Gå til innhold

Barnehagen forsøker å presse folk til å ta juleferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk brev fra barnehagen, der det stod at man skulle skrive seg på når barnet har fri eller skal i barnehagen. Med en helt tydelig undertone/tone, som nesten truer foreldrene til å ta fri. Siden de barnehageansatte har fri de ikke har fått tatt ut enda, og ønsker å bruke i julen. (Men det kan de jo ikke hvis noen kommer i barnehagen...). Jeg synes tonen var svært ubehagelig. Og det er langt ifra første gang jeg opplever det. Ønsker ikke å gjengi ordrett det som står i brevet fordi jeg ikke vil "oute" noen. 

 

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo forståelig at det er slitsomt å jobbe i barnehage, men ikke greit å presse noen til å måtte ta ferie, foreldre har jobber og har mye å gjøre i jula de også!

Anonymkode: d67b4...a16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke bare er du som overtolker og at de ikke bare informerer om hvorfor de ønsker oversikt så de vet hvor mange som må være på jobb?

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo forståelig at det er slitsomt å jobbe i barnehage, men ikke greit å presse noen til å måtte ta ferie, foreldre har jobber og har mye å gjøre i jula de også!

Anonymkode: d67b4...a16

Det er jo valgfritt å jobbe i barnehage, da. Heldigvis :)

Ja, nettopp. Mange har jobber der det ikke alltid er så lett å få fri.

Anonymkode: 381b0...4fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ønsker du ikke å ta fri i jula, så sier du bare at du ikke kan ta fri i jula. Ferdig med det. Uansett hvilken tone de tar, om den er innbilt eller reell, så har det ingenting å si- må barnet være i barnehage, så har du barnet i barnehage. Prøv å la det prelle av.

Jeg vet også godt at vår barnehage ønsker at flest mulig tar fri, det er jo helt naturlig med tanke på ferieavvikling. Det kan godt hende at brevet dere fikk var over streken, men det kan også tenkes at du er litt sensitiv her og de er tydelige i brevet for å unngå problemer med påmeldinger fra barn som ikke dukker opp etc.

Ikke legg for mye i det, er mitt råd, og meld på barnet dersom du har behov for det.

Anonymkode: e1894...f09

Ja, tar jo ikke hensyn til det som står - i det hele tatt... Jeg velger det som passer oss. Men det er jo litt merkelig at de ikke bare kan sende ut et nøytralt brev, da. De får jo til og med julegaver av oss så de skal ikke klage ;)

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel bare at di ønsker å finne ut hvem som faktisk kommer i barnehagen. Om ingen skriver om de skal ha fri eller ikke, kan barnehagen sitte igjen med for mange folk på jobb i forhold til antall barn 

Anonymkode: 32d58...1ad

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De MÅ vite, er ikke nødvendig med full personalgruppe hvis det er 6-7 barn som kommer. :)

Vanlig prosedyre, aldri hørt om en barnehage som truer foreldre til at barn skal ha fri. :) Tvert i mot, de fleste er veldig glad i barn og ser helst at de kommer, he he:)

Anonymkode: 73514...038

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel bare at di ønsker å finne ut hvem som faktisk kommer i barnehagen. Om ingen skriver om de skal ha fri eller ikke, kan barnehagen sitte igjen med for mange folk på jobb i forhold til antall barn 

Anonymkode: 32d58...1ad

Eh..hæ? Hva mener du? Tror du jeg er helt blåst eller? Jeg forstår jo at de sender ut et brev fordi de skal vite hvem som kommer, problemet (som også fremkommer tydelig i denne tråden), er at de har en truende tone i brevet. De forsøker å presse folk til å ta fri, uansett om det passer eller ikke.

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ops2 skrev:

Jeg tror også dette. Jeg tror barnehagen må være overtydelige, for det er et stort problem at foreldre skriver opp at barnet kommer i romjula - og så dropper de det, for de hadde satt opp barnehagen bare "i tilfelle de trenger det".

Typisk barnehage og sfo problem. Voksne ansatte blir flere enn barna. Foreldre fatter det ikke. Jeg tror den tonen i brevet heller skal tolkes slik, skal du virkelig bruke barnehagen, eller ringer du tredje juledag og sier at dere trenger ikke likevel?

Nei. Det er ikke greia. Nå blir det for generelt. Dette handler om en spesifikk barnehage, og et spesifikt brev. Ikke "problemet med at foreldre later som de skal ha barna i barnehage". Det handler ikke om det, ikke i det hele tatt... Ikke i denne tråden.

Anonymkode: 381b0...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ops2 skrev:

Jeg tror også dette. Jeg tror barnehagen må være overtydelige, for det er et stort problem at foreldre skriver opp at barnet kommer i romjula - og så dropper de det, for de hadde satt opp barnehagen bare "i tilfelle de trenger det".

