe? Da sier de nei eller ordner annen pass. Å si at man skal ha en plass på vent i tilfelle de må på jobb når de egentlig har fri, er bare tull. 

 

Nordmenn, verdens mest bortskjemte og sutrete foreldre ...

Anonymkode: 12cb8...f0e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gallagher
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan forvente hva de vil, men de kan ikke bestemme. Du skrev at behovet MÅ være reelt, det er bare tull. Det er fullt lovlig å bruke barnehagen bare fordi man har lyst.

(Om det er riktig er en helt annen sak.)

Anonymkode: 953d6...560

Ja, jeg snakket ut fra et moralsk ståsted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår barnehage gjorde trussel om ferie mye mer effektivt, de sa at det var kun 1 vanlig ansatt og resten var nye vikarer. Nesten ikke en kjeft som sendte ungen sin i barnehagen da.

Endret av makkapakka
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette!!

Vår bhg har særlig problemer med dette om sommeren - foreldrene har ikke meldt at ungene skal ha ferie, men så tar de dem ut der og da dersom været er fint og de heller vil på stranda.

Og når dette skjer, er det unødvendige utgifter for barnehagen - penger som kunne godt med til andre tider eller andre deler av driften. Tipper det er dette som er kjernen i saken, ikke hvorvidt den enkelte ansatte har lyst på ferie. 

Anonymkode: 16195...d21

Det handler jo ikke om det i det hele tatt. Det er ikke det som står i brevet! Du misforstår - fullstendig. Det handler om at barnehagen har en truende tone i brevet. Ikke om at de ønsker å vite hvem som kommer, og skriver det "strengt", de prøver faktisk å presse foreldre til å ha barna hjemme. Fordi de selv skal ta seg fri. 

Det er mange som ikke får fri i jula, det er faktisk opp til arbeidsgiver å bestemme det. Det bør barnehageansatte (ped.ledere som sender brev) vite.

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke om det i det hele tatt. Det er ikke det som står i brevet! Du misforstår - fullstendig. Det handler om at barnehagen har en truende tone i brevet. Ikke om at de ønsker å vite hvem som kommer, og skriver det "strengt", de prøver faktisk å presse foreldre til å ha barna hjemme. Fordi de selv skal ta seg fri. 

Det er mange som ikke får fri i jula, det er faktisk opp til arbeidsgiver å bestemme det. Det bør barnehageansatte (ped.ledere som sender brev) vite.

Anonymkode: 381b0...4fc

Poenget er at de fleste her tror at du har mistolket eller overtolket brevet. Når du ikke siterer eller engang beskriver noe av det som står i brevet så blir det sånn. Jeg klarer ikke å forstå hva de egentlig har å true med - hva sier de skal skje hvis dere sender barna i barnehagen? At da får ikke ansatte ta ut fri i jula, og derfor må gjøre det ellers i året når det kanskje er mer behov for at alle de voksne er på plass? Det er jo i så fall ikke en trussel, bare en beskrivelse av hva realiteten blir når folk skriver seg opp i julen "bare i tilfelle".

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Browncoat skrev:

Poenget er at de fleste her tror at du har mistolket eller overtolket brevet. Når du ikke siterer eller engang beskriver noe av det som står i brevet så blir det sånn. Jeg klarer ikke å forstå hva de egentlig har å true med - hva sier de skal skje hvis dere sender barna i barnehagen? At da får ikke ansatte ta ut fri i jula, og derfor må gjøre det ellers i året når det kanskje er mer behov for at alle de voksne er på plass? Det er jo i så fall ikke en trussel, bare en beskrivelse av hva realiteten blir når folk skriver seg opp i julen "bare i tilfelle".

Jeg har ikke lest hele tråden, men kan tenke meg at det blir sånn, ja. På Kvinneguiden.

Og greia er (håper det er greit at jeg skriver det i siteringen): De har en truende tone i brevet. Jeg har ikke mistolket det. Jeg får mange brev fra dem, og de fleste er hyggelige, men når det kommer til jula var det en truende tone i brevet. Det blir hensiktsløst å sitte og synse om mine tolkninger, på nett. Det kommer man ingen vei med. 

Sånn :)

Trusselen går ut på samvittighetskvale hvis man (mot formodning...) skulle sendt barna i barnehagen i jula. Stakkars barn og de voksne ansatte.

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, makkapakka skrev:

Vår barnehage gjorde trussel om ferie mye mer effektivt, de sa at det var kun 1 en vanlig ansatt og resten var nye vikarer. Nesten ikke en kjeft som sendte ungen sin i barnehagen da.

Genial løsning! 

Anonymkode: 8b277...ffc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Genial løsning! 

Anonymkode: 8b277...ffc

Hvorfor det? Hvorfor skal det være mange tilstede, som barnet ikke er trygt på? På hvilken måte kan det kalles "genialt" å utsette barnet for fremmede vikarer? Uansett når det måtte være. Ikke for det, så lenge det hadde vært 1 kjent ansatt hadde min hatt det moro! Men jeg vet det finnes mange andre barn som hadde blitt usikre.

Hva ønsker de å oppnå, egentlig? Plage ungene? Er de sadister? 

Anonymkode: 381b0...4fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår holder bare stengt, de.

Anonymkode: dc9e7...a3f

Det er ikke sånn i denne kommunen, her er barnehagen stengt 3 uker i juli. Ellers i året, bortsett fra på helligdager etc., så er det åpent. 

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...