Typisk barnehage og sfo problem. Voksne ansatte blir flere enn barna. Foreldre fatter det ikke. Jeg tror den tonen i brevet heller skal tolkes slik, skal du virkelig bruke barnehagen, eller ringer du tredje juledag og sier at dere trenger ikke likevel?

Dette!!

Vår bhg har særlig problemer med dette om sommeren - foreldrene har ikke meldt at ungene skal ha ferie, men så tar de dem ut der og da dersom været er fint og de heller vil på stranda.

Og når dette skjer, er det unødvendige utgifter for barnehagen - penger som kunne godt med til andre tider eller andre deler av driften. Tipper det er dette som er kjernen i saken, ikke hvorvidt den enkelte ansatte har lyst på ferie. 

Anonymkode: 16195...d21

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De MÅ vite, er ikke nødvendig med full personalgruppe hvis det er 6-7 barn som kommer. :)

Vanlig prosedyre, aldri hørt om en barnehage som truer foreldre til at barn skal ha fri. :) Tvert i mot, de fleste er veldig glad i barn og ser helst at de kommer, he he:)

Anonymkode: 73514...038

Selvsagt må de vite. Det vet jeg. Det vet alle foreldre, alle vet det. Det er ikke et spørsmål om det.

Greia er at de forsøker å true foreldre til å ha ungene hjemme alle dagene.

Anonymkode: 381b0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt må de vite. Det vet jeg. Det vet alle foreldre, alle vet det. Det er ikke et spørsmål om det.

Greia er at de forsøker å true foreldre til å ha ungene hjemme alle dagene.

Anonymkode: 381b0...4fc

Meget spesielt;) hvis det er fakta er det noe man må gå videre med, ta det opp i Foreldresamarbeidsutvalg?

Anonymkode: 73514...038

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt må de vite. Det vet jeg. Det vet alle foreldre, alle vet det. Det er ikke et spørsmål om det.

Greia er at de forsøker å true foreldre til å ha ungene hjemme alle dagene.

Anonymkode: 381b0...4fc

Og nei, dette vet ikke alle foreldre. Da ville det ikke vært et problem. 

Anonymkode: 16195...d21

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt må de vite. Det vet jeg. Det vet alle foreldre, alle vet det. Det er ikke et spørsmål om det.

Greia er at de forsøker å true foreldre til å ha ungene hjemme alle dagene.

Anonymkode: 381b0...4fc

Alle foreldre vet ikke det. Bare se på eksemplene fra denne tråden alene, det er mange som skriver opp at barna skal i barnehage, men som tar fri allikevel. Når flere foreldre gjør dette år etter år, er det best å være tydelig. Det at du oppfatter brevet som truende betyr ikke at det er det.

Du trenger ikke skrive ordrett, men hva er det de truer med - "hvis dere ikke tar ut fri, så..."? Kommer de faktisk med en trussel eller oppfatter du bare tonen som ufin/krass?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Dette MÅ bli en generell diskusjon så lenge du ikke vil sitere hva som står. Da må vi jo liksom bare forholde oss til din subjektive oppfatning av brevet. 

Anonymkode: 16195...d21

Jeg skulle akkurat skrive det samme.

Jeg har veldig vanskelig for å forestille meg hvordan dette brevet er skrevet for å fremstå som truende, og heller derfor til at TS tolker dette feil.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Dette MÅ bli en generell diskusjon så lenge du ikke vil sitere hva som står. Da må vi jo liksom bare forholde oss til din subjektive oppfatning av brevet. 

Anonymkode: 16195...d21

Just det. 

Det er ett problem at det ofte kommer langt færre barn enn planlagt i jula og enkelte uker på sommeren. Noen ganger kan vi sitte med tre ansatte og to barn (og da ikke to 4 åringer som leker sammen). Det er penger å spare på å redusere personalet der hvor de har feriedager eller avspasering tilgode, de pengene går tilbake til barna hvis vi bare får beskjed om at kun to pedagoger trengs. 

Det andre problemet er at barn kjeder seg veldig på slike dager. Vi kan finne på ting som å dra en ekstra dag på tur ett sted vi ikke er så ofte men du kan være sikker på at det ikke går fordi kari på 1 år leveres 07 og skal hentes mellom 12-13 og Odd på 5 år leveres kl 11 og blir til stengetid.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss står det enkelt og greit at behov skal meldes innen den og den dato, og om ikke det skjer setter de opp ferie på barnet alle dagene.

Om du planlegger å ha barna hjemme, men så viser det seg at du trenger barnehagen en dag likevel, så er det umulig. Som resultat melder alle inn, alle barna, alle dager, for å sikre seg. I tillegg går de ansatte og sukker hele desember og forklarer hvor KJEDELIG det kommer til å bli for de stakkars barna som må i barnehagen i romjula.

Det er veldig frustrerende for oss som har barnehage fordi vi har arbeid å skjøtte og ikke kun som underholdning for barna.

Anonymkode: c9036...e90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...